تحقیق مقاله بررسی نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس

تعداد صفحات: 24 فرمت فایل: word کد فایل: 24757
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بررسی نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس

    بررسی نقش و جایگاه معلم درایجاد وتقویت فرهنگ اسلامی در مدارس

    مقدمه
    یک معلم خوب ، در هر حال و در همه جا با یک اندیشه زندگی می کند و آن ، کسب بالاترین کیفیت آموزشی توسط هر دانش آموز است و در این بین ارزشیابی واقعاً‌ حیاتی ترین کار هر معلم است و چیزی است که می تواند تاثیری کلیدی بر نحوه بهبود و پیشرفت دانش آموزان داشته باشد . مهمترین اصل همخوانی آموزش و تربیت جهت تحقق نقش واقعی معلم در مدارس جلوه گری می کند و این امر تربیت در فرهنگ اسلامی علاوه بر مفهوم پرورش ، شامل تزکیه و پرورش معنوی نیز می شود . پرورش ، عهده دار تحقق توانایی های لازم در متربی برای اداره حیات فردی و اجتماعی خویش است ، ولی تربیت در عین مشتمل بودن بر همه این مفاهیم ، عهده دار حیات ملکوتی انسان نیز هست .
    وقتی تربیت را این گونه معنا کنیم وسعت زیادی پیدامی کند و مستلزم دقت و هماهنگی مربی با متربی در سطح آموزش و یادگیری است . اینکه معلم با توجه به نقش و جایگاه ممتازش در جامعه چگونه و به چه شکلی در صدد تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس بر می آید و امید به آینده ای روشن خواهد داشت .
    به طور کلی واژه آموزش و پرورش در طیف گسترده ای از مفاهیم ، روش ها و اصول از بالاترین سطح نظام آموزشی و پرورشی و  تعامل بین یک متربی ، متعلم و مربی ومعلم رخ می دهد .
    در این نوشتار مفاهیم کلیدی حائز اهمیت عبارتند از :
    آموزش – پرورش – تربیت – تفکر خلاقانه – اثربخشی و کارایی
    طرح مساله
    دانش و مهارت معلمی را از چند جنبه می توان بررسی و تحلیل کرد و ما بر اساس تعیین موضوع نقش و جایگاه معلم در ایجاد وتقویت فرهنگ اسلامی در مدارس صرفاً جنبه تربیت دینی مطابق با فرهنگ اسلامی را مد نظر داشته چرا که این موضوع یکی از مهمترین رسالت ها و مسئولیت های معلمین در عرصه حیات آموزشی شان تلقی می گردد . پرواضح است که معلمین به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت باید خود از ارزش ها و هنجارها پیروی کنند و از سجایای اخلاقی برخوردار باشند . اهمیت این شاخص از آن بابت است که معلمین بسیجی ، با اصول و ارزش های فرهنگ اسلامی سروکار داشته و بایستی خود عامل به آنها باشد در سوره لقمان آیه 13 آمده است :
    و اذ قال لقمن لابنه و هو یعظم یبنی لا تشرک بالله ان الشرک لظلم عظیم .
    لقمان با تلطف و زبان خوش ، با پندو اندرز و با استدلال پسر خود را تربیت کرد و معلم باید این چنین به تربیت دانش آموزان خود همت بگمارد .

    اهداف و دلایل انجام تحقیق
    در بررسی هر موضوع تحقیق الزاماً محقق به دنبال اهدافی خاص پیرامون موضوع اصلی و یافتن راه های مناسب در جمع بندی از آن مطالب بوده است . ما نیز هدفهایی را که مطابق موضوع قابل بررسی و اجرا باشد و بتواند چشم اندازی روشن از آینده در جهت تحقق آموزش فرهنگی و دینی در نظام آموزش و پرورش باشد دنبال می کنیم .
    مهمترین اهداف تحقیق حاضر عبارتند از :
    1 - اهمیت نقش و جایگاه معلم در نزد خداوند و جامعه
    2 - شناسایی راه های تقویت فرهنگ دینی و اسلامی در مدارس
    3 - شناخت نقش معلم در تبیین مسائل اسلامی و فرهنگی نزد دانش آموزان
    4 - تحکیم تفکر آموزشی و بسیجی معلمین و دانش آموزان مدارس

    روش تحقیق و گردآوری اطلاعات
    پژوهش علمی به سهم خود ، اهمیت فردی و اجتماعی قابل توجهی دارد . براین اساس در روش تحقیق کتابخانه ای ( اسنادی) جهت تهیه منابع شامل ( کتاب ومقالات) و طرح سوالاتی در خصوص موضوع اصلی و گردآوری اطلاعات محقق در صدد یافتن پاسخ های مناسب بوده است .
    طرح سوالات ویژه :
    برای شروع هر تحقیقی حقیقتا با توجه به موضوع تحقیق اهدافی مد نظر است و بر اساس و موضوع سئوالاتی در ذهن محققق شکل می گیرد برای تحقیق حاضر نیز سئوالاتی به شرح زیر می باشد .
    1 - نقش تعلیم وتربیت در آموزش و پرورش  در افزایش فرهنگ اسلامی مدارس چیست ؟
    2 - اساسا فرهنگ فردی معلم چه نقشی در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس دارد ؟
    3 - در جایگاه تعلیم و تربیت چه ارتباطی بین ویژگیهای اخلاقی و اثر بخشی معلم در تقویت فرهنگ اسلامی مدارس دارد؟
    4 - راه های تناسب و سازگاری معلمان و دانش آموزان در تحقق فرهنگ اسلامی چیست ؟
     فصل دوم :
    سیر تکامل حیات اجتماعی انسان :
    نظری اجمالی بر سیر تکامل اجتماعی ، ما را کمک خواهد کرد که آموزش هر عصری را در ارتباط با سایر عوامل و نیازهای هر دوره ، به درستی ارزیابی کنیم . بر اساس منابعی که در دسترس است پیدایش انسانهای ابتدایی در حدود یک میلیون سال قبل اتفاق افتاده است . انسانهای خشن گرسنه و سرگردان دوره پارینه سنگی ، از بام تا شام در جستجوی خوراک بودند و با گوشت جانوران شکار شده و یا میوه و ریشه گیاهان ، رفع نیاز می کردند و هنگام شب که  وسیله پیدا کردن غذا مشکل می شد ، در پناه تخته سنگها و شکاف کوهها و لا به لای درختها ، به خواب می رفتند . انسانهای اولیه در مبارزه با قهر طبیعت و حیوانات وحشی ناتوان بودند ، ولی آنچه که باعث شد ، در روی زمین باقی بمانند ، زندگی دسته جمعی آنها بود .
    همچنین ویژگی های خاص انسانها که بصورت اشتراکی ابتدایی زندگی می کرده اند ، و از نوعی تولید اقتصاد جمعی بهره می گرفته است . جماعتهای اشتراکی به تدریج از شکل گروه های اولیه نامنظم ، به جامعه طایفه ای یا خانوادگی تبدیل شدند . در اثر گسترش تمدن وتوسعه اجتماعات ، زندگی جمعی موجب شد که انسانها جهت رفع نیازهای خوددست به دست هم دهند و با همیاری یکدیگر در مسیر رسیدن به خواسته های مشترک کوشش نمایند .
    اهمیت تاریخ آموزش و پرورش
    تعیین گستره تاریخ کار آسانی نیست .و آنچه که مسلم است ، هر جامعه ای در هر دوره ای از حیات اجتماعی خود و متناسب با نیازمندیهای آن دوره ، از انسانهایی که عضو آن جامعه هستند ، مطالبات معینی دارد ، با این همه ، هر گاه به تاریخ آموزش و پرورش بسنده کنیم می توانیم هم صدا و با « و. و . بریکمن » میان دو نوع تعریف گسترده یا قلمرو آن ، یک تعریف محدود و دیگری تعریف وسیع ، تفاوت قائل شویم.
    تعریف نخست تنها به برخی صورتهای نهادی ( مانند مدرسه ابتدایی و متوسطه ودانشگاه ) یادگیری فنون یا انتقال دانش ها مربوط است و تعریف دوم همه انواع رسمی و غیر رسمی تاثیر بر روی افراد یا گروه ها را شامل می شود و علاوه بر مدرسه به خانواده و کلیسا و رسانه های گروهی و باشگاه جوانان و مانند اینها توجه دارد . به علاوه همه پیامدهای فرایند رشد آدمی در جامعه از قبیل عقاید ( ایدئولوژی) و مدیریت امور مالی و سازمان و روش ها و محتوای آموزش و آثار عمل تربیتی و مانند اینها را لحاظ می کند . فراتر از این مقولات ، تاریخ آموزش و پرورش می تواند به همه کشورها و همه دوره ها و از جمله دوره کنونی گسترش یابد . (آنتوان لئون ، 1380 : صص 29-30 )

    اهداف کلی آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران :
    کمال انسان در نظام تعلیم وتربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی است . این هدف غایی به اهداف زیر تقسیم می شود :

    الف : اهداف اعتقادی
    1 - ایجاد زمینه لازم برای خودشناسی و خداشناسی وتقویت روحیه حقیقت جویی
    2 - تقویت ایمان و اعتقاد به مبانی اسلام و بسط بینش الهی بر اساس قرآن کریم و سنت پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) با مراعات اصول 12 و 13 قانون اساسی در مورد پیروان مذاهب اسلامی و اقلیتهای دینی .
    3 - پرورش روحیه پذیرش حاکمیت مطلق خداوند بر جهان وانسان و اعمال این حاکمیت در جامعه بر اساس اصل ولایت فقیه .
    ب: اهداف اخلاقی
    1 - تزکیه و تهذیب نفس و رشد فضائل و مکارم اخلاقی بر اساس ایمان به خدا و تقوای اسلامی
    2 - پرورش روحیه تعبد الهی و التزام عملی به احکام و آداب اسلامی
    3 - پرورش روحیه اعتماد به نفس و استقلال شخصیت
    4 - تقویت احساس کرامت اخلاقی و برانگیختن عزت نفس
    5 - پرورش متعادل عواطف انسانی و همزیستی مسالمت آمیز
    6 - پرورش روحیه نظم و انضباط
    7 - پرورش روحیه مبارزه با بیکارگی ، بطالت و مشاغل کاذب
    پ : اهداف علمی آموزشی
    1 - تقویت روحیه تحقیق ، تفکر و تعقل ، بررسی و تعمق ، نقد وابتکار
    2 - پرورش روحیه تعلیم و تعلم وتربیت مستمر
    3 - شناخت ، پرورش و هدایت استعدادهای افراد در جهت اعتلای فرد و جامعه
    4 - شناخت اسرار جهان آفرینش و قوانین طبیعت به عنوان آیات الهی به منظور پیشبرد دانش و معرفت و تجارب بشری
    5 - ترویج زبان و خط فارسی به عنوان زبان وخط رسمی مشترک مردم ایران و آموزش زبان عربی به منظور آشنایی با قرآن و معارف اسلامی
    6 - توسعه علوم و فنون ومهارتهای مورد نیاز فرد و جامعه
    7 - پرورش روحیه کتابخوانی و مطالعه
    8 - پرورش روحیه مشارکت وهمکاری در فعالیت های گروهی
    ت : اهداف فرهنگی هنری
    1 - شناخت ، پرورش و هدایت ذوق واستعدادهای مختلف هنری و زیبایی شناسی.
    2 - شناخت زیبایی های جهان آفرینش به عنوان مظاهر جمال الهی .
    3 - شناخت هنر اسلامی و هنرهای ملی و جهانی مناسب
    4 - پرورش روحیه حفظ میراث فرهنگی هنری و تاریخی
    5 - شناخت ادب فارسی به عنوان جلوه گاه ذوق هنر و مظهر وحدت ملی و اجتماعی کشور
    6 - شناخت فرهنگ و آداب و سنن مطلوب جامعه اسلامی ایران
    7 - تقویت روحیه احتراز از رسوم منحط و خرافی .
    8 - شناخت تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلام ، ایران و جهان با تاکید بر فرهنگ معاصر

    ث : اهداف اجتماعی
    1 - پرورش روحیه پاسداری از قداست و روابط خانواده بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی
    2 - پرورش روحیه تحقق بخشیدن به قسط اسلامی و پاسداری از آن
    3 - پرورش روحیه برادری و تعاون اسلامی و همبستگی ملی و فرهنگی و تقویت آن
    4 - پرورش روحیه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه ای همگانی
    5 - پرورش روحیه احترام به قانون و التزام به رعایت آن
    6 - پرورش روحیه نظم در روابط فردی واجتماعی
    7 - پرورش روحیه مسئولیت پذیری و مشارکت در فعالیت های دینی ، فرهنگی و اجتماعی
    8 - تقویت روحیه تولی و تبری
    9 - تقویت روحیه گذشت ، فداکاری و ایثار در روابط اجتماعی
    10 - پرورش سعه صدر و تحمل آرای دیگران در برخورد اندیشه ها
    11 - پرورش روحیه احترام به شخصیت افرادو مراعات حقوق مادی و معنوی آنان
    12 - پرورش روحیه مقاومت در برابر تبلیغات سوء
    ج : اهداف زیستی
    1 - تامین سلامت جسمی و بهداشت روانی با فراهم ساختن شرایط مناسب
    2 - تقویت روحیه رعایت بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست
    3 - پرورش روحیه توجه به تربیت بدنی به عنوان زمینه ای برای رشد معنوی انسان

    چ : اهداف سیاسی
    1 - ارتقای بینش سیاسی بر اساس اصل ولایت فقیه در زمینه های مختلف جهت مشارکت آگاهانه در سرنوشت سیاسی کشور
    2 - پرورش روحیه اتحاد اسلامی بین مسلمانان و حمایت از حق طلبان ، عدالتخواهان ، مظلومان و مستضعفان جهان و تقویت روحیه مبارزه با مستکبران ، استثمارگران و ستمکاران بر اساس ارزشهای اسلامی .
    3 - پرورش روحیه پاسداری از استقلال همه جانبه کشور و نفی هر گونه ستمگری و ستم کشی و سلطه گری و سلطه پذیری .

    4 پرورش روحیه سلحشوری به منظور حفظ کیان اسلام و تقویت بنیه دفاعی کشور .
    5 - تقویت بینش سیاسی نسبت به مسائل ایران و جهان ، بخصوص ممالک اسلامی و ملل محروم
    6 - شناخت ترفندهای استعمار و استکبار جهانی و ضرورت مبارزه با آن
    ح : اهداف اقتصادی

    1 - توجه به اهمیت رشد اقتصادی به عنوان وسیله ای برای رسیدن به رشد توسعه اجتماعی
    2 - شناخت ارزش و قداست کار و معاش حلال
    3 - مهارت بخشی و ایجاد آمادگی و علاقه جهت اشتغال مولد در بخشهای کشاورزی ، صنعت و خدمات
    4 - ایجاد روحیه ساده زیستی ، قناعت و پرهیز از هر گونه اسراف و مصرف زدگی و تجمل گرایی
    5 - پرورش روحیه انفاق و دستگیری از محرومان
     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بررسی نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    - قرآن مجید
    2- نهج البلاغه ، ترجمه : مرحوم محمد دشتی . انتشارات خوشرو ، چاپ دوم ، سال 1381
    3- بروان ، سالی و دیگران ؛ 500 نکته برای معلمان ، ترجمه : سعید خاکسار ، تهران انتشارات موزون چاپ چهارم 1383
    4- حبی محمد باقر ، ویژگی های معلم بسیجی ، تهران : انتشارات سازمان بسیج فرهنگیان چاپ اول 1387
    5- دلشاد تهرانی ، مصطفی . سیری در تربیت اسلامی نشر : ذکر ، سال 1380
    6- صفار سالم ، سیره پیامبر (ص) در رهبری و انسان سازی ، ترجمه : غلامحسین انصاری تهران موسسه انتشاراتی امیرکبیر ، چاپ دوم سال 1383
    7- عسکریان ، مصطفی ؛ سازمان مدیریت آموزش و پرورش تهران ، انتشارات امیرکبیر ، چاپ چهاردهم 1385
    8- عمادزاده ، مصطفی . اقتصاد و آموزش و پرورش ، انتشارات واحد جهاد دانشگاهی اصفهان ، سال 1382
    9- گنجی و دیگران ، حمزه . روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت سال 1387
    10- لئون ، آنتوان . وضع کنونی ، آموزش و پرورش . ترجمه علیمحمد کاردان ناشر : وزارت آموزش و پرورش تعلیم و تربیت 1380 .

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس, مقاله در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس, تحقیق درباره تحقیق مقاله بررسی نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس, مقاله درباره تحقیق مقاله بررسی نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله بررسی نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت