Alan C. kay را شاید بتوان یکی از پرکارترین و کمتر شناخته شدهترین افراد مؤثر در تاریخ کامپیوتر دانست. مدیرعامل مؤسسه تحقیقاتی Viewpoints، عضو ارشد آزمایشگاههای شرکت HP، طراح کامپیوترهای لپ تاپ، طراح رابط کاربر مبتنی بر پنجره، طراح روش برنامهنویسی شیگرا، از مؤسسین مرکز تحقیقات پالوآلتوی شرکت زیراکس (مجموعه PARC) و ... . این فهرست را همینطور میتوان ادامه داد.
Alan C. kay را شاید بتوان یکی از پرکارترین و کمتر شناخته شدهترین افراد مؤثر در تاریخ کامپیوتر دانست.مدیرعامل مؤسسه تحقیقاتی Viewpoints، عضو ارشد آزمایشگاههای شرکت HP، طراح کامپیوترهای لپتاپ، طراح رابط کاربر مبتنی بر پنجره، طراح روش برنامهنویسی شیگرا، از مؤسسین مرکز تحقیقات پالوآلتوی شرکت زیراکس (مجموعه PARC) و ... . این فهرست را همینطور میتوان ادامه داد. اگر ادامه متن را بخوانید، درخواهید یافت که بیمناسبت نیست که آلنکی را دریایی از ایدهها بنامیم.دکتر آلنکی در سال ۱۹۴۰ در ایالات متحده متولد شد. رشته تحصیلی وی ریاضیات و سپس زیستشناسی مولکولی بود. وی قبل از تأسیس مجموعه آزمایشگاههای PARC یا همان Palo Alto Research Center که متعلق به شرکت زیراکس بود، مدتی را در دانشگاه یوتا به کار روی مجموعه ARPA گذراند و به تحقیق و توسعه گرافیک سهبعدی مشغول بود. این تحقیقات در ضمن زمینهساز کسب مدرک دکتری در سال ۱۹۶۹ به سبب ساخت اولین کامپیوتر شخصی مبتنی بر گرافیک گردید. همچنین در طرح ARPA وی نخستین فعالیتها را به جهت توسعه ARPANet انجام داد که سرانجام منجر به ایجاد شبکه اینترنت گردید. آلنکی در سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ روی طرحی به نام FLEX Machine کار میکرد. این طرح مبتنی بر ایجاد یک کامپیوتر رومیزی مدرن بود که به آن کامپیوتر شخصی (PC) میگفتند. این کامپیوتر دارای یک صفحه نمایش پیشرفته، یک ابزار اشارهگر(شبیه ماوس) و یک تخته رسم (نظیر کامپیوترهای tablet امروزی) بود و از پنجرههای گرافیکی که روی یکدیگر باز میشدند به عنوان رابط کاربر استفاده میکرد. ضمن اینکه سیستمعاملی شیگرا داشت. این کامپیوتر با همه ویژگیهایی که داشت چند سال بعد مورد بازدید بیل گیتس از مایکروسافت و استیوجابز از اپل قرار گرفت و ایدههای آن، توسط آنها به کار گرفته شد. ویندوز مایکروسافت و سیستمعامل اپل در واقع وامدار مرکز PARC و آلنکی به عنوان طراح هستند.در سال ۱۹۶۸، آلن طرح دیگری را برای کامپیوترهای ویژه کودکان ارایه داد. وی پس از آنکه دریافت شخصی به نام سیمور پاپرت مشغول کار برروی طرحی به نام LOGO به منظور آموزش کامپیوتر به کودکان است، طرح کامپیوتر برای بچهها با نام Dynabook را ارایه داد. این کامپیوتر در واقع یک نوتبوک قابل حمل بود که صفحه نمایشی تخت داشت، بهطور بیسیم به شبکه متصل میشد و هارددیسک پرظرفیتی را حمل میکرد. وی سپس در اوایل دهه هفتاد، زبان smalltalk را ابداع نمود که نخستین زبان شیگرای دینامیک بود. همانگونه که اشاره شد، دستگاه FLEX کامپیوتری به معنای واقعی امروزی بود. به غیر از ایده درخشان رابط بصری کاربر (GUI)، ابداعات فراوان دیگری نیز در آن طرح به چشم میخورد. نمایشگرهای نقشه بیتی (bitmap)، آیکونها، امکان کشیدنوانداختن(Drag & Drop) ، واژهپرداز WYSIWYG و نرمافزار نشر رومیزی، نرمافزار ساخت موسیقی، ابزارهای نقاشی و انیمشنسازی به همراه امکانات بسیار پیشرفته دیگری نظیر چاپ لیزری، شبکه اترنت، شبکهسازی کلاینت سرور، از جمله چیزهایی بودند که در مجموعه تحت مدیریت آلنکی ابداع گردیدند. وی پس از ترک PARC به شرکت آتاری رفت. سپس دوازده سال را در شرکت اپل گذراند و بعد به مدت پنج سال معاونت تحقیق و توسعه در شرکت دیزنی را عهدهدار بود. کی سپس در سال ۲۰۰۱ مرکز غیرانتفاعی و تحقیقاتی Viewpoints را بنیانگذاری کرد و از سال ۲۰۰۲ نیز به مجموعه HP پیوست.دکتر کی جوایز متعددی را نیز تاکنون کسب کرده است. جایزه معتبر ACM ، جایزه فرهنگستان ملی مهندسان (NAE) و جایزه Draper از آن جملهاند. وی همچنین عضو فرهنگستان علوم و هنر ایالات متحده، فرهنگستان ملی مهندسان و انجمن سلطنتی هنر نیز میباشد.