درباره فرهنگ عاشورا و حضرت سیدالشهداء اقدامات انجام شده و ناتمام و کارهایى که باید انجام شود، فراوان است. اما اقیانوس بیکران عاشورا آن قدر عمیق و بزرگ و پر حادثه است، که گوهرهاى آن پایان نمىپذیرد و جز با کشتى نجات حسینى نمىتوان در آن راه پیمود. تنها حسین علیه السلام است که مىتواند بشریت را به ساحل کربلا برساند و از گردابهاى فکرى و اجتماعى رهایى بخشد.
در این ورطه کشتى فرو شد هزار که پیدا نشد تختهاى بر کنار عاشورا و حسین علیه السلام و کربلا، هزاران مسئله تاریخى، سیاسى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى، اخلاقى، عبادى، فقهى، عرفانى و نظامى دارد، که اگر آب دریاها مرکب و درختان گیتى قلم شود، تا ابعاد و آثار و اهداف این حادثه عظیم را ترسیم کند، توان بررسى و ارائه تصویرى جامع از آن را ندارد.
نفوذ بیکران عاشورا و سیدالشهدا در اعماق تاریخ و گستره جهان؛ تاثیر نام و قیام حسینى در عوالم پیدا و پنهان و مرزهاى غیب و شهود؛ حضور مداوم فرشتگان و ساکنان ملا اعلى در بارگاه قدسى امام؛ اشک و آه زمین و زمان و جن و ملک در عزاى سرور آزادگان جهان؛ آفاق روشن محبت دو سویه نبوى و حسینى و تداوم هدایت بشریت به برکت بعثت و عاشورا؛ نقش آب و خاک کربلا در شفا بخشى و امنیت آفرینى؛ عزت و استقلال امت اسلام در پرتو سیره و سخن حسینى؛ نقش امام حسین علیه السلام در ترویج و تبلیغ معارف آسمانى؛ افشاى همیشگى خط نفاق در پرتو عاشوراى حسینى؛ فلسفه قیام و جهاد پرشکوه ابا عبدالله علیه السلام، پیوند قطعى قیام مهدوى عجل الله تعالى فرجه الشریف با قیام و فرهنگ عاشورا؛ و سرانجام درسهاى عشق وعرفان حسینى، همه و همه میدانهایى محدود از محورهاى گسترده پژوهش و تبلیغ و تدریس فرهنگ عاشورا است که امروز هم همچون همیشه بدان نیازمندیم .
پیام عاشورا
عاشورا، فریاد بلند مقاومت در برابر تحریف اسلام است. عاشورا، فریادى علیه بى تفاوتى و بى طرفى در جنگهاى حق و باطل سراسر تاریخ است. عاشورا، آواى اعتراض سیدالشهداء به نشستن ناصالحان بر کرسى حکومت امت اسلامى است.
عاشورا، بى تفاوتى حکومتها نسبت به سه مسئله مهم «حقیقت» ، «عدالت» و «فضیلت» را محکوم مىکند و حمایت دولتمردان از باطل و بیداد و فساد را بزرگترین منکرات اجتماعى مىداند، که امام شهیدان در برابر آن بپاخاسته و همه رنج را در مقابله با این منکر بزرگ و بنیادى تحمل کرده است.
نهضت حسینى، حرکتى از سر سیرى و جهانگردى و سفر تفریحى و تجارى و ورزشى و حتى سفرى به قصد انجام حج و عمره و جهانگردى مذهبى و زیارتى نیست. سفر کربلاى سیدالشهدا علیه السلام هجرتى دفاعى، عبادى، زیارتى و تبلیغى به منظور انجام وظیفهاى دشوار و بزرگ و جهانى و جهادى است. از مراسم عاشورایى که ما برگزار مىکنیم تا عاشوراى معرفت حسینى، فرهنگها فاصله است؛ گرچه شبیه عاشورا هم مغتنم است و براى بیدادگران وحشتانگیز.
ازعبادت کربلایى تا عادت کربلایى تفاوت از زمین تا آسمان است؛ گرچه نفس حضور و زیارت سرور شهیدان شیرین و دلنشین و مسئولیت آفرین است.
از شورعاشورایى تا شعور و عرفان حسینى تفاوت از زمین تا آسمان است.
از امامى که برخى ترسیم مىکنیم که گریزان و هراسان و صامت و آرام است، تا امام قیام و جهاد و فریاد و عزت و اعتراض و وارث پیامبر و امین خدا، مسافتى از غرب تا شرق عالم است.
عاشورا، درسها، عبرتها و جلوههایى دارد که همه ساله از زبان عالمان دین و مبلغان متعهد و فداکار و مداحان مخلص و شاعران کربلایى تکرار مىشود، اما امروز از عاشورا چه درسهایى را باید فرا گیریم و چه معارفى را بیاموزیم؟
از عاشورا بیاموزیم
از عاشورا، رهایى از رفاه زدگى، وارستگى از علایق زندگى، رهایى از بیم و امید شیطانى، معروف گرایى، منکرستیزى، پاسدارى از حقوق اجتماعى، احساس مسئولیت، ایمان به غیب، آخرت گرایى، دفاع از دین، اصلاحات راستین، جهاد براى احیاى اسلام و اجراى قرآن، بى بال پریدن، و از شهادت خود و یاران نهراسیدن را بیاموزیم .
صداى سید شهیدان را بهتر بشنویم
او بشریت را به عزت فرا مىخواند، ما براى ذلت توجیه جستجو مىکنیم .
او ما را به استقلال از بندگى غیر خدا دعوت مىکند، ما به بندگى بندگان سر سپردهایم .
شعار سیدالشهدا، همان شعار توحید است، دو بعدى است، ترکیبى از نفى و اثبات . خوب گوش بسپاریم: «لا اله الا الله». اندیشه عاشورا هم دو بعدى است؛ یعنى، ترکیبى از «نه» و «آرى» است.