هر سال از اول اردیبهشت به مدت یک هفته مدیران مدارس درگیر برنامه های هفته مشاغل می باشند . در هفته مشاغل دانش اموزان با برنامه های مختلف مدرسه آشنایی و اطلاعاتی در خصوص حرفه و رشته های تحصیلی و شغل های مختلف بدست می اورند. علاوه براین در سالهای اخیر به دلیل وجود شغل های متنوع وزیاد و حرفه های گوناگون و رشته های تحصیلی مختلف و همچنین گسترش مدارس فنی و حرفه ای اهمیت برنامه بیشتر شده است .
مدیران در برگزاری هفته مشاغل سه وظیفه مهم دارند :
1- وظایف قبل از شروع هفته مشاغل که شامل تشکیل ستاد برگزاری با حضور مشاور و معاون و دیگر همکاران ، شناسایی و هماهنگی و انتخاب مکان ها و کارخانه ها و مراکزی که دانش آموزان از آن مکان بازدید بعمل می آورند . مذاکره و هماهنگی و انتخاب برخی متخصصان و شاغلان برای حضور در مدرسه وبیان شرح وظایف و مسئولیتها و میزان در آمد و جایگاه و نحوه ورود به حرفه و شغل و....
2- وظایف مدیران در هفته مشاغل ( اول اردیبهشت تا هفتم ) شامل اجرا ، همکاری ، نظارت ، و تقسیم مسئولیت و...
3- وظایف مدیردر پایان هفته مشاغل شامل تهیه گزارش کامل و تکمیل فرم های بخشنامه و ارسال به اداره آموزش وپرورش
برخی از برنامه های مدارس در هفته مشاغل :
1- بازدید از مراکز ومدارس فنی وحرفه ای و کار ودانش
2- دعوت از سخنرانان و صاحبان حرف و مشاغل
3- بازدید ازکارخانه ها شرکتها و موسسات دولتی و خصوصی و مراکز خوداشتغالی
4- تهیه پوستر و تراکت و بروشور برای معرفی مشاغل و رشته های تحصیلی
5- نمایش فیلم در آموزشگاه با معناوین ومحتوی شغلی و تحصیلی
6- برگزاری مسابقات مقاله نویسی و نقاشی و تحقیقی تحت محتوی و عناوین کار و هفته مشاغل
7- تهیه لیستی از رشته های دانشگاهی به تفکیک رشته های تحصیلی و گروههای آموزشی و ارایه به دانش آموزان
8- تشکیل نمایشسگاهی با محتوی معرفی مشاغل ( عکس و پوستر وکتاب وفیلم و.... )
9- دعوت از دانش آموزانی که دانش آموزان مدرسه بوده و در ادارات و کارخانه ها مشغول یا در دانشگاهها ومراکز دیگر در حال تحصیلی هستند . این دانش اموزان می توانند تجربیات خود را در اختیار دیگر دانش اموزان قرار دهند.
10 - وبرنامه های دیگر