1 . مهارت های چهارگانه زبان آموزی ( گوش دادن ، صحبت کردن ، خواندن و نوشتن ) تقویت می شود .
2 . با نماد ملی کشور ایران آشنا می شود .
هدف های رفتاری : دانش آموز در پایان این درس باید بتواند :
1 . توضیح دهد که پرچم هر کشور نشانه ی چیست ؟ ( حیطه شناختی )
2 . با علاقه و اشتیاق درباره پرچم کشور ایران صحبت کند . ( حیطه عاطفی )
3 . بیان کند که رنگ سبز پرچم ایران چیست ؟ ( حیطه شناختی )
4 . بیان کند کدام رنگ پرچم ایران نشانه صلح و دوستی است . ( حیطه شناختی )
5 . درس را شیوا و روان بخواند . ( حیطه روانی حرکتی )
6 . پرچم کشور ایران را ترسیم نماید . ( حیطه روانی حرکتی )
7 . هنگام نواختن سرود ملی و بر افراشتن پرچم به نشانه احترام از جا برخیزد ( حیطه عاطفی )
8 . قادر به انجام فعالیت های مربوط به درس باشد . ( روانی حرکتی )
روش های تدریس ( روش های یاددهی یادگیری )
روش پرسش و پاسخ ، بارش مغزی ، کارآیی تیم ، توضیحی ، نمایشی
مواد و رسانه های آموزشی : کارت های گروه بندی ، پرچم ، کتاب درسی ، گچ ، تخته سیاه ، نوار سرود ملی و ضبط ، سؤالات تکثیر شده ، برگه A4 ، کارت های تشویق
چیدمان کلاس : به صورت پشت سر هم ( سنتی ) در گروههای سه نفره ، که برای جلوگیری از اتلاف وقت می توان این کار را قبل از شروع تدریس انجام داد و برای فراگیران توضیح داد که طبق کلمات پشت کارت ( افرادی که کلمات پشت کارتشان مثل هم است )در یک گروه قرار گرفته و روی یک نیمکت بنشینند .
کلمات مورد نظر که روی کارت ها نوشته شده عبارتند از : نسیم ، سبز ، دوستی ، آزادی ، لاله ، صلح ، دفاع ، قرمز ( این کلمات از درس انتخاب شده اند ) و گروه ها با این کلمات نامگذاری می شودند .
حوزه تدریس : هنر : در جایی که از بچه ها خواسته می شود پرچم کشور ایران را نقاشی کنند ، حوزه تدریس به درس هنر ارتباط پیدا می کند .
فعالیت های مدیر یادگیری ( معلم )
فعالیت های فراگیران ( دانش آموزان )
زمان تدریس
45 دقیقه
با خوشرویی و مهربانی وارد کلاس می شود
با فراگیران سلام و احوال پرسی می کند .
با توجه به وضعیت روز تدریس ، حضور و غیاب می کند .
به وضعیت جسمی و روحی فراگیران توجه می کند .
خوب ، بچه های گلم می بینم که به صورت گروهی روی نیمکت نشسته اید .
حالا کارت های گروه بندی را روی نیمکت جلویتان بگذارید .
از فراگیران تشکر می کند .
دخترهای گل می خواهم چند سؤال از درس گذشته بپرسم ، آماده اید یا نه ؟
پس خوب گوش کنید تا بپرسم ، فقط نماینده گروه جواب می دهد .
ما در کدام کشور زندگی می کنیم ؟
آرامگاه حافظ در کجاست ؟
یکی از آثار باستانی شیراز را نام ببرید ؟
قلّه ی دماوند در کدام شهر ایران قرار دارد ؟
به هر گروهی که جواب داد ، یک کارت تشویق می دهد .
بچه ها به کلمات پشت کارت ها توجه کنید ، و در مورد آن ها فکر کنید و بعد از مشورت ( نماینده گروه ) در مورد این کلمات توضیح داده و با آن کلمه جمله می سازد .
خوب ، بچه ها ! گروه نسیم ، نماینده ، لطفاً در مورد کلمه نسیم توضیح بده و با آن جمله بساز
در صورتی که خوب جواب دهد ، یک کارت تشویق به گروه داده می شود .
خوب حالا نوبت گروه سبز است ، لطفاً توضیح دهید و جمله بسازید .
به گروه کارت تشویق داده می شود .
گروه دوستی نماینده در مورد کلمه پشت کارت توضیح کوتاهی دهید و جمله بسازید.
به گروه کارت تشویق داده می شود .
* * *
گروه آزادی ، در مورد کلمه توضیح داده و با آن جمله بسازید ( نماینده گروه )
به گروه یک کارت تشویق داده می شود .
گروه لاله ، لطفاً نماینده گروه با کلمه پشت کارت جمله ساخته و در مورد آن توضیح دهید.
به گروه یک کارت تشویق داده می شود
گروه صلح ، نماینده شما در مورد کلمه پشت کارت شرح کوتاهی بدهد و با آن جمله بسازد .
به گروه یک کارت تشویق داده می شود .
گروه دفاع نماینده شما در مورد کلمه پشت کارت توضیح کوتاهی بدهد و با آن جمله بسازد
به گروه یک کارت تشویق داده می شود .
گروه قرمز نماینده گروه شما در مورد کلمه پشت کارت توضیح کوتاهی بدهد و با آن جمله بسازد .
به گروه یک کارت تشویق داده می شود .
خوب ، بچه ها خودتان را تشویق کنید .
پرچمی را که از قبل پیچانده و با خود به کلاس آورده بود ، در می آورد و ضمن اینکه مشغول بازکردن آن است ، از بچه ها می پرسد، اگر گفتید : این چیست ؟
به فردی که حدسش درست بود ، و کلمه پرچم را گفت ، یک کارت تشویق می دهد .
پس بچه های گل ! عنوان درس امروز چیست؟
عنوان درس را روی تابلو می نویسد .
بچه ها ، اگر گفتید نشانه ی مخصوص و ملی کشور ایران چیست ؟
آفرین بچه های گلم !
حالا اگر گفتید : پرچم برای چیست ؟
احسنت ، بچه های نازنین ! خودتان را تشویق کنید .
بچه ها ، همه کتابهایتان را باز کنید و هرکدام به تنهایی از روی درس پرچم بخوانید و در پایان در گروه خود در مورد درس مشورت و تبادل نظر کنید
خوب بچه ها همه مشورت کردید و درس را یاد گرفتید ؟
دخترهای گل ! حالا یک سری سؤال به شما می دهم ، هر کدام به تنهایی به سؤالات جواب بدهید تا ببینم درس را یاد گرفته اید یا نه ؟
حالا بچه های گلم ، سؤالات را کنار بگذارید
یک برگه سؤال ( نمونه سؤالات قبلی ) به هر گروه می دهم ، یک نماینده انتخاب کنید که با مشورت هم و بعد از بحث و گفتگو و رسیدن به توافق به سؤالات پاسخ دهد .
بعد از اینکه جواب دادند ( بعد از اتمام وقت داده شده ) ، کلید سؤالات در اختیار فراگیران قرار می گیرد و از افراد خواسته می شود که پاسخ های فردی و نماینده گروه پاسخ نامه گروهی را نمره گذاری کند .
نمره فردی و گروهی را با هم مقایسه می کند
به گروهی که همکاری بیشتری داشته و بهترین نمره گروهی را کسب کرده باشد ، یک کارت تشویق داده می شود .
برای رفع هر گونه اشکال و تکمیل امر یادگیری یک بار از روی درس به صورت شمرده برای بچه ها می خواند .
در پایان با کمک فراگیران درس را جمع بندی و خلاصه و نتیجه آن را بیان می کند .
به بچه ها برگه ی A4 داده تا پرچم کشور ایران را نقاشی کنند . ( حوزه تدریس به هنر مربوط می شود . )
بچه ها تشویق می شوند و از آنها تشکر و قدردانی می شود .
سرود ملی در کلاس پخش شده و یکی از فراگیران پرچم ایران را هم زمان با پخش سرود اهتزاز در می آورد . ( روش تدریس نمایشی )
به عنوان تکلیف از بچه ها می خواهد که به صورت گروهی در مورد پرچم سه کشور همسایه ایران تحقیق کرده و شکل آنها را نقاشی کرده و برای جلسه بعد به کلاس ارائه دهند .
به احترام آموزگار از جا برخواسته و صلوات می فرستند .
متناسب با احوالپرسی معلم ، جواب می دهند .
عکس العمل مناسب نشان می دهند .
بازخورد لازم را نشان می دهند .
جواب می دهند ، بله .
بچه ها با تمایل این کار را انجام می دهند .
متناسب جواب می دهند .
جواب می دهند بله .