تحقیق مقاله بازی های مربوط به پرورش حس بینایی

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 24544
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بازی های مربوط به پرورش حس بینایی

    عنوان: بازی های مربوط به پرورش حس بینایی

    بازی با تصاویر

    هدف :

    پرورش حس بینایی، تشخیص تفاوت و تشابه، جور کردن، طبقه بندی.

    مواد و وسایل مورد نیاز:

    چند عدد کارت مقوایی سفید 40×30 سانت – تعدادی کارت 10×10 از تصاویر مختلف اشیاء  و حیوانات و غیره (از هز کدام 4 عدد).

    طرز تهیه:

    در سمت چپ کارت 40×30 سانت سه عدد تصویر مختلف مثلاً ماهی، ماشین و توپ را می چسبانیم.

    طرز بازی :

    یک کارت 40 ×30 سانت ساخته شده مطابق شکل را در مقابل کودک قرار می دهیم و سه کارت باقیمانده از هر تصویر روی کارت بزرگ را به طور درهم به کودک می دهیم یعنی سه عدد کارت ماهی، سه عدد کارت ماشین، سه عدد کارت توپ. کودک بایستی تصاویر مشابه را پیدا کرده در مقابل شکل اصلی ردیف خودش بگذارد.

    در مراحل بعد می توان دو کارت بزرگ و سپس چند کارت بزرگ را در مقابل کودک قرار داد که تصاویر مشابه را پیدا کرده در محل خودشان بگذارد. (کارت های کوچک مربوط به هر دو یا چند کارت بزرگ را بطوردرهم در مقابل کودک قرار می دهیم).

    پس از این بازی در مرحله بعد به جای سه کارت کوچک مشابه با شکل کارت بزرگ، سه تصویر متفاوت از همان تصویر را به کودک می دهیم، مثلاً برای ماهی سه کارت ماهی با شکلهای مختلف آن و برای ماشین سه شکل مختلف از ماشین را در اختیار کودک قرار می دهیم و او بایستی با توجه به اینکه همه شکلها ماهی است آنها را در کنار شکل ماهی کارت بزرگ قرار دهد و یا همه شکلهای ماشین را در ردیف ماشین بچیند.

    بازی جور کردن اشکال هندسی:

    هدف: پرورش حس بینایی، تشخیص تفاوت و تشابه اشکال هندسی، جور کردن.

    موارد و وسایل مورد نیاز:

    یک عدد کارت مقوایی سفید 40×30 ،‌ مقوای قرمز برای اشکال هندسی.

    طرز تهیه :

    3 شکل هندسی دایره، مربع، مثلث را که از مقوای رنگی قرمز بریده ایم در سمت چپ مقوای سفید 40×30 می چسبانیم. از هر شکل 4 عدد نیز به طور جداگانه از مقوای رنگی قرمز می بریم.

    طرز بازی :

    صفحه مقوایی سفید که اشکال هندسی مختلف را در سمت چپ آن چسبانده ایم مقابل کودک قرار می دهیم، بقیه اشکال هندسی مقوایی قرمز رنگ (از هر کدام 4 عدد) را نیز به طور درهم در اختیار کودک قرار می گذاریم. از او می خواهیم اشکال مشابه را پیدا کرده در سمت راست شکل اصلی قرار دهد.

    این بازی را می توان با اشکال هندسی مختلف نیز انجام داد.

    بازی جور کردن اشکال هندسی و خطوط :

    هدف :

    پرورش حس بینایی، تشخیص تفاوت و تشابه شکل هندسی و خطوط، جور کردن، آمادگی برای تشخیص شکل حروف.

    موارد و وسایل مورد نیاز :

    یک صفحه مقوایی سفید 40×30 سانت که خطوطی مشابه شکل با ماژیک بر روی آن کشیده شده است. 12 کارت 10×10 که شکل های موجود در صفحه 40 ×30 بر روی آنها کشیده شده است.

