جملات بزرگان در زمینه مدیریت
کارگزارانت را بیازما و سپس بکار گمار، چرا که انتصاب بدون مشورت و آزمایش موجب پشیمانی خواهد بود. حضرت علی (ع)
امام علی علیهالسلام :وارد عمل شدن بدون برنامه ریزی علت همه شکستهاست.
برنامه ریزی، آوردن آینده به زمان حال است تا بتوانید همین الان کاری برای آن انجام دهید. لاکین، آلن
شکست، عدم موفقیت نیست؛ شکست یعنی تأخیر در پیروزی. مکنزی، آلکس
خدمات خوب سنگ بنای کسب و کار خوب است. وفاداری به مارک پاداشی است که مشتری به شرکتهایی که خدمات بهتر عرضه میکنند، میدهد. ماتسوشیتا،
راز پیشرفت، در آغاز کردن است. راز آغاز کردن در آن است که وظایف سخت و پیچیده خود را به وظایف کوچکی که قابل مدیریت کردن باشند، کونوسوکی
بشکنید و سپس از اولین آنها آغاز کنید. تواین، مارک
برنامه ریزی توسط مدیر آموزشگاه
از میان وظایف مدیریت آموزشگاهی ، برنامه ریزی دارای جایگاه مهمی است در زیر نکاتی جهت اطلاع مدیران گرامی مدارس اعلام می گردد
% اصل اول : برنامه ریزی برای انتخاب دبیران و کارکنان
% اصل دوم : برنامه ریزی برای ثبت نام دانش اموزان
% اصل سوم : برنامه ریزی برای کسب اطلاعات فردی و رفتاری دانش اموزان و شناخت بیشتر
آنان
% اصل چهارم : برنامه ریزی برای برنامه هفتگی
% اصل پنجم : برنامه ریزی برای آماده نمودن فضای مدرسه برای شروع فعالیت های آموزشی
واداری
% اصل ششم : برنامه ریزی برای انتخابات انجمن اولیا ومربیان وشورای دانش اموزان و
شورای دبیران
% اصل هفتم : برنامه ریزی برای ساعات تفریح دانش اموزان
% اصل هشتم : برنامه ریزی برای فروشگاه دانش اموزان
% اصل نهم : برنامه ریزی برای دفاتر حضور وغیاب دانش اموزان
% اصل دهم : برنامه ریزی برای حضور منظم دبیران در ورود وخروج به آموزشگاه و کلاسها
اصل یازدهم : برنامه ریزی برای نماز جماعت دانش اموزان و همکاران
اصل دوازدهم :برنامه ریزی برای استفاده از کتابخانه وآزمایشگاه و رایانه
اصل سیزدهم : برنامه ریزی برای جلسات ماهانه ماهانه ارکان مدرسه از نظر زمان و
محتوی
اصل چهاردهم : برنامه ریزی برای گرامیداشت ایام الله و ولادتها و شهادتها و جشن های
انقلاب
اصل پانزدهم :برنامه ریزی برای شرکت دانش اموزان در جشنواره ها و المپیادها و
فعالیتهای دست ساز
اصل شانزدهم : برنامه ریزی برای مسابقات فرهنگی وهنری وورزشی
اصل هفدهم : برنامه ریزی برای گرامیداشته هفته های دفاع مقدس و هفته بسیج و هفته
کتابخوانی و هفته بهداشت و هفته تربیت و هفته معلم و هفته های دیگر
اصل هیجدهم : برنامه ریزی برای برگزاری امتحانات ( تصحیح اوراق و ارایه برنامه
امتحانات و اعلام نتایج و پاسخ به اعتراضات
اصل نوزدهم : برنامه ریزی برای تشکیل کلاس های فوق برنامه و و تکمیلی و جبرانی و
تقویت بنیه علمی و امادگی برای امتحانات
اصل بیستم : برنامه ریزی برای ملاقاتهای فردی با اولیا و برخی دانش آموزان و
کارکنان
اصل بیست ویکم : برنامه ریزی برای پاسخگویی به اولیای دانش آموزان
اصل بیست ودوم : برنامه ریزی برای شرکت در جلسات ماهانه اداره
اصل بیست وسوم : برنامه ریزی برای دریافت مشارکتای مردمی
اصل بیست و چهارم : برنامه ریزی برای فعالیتهای مالی و حسابداری آموزشگاه
اصل بیست وپنجم : برنامه ریزی برای حضور اولیای دانش اموزان ( مخصوصا دانش اموزان
مشکل داردرسی و اخلاقی ) در مدرسه
اصل بیست و ششم : برنامه ریزی برای بررسی پرونده های تحصیلی و مدارک ومدارک دانش
اموزان ورفع اشکالات آنان
اصل بیست و هفتم : برنامه ریزی برای ارزشیبابی کارکنان آموزشگاه
اصل بیست وهشتم : برنامه ریزی برای فعالیتهاهی بیسج دانش اموزی و انجمن اسلامی و
شورای دانش اموزی
اصل بیست ونهم : برنامه ریزی برای پاسخ به بموقع به بخشنامه ها
اصل سی ام : برنامه ریزی برای فروش مجلات رشد وپیوند
اصل سی یک : برنامه ریزی برای حضور دانش اموزان در نماز جمعه
اصل سی دو : برنامه ریزی برای تشویق دانش اموزان ممتاز وبرتر درسی و اخلاقی
اصل سی سه : برنامه ریزی برای برنامه ریزی برای دانش اموزان دارای مسایل انضباطی
اصل سی وچهار : برنامه ریزی برای تهیه امکانات مدرسه
اصل سی وپنج : برنامه ریزی برای اجرای مطلوب مراسم صبحگاه
اصل سی وشش : برنامه ریزی برای انجام آزمون های مستمر ویا مسابقات علمی آینده سازان
وبسیج و آموزش وپرورش
اصل سی وهفت : برنامه ریزی برای آزمون تشخیصی
اصل سی وهشت : برنامه ریزی برای فعالیتهای اردویی
اصل سی ونه: برنامه ریزی برای کلاسهایی که دبیرانشان به مرخصی می روند
اصل چهلم : برنامه ریزی برای نظارت برفعایتهای آموزشی دبیران و کارکنان آموزشگاه
*************
اصول مدیریت ژاپنی
1) هدف
2) تغییر ذهنیات مدیران
3) مواد ارزان قیمت
4) ترغیب کارکنان به تولید
5) رهبری در سازمانها نه ریاست
6) از بین رفتن ترس
7) ربط واحدها با همدیگر نه انجام امور توسط هر بخش در یک مسیر مجزا
8) شعار بیمحتوا ندادن
9) عدم توجه به آمار، ارقام و کمیت
10) احساس غرور و لذت از کار
11) خود اصلاحی
12) کمک گرفتن از همه همکاران
13) بازرسی کلی، دور و همیشگی
14) همکاری خواستن از افراد در گرفتن تصمیمات
موانع اساسی مدیران در مسیر گوش سپردن به سخنان کارکنان
1) سابقه طولانی نظام غیر دموکراتیک و سلسله مراتبی
2) خود شیفتگی
3) بدبینی و گریز از واقعیت
4) کمبود وقت
5) ناشکیبایی در جایگاه شنونده
6) انبوه مسائل و فقدان تمرکز
7) ناتوانی کارکنان در تبادل پیام و گفتگوی مؤثر
***************
9 گام به سوی اخراج!
اگر میخواهید به آسانی کار خود را از دست بدهید و به قول معروف به سه شماره اخراج
شوید به موارد زیر عمل کنید:
1- به توقعاتی که از شما دارند، توجه نکنید. به گفتههای مدیرتان در رابطه با
نقش وظیفهتان در واحد یا در رابطه با دیگر واحدها یا امورهای دیگر سازمان، توجه
نکنید وظایف خود را انجام ندهید.
2- همیشه بگویید: " این در وظایف من تعریف نشده است". برای مدیرتان چارچوب
تعیین کنید تا نتواند کارهای متفاوت را به شما واگذار کند و به او بفهمانید که فقط
به فکر چک حقوقتان هستید و نه کار. در این صورت، مدیرتان فوراً به فکر یک جایگزین
فعال برای شما خواهد افتاد.
3- از اموال شرکت به نفع خودتان بهره ببرید.سادهترین مثال این است که با ماشین
شرکت در ساعت اداری برای خانهتان خرید کنید؛ یعنی از وقت مأموریت و وسیله انجام آن
به نحو احسن به نفع خودتان استفاده کنید تا اعتماد همه نسبت به شما سلب شود.
4- با استفاده از تکنولوژیهای موجود در شرکت به کارهای شخصیتان برسید. با
موبایلی که شرکت در اختیارتان قرار داده برای دوستانتان پیام کوتاه بفرستید و
ساعتها با آنها صحبت کنید، با کامپیوتر شرکت ایمیلهای شخصیتان را چک کنید و
ساعتها در اینترنت بچرخید و به کارهای اداری تان کوچکترین توجهی نکنید.
5- پیش هر کس و ناکسی از شغل و شرکتتان گله و ابراز نارضایتی کنید. همیشه پشت
سر مدیر و رئیس و همکاران خود (به راست یا دروغ) بدگویی کنید و از حقوق کم و شرایط
اسفانگیز محیط کارتان گله کنید تا به گوش همه جهانیان از جمله مدیرتان برسد و با
در خطر قرار گرفتن آبروی شرکت، اخراج شوید.
6- کار گروهی را به کل فراموش کنید. هیچکس دوست ندارد که با یک کارمند تنبل و
تکرو همکار باشد پس اگر میخواهید به سرعت از مجموعه حذف شوید، تنبلی و تکروی را
پیشه کنید، در این صورت همه همکارانتان به سرعت مترقی میشوند، جنبوجوش دارند و به
اهداف والا فکر میکنند و شما که در این مجموعه وصله ناجوری هستید باید حذف شوید.
7- مسائل شخصیتان را به اداره منتقل کنید. تمام کارهای شخصیتان را در ساعت
اداری انجام دهید و از کارتان بزنید. چارچوب ذهنتان را به حل مشکلات خانوادگی و
شخصی اختصاص دهید و کوچکترین توجهی به محیط کار و مشکلات آن نداشته باشید.
8- به ساعت اداری توجه نکنید. هیچ توجهی به ساعت کار نداشته باشید و هر وقت
دلتان خواست بیایید و هر وقت هم خواست بروید. مثلاً صبحها دیر بیایید و بعدازظهر
زودتر از اتمام ساعت کار بروید. در این صورت مدیرتان شما را حذف شده میداند.
9- به زمانبندی و راهنمایی ها توجه نکنید. در پروژهها به زمانبندی و روش کار
توجه نکنید و از هیچکس هم نپرسید. در این صورت همکارانتان به شما کمک میکنند که
زودتر اخراج شوید یا کار جدیدی پیدا کنید و از جمع آنها بروید.