انرژی خورشیدی:
خورشید قادر خواهد بود در 5/4 میلیارد سال آینده با انفجارهای هسته ای خود با حرارتی قریب K 5762 در سطح خود به کره زمین با انرژی معادلkwh/2 1100در سال زیر پوشش در آورد.
وزن و جرم آن ستاره های موجود در منظومه شمسی به دوران واداشته و در فضای لایتناهی با خود به گردش وامی دارد.
در هر ثانیه در خورشید 650 میلیون تن هیدروژن به 646 میلیون تن هلیوم تبدیل میشود.
4 میلیون تن باقیمانده به صورت انرژی حرارتی و تابشی در فضا پخش می شود. در اثر این مقدار جرم که در هر ثانیه از خورشید کم می شود به ترتیب در هر 5/1 میلیارد سال از جرم خورشید کاسته می شود.
از تبدیل هر یک کیلوگرم جرم خورشید به انرژی 1 10×15/2 کالری که معادل 20 میلیارد کیلو کالری است بدست می آید.
فاصله خورشید از زمین 150 میلیون کیلومتر
قطر آن km 6 10× 39/1
جرم آن 200/2 تریلیون تریلیون تن
درجه حرارت مرکز خورشید 000/700/1 درجه سانتیگراد
انرژی خورشید برخلاف سوختهای هسته ای و فسیلی هیچ گونه خطری برای محیط زیست ندارد.
معماری
هنری بی هدف نیست بلکه فرم و نقشه هر بنا احتیاجات خاص را برطرف می کند محیط و آب و هوا در طرحهای معماری مؤثرند هماهنگی و سازگاری معماری با طبیعت از راهکارهای مهم برای تداوم زندگی ست .
طراحی معماری با فضای محیط زیست انسان سروکار داشته و با ملاحظه اصول صحیح فنی و مهندسی بهداشتی و اجتماعی این فضای مطلوب ایجاد می شود در ساختار معماری ایران که از قدیمی ترین نشانه های فرهنگ معماری براین کره خاکی است سازمان منسجمی به چشم می خورد که حاوی ویژگیهای بنیادی مثل باورمندی به محیط زندگی و سازگاری با محیط طبیعی است در ساختمان سازی از اسراف پرهیز و ازکار بیهوده در معماری استفاده نمی شده است از طرفی ارزش نهادن به زندگی شخصی و حرمت آن مدنظر بوده است .
در معماری اقلیمی در اثر استفاده از مصالح ساختمانی منطقه –کارایی مصالح از لحاظ دستیابی و مقاومت در برابر بارها و فشارهای وارده بر ساختمان مقابله در برابر گرما و سرما ونزولات جوی شکل گرفته و چنان با محیط خارج مقابله می کند که بهترین آسایش فضای داخلی را بدون استفاده از دستگاههای پیچیده انرژی امکانپذیر می سازد. در زمستان مقاومت در برابر اتلاف و خروج حرارت و جذب هر چه بیشتر حرارت خورشید و در تابستان مقاومت در برابر حرارت تابشی خورشید با ایجاد سایه
درحال حاضر معماری به صنعتی تبدیل شده است که نماد بارز آن بی هویتی فرهنگی است ازطرفی بعلت بی توجهی طراحان و سازندگان مصرف انرژی فسیلی روز به روز افزایش یافته است .
انرژیهای تجدید پذیر یا انرژیهای طبیعی مانند انرژی خورشید – باد- گیاهان (بیوماس) – اقیانوسی- زمین گرمایی –آب فاقد آلودگی زیست محیطی بوده و می توان بدون نیاز به خطوط انتقال انرژی وشبکه استفاده نمود.
انرژی دریاها و اقیانوسها:
انرژی جزر ومد : به علت تغییر وضعیت ماه و دیگر سیارات آسمانی نسبت به زمین جزر و مد بوجود آمده که دارای سیکل و دوره های متفاوت مانند سیکل روزانه بهاری- سالانه و طولانی است .
شدت جزر و مد در کناره های سواحل نسبت به وسط دریاها و اقیانوسها بیشتر است .
انرژی حرارتی اقیانوسها
آبهای سطح اقیانوسها بعلت تابش آفتاب دارای حرارت بیشتری نسبت به آبهایی است که در عمق قرار دارند از این اختلاف درجه حرارت می توان انرژی بدست آورد.
انرژی زمین گرمایی: از حرارت مواد مذاب درون زمین سرچشمه می گیرد این انرژی در اطراف کوههای آتشفشانی متمرکز شده و از نشانه های آن چشمه های آبگرم، گازفشانه ها را می توان نام برد.
فتوسنتز نقش مهمی در تداوم حیات ایفا می نماید
فتوسنتزیکی از مهمترین واکنش های شیمیایی و حیاتی کره زمین می باشد که با به گردش درآوردن چرخه های عظیم جذب CO2 و آزاد شدن O2 زندگی نوع بشر و سایر جانداران امکانپذیر می شود.
بیوگاز:
از پسابهای مایع شامل فضولات حیوانی – انسانی- گیاهی و زباله های قابل تجزیه و قابل تخمیر محیطی بیوگاز استخراج می شود.
بیوگاز مخلوطی از متان 70-54%
دی اکسید کربن 45-27%
مقدار کمی هیدرون- نیتروژن – منواکسید کربن- اکسیژن- هیدروژن سولفوریک میباشد.
مزایای استفاده از بیوگاز:
1-گاز متان برای مصارف سوختی- روشنایی – مکانیکی و الکتریکی بکار برده میشود.
2-کود مایع و لجن بیوگاز می تواند بعنوان تامین کننده مواد آلی خاک بکار برده شود.
3-استفاده از کود بیوگاز بجای کود آلی و انسانی بیماریهای شایع عفونی و انگلی را کاهش می دهد.
4-با تولید بیوگاز حشرات موذی و حیوانات موذی از محیط انسانی زدوده می شود.
5-با تولید بیوگاز صدمه ای به ارزش کود وارد نمی شود چون با از بین رفتن تخم علفهای هرز و انگلها کود بهسازی شده بدست می آید .
6-از آلودگی آبها جلوگیری کرده و مانع آزاد شدن گازهای سمی شده و باعث ازدیاد اکسیژن محلول در آب می شود.
تولید وبهره وری از بیوگاز می تواند مواد زائد مصرف انسانی را دربزرگترین ظرفیت ممکن به مواد و وسایل ارزنده تبدیل نماید.
ایرانیان از اولین استفاده کنندگان بیوگاز بوده اند
در خرابهای تخت جمشید آثار کانالهای فاضلاب به چشم می خورد که نشان از فرهنگ غنی معماری ایران دارد.
شیخ بهایی با هدایت فاضلابهای اصطبل شاهی به داخل یک مخزن سرپوشیده از گازهای حاصل از فعل و انفعالات بی هوازی برای گرم شدن حمام مجاور آن استفاده نمود.
انرژی باد:
اختلاف حرارت حاصل از تابش اشعه خورشید در جو زمین باعث حرکت هوا میشود که به آن باد گفته می شود.
از انرژی باد برای تولید برق – پمپ آب – کشتیرانی استفاده می شود.
ایرانیان حدود سه هزار سال قبل با وسایل خیلی ساده مانند تیر- تخته- نی – سنگ- آسیابهای بادی را ساخته که در ابتدا این آسیابها به چین و بعداً توسط چینی ها به اروپا برده شد.
توربین های بادی به دو دسته افقی و عمودی تقسیم می شود.
توربین های عمودی مزایای استفاده بیشتری نسبت به توربینهای افقی دارد چون عملکرد آن به جهت باد بستگی ندارد.
نگهداری آن آسان است .
ساختمان توربین ساده و از لحاظ اقتصادی باصرفه است .
گران شدن نرخ بلیط اتوبوس و متروگامی در جهت بیشتر آلوده کردن محیط زیست
همانطورجامعه ما آگاه می باشد طبق مصوبه وزارت کشور بلیط مترو حدود 50تا 60% در سال 82 اضافه گردید. هم چنین طبق تصمیم شهرداری تهران و وزارت کشور قرار است اتوبوسرانی شرکت واحد به بخش خصوصی واگذار شود عنوان کردن این گونه مسائل در کشور از جمله افزایش نرخ بلیط هرگز در راستای خدمت به مردم و توسعه و عمران شهری نبوده و نخواهد بود و هیچ توجیهی ندارد همانطور که مسبوقید در کشورهای جهان قیمت حمل و نقل درون شهر هر ده سال یکبار 50% افزایش می یابد در حالی که در ایران بدلیل فقدان مدیریت جامع حمل ونقل افزایش نرخ بدون در نظرگرفتن سایر ابعاد از جمله برنامه های کلان کشور در خصوص مسائل زیست محیطی و کم کردن آلودگی هوا در شهرهای بزرگ می باشد. هر شهری که دارای جمعیتی بیش از 2 میلیون نفر باشد باید از یک سامانه کامل و جامع حمل ونقل درون شهری شامل مترو- اتوبوس- تاکسی برخوردار باشد با گسترش شبکه های اتوبوسرانی و مترو از میزان آلودگی های زیست محیطی هرچه بیشتر کاسته خواهد هم چنین به مسائل روانی- اجتماعی- اقتصادی جامعه کمک خواهد نمود. طبق اصل اول ریو انسان محور اصلی توسعه پایدار و شایسته برخورداری از زندگی سالم- پربار وهماهنگ باطبیعت است . دولت ایران که یکی تز امضاء کنندگان اصول ریو می باشد ملزم به رعایت این اصول می باشد به همین دلیل طبق بند ج ماده 104 قانون برنامه سوم جرائمی از واحدهای تولیدی که با ضوابط محیط زیست هماهنگ نباشد اخذ و به حساب خزانه ریخته می شود و در قالب لوایح بودجه سنواتی برای اجرای طرحهای سالم سازی محیط زیست هزینه می شود از طرفی در حال حاضر و در سالهای قبل سیاست دولت حمایت از شرکت واحد و اعطای کمک مالی می باشد که به ازای هر مسافر حدود 150 ریال یارانه پرداخت می شود که این یارانه با اختصاص 10 درصد درآمد شهرداریها به شرکت واحد و نیز کمک دولت در بودجه هر سال جبران می شود بطور کلی بودجه اتوبوسرانی از دو محل تامین می شود یارانه دولت که 60% می باشد و فروش بلیت که 40% می باشد یادآوری می شود دولت طی سالهای 76 تا 78، 450 میلیارد ریال اضافه بر مبالغ پیش بینی در لوایح بودجه به ناوگان شرکت واحد در شهرهای مختلف کشور اعتبار اختصاصی داده است . در سال 78 برای خرید هزار دستگاه اتوبوس از طرف نهاد ریاست جمهوری 50میلیون دلار اختصاص یافت که براساس قرار داد شرکت واحد با ایران خودرو هر دستگاه اتوبوس به مبلغ 80 میلیون ریال خریداری شده است که بر این مبنا با مبلغ دریافتی از نهاد ریاست جمهوری بجای هزار دستگاه تا پنج هزار دستگاه امکان خریداری بود.
در مورد مترو تا بحال دولت بیشتر قیمت بلیت را بصورت یارانه پرداخت می کند علت این امر هم محاسبات کارشناسی است که قبل از راه اندازی مترو انجام گرفته است که براساس این محاسبات سفر هر نفر با مترو معادل یک لیتر صرفه جویی در بنزین می شود . با این حساب معادل سه میلیون لیتر سوخت در روز صرفه جویی می شود که در سال از خروج ارز برای خرید 40 میلیون لیتر بنزین و 20 میلیون لیتر گازوئیل جلوگیری می شود هم چنین سبب کاهش میزان اتلاف وقت افراد به میزان 330 میلیارد ریال و هزینه های درمانی به میزان 11 میلیارد ریال و کاهش نظافت محل زندگی و شهر ناشی از آلودگی هوا به میزان 65 میلیارد کاهش استهلاک خودروها به میزان 340 میلیارد و صرفه جویی در ورود قطعات یدکی اتومبیل که از خروج 100تا 150 میلیارد جلوگیری می کند بنابراین پیشنهاد می شود با توجه به موارد ذکر شده :
-لازم است مدیران حمل ونقل درون شهری دیدگاه زیست محیطی را مقدم بر دیدگاه اقتصادی لحاظ نمایند.
2- با اعتبارات یاد شده می توان در جهت روان نمودن حمل درون شهری و بالنتیجه استفاده از هرچه بیشتر شهروندان از اینگونه وسایل اقدام نمود.
3-در صورت جلوگیری از خروج ارز که سالیانه توسط دولت به وزارتخانه هایی چون نفت و صنایع ومعادن اعتبار اختصاص می یابد. می توان مبالغ مزبور را در بخش مدیریت منابع حمل و نقل درون شهری هزینه شود.