تحقیق مقاله جایگاه عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (بخش اول)

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21322
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله جایگاه عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (بخش اول)

    رهبر معظم انقلاب « گفتمان عدالت » , یگ گفتمان اساسی است , همه چیز ماست . منهای آن , « جمهوری اسلامی » هیچ حرفی برای گفتن ندارد , ... این گفتمان را باید همه گیرکنید , به گونه ای که هر جریانی , هر شخصی , هر حزبی و هر جناحی سرکار بیاید , خودش راناگزیر بیند , که تسلیم این گفتمان شود , یعنی برای عدالت تلاش کند , و مجبور شود , پرجم عدالت را بر دست بگیرد . (1 ) با توجه به اینکه « عدالت اجتماعی » در کنار اصول پنجگانه ی اعتقادی شیعه , که قوام بخش « قیام اصلاحی » امام (قدس سره )محسوب می گردند , به عنوان یکی از مهم ترین معیارهای اسلامی بودن « حکومت اسلامی » محسوب می گردد. در این نوشتار جایگاه « عدالت اجتماعی » « قیام اصلاحی » امام (قدس سره ) مورد کنکاش قرار می گیرد. ایشان عدالت دوستی و ظلم ستیزی را امری فطری قلمدادنموده و در این رابطه می فرمایند : « از فطرت های الهیه , حب عدل و خضوع در مقابل آن , و بغض ظلم و عدم انقیاد در پیش آن است » . (2 ) همچنین ایشان یکی از صفات و وظایف مهم شیعیان امام علی (علیه السلام ) را قیام به برقراری « عدالت اجتماعی » دانسته و در این رابطه می فرمایند : ما وظیفه داریم , مردم مظلوم و محروم را نجات دهیم , ما وظیفه داریم , پشتیبان مظلومین و دشمن ظالمین باشیم . همین وظیفه است , که امیرالمومنین (علیه السلام ) در وصیت معروف به دو فرزند برزگوارش تذکر می دهد و می فرماید : « وکوناللظالم خصما , و للمظلوم عونا » . (3 ) « و دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید » . علمای اسلام موظف اند , با انحصارطلبی واستفاده های نامشروع ستمگران مبارزه نمایند . (4 ) بعداز بیان مقدمه ی مذکور معانی اصطلاحی سه واژه ای دراین مبحث , « عدالت اجتماعی » , « نابرابری اجتماعی » و « تبعیض اجتماعی » , همچنین جایگاه « عدالت اجتماعی » , همچنین جایگاه « عدالت اجتماعی » در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار می دهیم . الف عدالت اجتماعی 1 کاربرد مفهوم عدل توزیعی نسبت به ثروت , دارایی , امتیازات و مزیت هایی که در یک جامعه انباشته شده است . 2 عدالت اجتماعی یعنی با هریک از افراد جامعه به گونه ای رفتار شود , که مستحق آن است و در جایی جای داده شود , که سزاوار آن است . 3 به عبارت دیگر , هر فرد بر اساس کار , امکانات فکری و ذهنی و جسمی بتواند از موقعیت های متناسب و نعمات برخوردار شود . (5 ) ب نابرابری اجتماعی وضعی که در آن , اعضای یک جامعه , از نظر ثروت و درآمد , فرصت ها و امکانات با یکدیگر تفاوت داشته باشند. « نابرابری اجتماعی » را , هم ناشی از مناسبات نامطلوب و هم ناشی از ساختمان جسمی و روحی بشر دانسته اند. همه ی مصلحین تاکید نموده اند , که در عین نابرابری های خلقتی , باید در راه ایجاد شرایط وصول به سعادت و خوشبختی نسبی , برای همه ی بشر کوشید , یعنی کاری کرد , که فرصت های مساوی , برای همه به وجودآید , تا « عدالت اجتماعی » برقرار گردد . (6 ) ج تبعیض اجتماعی « رفتار نایکسان و خلاف عدل و انصاف باگروههایی از مردم خواه دوستانه یا دشمنانه , به دلایلی مثل نژاد , زبان , ملیت , مذهب , عقیده و جز اینها که ارتباطی به رفتار بالفعل آن افراد نداشته باشد , یا ارتباط اندکی داشته باشد » . (7 ) د عدالت اجتماعی در قانون اساسی جمهوری اسلامی در بخشی از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جایگاه « عدالت اجتماعی » چنین مورد تاکید قرار گرفته است : 1 ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و مبازره با کلیه ی مظاهر فساد و تباهی . 3 آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه , در تمام سطوح ... 6 محو هرگونه استبداد و خودکامگی . 7 تامین آزادی های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون . 8 مشارکت عامه ی مردم در تعیین سرنوشت سیاسی , اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی خویش . 9 رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه , در تمام زمینه های مادی و معنوی . 10 ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیرضرور . 12 پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی , جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه . 14 تامین حقوق همه جانبه ی افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون . 16 تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام , تعهد برادرانه نسبت به همه ی مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان . (8 ) همچنین در بخشی از اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران راهکار استقرار « عدالت اجتماعی » چنین مورد تاکید قرار گرفته است : برای تامین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای اساسی انسان در جریان رشد , با حفظ آزادگی او , اقتصاد جمهوری اسلامی ایران , بر اساس ضوابط زیر استوار می شود : 1 تامین نیازهای اساسی : مسکن , خوراک , پوشاک , بهداشت , درمان , آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده , برای همه . 