    طرز بازی:

    صفحه مقوایی(40×30) شامل خطوط و اشکال هندسی را در مقابل کودک قرار می دهیم، کارتهای کوچک همان اشکال را نیز در اختیار کودک می گذاریم، از او می خواهیم که هر کارت کوچک را برداشته، در محل صحیح، روی شکل همانند خود قرار دهد.

    عنوان : بازیهای آموزشی مربوط به پرورش حس شنوایی:

    بازی تقلید صدا :

    هدف:

    پرورش حس شنوایی، شناخت صداهای مختلف محیطی، به خاطر سپردن صدا، تشخیص تفاوت سکوت و سروصدا.

    مواد و وسایل مورد نیاز :

    نواری از صداهای مختلف حیوانات و سایر صداهای محیطی(هواپیما، ماشین، زنگ تلفن، صدای طوفان، آب، رعد، زنگ در، بوق، آژیر خطر) تصویر حیوانات و وسایلی که صدای آنها در نوار موجود است.

    طرز بازی :

    نوار صداهای مختلف را برای کودک را برای کودک پخش می کنیم. (در صورت نبودن نوار می توان صداها را عیناً برای کودک تقلید کرد.)

    پس از چند بار گوش دادن به صدای نوار، این بار، با پخش صدای بخصوصی تصویر آن را به کودک نشان می دهیم، مثلاً با پخش صدای سگ تصویر آن را نشان می دهیم و نام می بریم. پس از این مرحله صدا را پخش کرده از کودک می خواهیم تصویر را نشان داده نام برد. در مرحله بعد تصویر را به کودک نشان می دهیم و از او می خواهیم که صدای آن تصویر را تقلید کند مثلاً با نشان دادن عکس گربه، میو میو کند. در آخر برای تثبیت آموزش صداها می توان بازی گروهی عمو زنجیر باف را نیز انجام داد.

    توضیح:

    برای آموزش معنی سکوت باید از تصویر یک کودک در حالی که دستش به علامت سکوت در مقابل دهانش قرار دارد،‌ استفاده نمود. کودک با دیدن این تصویر باید چند دقیقه سکوت کند.

    بازی با قوطی های صدا دار :

    هدف :

    پرورش حس شنوایی، تشخیص صداهای مشابه، جور کردن.

    مواد و وسایل مورد نیاز :

    تعدا 12 قوطی هم شکل که محتوای آنها قابل رؤیت نباشد. مقداری نخود و لوبیا، شن، نمک، سکه،‌ آب، برنج.

    در هر قوطی به مقدار مساوی از مواد بالا ریخته می شود (2 قوطی شن،2 قوطی نمک ....)

    طرز بازی :

    ابتدا همه قطی ها را در مقابل کودک قرار می دهیم تا با تکان دادن آنها، با صداهای مختلف آشنا شود. سپس آنها را برداشته و فقط 2 قوطی پر از نخود و لوبیا و 2 قوطی نمک را در مقابل او قرار می دهیم، او بایستی با تکان دادن و به صدا در آوردن قوطی ها دو قوطی هم صدا را پیدا کرده، کنار هم قرار دهد. در مرحله بعد قوطی های قبلی را از مقابل کودک برداشته و در حالی که 2 قوطی آب را به آنها اضافه می کنیم، در مقابل او می گذاریم تا قوطی های هم صدا را پیدا کند.

    در مرحله آخر همه قوطی ها را بطور درهم در مقابل کودک قرار می دهیم و از او می خواهیم قوطی های هم صدا را جدا کرده، کنار هم قرار دهد.

    عنوان : بازی های آموزشی مربوط به پرورش حس لامسه :

    بازی با اشیاء درون کیسه :

    هدف:

    پرورش حس لامسه، تشخیص تفاوت و تشابه اشیاء، جور کردن.

    مواد و وسایل مورد نیاز :

    یک کیسه که محتوای آن دیده نشود. مقداری اشیاء مختلف و اسباب بازی از قبیل، شانه، قاشق، بشقاب، لیوان، چنگال وغیره،‌ تعدادی اشکال هندسی سه بعدی مانند مکعب، کره، هرم، منشور، استوانه (از هر کدام 2 عدد).

     

     

    طرز بازی :

    در مرحله اول کیسه محتوای اسباب بازی های فوق را به دست کودک می دهیم طوری که داخل آن را نبیند. از کودک می خواهیم یک یک اشیاء را لمس کرده نام آنها را بگوید و از درون کیسه خارج کند. می توان بازی را به شکل دیگری نیز انجام داد یعنی مربی نام یک شیء را بگوید و کودک آن را از بین اشیاء درون کیسه پیدا کرده، بیرون بیاورد.

    در مرحله دوم، اشکال هندسی سه بعدی را داخل کیسه گذاشته و کودک بایستی با لمس کردن آنها، شکلهای مشابه را خارج کند.

    بازی با جوراب :

    هدف:

    پرورش حس لامسه، شناخت شیء از طریق لامسه، پرورش تجسم اشیاء.

    مواد و وسایل مورد نیاز :

    6 لنگه جوراب ورزشی ضخیم، 6 عدد لیوان، اشیاء آشنا محیط کودک مانند ساعت مچی، انگشتر، نمکدان، قاشق چایخوری و . . . تصویر اشیاء فوق.

     

     

    طرز بازی:

    اشیاء موجود را جداگانه در لیوان ها ریخته (در هر لیوان یک شیء) و لیوان ها را درون جوراب ها می گذاریم، به طوری که کودک نتواند آنها را ببیند، و از او می خواهیم دست خود را وارد لیوان کرده و با لمس کردن شیء درون لیوان آنرا شناخته، نام ببرد، سپس بدون دیدن شیء، تصویر آن را از میان تصاویر پیدا کرده داخل لیوان بگذارد.

    پس از پیدا کردن تصویر تمام اشیاء، باید لیوان ها را از درون جورابها خارج نمود،‌ تا مشخص شود کودک چند تصویر را درست و احیاناً چند تصویر را اشتباه درون لیوانها قرار داده است.

    بازی با سمباده و مخمل:

    هدف:

    پرورش حس لامسه، تشخیص تفاوت و تشابه زبری و نرمی، جور کردن.

    مواد و وسایل مورد نیاز:

    2 مقوای 15×30 سانت، 10 عدد مقوای 15×15 سانت، مقداری پارچه مخمل، ساتن، پشم، کتان و مقداری کاغذ سمباده.

     

    طرز بازی:

    در مرحله اول یکی از مقواهای 15×30 سانت را که از دوقسمت مساوی از پارچه مخمل و کاغذ سمباده پوشانده ایم،‌ در مقابل کودک قرار می دهیم. مربی انگشت کودک را گرفته و به آرامی روی سطح آن قرار می دهد، تا کودک زبری و نرمی دو جسم را درک نماید. در این مرحله هدف تنها لمس دو جنس است.

     

     

     

    مخمل

     

     

     

    سمباده

     

    در مرحله دوم، مقوای دیگر 15×30 سانتی را که تمام سطح آنرا با نوارهای پارچه ای از چنس مخمل، ساتن، پشم، کتان و کاغذ سمباده در سطح 6×15 پوشانده ایم، در مقابل کودک قرار می دهیم و این بار نیز از کودک می خواهیم تا با انگشت خود آنها را جدا جدا لمس نماید.

     

     

     

     

     

     

    سمباده

     

     

     

     

    مخمل             

     

     

     

     

    ساتن

     

     

     

     

    پشم

     

     

     

     

    کتان

     در مرحله آخر 10 عدد مقوای 15×15 را که دو به دو از پارچه مخمل، ساتن، پشم، کتان و کاغذ سمباده پوشانده ایم، در مقابل کودک قرار می دهیم و در حالی که چشم کودک را بسته ایم از او می خواهیم پارچه ها را لمس کرده، قطعات مشابه را در کنار هم قرار دهد. مثلاً دو قطعه مخمل، دو قطعه ساتن . . . را جور کند. البته می توان این قسمت را به صورت مرحله ای نیز انجام داد به عبارتی ابتدا 4 قطعه مخمل و سمباده را به کودک داد تا جور کند و سپس به قطعات اضافه نمود.

    ساتن

     

    سمباده

     

    پشم

     

    کتان

     

     

     

     

     

     

       

    عنوان : بازیهای آموزشی مربوط به زمینه سازی برای خواندن و نوشتن:

    داستان گویی از روی تصویر

    هدف:

    زمینه سازی برای خواندن و نوشتن، منطقی فکر کردن، پرورش تخیل، بیان و توضیح تصاویر و جزئیات آنها، قرار دادن سری تصاویر به ترتیب تقدم در موضوع(داستان)، یادگیری خواندن تصاویر از راست به چپ جهت زمینه سازی در خواندن و نوشتن.

    مواد و وسایل مورد نیاز :

    تعدادی تصاویر مختلف که روی هم داستانی را بیان کند(معمولاً نباید هر داستان بیش از سه یا چهار تصویر داشته باشد، مثلاً در داستان به سفر رفتن یک کودک، یک تصویر نشان دهنده خریدن بلیط اتوبوس، یک تصویر نشان دهنده جمع کردن وسائل سفر، یک تصویر نشان دهنده سوار شدن به اتوبوس، یک تصویر نشان دهنده رسیدن به مقصد و روبوسی با اقوام باشد.)

     

     

     

    طرز بازی:

    تصاویر داستان را بطور درهم در اختیار کودک قرار می دهیم تا با آنها بازی کند و با نگاه کردن به تصاویر دریابد که تصاویر چه چیزی را نشان می دهند، سپس از او خواسته شود که تک تک تصاویر را شرح دهد و آنگاه به ترتیب موضوع داستان ، آنها را از راست به چپ ردیف کند. در تمام طول بازی باید با سوالات خود، کودک را یاری کنیم تا بتواند به طریق منطقی تصاویر را بیان کرده و ترتیب صحیح قرار دهد. مثلاً می گوییم تصاویر را نگاه کن، می توانی حدس بزنی چه اتفاقی افتاده؟ تو فکر می کنی قبل از این چه اتفاقی افتاده؟ بعد چه شده و بالاخره داستان به کجا ختم می شود؟

    بازی با اشکال و خطوط(1):

    هدف:

    زمینه سازی برای خواندن و نوشتن، پرورش حس بینایی، پرورش حس لامسه،‌ آشنا کردن چشم با فرم و جهت، آمادگی برای نوشتن.

     

     

     

    مواد و وسایل مورد نیاز :

    اشکال مختلف را

     

    از کاغذ سمباده بریده و روی مقوای سفید 15×15 می چسبانیم.

     

     

     

    طرز بازی :

    مقواهای سفید 15×15 را که اشکال محتلف سمباده ای را بر روی آنها چسبانده ایم در مقابل کودک قرار می دهیم (از تعداد کم شروع می کنیم، دو یا سه کارت) تا کودک اشکال سمباده ای روی مقوا را با انگشت سبابه لمس کند.

    کودک باید انگشت خود را در جهت صحیح نوشتن حرکت دهد. بهتر است مربی خود انگشت کودک را به روی خطوط حرکت دهد و سپس از حرکات غلط جلوگیری کند. این تمرینات کمک می کند که بعداً کودک به راحتی نوشتن حروف را بیاموزد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بازی های مربوط به پرورش حس بینایی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بازی های مربوط به پرورش حس بینایی , مقاله در مورد تحقیق مقاله بازی های مربوط به پرورش حس بینایی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بازی های مربوط به پرورش حس بینایی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بازی های مربوط به پرورش حس بینایی , تحقیق درباره تحقیق مقاله بازی های مربوط به پرورش حس بینایی , مقاله درباره تحقیق مقاله بازی های مربوط به پرورش حس بینایی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بازی های مربوط به پرورش حس بینایی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بازی های مربوط به پرورش حس بینایی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بازی های مربوط به پرورش حس بینایی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت