تحقیق مقاله صافی کف پا و راه های درمان آن

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: word کد فایل: 23949
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پیراپزشکی
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله صافی کف پا و راه های درمان آن

    صافی کف پا

    به کاهش ارتفاع قوس داخلی پا صافی کف پاگفته می شود.
    درهرپا سه قوس وجود دارد:
    1. قوس طولی میانی .(Medial longitudinal
    2. قوس طولی خارجی . (Lateral longitudinal)
    3. قوس عرضی(Transverse)

    تقسیم بندی کف پای صاف:
    1. کف صاف به خارج چرخیده.(pes plan valyus)
    2. به سمت داخل خم و به خارج چرخیده.
    3. قوس دارطبیعی و به سمت خارج چرخش پیداکرده. (Valyus Foot)
    نقاطی در پا وجود دارد که وزن بدن از آن نقطه به زمین انتقال می یابد:
    1. پاشنه« علت ضخامت پاشنه فشاری است که برآن وارد می شود».
    2. انتهای متاتارس اول
    3. انتهای متاتارس پنجم
    اتصال آنها که تشکیل دهنده یک مثلث (Arch) می باشند.
    خصوصیات قوس پا: قوس ها دارای انعطاف پذیری بوده وتحرکی که در قوس وجود دارد« حالت تعادل دارند».
    1. ثبات پا وتحمل فشار« پریدن از بالابه سمت پائین».
    عوامل ایجاد کتتده صافی کف پا:
    1. نوع مادر زادی (Congenital) بدترین نوع کف صاف پای صاف است و نیاز به جراحی دارد.
    2. نوع ارثی (Heriditary) بحث ژن مطرح است« از قبل وجود داشته،از والدین».
    3. نوع اکتسابی (Acquired) بحث ما بیشتر بر روی این نوع عارضه متمرکز می گردد.
    کف پای صاف نوع اکتسابی:
    1. خواباندن بچه روی شکم:پاها به سمت بیرون می چرخد،در این حالت لبه داخلی پا روی زمین قرارمی گیرد« پابه سمت خارج می چرخد».چون نوزاد قبل از به دنیا آمدن در مایع آمینیون به حالت آزاد چرخش داشته، درصورتی که حال با تشک سفت برخورد می نماید.
    2. چرخش ران هابه خارج « عضلات به خارج چرخانده ران کوتاه می شوند» لبه داخلی پا با زمین تماس پیدا می کند.
    3. مرحله اول بزرگ شدن بچه: دو زانو نشستن بچه ها،آشیل وعضلات دوقلو کوتاه می شوند.« خانم هایی که از کفش پاشنه بلند استفاده می کنند». حالت راه رفتن روی پاشنه وپنجه می باشد.(Heel – Toe) چون پاشنه بالانمی آید به سمت بیرون چرخانده،قسمت داخلی پابا زمین تماس پیدا می کندکه منجربه صافی کف پامی گردد.
    4. مرحله دوم:بازی فوتبال و دویدن.درد درکدام نقطه پا پیدا می شود.(Shin Splint) ،در این حالت چون چرخش عضلات به خارج می باشد،درد در ساق پاقسمت خارجی عضلات نازک نی نمایان می گردد.گرفتگی عضلات پا باعث چرخش آنهابه خارج می باشد و قرارگرفتن لبه داخلی پا به سمت خارج و تکرارآن صافی کف پامی باشد.
    5. مرحله سوم: اگر بچه ها چاق باشند(فشار منتقل شده بر قوس های پاکه اعمال وزن زیاد به مدت زمان طولانی می تواند منجربه کف پای صاف گردد.
    6. کفش نامناسب «کفش هایی که دارای زیره پارچه ای نازک هستند»
    7. صاحب شغل شدن درکارخانه ها:انجام مشاغل سنگین یاایستادن طولانی مدت باعث ایجاد کف پای صاف می گردد.
    8. سن« پیری» Senile درطول سال ها لیگامنت ها ضعیف،عضلات سست،استخوان ها پوک می شوند،این فشارها باعث صافی کف پا می شوند.
    9. بعضی از رشته های ورزشی « وزنه برداری».
    10. شل شدن رباط(Ligament Laxity) زمانی که پا را بلند می کند قوس دار،ولی وقتی که روی زمین می گذارد پهن می شود.
    پای پهن(Sapling Foot) چندنوع کف پا داریم:
    1. اصلاح ناپذیر (Rigicl) سفت قابل درست شدن نیست.
    2. اصلاح پذیر (Mobile) متحرک هنوز سفت نشده برگشت پذیر است.بحث ما روی اصلاح پذیر می باشد.
    عوارض ناشی ازکف پا:تغییرات کفش«قسمت داخلی برآمدگی پیدا می کند».
    1. درد در ناحیه قوزک داخلی به علت کشش بافت های نرم.
    2. درد در کنار خارجی پابه علت فشردگی استخوان ها.
    3. شست به سمت انگشت کوچک منحرف می گردد« شست کجی»Hallux Valyus
    4. درد در لیگامنت ها و بافت های داخلی زانو.
    5. فشردگی استخوان ها درکنار داخلی زانو که منجر به درد می شود.
    6. خستگی زود رس در این گونه از افراد.
    7. در این حالت کنار داخلی کفش دچار سائیدگی می شود.
    8. برخورد پا با زمین وعکس العمل نیروی وارده از زمین که منجربه کمر درد می گردد« چون خمیدگی پاباعث کج وارد شدن نیرو به ستون فقرات می گردد».

