فناوری اطلاعات و ارتباطات ، اگر چه در سرزمین دیجیتالی اینترنت ، حد و مرزی نمی شناسد و روز به روز بر تعداد کاربران جامعه اطلاعاتی جهان افزوده می شود و هم اکنون ، بیش از 90 میلیون دامنه (domain) در تور جهان گستر به ثبت رسیده است ، اما به نظر می رسد رد پاهای سیاسی را می توان در فضای سایبر احساس کرد.
وقتی قرار باشد ، دکترین موجود بر سیاست های فضای فیزیکی در دنیای پیکسلی امروز ، اثر گذار باشد ، قطعا جامعه آزاد اطلاعاتی و فرآیند باز اطلاع رسانی سریع و گسترده در اینترنت ، با چالش جدی رو به رو خواهد شد .تحریم هایی که برخی کشورها در فضای سیاست جهانی امروز اعمال می کنند ، در صورت تسریع گسترده در اینترنت ، شاهراه جهانی و نیمه آزاد اطلاع رسانی در جهان امروزی را آسیب پذیر می کند. متاسفانه نمودهایی از گذار از تحریم های فیزیکی به تحریم های انلاین ، هم اینک در فضای وب به چشم می خورد. این گزارش ، نگاهی دارد به جنبه های تحریم سایت های گوگل و یاهو آمریکا در مورد استفاده کاربران ایرانی از سرویس های این پایگاه ها .
حکومت بر دنیای سایبر
گوگل را همه کاربران فارسی زبان وب می شناسند. لوگوهای دوست داشتنی و ایندکس ساده اما جذاب این موتور جست و جوی قوی اینترنت ، 300 میلیون مخاطب را هر ماهه از سراسر جهان به خود جذب می کند.
لری پیج و سرگئی برین که در اواخر دهه نود میلادی ، کاوش گسترده در فضای وب را برای وبگردهای اینترنت آسان کردند ، با گوگل خود بر دنیای سایبر حکمفرمایی می کنند. گوگل هم اینک با راه اندازی بیش از 50 سرویس مختلف در زمینه های پست الکترونیک gmail.com ، کتابخانه دیجیتال book.google.com ، دانلود ویدئو video.google.com و ده ها سرویس پر کاربرد و کاربر پسند ، دنیای رنگارنگ و پر رونقی را برای کاربران اینترنت رقم می زند.
گوگل در سال های اخیر با راه اندازی سرویس خبری news.google.com و در اختیار گرفتن سرویس دهنده جهانی و مشهور بلاگر blogger.com ، روز به روز دامنه توسعه فعالیت های خود را افزایش می دهد. دنیای فعالیت های گوگل را می توانید هر روز در وبلاگ رسمی گوگل در نشانی googleblog.blogspot.com دنبال کنید. با همه این توصیفات ، گوگل در چند سال اخیر ، در مورد کشورهای چین ، برزیل و حتی ایران ، اقداماتی در راستای منافع دولت مردان آمریکایی انجام داده که در بسیاری از موارد ، با واکنش های تندی همراه بوده است .
وقتی گوگل گزینش می کند
مسابقه Google Code Jam که از سال 2002 میلادی تا کنون توسط شرکت گوگل پیگیری می شود ، یکی از ارزنده ترین روش های جذب مخاطب و نخبگان در این شرکت است . توسط این مسابقه برنامه نویسی جهانی ، کاربران علاقمند می توانند با ثبت نام و حضور در مسابقه ، از جایزه های چند ده هزار دلاری ان استفاده کنند.
این مسابقه با همراهی شرکت Top Coder (http://www.topcoder.com/ ) پشتیبانی می شود که 27 اکتبر سال جاری ، نتیجه مسابقه اعلام می شود .
برای اطلاع از این مسابقه باید به نشانی : http://www.google.com/codejam مراجعه کنید. یکی از نکات جالب توجه این مسابقه ان است که شرکت کنندگان کشورهای ایران ، سوریه و کوبا ، حق شرکت در این مسابقه را ندارند و در هنگام Registration از دریافت اطلاعات ان ها ممانعت می شود ! اگر چه گوگل همراهی خاصی را با دیپلماسی آمریکا به ظاهر ! ندارد ، اما در مورد سرویس پک و مسابقه برنامه نویسی ، مسئله به گونه دیگری است .
