تحقیق مقاله اندیشه های اقتصادی ابن تیمیه

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18562
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اندیشه های اقتصادی ابن تیمیه

    اندیشه‌های اقتصادی ابن­تیمیه تأثیر فراوانی بر نسل‌های بعدی اندیشمندان اسلامی و خصوصا اندیشمندان سده‌های نوزدهم و بیستم داشته است.[17] اهم این اندیشه‌ها عبارتند از:

    قیمت عادلانه؛ اگرچه اصطلاح قیمت عادلانه و منصفانه اصطلاحی است که در فقه اسلامی متداول بوده، ولی ابن تیمیه فقیهی است که به این مفاهیم، توجهی خاص مبذول داشته است. از نظر وی، قیمت عادلانه همان قیمت‌المثل است. قیمت‌المثل در حقیقت نرخی است که در آن نرخ، مردم مایلند تا کالاهای خود را به فروش برسانند و این قیمت، به‌عنوان عوضی برای کالاهای مشابه و در زمان و مکان خاص پذیرفته شده است. ابن­تیمیه در جای دیگر قیمت­المثل را به‌صورت دقیق‌تر بیان می­کند و معتقد است این قیمت به‌وسیله نیروهای آزاد عرضه و تقاضا مشخص می­شود. او افزایش غیر متعارف را کار خداوند دانسته و معتقد است، «در شرایطی که مردم خرید و فروش خود را به‌شکل متعارف انجام می­دهند، هیچ نوع بی­عدالتی رخ نداده و کمبود کالا یا افزایش جمعیت هم اتفاق نیفتاده است، در این هنگام، اگر افزایش در قیمت اتفاق بیفتد، از جانب خداوند صورت گرفته است. در این هنگام، اگر فروشنده را مجبور به فروش کالاهای خود در قیمت خاصی بنماییم، در حقیقت تحمیلی نابه‌جا و بناحق صورت گرفته است».[18]

     

    قیمت‌های معادل و هم‌ارز؛ «به شکل متعارف و بودن هیچ گونه بی­عدالتی» ابن تیمیه در تعریف «قیمت المثل» اخذ شده است و اشاره بر این مطلب دارد که قیمت المثل باید قیمتی رقابتی باشد و هیچ گونه فریب کاری در کار نباشد. زیرا این قیمت در بازاری رقابتی شکل می­گیرد و فقط فریبکار است که می­تواند در این بازارها قیمت­های بالاتری را وضع کند.[19] لذا هر قیمت دیگری که به‌دلیل عدم رقابتی بودن بازار وجود داشته باشد، رفاه انسان‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد و در این هنگام، لازم است دولت دخالت نموده و اگر ضروری باشد، سیاست کنترل قیمت­ها را اعمال نماید.[20]

     

    مکانیسم بازار؛ او در مورد قیمت­ های بازار می­نویسد: افزایش یا کاهش قیمت‌ ها، همواره به‌دلیل ظلم برخی افراد نیست، برخی از اوقات، دلیل آن نقص در تولید یا کاهش در واردات کالاهای مورد تقاضاست. بنابراین اگر تمایل به مصرف افزایش یابد، در حالی‌که موجودی آن کاهش یابد، قیمت افزایش خواهد یافت و از طرف دیگر، اگر موجودی کالا افزایش یابد و تمایل به مصرف آن کاهش یابد، قیمت کاهش می­یابد. کمیابی و یا فراوانی از این نوع ممکن است به رفتار هیچ‌یک از تولیدکنندگان و یا مصرف­کنندگان مربوط نشود. البته برخی اوقات، این امر ممکن است به بی­عدالتی مربوط شود؛ اما همواره این مطلب صادق نیست.[21]

     

    شروط رقابت کامل؛ اگر چه ابن­تیمیه هیچ‌گاه به وضوح اصطلاح "رقابت" و شرایط رقابت کامل را در جایی ذکر نکرده است، ولی با نگاه به دیدگاه­های وی در بحث عملکرد بازار که در قیمت­های مختلف «کتاب الحسبه» وی وجود دارد، می­توان دریافت که وی حداقل برخی از شرایط رقابت کامل را در ذهن داشته است. او در جایی می‌نویسد: «اجبار مردم به فروش و یا محدود کردن آنان از فروش، نوعی بی­عدالتی و خلاف قانون است» این عبارت آزادی در ورود و خروج بازار که یکی از شرایط رقابت کامل است را می­رساند. همچنین از دیگر بحث­های ابن­تیمیه (مانند رضایت طرفین، اجبار به فروش در بعضی مواقع ضروری و ...) می­توان به دیگر شرایط بازار رقابت کامل مانند، اطلاعات کامل بازار، کالای همگن و ... رسید».[22]

     

    عدالت؛ ابن­تیمیه در این‌باره معتقد است، از آنجایی که افراد، صاحب چیزهایی هستند که در اختیار آنها است، هیچ‌کسی نمی­تواند چه به‌صورت جزئی و چه به‌صورت کلی این قدرت را از آنان سلب کند؛ مگر این‌که این عمل، با توافق کامل خود آنها صورت بگیرد. همچنین مجبور ساختن فرد به فروش چیزی که از لحاظ قانونی ملزم به فروش آن نیست و یا تحمیل فرد برای انجام عملی که از نظر قانونی ملزم به انجام آن نباشد، در حقیقت، نوعی بی­عدالتی است و بی­عدالتی نوعی ظلم و حرام است. اما اگر دلیلی برای مجبور ساختن فرد به فروش کالا وجود دارد، به‌طوری که بدون این فشار و زور، شخص وظایف خود را انجام نمی­دهد، در این صورت، باید وی را مجبور ساخت که کالای خود را به قیمت­المثل به فروش برساند؛ تا از این طریق، دیگران نیز منافعی کسب نمایند».[23]

     

    ماهیت و وظیفه پول؛ ابن تیمیه در بحث پیرامون ماهیت پول به دو وظیفه مهم پول یعنی، سنجش ارزش و واسطه مبادله اشاره می­کند و بیان می­دارد که معیار سنجش ارزش کالاها و پرداخت آن در مبادلات برای مقادیر مختلف کالاها از وظایف ضروری پول است. به‌همین جهت با توجه به دو وظیفه پول، وی مخالف انجام هرگونه تجارت پولی (مانند معاوضه پول نقد با پول مؤجل) است؛ چراکه این کار، باعث می­شود تا پول، وظیفه محوله خود را به‌خوبی انجام ندهد.[24]

     

    تنزل دادن ارزش پول؛ ابن­تیمیه نگران بی­ارزش شدن پول در مصر تحت حاکمیت سلاطین بود. او از سلطان درخواست کرد تا کم شدن ارزش پول را که عامل بدبخت شدن وضعیت اقتصادی بوده است، ارزیابی کند. در واقع او مخالف کم شدن ارزش پول و خلق بیش از حد پول است. وی می­گوید: «بر حاکم لازم است که سکه­ها را براساس ارزش عادلانه در معاملات مردم و بدون وارد آوردن هیچ‌گونه بی­عدالتی بر آنان ضرب کند».[25] او اعتقاد داشته است که ارزش ذاتی سکه­ها که همان ارزش فلزی آن است باید با قدرت خرید آن در بازار مطابقت داشت هباشد به­گونه­ای که هیچ‌کس از جمله حاکم نتواند با ذوب کردن سکه­ها و فروش فلز آن و یا تبدیل فلزات به سکه و به جریان انداختن آن سودی عاید خود نماید. وی می‌گوید: «بر حاکم لازم است که سکه­های با ارزش حقیقی را بدون هدف کسب منغفعت خاص شخصی و بلکه با هدف تامین رفاه عمومی یا مصلحت عامه ضرب نماید.همچنین حاکم باید حقوق کارگران را از محل خرانه عمومی یا بیت­المال و نه از طریق ضرب سکه تأمین نماید و نهایت این‌که بدون شک این­گونه تجارت با پول به معنای باز کردن در به روی بی­عدالتی و بلعیدن ثروت مردم با بهانه­های نامربوط است».[26]

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اندیشه های اقتصادی ابن تیمیه

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اندیشه های اقتصادی ابن تیمیه, مقاله در مورد تحقیق مقاله اندیشه های اقتصادی ابن تیمیه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اندیشه های اقتصادی ابن تیمیه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اندیشه های اقتصادی ابن تیمیه, تحقیق درباره تحقیق مقاله اندیشه های اقتصادی ابن تیمیه, مقاله درباره تحقیق مقاله اندیشه های اقتصادی ابن تیمیه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اندیشه های اقتصادی ابن تیمیه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اندیشه های اقتصادی ابن تیمیه, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اندیشه های اقتصادی ابن تیمیه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت