استفاده بهینه از هر وسیله ای مستلزم سرویس و نگهداری به موقع آن دستگاه است که به عبارتی می توان این روش را بازبینی پیشگیرانه نامید، زیرا عمل به دستورات وضع شده از سوی تولیدکننده و همچنین رعایت استانداردهای موجود نه تنها موجب افزایش عمر و ایجاد قابلیت بکارگیری در هر زمان با بالاترین درجه ایمنی واطمینان می گردد بلکه از اتلاف بی مورد وقت و پول نیز جلوگیری می کند. بر همین اساس اتومبیل نیز که بعنوان مجموعه ای از سیستمها و دستگاههای مختلف شناخته می شود، برای قرارداشتن در بهترین موقعیت بازدهی و همینطور برخورداری از شرایط ایده آل از نظر ایمنی، کارآیی، عملکرد و حتی زیبایی و... نیازمند سرویس و نگهداری مداوم وانجام دقیق دستورالعمل های ارائه شده توسط کمپانی خودروساز است. در این مقاله سعی شده با جمع آوری و ارائه معتبرترین توصیه ها و زمانبندی ها برای سرویس قسمتها و اجزای مختلف اتومبیل، شما را درنگهداری هرچه بهتر و کاملتر اتومبیلتان یاری دهیم. البته بیان این نکته نیز ضروری به نظرمی رسد که در صورت استفاده از خودرو در شرایط سخت و همچنین رانندگی در محیطهای آلوده وپرگردوخاک، تعویض روغن موتور، فیلترهای هواو روغن، شمعها و حذف دیگر بخشهایی که تحت تأثیر چنین شرایط و محیطهای نامساعد قرارمی گیرند باید در فواصلی کوتاهتر از آنچه تعیین شده، صورت گیرد که برای تعیین فاصله زمانی این نوع بازدیدها توصیه می شود با سرویس کارهای مجرب و مطمئن و یا تعمیرگاههای مجاز مشورت نمایید.
**** مهمترین بخش و یا به عبارتی قلب تپنده در اتومبیل موتور آن است و همانطور که میدانید سلامت و کارکردصحیح این قسمت برای داشتن اتومبیلی به دردخور بسیارضروری است. بنابراین ما هم از موتور شروع کرده و شرایط بازدید و سرویس آن را بررسی می کنیم:
1) وجود روغن کافی و با چسبندگی مناسب چه در گرماو چه در سرما از مواردی است که در طول عمر موتور نقش بسزایی دارد. با چک کردن و بازرسی روغن در فواصل800 تا 1000 کیلومتر از کافی بودن آن در موتور مطمئن شوید، روغن موتور مناسب را با توجه به دفترچه راهنمای خودرو انتخاب کرده و تعویض آنرا با در نظر گرفتن قابلیت های روغن و توصیه های شرکت خودروساز انجام دهید. اگرچه درحال حاضر روغن هایی با پایایی و حفظ قابلیت تا 40 هزارکیلومتر نیز در بازار یافت می شوند اما بخاطر داشته باشیدکه هر پیشرانه ای قابلیت استفاده از این روانسازها را ندارد.توصیه می گردد روغنهای عادی را بین 3500 تا 4500کیلومتر کارکرد خودرو تعویض نمایید.
2) گرمای بیش از حد براحتی موتور را دچار صدمه وآسیب می نماید. بنابراین همواره از وجود آب کافی درسیستم خنک کننده پیشرانه (رادیاتور) اطمینان حاصل کرده و در صورت عدم وجود نشتی در کل مجموعه پس ازپیمودن هر 1000 تا 1200 کیلومتر اقدام به بازدید آن نمایید. در همین رابطه توصیه می شود بین هر 8000 تا10000 کیلومتر تسمه پروانه و یا موتور پروانه رادیاتوربازرسی گردد تا تسمه سالم بوده و لقی آن در حد استانداردباشد و یا موتور پروانه بخوبی عمل کرده و با رسیدن به دمای مشخص شده شروع بکار کند.
3) به یاد داشته باشید که وجود ضدیخ حتی در فصل تابستان نیز مفید است زیرا همانطور که در زمستان ازانجماد مایع درون رادیاتور جلوگیری می نماید، در فصل گرما هم دمای جوشش آنرا بالا می برد، به هر حال مایع درون رادیاتور را می بایست هر دو سال یکبار بطور کامل تعویض نموده و اقدام به تمیزکردن و رسوب زدایی رادیاتور کرد.
4) تمیز و سالم بودن فیلترهای هوا و روغن باعث کاهش مصرف سوخت و کارکرد بهتر موتور خودرو میگردد. بنابراین با هر بار تعویض روغن فیلتر هوا را هم عوض کنید و هر دو بار یکبار اقدام به تعویض فیلتر روغن نمایید.
5) عملکرد صحیح و کامل سیستم جرقه زنی متضمن اشتعال کامل و یکی از فاکتورهای کارآیی مناسب موتوراست. اگرچه به تازگی شمع های جدید و پیشرفتهای وارد بازار کشور شده اند اما بدلیل قیمت بالا هنوز چندان کاربردی ندارند، بنابراین برای ایجاد بهترین جرقه، شمعهای کارکرده را بین 23000 تا 25000 کیلومتر با شمعهای نو عوض کنید، ضمنا پس از پیمودن هر 8000 کیلومتر لازم است تاکلیه شمعها بازدید و تمیز شوند.
6) در همین بخش توصیه می شود که پس از هر 8000کیلومتر کارکرد، دلکو مجددا بررسی و احتمالا تنظیم گردد ودر دلکوهای پلاتینی بین هر 8000 تا 10000 کیلومتر،پلاتین فرسوده تعویض گردد. با این عمل علاوه بر راحتترروشن شدن موتور، به احتراق کامل و کاستن از مصرف سوخت نیز کمک می کنید.