تحقیق مقاله گاه شماری یهود

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 23680
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: فلسفه و اخلاق
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله گاه شماری یهود

    , تشرین اول تشرین آخر نام چند ماه پاییزی نزد اقوام گوناگون بین النهرین و آسیای صغیر از روزگار باستان تا امروز این نام در گاه شماری مذهبی یهود به صورت تشری ضبط شده است .
    تشری از واژه آرامی شری به معنای آغاز کردن گرفته شده است (نیلسون ص 23) و لانگدون (ص 29) در حالت فعلی آن را به صورت شرو ضبط کرده است . نام این ماه در اسناد بابلی به صورت تشری / تشریت و در دوره کاسیها به صورت تشریتو در اسناد آشوری بابلی ضبط شده است (لانگدون همانجا). نام تشرین دوم یا تشرین ثانی در گاه شماریهای رایج در بعلبک و شهرهای یونانی آسیای صغیر نیز به کار می رفته و برای نخستین بار در کتیبه های پالمیرا آمده است (ایدلر ج 2 ص 43). به کار بردن نام ماهها به صورت جفتی (دوگانه مزدوج ) که با واژگان بزرگ و کوچک اول و دوم و قدیم و ثانی توصیف می شده اند مربوط به زمانی دانسته شده که سال به تقسیماتی کوچکتر از چهار فصل تقسیم می شده است (نیلسون ص 224). به رغم آنکه آغاز و پایان ماههای سال در گاه شماریهای مختلف این مناطق با ررجوع کنید بهیت هلال مشخص می شده است موضع ماهها با اضافه کردن یک ماه در هر دو یا سه سال در فصول تثبیت می شده است (فادرینگهام 19081909 ص 20 همو 1931 ص 735 پارکر و دوبراشتاین ص 13). با توجه به معنای واژه شری ظاهرا پیش از آنکه در تقویمهای بابلی سریانی ماه نیسان (مقارن اعتدال بهاری یا نزدیک به آن ) نخستین ماه سال دانسته شود ماه تشری نخستین ماه سال بوده است . با انتقال آغاز سال از نخستین روز ماه تشری به نخستین روز ماه نیسان در زمانی نامعلوم ( رجوع کنید بهتقی زاده ص 65 پانویس ) ولی پیش از اسارت یهود در بابل (لانگدون ص 24) تشری هفتمین ماه سال در گاه شماری مذهبی یهود و نخستین ماه در گاه شماری عرفی آنان به شمار می آمده است . بررسی لوحه های تاریخدار بابلی و نیز بعضی شواهد در باره شروع سال در ماهها و فصول مختلف (مورگن استرن ص 112) این نظر را تقویت می کند که در نواحی و شهرهای گوناگون بین النهرین و هلال خصیب در روزگار باستان زیر نفوذ تمدنهای اکدی کنعانی سومری و عیلامی سال در آغاز فصول مختلف و با نام ماههای «آرامی » آغاز می شده است که در دوره های بعد به نامهای «سریانی » مشهور شدند. قوم یهود نخستین روز ماه تشری نیسان ایلول و آغاز یا نیمه ماه شباط را به منظورهای متفاوت آغاز سال نو به شمار می آورد (نیلسون ص 274). در این زمان بویژه آغاز بهار و آغاز پاییز در این شهرها به دلیل تساوی روز و شب با شکوهی یکسان جشن گرفته می شد (لانگدون ص 67). قوم یهود تا پیش از اسارت در بابل ماههای خود را با نام کنعانی آنها می نامیدند و پس از اسارت نام ماههای بابلی و از جمله تشری را پذیرفتند و امروزه نیز آنها را به کار می برند (فادرینگهام 1931 ص 74 همو 19081909 ص 12 کنوبل ص 11). از میان نام ماههایی که یهودیان تا پیش از اسارت در بابل به کار می بردند نام چهار ماه باقی مانده است ( رجوع کنید به فادرینگهام 1908 1909 همانجا لانگدون ص 24 نیلسون ص 23 بیکرمان ص 24). در عین حال این عقیده نیز وجود دارد که یهودیان تا پیش از اسارت ماههای خود را با شماره آنها در سال می نامیدند (مورگن استرن ص 111114 فادرینگهام 1931 ص 74). قدیمترین اسنادی که نام ماه تشری یهودی در آنها آمده اسناد اسوان الفانتین مهاجرنشین یهودی زیر تسلط هخامنشیان است (بیکرمان ص 24 25). به عقیده اسپرنگلینگ (ص 234) در اسناد الفانتین سال یهودی در ماه نیسان آغاز می شده است ولی از آنجایی که این مهاجرنشین در سرزمینی خارج از قلمرو و حیطه روحانیت یهودی و دور از فلسطین قرار داشته (کنوبل ص 11) و زیر تسلط حکومت ایران بوده است



    این امکان وجود دارد که ساکنان اسوان الفانتین سال خود را به تبعیت از حکومت ایران همزمان با آغاز سال ایرانی در فصل بهار (مقارن نیسان در گاه شماری یهود) آغاز کرده باشند (فادرینگهام 19081909 ص 1120 کنوبل همانجا بیکرمان ص 25). روی هم رفته این اسناد مدارک مناسبی برای گاه شماری یهود و تعیین نخستین ماه سال به شمار نمی روند. در گاه شماری یهود نخستین روز ماه تشری نباید با یکشنبه چهارشنبه و جمعه مقارن شود و چنانچه در شب پیش از این روزها ماه ررجوع کنید بهیت شود آغاز ماه باید طبق قواعد خاصی به روز پیش یا پس از آن موکول گردد. چهار روز دیگر هفته که تقارن اول تشری با آنها مانعی ندارد «اربعه شعاریم » نامیده می شوند. تمهیدات پیچیده برای تعیین روز اول ماه تشری برای آن بوده است که دو روز تعطیل متوالی در طول سال موجب اخلال در معیشت قوم نگردد (ابوریحان بیرونی 1923 ص 283). عده ای از یهودیان مبدأ خلقت عالم را نخستین روز ماه نیسان و عده ای دیگر آن را در ماه تشری 3761 ق م می دانند ( د. جودائیکا واژه های فرهنگ یهود ص 126). در حقیقت تعیین آغاز سال و کلیه محاسبات در گاه شماری مذهبی یهود بر پایه تعیین نخستین روز ماه تشری در گاه شماری عرفی استوار است . بیرونی (1923 ص 144151) برای تبدیل تاریخ گاه شماری یهود به تاریخ گاه شماریهای دیگر محاسبات خود را بر پایه آغاز سال یهودی در نخستین روز ماه تشری قرار داده است .
    در حالی که تمامی ماههای سال در گاه شماری یهود بر اساس یک قاعده کلی با طول ماههای قمری محاسبه می شدند در مورد اینکه از میان انواع ماههای قمری کدامیک بویژه برای محاسبه طول ماههای سال و از آن جمله تشری مورد استفاده قرار می گرفته اند اطلاع دقیقی وجود ندارد. به نظر بسیاری از دانشمندان معاصر یهودیان ساکن اسوان الفانتین در مصر در قرن پنجم پیش از میلاد طول ماهها را با روش حسابی (اختیار متناوب ماههای 29 و 30 روزه ) به دست می آوردند (هرن و ود ص 12) و به نوشته بیرونی (1923 ص 275) طول ماه تشری همواره 30 روز محاسبه می شده و یک غره بیشتر نداشته است . این تعیین طول ثابت ماه تشری و دیگر ماههای سال به گونه ای که با ررجوع کنید بهیت هلال ارتباط مستقیم نداشته باشد مربوط به زمانی است که طول ماهها را حداقل برخی از فرق یهود برای گاه شماریهای خود ثابت در نظر می گرفته اند و همانند گاه شماری هجری قمری با ماههای «حسابی » یا به اصطلاح منجمان «امر اوسط » یا به گفته بیرونی (1932 ص 41) «قمری وسطی و روش منجمان » که همواره محرم را 30 روز و صفر را 29 روز
    در نظر می گیرند تشری را 30 روز به حساب می آوردند ( د. جودائیکا). به نوشته بیرونی (همان ص 57 58) بنا بر معتقدات یهود حضرت نوح علیه السلام آغاز ماهها را به سبب ابری بودن آسمان در دوره ای شش ماهه که ررجوع کنید بهیت هلال و دیگر صور ماه امکان نداشت بر اساس محاسبه تعیین کرد (نیز رجوع کنید بهعبداللهی ص 46). اگر طول ماههای تقویم
    یهودی بر اساس محاسبه تعیین شود و ماه تشری همواره
    30 روز و ماه پیش از آن (ایلول ) 29 روز باشد طبق قاعده ماه تشری باید دو روز اول (غره ) داشته باشد ( د. جودائیکا ) و این بر خلاف نوشته بیرونی (1923 ص 275) است که این ماه را دارای یک غره دانسته است . از دو روز اول ماه تشری روز یکم (روش ها شانا) را روز اول سال می دانستند و آن را طبق آیینی با دمیدن در بوقها و شاخها جشن می گرفتند (سفر لاویان 23: 2325 سفر اعداد 29: 16) و جشن دومین روز به عنوان نخستین روز ماه نیز معمولا به یهودیانی اختصاص داشت که در بیت المقدس ساکن نبودند و در آوارگی به سر می بردند.

    در دوره اسلامی نام ماههای سریانی از جمله تشرین در گاه شماریهای گوناگون که از لحاظ مبدأ و نوع سال و روش کبیسه گیری متفاوت بودند به کار رفته است ( رجوع کنید به تقی زاده ص 216225) و ماههای رومی مقدونی اسکندری ذوالقرنینی و سریانی مقدونی نامیده می شدند. این موضوع سبب شده است که میان منجمان و مورخان در باره ماهیت ماههای سریانی اختلاف نظر به وجود آید. رواج انواع گاه شماری در سرزمینهای بین النهرین و شام و اینکه در آثار بسیاری از مورخان و منجمان اسلامی از جمله بیرونی به همه ملتهای اروپا و خاور نزدیک «رومی » اطلاق شده بر دشواری تشخیص نوع گاه شماری افزوده است . به نوشته بیرونی (1362 ش ص 237) ترسایان (پیروان کلیسای سریانی شرق ) سالهای سریانی و رومی را با مبدأ گاه شماری سلوکی به کار می برند. او (همانجا) مبدأ گاه شماری سلوکی را نخستین روز سال سریانی جلوس سلوکوس اول ملقب به نیکاتور سال 312 ق م در ماه تشرین اول مقارن با ماه دیوز یونانی و در فصل پاییز دانسته است (نیز رجوع کنید به عبداللهی ص 134). این مبدأ در حقیقت همان مبدأ تقویم سلوکی است که بر روی پوست نوشته های دورا اروپوس با نام «مبدأ پیشین » و با نام یونانی ماهها به کار رفته است (همان ص 157 158). بسیاری از منجمان و مورخان
    ایرانی فاصله بین این مبدأ گاه شماری تا روز جمعه اول محرم سال اول هجری (مبدأ گاه شماری هجری ) را 700 340 روز محاسبه کرده اند (همان ص 141 148). دو گاه شماری سریانی و سریانی مقدونی گاه شماری شمسی بوده اند و در آنها طول ماه تشرین اول 31 و تشرین دوم یا ثانی / آخر (و به نوشته بیرونی 1932 ص 60 تشرین حرای ) 30 روز محاسبه می شده است . در گاه شماری سریانیان سال از تشرین اول (مقارن با ماه اکتبر میلادی و دهم مهر تا دهم آبان شمسی ) آغاز می شود ولی در گاه شماری سریانی مقدونی سال از کانون ثانی (مطابق با ژانویه میلادی و یازدهم دی تا یازدهم بهمن شمسی ) آغاز می شود و تشرین اول دهمین و تشرین دوم یازدهمین ماه سال به شمار می آید. بر اساس این دو گاه شماری برخی منجمان و مورخان تشرین اول یا قدیم را نخستین ماه سریانی (ابوریحان بیرونی 1923 ص 70 نصیرالدین طوسی فصل چهارم گنابادی باب دوم همائی ص 424 425) و برخی از جمله یعقوبی (ج 1 ص 156) آن را دهمین ماه دانسته اند (نیز رجوع کنید بهدهخدا ذیل ماده حاکمی ص 298). تقویمی نیز که بیرونی (1362 ش ص 231) با عنوان رومی از آن یاد کرده و به نوشته وی از کانون آخر آغاز می شود همین گاه شماری سریانی مقدونی است (نیز رجوع کنید بهمسعودی ج 2 ص 337342 قزوینی ص 115 بیرجندی گ 11 ر). تا پیش از رواج گاه شماری یولیانی در قرن چهارم میلادی میان مسیحیان جهان در بسیاری از نقاط جهان ماههای سریانی با نوعی گاه شماری شمسی قمری به کار می رفته است (لانگدون ص 6566) و حتی در قلمرو ایران در دوره های سلوکی و پارتی سکه هایی با این گاه شماری ضرب شده است (دبویوس ص 35). ابن ندیم (ص 388) از نوعی گاه شماری با عنوان گاه شماری حرانی یاد کرده که در آن ماههای تشرین اول و ثانی به ترتیب ماههای هفتم و هشتم سال بوده اند. این گاه شماری که بویژه مورد استفاده صابئین منطقه بین النهرین بوده نوعی گاه شماری شمسی قمری با ترتیب اجرای کبیسه هایی برابر کبیسه های گاه شماری یهودی بوده و سال آن از ماه نیسان آغاز می شده است (برای آگاهی بیشتر در باره این گاه شماری رجوع کنید به یرپه ص 6883). برابر پژوهش دین (ص 130) بر اساس دست نویسی در باره تقویم سریانی متعلق به سالهای 10031004 میلادی تشرین اول و دوم ماههای اول و دوم در گاه شماری کلیسای مسیحی سریانی بوده است .
    در گاه شماریهای رایج در میان مسلمانان آسیای صغیر تشرین اول و دوم ماههای دهم و یازدهم به شمار می آمدند است (تسیبولسکی ص 129) تا اینکه در 1087 هجری به فرمان سلطان محمد چهارم امپراتور عثمانی (حک : 10581099) برای گاه شماری مالی دولت عثمانی تقویم جدیدی با نام ماههای سریانی بجز نام سه ماه مارس می و اکوس با سالهای قمری و حذف یک سال قمری در یک دوره زمانی معین که به «ازدلاق » یا به تعبیر دولت عثمانی «سوش » معروف شد (برای آگاهی بیشتر در باره این اصطلاحها رجوع کنید بهتقویم * ) وضع گردید (همان ص 127). در این گاه شماری تشرین اول و دوم به ترتیب ماههای هشتم و نهم سال در نظر گرفته شده بودند (ایدلر ج 2 ص 265266). این گاه شماری تا 1925 میلادی / 1341 مالی (پایان مشروطیت دوم در عثمانی ) رایج بود (اونات ص 161). پس از آنکه دولت ترکیه گاه شماری گریگوری را رسما پذیرفت تشرین اول و دوم (ماههای هشتم و نهم سال ) را به ترتیب «اکیم » و «کاسیم » نامیدند (تسیبولسکی همانجا).
    در گاه شماریهای شمسی قمری همانند گاه شماری یهود و کلیسا ماه تشری (تشرین ) در قرن بیست ویکم میلادی در زودترین موقع از پنجم سپتامبر تا چهارم اکتبر و در دیرترین موقع از چهارم اکتبر تا دوم نوامبر مصادف می شود. در حالی که در قرن بیستم میلادی در زودترین موقع از ششم سپتامبر تا پنجم اکتبر و در دیرترین موقع از پنجم اکتبر تا سوم نوامبر مصادف بوده است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله گاه شماری یهود

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله گاه شماری یهود, مقاله در مورد تحقیق مقاله گاه شماری یهود, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله گاه شماری یهود, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله گاه شماری یهود, تحقیق درباره تحقیق مقاله گاه شماری یهود, مقاله درباره تحقیق مقاله گاه شماری یهود, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله گاه شماری یهود, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله گاه شماری یهود, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله گاه شماری یهود
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت