تحقیق مقاله ترانسفورماتور قدرت

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21917
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ترانسفورماتور قدرت

     

    ترانسفور ماتور وسیله ای است که انرژی الکتریکی را در یک سیستم جریان متناوب از یک مدار به مدار دیگر انتقال می دهد و می تواند ولتاژ کم را به ولتاژ زیاد وبالعکس تبدیل نماید .
    برخلاف ماشین های الکتریکی که انرژی الکتریکی و مکانیکی را به یکدیگر تبدیل می کند ، در ترانسفور ماتور انرژی به همان شکل الکتریکی باقیمانده و فرکانس آن نیز تغییر نمیکند و فقط مقادیر ولتاژ و جریان در اولیه و ثانویه متفاوت خواهد بود . ترانسفورماتورها نه تنها به عنوان اجزاء اصلی سیستم های انتقال و پخش انرژی مطرح هستند بلکه در تغذیه مدارهای الکترونیک و کنترل ، یکسوسازی ، اندازه گیری و کوره های الکتریکی نیز نقش مهمی بر عهده دارند .
    انواع ترانسفورماتورها را میتوان برحسب وظایف آنها بصورت ذیل بسته بندی کرد :
    1- ترانسفورماتور های قدرت در نیروگاهها و پستهای فشار قوی
    2- ترانس های توزیع در پستهای توزیع زمینی و هوایی ، برای پخش انرژی در سطح شهرها و کارخانه ها
    3- ترانسهای قدرت برای مقاصد خاص مانند کوره های ذوب آلومینیم ، یکسوسازها و واحدهای جوشکاری
    4- اتوترانسها جهت تبدیل ولتاژ با نسبت کم و راه اندازی موتورهای القایی
    5- ترانس های الترونیک
    6- ترانسهای ولتاژ و جریان جهت مقاصد اندازه گیری و حفاظت
    7- ترانسهای زمین برای ایجاد نقطه صفر و زمین کردن نقطه صفر
    8- ترانسهای آزمایشگاه فشار قوی و ...
    و از نظر ماده عایقی و ماده خنک کننده نیز ترانسفورماترها را می توان بصورت ذیل بسته بندی کرد :
    1- ترانسفورماتورهای روغنی Oil immersed power Transformer
    2- ترانسفورماتورهای خشک Dry type transformer 3-ترانسفورماتورهای با عایق گازی (sf6) Gas insulated transformer
    سایر ترانسفورماتورها مانند ترانسفورماتورهای کوره ، ترانسفورماتورهای تغییر دهنده فاز و..
    بعنوان ترانسفورماتورهای خاص قلمداد می گردند .
    ترانسفورماتورهای قدرت پست فولاد خراسان که به نام T2 , T1 قلمداد می شوند ، از نوع ترانسفورهای روغنی هستند
     
     
    ساختمان ترانسهای قدرت روغنی
    قسمتهای اصلی در ساختمان ترانسفورماتورهای قدرت روغنی عبارتند از:
    1- هسته یک مدار مغناطیسی
    2- سیم پیچ های اولیه و ثانویه
    3- تانک اصلی روغن
    به جز موارد فوق اجزا دیگری نیز به منظور اندازه گیری وحفاظت به شرح زیر وجوددارند :
    1- کنسرواتوریا منبع انبساط روغن
    2- بک چنجر
    3- ترمومترها
    4- نشان دهنده های سطح روغن
    5- رله بوخ هلتز
    6- سوپاپ اطمینان یا لوله انفجاری / شیر فشار شکن )
    7- رادیاتور یا مبدلهای حرارتی
    8- پمپ و فن ها
    10 – شیرهای نمونه برداری از روغن پایین و بالای تانک
    11- شیرهای مربوط به پرکردن و تخلیه روغن ترانس
    12- مجرای تنفسی و سیلیکاژل مربوط به تانک اصلی و تب چنجر
    13- تابلوی کنترل
    14- تابلوی مکانیزم تب چنجر
    15- چرخ ها
    16- پلاک مشخصات نامی
     
    1- هسته :
    هسته ترانس یک مدار مغناطیسی خوب با حداقل فاصله هوایی و حداقل مقاومت مغناطیسی است تا فورانهای مغناطیسی براحتی از آن عبور کنند . هسته بصورت ورقه ورقه ساخته شده و ضخامت ورقه ها حدود0.3 میلیمتر و حتی کمتر است . برای کاهش تلفات فوکو ورقه ها تا حد امکان نازک ساخته می شوند و لی ضخامت آنها نباید بحدی برسد که از نظر مکانیکی ضعیف شده و تاب بردارد .
    در ترانسهای قدرت ضخامت ورقه ها معمولاً 0.3 یا 0.33 میلیمترانتخاب می شود که این ورقه ها توسط لایه نازکی از وارنیش عایقی با یک سیم نازک عایقی ، نسبت به هم عایق می شوند .
    2- سیم پیچی های ترانس
    در ساختمان سیم پیچ های ترانس باید موارد متعددی در نظر گرفته شوند که در ذیل به مهمترین آنها اشاره می نمائیم :
    1- در سیم پیچ هاباید جنبه های اقتصادی که همان مصرف مقدار مس و راندمان ترانس می باشد ، مراعات شود .
    2- ساختمان سیم پیچ ها برای رژیم حرارتی که باید در آن کار کند محاسبه شود ، زیرا در غیر این صورت عمر ترانس کاسته خواهد شد .
    3- سیم پیچ ها در مقابل تنش ها و کشش های حاصل از اتصال کوتاه های ناگهانی مقاوم شوند .
    4- سیم پیچ ها باید در مقابل اضافه ولتاژهای ناگهانی از نقطه نظر عایقی ، مقاومت لازم را داشته باشند .
    سیم پیچ ترانس ها نسبت به هم در نوع سیم پیچ ، تعداد حلقه ها درجه و اندازه سیمها و ضخامت عایق بین حلقه ها متفوت خواهند بود . هر چه ولتاژ ترانس بالا برود ، تعداد حلقه های سیم پیچ بیشتر می شود و هر چه ظرفیت ترانس بیشتر شود ، اندازه سیم ها بزرگتر می گردد .
    در ترانس با هسته ستونی ، سیم پیچها اعم از فشار قوی ، متوسط و فشار ضعیف و سیم پیچ تنظیم – بصورت استوانه متحدالمرکز روی ستونهای هسته قرار می گیرند . معمولاً سیم پیچ فشار ضعیف در داخل و فشار قوی در خارج واقع می شوند و ترتیب فوق به این دلیل رعایت می شود که عایق کاری فشار ضعیف نسبت به هسته راحت تر است .
    3- تانک اصلی روغن
    تانک ترانس یک ظرف مکعب یا بیضوی شکل است که هسته و سیم پیچ های ترانس در آن قرار می گیرند و نقش یک پوشش حفاظتی را برای آنها ایفا می کند داخل این ظرف از روغن پر می شود بطوریکه هسته و سیم پیچ کاملاً در روغن فرو می روند . سطح خارجی تانک تلفات گرمایی داخل ترانس را به بیرون منتقل می کند از هر مترمربع سطح تانک حدوداً 400 الی 450 رات توان گرمایی به خارج منتقل می شود ، بطوریکه در ترانسهای کوچک ، همین سطح برای خنک کاری کافی است و به تمهیدات دیگری نظیر رادیاتور وفن نیاز نمی باشد . در ترانسهای تا KVA 50 بدنه تانک از ورق ساده فولادی به ضخامت حدوداً MM3 میلیمتر ساخته می شود ، سطح آن صاف بوده و نیازی به میله های تقویتی یا لوله های خنک کن ندارد . هر 4 وجه ترانس از یک ورق یک پارچه درست می شود و فقط در یک گوشه جوشکاری می گردد .
    تانک ترانس بایستی موجب شود که موارد مشروحه ذیل تأمین گردند :
    - حفاظتی برای هسته ، سیم پیچ ، روغن و سایر متعلقات داخلی باشد .
    - دارای استقامت کافی باشد که در حین حمل و نقل و نیز در زمان اتصال کوتاه داخلی بتواند تنش های مکانیکی ایجاد شده را تحمل نماید .
    - ارتعاشات و صدا در آن به حداقل برسد .
    - ساختمان آن در برابر نشت روغن و یا نفوذ هوا کاملاً آب بندی باشد .
    - سطوح کافی برای دفع گرمای ناشی از تلفات ترانس را تأمین کند .
    - محلی برای نصب بوشینگها ، تب چنجر ، مخزن ذخیره روغن و سایر متعلقات باشد.
    - از نظر باعاد در حدی باشد که براحتی قابل تحمل و حمل و نقل از طریق جاده یا راه آهن باشد .
    - حداقل تلفات ناکو در آن ایجاد شود .
    - حداقل میدان مغناطیسی در خارج از آن وجود داشته باشد .
    به این ترتیب طراحی تانک ترانس به روش پیش بینی شده برای حمل و نفل آن نیز بستگی دارد .
    4- مقره ها ( بوشینگ ها )
    سرهای خروجی سیم پیچ های فشار قوی

     

    و فشار ضعیف باید نسبت به بدنه فلزی تانک ، عایقکاری شوند . برای این منظور از مقره ها استفاده می شود . مقره یا بوشینگ تشکیل شده است از یک هادی مرکزی که توسط عایق های مناسبی در میان گرفته شده است .
    بوشینگ ها روی در پوش فوقانی ترانس نصب می شوند و در موارد نادری بوشینگها را روی دیواره جانبی تانک هم نصب می کنند . انتهای پایینی مقره در داخل تانک جای می گیرد ، در حالیکه سر دیگر آن در بالای درپوش و در هوای خارج واقع می شود .
     
  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ترانسفورماتور قدرت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ترانسفورماتور قدرت, مقاله در مورد تحقیق مقاله ترانسفورماتور قدرت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ترانسفورماتور قدرت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ترانسفورماتور قدرت, تحقیق درباره تحقیق مقاله ترانسفورماتور قدرت, مقاله درباره تحقیق مقاله ترانسفورماتور قدرت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ترانسفورماتور قدرت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ترانسفورماتور قدرت, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ترانسفورماتور قدرت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت