هنگام مطالعه و درس خواندن، لذت به تمرکز منجر می شود و تمرکز به خلاقیت .
مطالعه(درس) لذت تمرکز خلاقیت
اگر در چیزی احساس لذت نکنید، گرایشی به آن نخواهید داشت و دانش آموزی که از معلم رنجیده باشد ،رغبتی به درس او نشان نخواهد داد.این یک اصل است.
برای فرمولی که ارائه کرده ام مثالی می زنم:به دانش آموزان خود می گویم:
اگر دست خود را در مقابل نور آفتاب قرار دهید ، نخواهد سوخت.
اما اگر ذره بینی بین آفتاب و دست خود قرار دهید به طور حتم دستتان خواهد سوخت.
ذره بین شعاع های آفتاب را در یک نقطه به نام کانون نور جمع می کند و به آنها قدرتی چند برابر می دهد.
ذهن مانیز مانند شعاعهای پراکنده ی خورشید است.
اگر دانش آموزی از درسی لذت ببرد، می کوشد شعاعهای پراکنده ی خود را در یک نقطه جمع کند تا به لذتی چند برابر دست یابد؛
و چون لذت فی نفسه چیزی است که دوست داریم تکرارش کنیم، همین امر خود به خلاقیت منجر می شود.