    درمانی جدید برای صافی کف پا
    پزشکان یک روش جدید برای درمان صافی مادرزادی پای کودکان یافته‌اند.
    به گزارش سلامت نیوز و به نقل از پایگاه خبری نیوکرالا؛ برخلاف درمان‌های پیشین که مستلزم جراحی گسترده برای تصحیح کامل این مشکل بود، در روش جدید با حداقل جراحی می‌توان صافی کف پا در نوزادان را برطرف کرد.
    بنابراین گزارش، صافی کف پا یک اختلال نادر در پاست که چنانچه درمان نشود منجر به ایجاد درد شدید در کف پا و کاهش توان حرکتی فرد می‌شود.
    در روش درمانی جدید یک سوزن کوچک را به داخل مفصلی در پا در محل اتصال به قوزک وارد می‌کنند تا موقعیت صحیح را به مدت دو ماه نگهدارد.
    بنابراین گزارش؛ عکسبرداری اشعه ایکس از پای بیماران نشان داد که این عمل موفقیت آمیز بوده است.

    کفی های طبی، ضرورت طراحی اصولی و فواید استفاده درست

     

     

    به امید روزی که هر پا یک کفی طبی

    داشته باشد!

     

    در این شکل کفی معمولی(A) و کفی طبی(B) که مخصوص هر فرد طراحی می شود نشان داده شده است

     

    در شکل فوق نحوه توزیع فشارها در کف پا به دو روش مختلف نشان داده شده است. این تصاویر مانند تصویر اشعه X و MRI به متخصصین و پزشکان در تشخیص بهتر مشکلات و نارسایی های پا و به متخصصین ارتز و روتز (ارتوپدی فنی) به طراحی بهتر و دقیق تر کفی کمک می نماید
    دکتر فرهاد طباطبایی قمشه
    استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
    دانش و فناوری در حال گسترش و پیشرفت روز افزونی است و هر روز قله های جدیدی فتح می شود. گسترش علم در هر زمینه می تواند به پیشرفت علوم در زمینه های دیگر کمک نماید. یکی از شاخه های علوم مهندسی که در سال های اخیر پیشرفت های بسیاری کرده است، دانش بیومکانیک است. در بیومکانیک به کمک ابزارهای علم مکانیک سیستم های زیستی مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند. هنر علم بیومکانیک این است که بتواند به پیشر فت ها و دستاوردها در علوم پزشکی و توانبخشی کمک نماید. در این مقاله به بخشی از این دستاوردها در زمینه کفی های طبی اشاره می شود.
    اگر کفی طبی دقیقاً  بر اساس هندسه و توزیع فشارها در کف پای یک شخص خاص طراحی شود، می تواند از بسیاری از دردهای پا پیشگیری کند. کفی طبی که به طور اصولی طراحی  شده باشد، می تواند سهولت بیشتری را در راه رفتن به وجود آورد و نیروهای وارد بر مفاصل زانو، ران و مچ پا را به شکل مناسبی تغییر دهد تا از واردشدن نیروهای ضربه ای ناگهانی به مفاصل جلوگیری شود و همچنین نحوه اعمال نیروها به این مفاصل به گونه ای باشد که موجب آرتروز مفصل نشود یا حتی در مهارکردن استئوآرتریت یا حتی درمان نسبی آن نقش داشته باشد.
    کفی طبی چیست؟
    کفی طبی وسیله ای است که برای حفظ سلامت پاها و راه رفتن و تنظیم فشارهای وارده بر کف پا استفاده می شود. با بررسی و اندازه گیری توزیع فشارهای وارد بر کف پای هر شخص متناسب با نیاز او پستی و بلندی هایی روی کفی ایجاد می شود تا فشارهای وارد بر کف پا به طور مناسب تغییر کند.
    توضیح این که توزیع فشارهای وارد بر کف پا در بیشتر افراد جامعه دچار مشکل است. این امر موجب می شود افراد پس از طی مسافت کوتاهی، در عضلات ساق پا احساس ناراحتی کنند. همچنین در افراد دیابتی نیاز به کفی برای جلوگیری از زخم کف پا، بیش از سایرین است.
    کفی طبی چه مزایایی دارد؟
    کفی طبی با اصلاح توزیع فشارهای وارد بر کف پا در بسیاری از موارد، در کاهش دردهای زانو و کمر مؤثر است. در صورت استفاده از کفی مناسب، احتمال ایجاد زخم در پای افراد دیابتی کاهش می یابد. همچنین کسانی که دچار صافی کف پا هستند، با استفاده از کفی، ضمن کاهش مشکل خود در درازمدت با سهولت بیشتری راه می روند. سنسورهای کف پا که ممکن است در افراد سالمند دچار زخم یا نقصان شده باشد را می توان با استفاده از کفی طبی مخصوص، بیشتر تحریک کرده و با حفظ تعادل در آنها احتمال زمین خوردن ایشان را از بین برد.
    کفی طبی چگونه ساخته می شود؟
    امروزه در بسیاری از مراکز توانبخشی و کلینیک های ارتوپدی فنی، با معاینه بالینی و لمس کف پا، مشاهده چگونگی راه رفتن و ارزیابی کفی های مختلف و بر اساس تجربیات متخصص، کفی طبی برای افراد تهیه می شود. اما در مراکز توانبخشی در کشورهای پیشرفته، اطلاعات شخص با استفاده از دستگاه های اندازه گیری نیرو و فشار کف پا در حالت حرکت و ایستاده دریافت و پردازش می شود. این اطلاعات پس از پردازش به صورت کمی و کیفی گزارش می شود. نحوه توزیع فشارهای کف پا با امکانات گرافیک به صورت نوار کف پا نشان داده می شود. به کمک چنین اطلاعات کمی و کیفی، متخصصین با سهولت بیشتری می توانند نسبت به تجویز دقیق تر کفی اقدام نمایند.
    دستگاه های اندازه گیر فشار کف پا که امروزه وجود دارند به 2 روش کار می کنند.
    اکثر این دستگاه ها از یک صفحه بزرگ پر از سنسور تشکیل شده اند که به صورت تصادفی در مسیر حرکت بیمار قرار داده می شوند و بیمار بایستی چند مرتبه مسیر را طی کند تا به طور اتفاقی از روی plate رد شود. ایراد این روش این است که صفحه اندازه گیری(که در ابعاد نیم متر مربع است) باید کاملاً از دید آزمایش شونده پنهان باشد زیرا اگر شخص آن را تشخیص دهد، مسیر حرکت خود را بر طبق آن تنظیم می کند و داده به دست آمده، اطلاع دقیقی از توزیع فشار در کف پا به ما نمی دهد. همچنین به دلیل وجود تعداد بسیار زیاد سنسور، قیمت این گونه دستگاه ها بسیار بالاست.
    روش دیگر هم، دستگاه هایی هستند که به صورت کفی در داخل کفش بیمار قرار داده می شوند. بیمار، مسیر مورد نظر را طی می کند و اطلاعات، از طریق کابل رابط به رایانه انتقال می یابد. دستگاه اندازه گیری که به شکل یک کفی معمولی است، درون کفش قرار می گیرد و می تواند توزیع فشارهای وارد بر پا را درون کفش نشان دهد. کل اطلاعات فشارهای وارد بر پا در هنگام راه رفتن شخص برای هر مدت که لازم باشد، قابل اندازه گیری است

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله صافی کف پا و راه های درمان آن

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله صافی کف پا و راه های درمان آن, مقاله در مورد تحقیق مقاله صافی کف پا و راه های درمان آن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صافی کف پا و راه های درمان آن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صافی کف پا و راه های درمان آن, تحقیق درباره تحقیق مقاله صافی کف پا و راه های درمان آن, مقاله درباره تحقیق مقاله صافی کف پا و راه های درمان آن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صافی کف پا و راه های درمان آن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صافی کف پا و راه های درمان آن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله صافی کف پا و راه های درمان آن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت