طراحی سایت های صنعتی
چگونه یک مشتری جنس مورد نظر خود را شناسایی و ردیابی میکند، و احتمالا پیشنهادات خوبی را برای فروش بر روی صفحه وب ارائه میدهد؟ این مبارزه طلبی طراحی صفحات تجاری وب میباشد
بیشترین تولید کنندگان صنعتی با جدیت به سمت مشتریانشان جهت گیری کرده و صفحات طراحی شده برای کمپانیهای صنعتی، میبایست تعصبات مشتری گرایانه قوی داشته باشند.
گرایش به مشتری در روشی که صفحات صنعتی، مشتری را چه از لحاظ تصویری و چه از لحاظ تعاملی درگیر میکنند، دیده میشود. صفحات صنعتی غالبا معمولیتر از صفحات دیگر به نظر میدهند.
صفحات صنعتی در کل دارای سه عنصر میباشند
خصوصیات محصول: هر مشتری میبایست بتواند یک محصول خاص را از میان مجموعه ای از محصولات مشخص کند. این کار میتواند به صورت تصویری، با استفاده از یک لیست انتخابی یا با استفاده از یک برنامه جستجو انجام شود.
مشخصات محصول: بیشتر محصولات صنعتی همراه با اطلاعاتی عرضه میشوند که صفحه مشخصات نامیده میشود یک صفحه مشخصات ترکیبی از متن، تصویر و توصیفاتی در مورد کارایی محصول در یک ورق کاغذ میباشد. خصوصیات کارایی یا تصویر توصیف کننده ساختار کالا، اغلب عامل فروش یک محصول میباشند.
البته با توجه به قابلیتهای وب، ایجاد صفحه مشخصات کالا در وب به روش سنتی، محدود کننده به نظر میرسد. مشخصات کارایی کالا میتواند به صورت سه بعدی و همراه با حرکت ایجاد شود، همچنین خود محصول در حال انجام عمل، قابل نمایش باشد.
ارتباط با مشتری: کارتهای جالبی را که در آنها از شما سئوال میشود «آیا مایلید که نمایندگی سرویسهای مشتری در مورد کالایی خاص با شما تماس بگیرد؟» را بخاطر بیاورید. با استفاده از وب سئوالات تقریبا پس از پرسیده شدن جواب داده خواهند شد.
طراحی صفحات خرده فروشی
صفحات خرده فروشی کاملا با صفحات صنعتی متفاوت است چرا که در مورد محصولات خرده فروشی، انتقال اطلاعات تکنیکی چندان مورد توجه نمیباشد. بهر حال چیزی که در این نوع صفحات دارای اهمیت بسیار است، تطابق تصاویر با اصل میباشد.
در این نوع طراحی باید مسائل زیر را در نظر گرفت:
خصوصیات تصویری و سازمانی فروشندگی خرده فروشیهای موفق چیست؟
اجزا ساختاری خرده فروشی چیست؟
از چه خصوصیات وب میتوان به گونه ای موثر در طراحی صفحات خرده فروشی سود جست؟
صفحات تجاری
صفحاتی که برای مخاطبین تجاری طراحی میشوند با صفحات خرده فروشی و صنعتی تفاوت دارند. به خاطر داشته باشید که هر شرکت دارای زندگی و یک شخصیت وجودی در زمینه محصولات ویژه یا عملیات فروش خاصی میباشد. یک شرکت تلاش زیادی را صرف به تصویر کشیدن یک نمای حساب شده از خود میکند. این تلاش ممکن است شامل اسم،ارم شرکت،رسم الخطی که در مکاتبات شرکت استفاده میشود. رنگهای مورد استفاده و اینکه دقیقا چه اسامی برای معرفی محصولاتشان میکنند، باشد.
یک صفحه تجاری میبایست منعکس کننده فرهنگ ان شرکت باشد. این بدان معنی است که صفحات وب یک بانک، اساسا با صفحات وب یک تولید کننده اسباب بازی متفاوت است.
قطعات اصلی پازل صفحه وب تجاری شامل اجزا زیر میباشد
نام شرکت رسما چگونه استفاده میشود؟ ایا به طور کامل نوشته میشود یا مخفف؟ ایا نام، یک نام تجاری ثبت شده است؟
ایا نام شرکت تحت قانون حق تکثیر میباشد؟
ایا نام شرکت همان آرم شرکت است. یا یک طرح گرافیکی جداگانه میباشد؟ اندازه، مکان و جهت رسمی ان چگونه است؟
ایا یک ارم تجاری یا یک نشان سازمانی است؟
ایا اسامی محصولات، اسامی تجاری طراحی شده به شکل خاص میباشند؟
ایا این نوع اسامی با قلم،وزن و تاکید متفاوتی نمایش داده میشوند؟
آیا رسم الخط رسمی، برای بدنه اصلی مکاتبات وجود دارد؟
ایا متن ترازبندی شده است یا دارای برامدگی و فرورفتگی است؟
آیا اصلا رنگهای رسمی برای شرکت وجود دارد؟
ایا یک سلسله مراتب برای مکاتبات در شرکت وجود دارد؟
شما چگونه میتوانید سئوالات و تقاضاهایتان را به قسمتهای مختلف ابلاغ کنید؟
موسسات آموزشی
موسسات آموزشی دارای اولین و بیشترین نشریات وب میباشند و همگی با مشگل ساختاری یکسانی مواجهند. کالجها و دانشگاهها، بیش از حد معمول ساخت یافته اند یا به عبارتی قسمت بندی شده به بخشهای مختلف میباشند، بنابراین صفحات وب میبایست حس مجازی تصویری از ارتباطات ساختاری داخل یک موسسه ارائه دهند بگونه ای که حس قدم زدن در آن موسسه در بیننده القا شود.
جنبه یکسان صفحات آموزشی، ترتیب عملیات داخل موسسات میباشد. این مسئله در تضاد کامل با صفحات تولید کنندگان و فروشندگان جز میباشد. ترمهای مدارس همیشه مدت ثابتی دارند. تاریخ شروع و خاتمه از قبل دقیقا مشخص شده اند تقاضانامه و عملیات ورود به موسسه همگی استاندارد شده میباشند. گذراندن کل دوره تحصیلی اجباری است و معمولا میبایست تحت مجموعه ای از مراحل مشخص گذرانده شوند. کارنامها مقدار پیشرفت محصل را مشخص میکنند. دانش اموزان براساس پیشرفتشان طبقه بندی میشوند، در حقیقت بر اساس وضعیت قبولی هر مقطع طبقه بندی میشوند، این صفحات به دلیل کمبود آزادی عمل طراح، جز مشگل ترین صفحات از لحاظ طراحی میباشد
صفحات مربوط به سرگرمی
در مقابل صفحات تجاری، صفحات مربوط به سرگرمیها قرار دارند. درست است که در اینجا هم ممکن است برخی محدودیتهای تجاری اعمال شوند(سونی، دیسنی و غیره )ولی این صفحات در معمولیترین و مورد قبولترین شکلشان دارای کمترین محدودیتهای طراحی بوده و آزادی عمل زیادی برای طراح وجود دارد. مشتریان سرگرمیها اغلب جز بی ثباترین و مشگلترین مشتریان برای شناسایی و ردیابی میباشند. موضوعی که در سال گذشته مورد توجه ترین موضوعات بوده ممکن است دیگر موردتوجه نباشد.
صفحات وب سرگرمی دارای خصوصیات زیر میباشد؛
کمترین ساختارو عمل-عکس العمل بیشتر
اعتماد بیشتر به تصویر نسبت به اطلاعات نوشتاری
استفاده بیشتر از منابعی که مشتریان بالقوه این نوع صفحات وب مجبور به یادگیری آن هستند.
انجام محاسبات سطح بالا به منظور بهبود سرعت پردازنده، عمق نمایش و پهنای باند شبکه.
حداقل در حال حاضر، کمبود مهمی که در مورد صفحات سرگرمی وجود دارد تفاوت کلی بین شمایل صفحات وب با شکل واقعی سرگرمی واقعی مورد توجهشان مثل فیلم، کتاب، بازی، ضبط صوت، کنسرت و نمایش زنده و چیزهای دیگر را با صفحات وب مقایسه کنند، به سادگی به عدم واقعگرایی صفحات وب نسبت به رسانه اصلی پی میبرند. برای موفقیت صفحات سرگرمی وب
یا باید واقعگرایانه صفحات وب با وسایل موجود در زندگی منطق شود و یا صفحات سرگرمی وبی طراحی شود که هیچ مرجعی در
دنیای واقعی برای مقایسه نداشته باشند