البته برنامه نویسان ایرانی با وجود این محدودیت در انجمن تخصصی مسابقه به نشانی http://groups.google.com/group/Code-Jam-2006 مطالب خوبی ارائه کرده اند. قابل ذکر است که کشورهای چین و لهستان و روسیه ، معمولا برندگان این مسابقه را به خود اختصاص داده اند.
گوگل شیطتنت می کند
غول جست و جوی وب ، بعضی وقت ها شیطنت هایی می کند که دانستن ان ، خوانندگان محترم را نسبت به برخی مسائل با اطلاع می کند. شیطنت های گوگل علیه ایران و کاربران ایرانی در خاطره وبگردهای فارسی زبان هست .
چندی پیش بود که در جریان درج تصویر مجعول خلیج فارس در نشریه نشنال جئوگرافیک http://www.nationalgeographic.com/ و ارائه هزاران نتیجه جست و جو در مورد کلید واژه خلیج فارس ، که وب پیج های نشان دهنده خلیج العربی را نشان می دهد ، کاربران ایرانی اقدام به بمباران گوگل کردند. در این راستا ، هزاران کاربر ایرانی در وب سایت ها ، وبلاگ های خود ، خواستار اعلام نتیجه گوگل به جای arabin gulf یا خلیج العربی به خلیج فارس شدند که این امر نتیجه داد.
اکنون برای key word های مربوط به خلیج فارس ، صدها هزار وب پیج و تصویر تقریبا صحیح در مورد خلیج فارس به نمایش در می آید. البته گوگل ، همواره در اعلام نتایج جست و جو ، مدعی عدم تغییر اطلاعات است ! اما شواهد پیداست که برخی از نتایج جست و جوی اعلامی گوگل ، با نتایجی اعلامی برخی از سایت های جست و جوی مشابه ، تفاوت های عمده دارد.
موتور جست و جوی مشهور گوگل ، از اواخر دهه نود میلادی تا کنون ، دفاتر نمایندگی و سرویس های مختلف اختصاصی بسیاری را برای کاربران کشورهای مختلف ، طراحی و راه اندازی کرده است . با توجه به آن که این پایگاه ، هم اینک با میلیون ها کاربر ایرانی از کشور ایران فقط ، رو به رو است ، اما نه تنها بخش فارسی این پایگاه در دسترس نیست (google.ir غیر رسمی است!) بلکه مسئولان این سایت ازارائه تسهیلاتی برای جامعه کاربران ایرانی این پایگاه ، خودداری کرده اند. اگر به سرویس پست الکترونیک جی میل http://www.gmail.com/ مراجعه کنید ، جهت ثبت نام در این تارنما جهت گرفتن نشانی پست الکترونیک تحت gmail.com ، در Menu کشورهای انتخابی ، نام iran مشاهده نمی شود.
در حالی که در گذشته چنین رسمی حاکم نبود و الان شما مجبور هستید کشور دیگری را به عنوان کشور خود انتخاب کنید! البته یاهو! هنوز چنین رسمی را برای Yahoo! Mail ارائه نکرده است . از سوی دیگر ، با توجه به این که امید کردستانی ، جوان ایرانی الاصل مقیم آمریکا و از مدیران ارشد گوگل به همراه شماری دیگر از متخصصان ایرانی گوگل ، در تیم سازماندهی برنامه های این شرکت قرار دارند ، اما خواسته یا ناخواسته ، تلاش های احتمالی این افراد نیز برای اختصاص بخش خاصی از گوگل به فعالیت های ایران ، مثمر ثمر نشده است .
با توجه به این که در مرام نامه شرایط استفاده از خدمات terms of conditions و حریم شخصی privacy policy ، هیچ تبصره ای در مورد عدم اجازه فعالیت به کاربران برخی کشورها یا اعلام تحریک اطلاع رسانی الکترونیکی به نقاطی خاص از جهان ، اشاره نشده است ، اما ملاحظه می شود که رفتار سازمانی گوگل علیه ایران ، همواره در راستای سیاست های کاخ سفید است.
آن آزادی و استقلال در تصمیم گیری که بارها گوگل مدعی آن است ، در مورد کشورهای آسیایی تا کنون مثل ایران و چین ، صحت نداشته است. در یکسال گذشته ، سرویس گوگل پگ http://pack.google.com/ که مجموعه ای از سرویس های جدید گوگل برای استفاده بهتر کاربران از سرویس های رایگان این پایگاه به شمار می رود ، روی کاربران ایرانی مسدود شده است .
کلیه IP های کاربران ایرانی که درخواست دانلود این بسته نرم افزاری را دارند ، رد می شود و این احتمال وجود دارد که در آینده ، هم چنان سرویس های تحریم آنلاین گوگل علیه کاربران ایرانی افزایش یابد. پیش تر ، نامه اعتراض آمیزی در سایت www.petitiononline.com/googpack/petition.html جهت احقاق حقوق کاربران ایرانی منتشر شده بود که مخالفت گسترده ایرانیان را نسبت به این تحریم نشان می داد. اما به دلیل نداشتن جنبه حقوقی و بار اطلاع رسانی جهانی ، بدون نتیجه باقی ماند.
تریسی مورگان ، از مدیران فنی گوگل ، اوایل سال جاری میلادی در گفت و گو با شبکه abc آمریکا ، هر گونه اقدام گوگل مبنی بر تحریم کشوری خاص را تکذیب کرده بود ، اما اکنون شواهد چیز دیگری را حکم می کنند.
گفتنی است ، در چند سال اخیر ، کاربران ایرانی با ارسال email های فراوانی به مدیران ارشد گوگل ، خواستار تغییر لوگو ایندکس گوگل در اول فروردین هر سال ، با نشانه های نوروز باستانی ایران شدند که هر سال این درخواست رد شده است . گفتنی است ، گوگل سالانه بیش از ده ها بار ، لوگو خود را بر اساس رویدادهای جهانی ، تغییر می دهد .
به نظر می رسد ، گوگل در خدمات رسانی به کاربران ایرانی ، تابع سیاست های غرب است و در این اثنا ، حریم خصوصی و میدان عمل وبگردهای ایرانی را تحت الشعاع خواسته ها و برنامه های دولت مردان غربی کرده است. این که اکنون شاهد هستیم که مرکزی در قوه قضائیه برای اعاده دعوی ایرانیان علیه آمریکا دایر شده است ، فرصت نیکویی است تا حقوقدانان مسلط بر قواعد جرایم رایانه ای (cyber crime) کشور ، راه حل هایی برای حفظ حقوق هموطنان ایرانی در تور جهان گستر ، وضع کنند. حمایت از کاربران ایرانی در برابر تحریم های آنلاین و شفاف شدن رفتار سازمانی دولت در این باره ، از جمله مسائلی است که باید به آن توجه وِیژه ای مبذول داشت تا حرکت رو به رشد ایران در تولید محتوای الکترونیکی و فعالیت در وب ، با چالش جدی رو به رو نشود. به هر حال رعایت حقوق کاربران و اعاده آن در فضای مجازی ، باید پیش از گذشته در محافل علمی ایران مورد بررسی دقیق قرار بگیرد تا در این فضا ، حقوق ایرانیان خدشه دار نشود. سیاست ها و جاه طلبی های گوگل به اینجا ختم نمی شود در ادامه اشاره ای می کنیم به جنجالهایی که گوگل در دنیا به پا کرده است...
جنجال های جهانی گوگلی
چندی پیش گردانندگان گوگل توسط بسیاری از وبلاگنویسان مورد انتقاد قرار گرفتند. علت این امر آن بود که گوگل یک سرویس جنجالی را راهاندازی کرده بود که ضمن تغییر دادن محتویات صفحات وب ، کاربران را به سوی سایتهایی که توسط این موتور جستوجو انتخاب می شدند مثل آمازون، هدایت میکرد. این سرویس که Autolink نام داشت در میله ابزار جدید گوگل گنجانده شده بودو به طور خودکار لینکهای موجود در صفحات وبلاگها را دستخوش تغییر میکرد..