برنامه ریزی آموزشی
مدرسه یک سازمان با مجموعه هدفمند است که هدف اصلی آن آموزش و تربیت دانش آموزان تعریف شده است اما هر واحد آموزشی می تواند بر اساس دیدگاه مدیریتی حاکم بر آن و به اقتضای شرایط و ویژه گیهای خاص خود اهدافی را در دستور کار خود قرار دهد و برای رسیدن به این اهداف با تکیه بر امکانات مادی و منابع انسانی برنامه هایی را تدوین و به مرحله اجرا گذارد.
قطعا برنامه ریزی بعنوان امری ضروری و اجتناب ناپذیر در هر سازمانی وجود دارد که این برنامه ها بصورت جزیی و اجرایی و زمانبندی شده در قالب تقویم اجرایی قابل ارائه است . برنامه ریزی واحد آموزشی گرچه به امکانات انسانی و مادی مجموعه بستگی دارد امااساس آن را نگرش مدیریتی تشکیل می دهد.
برنامه ریزی راه و روشی منظم و سیستماتیک برای هدایت فعالیت های انسانی، اهداف ومقاصد مشخص است. برنامه ریزی درسی و آموزشی، ترکیب پیچیده ای از اهداف آموزشی، محتویات دوره، استراتژیهای آموزشی،پیامدهای یادگیری، تجارب آموزشی، ارزیابی محیط آموزشی، روش های یادگیری، برنامه زمان بندی شده برنامه کاری وعملیاتی و... می باشد که نیازمند توانائیهای عملی، خلاقیت، تحقیق و تفحص، صرف وقت و دقت نظر است.
سیر برنامه ریزی آموزشی،پرورشی آموزشگاه
1- تشخیص واعلام نیاز
2- بررسی وضع موجود (مطالعات توصیفی)
3- بررسی آئین نامه ها وقوانین
4- بررسی نظرات صاحب نظران
5- تدوین اهداف برنامه
6- تعیین راهکارهای دستیابی به اهداف برنامه
7- تدوین برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی
8- کارشناسی و تایید برنامه تدوین شده
9- اجرای برنامه
10- ارزیابی
*محورهای اساسی و اصول حاکم بر برنامه های پیشنهادی سالانه
- توسعه و تعمیق تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان و سر لوحه قراردادن سیره رسول اکرم (ص) .
- توسعه فرهنگ اتحاد ملی و انسجام اسلامی با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری .
- توسعه و تجهیز و افزایش بهره وری مدرسه.
- توسعه روشهای فعال تدریس وارتقا کیفیت آموزشی در جهت نیل به اهداف دوره ی ابتدایی .
- تقدیر از دانش آموزان ممتاز و برجسته و ایجاد رقابت سالم بین دانش آموزان (طرح ستارگان درخشان)
سیر برنامه ریزی آموزشی،پرورشی آموزشگاه
1- تشخیص واعلام نیاز
2- بررسی وضع موجود (مطالعات توصیفی)
3- بررسی آئین نامه ها وقوانین
4- بررسی نظرات صاحب نظران
5- تدوین اهداف برنامه
6- تعیین راهکارهای دستیابی به اهداف برنامه
7- تدوین برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی
8- کارشناسی و تایید برنامه تدوین شده 9- اجرای برنامه 10- ارزیابی
*محورهای اساسی و اصول حاکم بر برنامه های پیشنهادی سالانه
- توسعه و تعمیق تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان و سر لوحه قراردادن سیره رسول اکرم (ص) .
- توسعه فرهنگ اتحاد ملی و انسجام اسلامی با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری .
- توسعه و تجهیز و افزایش بهره وری مدرسه.
- توسعه روشهای فعال تدریس وارتقا کیفیت آموزشی در جهت نیل به اهداف دوره ی ابتدایی .
- تقدیر از دانش آموزان ممتاز و برجسته و ایجاد رقابت سالم بین دانش آموزان (طرح ستارگان درخشان)
- توسعه وتعمیق فعالیتهای مکمل وفوق برنامه وبرگزاری آزمون ها، المپیادها، بنیه علمی ،جشنواره های( فرهنگی – علمی و آموزشی)، انتشار پیکهای آموزشی ،ویژه نامه های تابستانه ونوروزی،و نشریه ی داخلی ....
*مهمترین اولویتهای کاری و طرح های سال تحصیلی 87-86
ج7
برنامه ریزی و تعیین برنامه های آینده،تضمینی بر پیشرفت آموزشگاه خواهد بود. دبستان پسرانه شماره 3امام حسین(ع) نیز برای پیشرفت و تحقق اهداف از پیش تعیین شده خود ، برنامه هایی برای سال تحصیلی 87-86،در زمینه های مختلف تنظیم نموده است. امیدواریم که به یاری خداوند تمامی این برنامه محقق، و باعث پیشرفت روزافزون این آموزشگاه گردد.
این طرح ها و برنامه ها به شرح زیر می باشد:
1-طرح استاندارد سازی و بهبود کیفیت ارزشیابی تحصیلی ( استفاده از آزمون عملکردی ) (هدفمند کردن تکالیف)
آن دسته از وسایلی که می کوشند تا بسنجند که چگونه کسی می تواند کاری را انجام دهد غالبا آزمونهای عملکردی نام دارد.
هدف از این طرح تهیهوسایلی هستندکه به عنوان مکمل آزمونهای کتبی می توانند معلمان را در بهتر سنجیدن میزان موفقیت فراگیران در رسیدن به هدفهای تحصیلی یاری می دهند.در این نوع آزمونها از فراگیران خواسته می شود تا به انجام نوعی رفتار اقدام کنند نه اینکه فقط سوالهایی جواب دهند.
بدنه اصلی آزمون عملکردی فعالیتی است که معلم طراحی میکند تا دانش آموزدر آن درگیر شودیا ممکن است را بامشکلی مواجه کند و از اوبخواهدکه راه حلی ارائه نماید .
تلفیق تکالیف عملی در برنامه ی آموزشی دانش آموز وتبدیل او به یک فراگیر فعال باعث می شود تا رغبت و انگیزه لازم برای مشارکت در فرایند یادگیری را پیدا کند .
2-طرح تقویت شورای آموزگاران و معاونین
هدف از این طرح مشارکت معلمان ،مربیان و معاونین در تصمیم گیری های آموزشی و پرورشی و همچنین ایجاد موقعیتی است که در آن فکر جمعی و طرح ریزی گروهی ممکن می گردد و فرصت برای ارائه عقاید و آرای سودمند افراد صاحب نظر به دست می آید. تبادل اندیشه و نظر و بسیاری از امور و کارها ی دیگر که موجب رشد و پرورش همکاران آموزشگاه می شود .
3-طرح کیفیت بخشی به آموزش
( پرورش روحیه پژوهشگری در دانش آموزان )
درآموزه های جدید تربیتی ، برآموزش و پرورش مبتنی بر پژوهش تاکید می شود و به جای ارائه دانش و مهارت ها به شکل از پیش تعیین شده به دانش آموزان ، معلمان باید تلاش کنندفرایند یادهی – یادگیری را به شکلی طراحی و پیش ببرند که دانش آموزان ،خود به تولید دانش دست بزنند. یکی از روش های مهم ، پژوهش روحیه پژوهشگری در دانش آموزان است .این طرح تغییر وتحول در شیوه تدریس معلمان ومربیان ایجاد خواهد کرد .
استفاده بهینه تر از کارگاه ها و آزمایشگاه هاو اختصاص ساعات غیر درسی به استفاده از این امکانات، تلاش خواهیم کرد با کار عملی بیشتر، در کنار دروس تئوری میزان یادگیری و روحیه خلاقیت و پژوهش در بین دانش آموزان افزایش یابد.
4-طرح انجمن های علمی (باشگاه نخبگان)
این طرح به منظور تقویت نشاط علمی در میان دانش آموزان ممتاز و حمایت از فعالیت های خود جوش پژوهشی و راهنمایی و مشارکت دانش آموزان مستعد و توانمند در جهت بالندگی علمی و فرهنگی آموزشگاه و با هدف تربیت انسانهایی فرزانه نه صرفا دانشمند تشکیل می شود.
-طرح هدفدار نمودن فعالیتهای مکمل و فوق برنامه
طراحی فعالیتهای مکمل وفوق برنامه با همکاری معلمان بر اساس گام های مشخصی که در فرآیند برنامه ریزی درسی وآموزشی وجود دارد و به منظور درونی سازی وتعمیق مفاهیم یادگیری و کاربردآن در زندگی، غنی سازی برنامه درسی ، بهسازی و روز آمد کردن فرآیند یادهی – یادگیری ، بستر سازی جهت توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان ،پرورش استعدادهای خاص آنان انجام می گیرد .
6- طرح حیاط های حیات بخش
این طرح با هدف تقویت امور پرورشی، فرهنگی ، ورزشی ، فعالیتهای فوق برنامه،کاهش آسیب هااخلاقی و جسمی ،غنی سازی زنگ تفریح دانش آموزان و برقراری نظم در حیاط مدرسه به اجرا در خواهد آمد .
- طرح توسعه ی آموزش ICT (اتاق فناوری)
فعال سازی سایت آموزشگاه
یکی از ویژگی های بارزی که اساس ایجاد انگیزه در کودکان برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT) است ویژگی تعاملی آن است ،برخورداری ICT از قابلیت ذخیره سازی ،مرتب کردن و بازیابی ، مقادیر زیادی از اطلاعات را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد که ضرورتا در کلاس های معمولی و یاکتابخانه مدرسه موجود نمی باشد این طرح به دانش آموزان کمک می کندتا از طریق سایت دبستان(http://sb3.tabaar.com) ودیگر سایت های مناسب آخرین اطلاعات مورد نیاز را استخراج نمایند، آماده شدن نو آموزان و دانش آموزان جهت ایفای نقش مفید در آینده ی جامعه، رایانه ای شدن اغلب وسایل مورد استفاده در زندگی، نیل به اهداف برنامه ی جهانی آموزش برای همه ( EFA (، غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و آشنایی با کامپیوتر و اینترنت به عنوان نمادی از تکنولوژی پیشرفته در عصر حاضر و استفاده از این وسایل در حد نیازاز دیگر اهداف این طرح می باشد .
8- طرح آموزش زبان برای دانش آموزان کلیه پایه ها
با توجه به اینکه یادگیری زبان در سنین پایین تر راحترو بهتر می باشد و یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم عامل پیشرفت در مراکز علمی و دسترسی آسانتر به منابع علمی می باشد، این طرح برای دانش آموزان کلیه پایه ها در نظرگرفته شده است . برای یادگیری بهینه زبان انگلیسی در آموزشگاه، از مربیان متخصص کتابهای استانداردوشیوه های نوین استفاده می شود
* تقویم اجرایی فعالیت های سالانه آموزشگاه - سال تحصیلی87-86
شهریورماه
*تشکیل ستاد بازگشایی مدرسه
*اعلام وظایف کارکنان و دانش آموزان برای اجرای فعالیتهای پروژه مهر
*اولین نشست کارکنان و معلمان مدرسه ( شورای معلمان)
*سازماندهی کلاس ها و تنظیم برنامه هفتگی
*تهیه و ابلاغ برنامه هفتگی قطعی کلاس ها پس از کلاس بندی
مهر ماه
*برگزاری جشن شکوفه ها و اجرای برنامه های شاد ویژه کلاس اولی ها
*گرامیداشت هفته دفاع مقدس بااجرای برنامه های مختلف
* گرامیداشت ماه مبارک رمضان ( طرح مهر قرآن )
*بزرگداشت روز اکرام ( میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع))
*برگزاری مراسم روز ایمنی و آتش نشانی
* گرامیداشت هفته سلامت
* اعلام برنامه زمانبندی جلسات شورای معلمان و جلسات گروههای آموزشی
* برگزاری انتخابات نماینده معلمان درشورای معلمان
* گرامیداشت لیالی قدرو برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت علی (ع)
* بزرگداشت روز نیروی انتظامی با دعوت از یکی از فرماندهان این نیرو
* بزرگداشت روز جهانی کودک با اجرای برنامه های مختلف
* برنامه ریزی جهت برپایی مسابقات فرهنگی روز جهانی قدس و عید سعید فطر
* بزرگداشت روز جهانی نابینایان – روز غذا و هفته بهداشت روانی
*گرامیداشت هفته تربیت بدنی ومسابقات جام رمضان
*گرامیداشت هفته پیوند وبرگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان
*برگزاری مراسم انتخابات شورای دانش آموزی
آبان ماه
*بزرگداشت روز بسیج دانش آموزی ( روزنوجوان ) با اجرای مراسم
* بزرگداشت روز جهانی مبازره با استکبار جهانی ( روز دانش آموز ) با اجرای مراسم سخنرانی – مقاله نویسی- تهیه روز نامه دیواری و....
*برگزاری اولین مرحله از مسابقات احکام واذان
* برگزاری کلاس های سرود وتئاتر
* برگزاری کلاس های دانش آموزان سرآمد و نخبه
* برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع)
* گرامیداشت روز میلاد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه
*گرامیداشت هفته تربیت ( روز کتاب و کتابخوانی )
آذر ماه
*بزرگداشت ولادت با سعادت امام رضا (ع) با اجرای برنامه ها ی مختلف از قبیل (برنامه ریزی جهت زیارت دانش آموزان ازحرم مطهر- برگزاری مسابقات فرهنگی – نامه ای به امام هشتم (ع)- مولود خوانی و... )
*برگزاری مراسم روز اطلاع رسانی( کتاب و کتابداری)
* گرامیداشت هفته بسیج مستضعفین با اجرای مراسم متنوع
*برگزاری مراسم روز جهانی ایدز و روز مجلس
*بزرگداشت روز پژوهش ( برگزاری مسابقات مطالعه و تحقیق ویژه دانش آموزان پایه های چهارم و پنچم )
* گرامیداشت ایام شهادت امام جواد الائمه (ع) وامام محمد باقر(ع)
* گرامیداشت روز کودک وتلویزیون
* یرگزاری مراسم روز نیایش – روز عرفه وعید قربان
دی ماه
*گرامیداشت ولادت با سعادت حضرت امام علی النقی (ع)
*برگزاری مراسم روز ملی ایمنی در برابر زلزله