2 تامین شرایط و امکانات کار برای همه ... 5 منع اضرار به غیر و انحصار و احتکار و ربا و دیگر معاملات باطل و حرام . 6 منع اسراف و تبذیر در همه ی شوون مربوط به اقتصاد , اعم از مصرف , سرمایه گذاری , تولید , توزیع و خدمات . 6 جلوگیری از سلطه ی اقتصادی بیگانه بر اقتصادکشور . (9 ) مهم ترین نکات از سخنان امام (قدس سره ) در زمینه ی عدالت اجتماعی در قیام اصلاحی امام خمینی (قدس سره ) برقراری « عدالت اجتماعی » یک وظیفه ی ذاتی و دائمی برای حاکمیت اسلامی محسوب می گردد , اهتمام به تحقق آن هم در شکل گیری و هم در بقانظام اسلامی یکی از مهم ترین الویت های حکمرانی است , فلذا ایشان می فرمایند : اجرای قوانین بر معیار قسط و عدل و جلوگیری از ستمگری و حکومت جائرانه و بسط عدالت فردی و اجتماعی و منع از فساد و فحشا و انواع کجرویها و آزادی بر معیار عقل و عدل واستقلال و خودکفایی و جلوگیری از استعمار و استثمار و استعباد و (اجرای ) حدود و قصاص و تعزیرات بر میزان عدل , برای جلوگیری از فساد و تباهی یک جامعه و سیاست و راه بردن جامعه به موازین عقل و عدل و انصاف و صدها از این قبیل , چیزهایی نیستند , که با مرور زمان در طول تاریخ بشر و زندگی اجتماعی کهنه شود , ... حکومت حق برای نفع مستضعفان وجلوگیری از ظلم و جور و اقامه ی « عدالت اجتماعی » همان است , که مثل سلیمان بن داود(علیه السلام ) و پیامبر عظیم الشان اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) و اوصیای بزرگوارش برای آن کوشش می کردند , از بزرگترین واجبات و اقامه ی آن از والاترین عبادات است . (10 ) 1 عدالت اجتماعی سر لوحه ی قیام اصلاحی انبیا و اوصیا(سلام الله علیهم ) « اساسا انبیا خدا صلوات الله و سلامه علیهم مبعوث شدند , برای خدمت به بندگان خدا , خدمت های معنوی و ارشادی و اخراج بشر از ظلمات به نور , و خدمت به مظلومان و ستم یدگان و اقامه ی عدل , عدل فردی و اجتماعی » . (11 ) به حکم عقل و ضرورت ادیان هد بعثت وکار انبیا تنها مسئله گویی و بیان احکام نیست , ... در حقیقت , مهم ترین وظیفه ی انبیا(علیهم السلام ) برقرارکردن یک نظام عادلانه ی اجتماعی از طریق اجرای قوانین و احکام است , که البته با بیان احکام و نشر تعالیم وعقاید الهی ملازمه دارد. چنانچه این معنا از آیه ی شریفه , (سوره ی مبارکه ی حدید آیه ی 25 ) به وضوح پیداست . هدف بعثت ها , بطور کلی , این است , که مردمان بر اساس روابط اجتماعی عادلانه نظم وترتیب پیدا کرده , قد آدمیت راست گردانند. واین با تشکیل حکومت و اجرای امکان پذیر است . (12 ) 2 عدالت اجتماعی یک ارزش اصیل معنوی برای همه ی زمان ها و مکان ها ارزش ها در عالم دو قسم است : یک قسم ارزش های معنوی , از قبیل ارزش توحید و جهات مربوط به الوهیت . و از قبیل , عدالت اجتماعی , حکومت عدل و رفتار عادلانه ی حکومت ها با ملت ها و بسط « عدالت اجتماعی , حکومت عدل و رفتار عادلانه ی حکومت ها با ملت ها و بسط « عدالت اجتماعی » در بین ملت ها و امثال اینها. که در صدر اسلام یا قبل از اسلام از آن وقتی که انبیا مبعوث شدند , وجود داشته و قابل تغییر نیست . عدالت معنایی نیست , که تغییر بکند , یک وقت صحیح و زمانی غیر صحیح باشد. ارزش های معنوی ارزش های همیشگی هستند

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله جایگاه عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (بخش اول)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله جایگاه عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (بخش اول), مقاله در مورد تحقیق مقاله جایگاه عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (بخش اول), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جایگاه عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (بخش اول), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جایگاه عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (بخش اول), تحقیق درباره تحقیق مقاله جایگاه عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (بخش اول), مقاله درباره تحقیق مقاله جایگاه عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (بخش اول), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جایگاه عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (بخش اول), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جایگاه عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (بخش اول), موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله جایگاه عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (بخش اول)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت