تحقیق مقاله رایگان چگونه از ساحل دریا محافظت کنیم؟

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: word کد فایل: 24870
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: محیط زیست و انرژی
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رایگان چگونه از ساحل دریا محافظت کنیم؟

    چگونه از ساحل دریا محافظت کنیم؟

    1- نخست باید از خودمان آغاز کنیم. زباله را جز در سطل زباله، در جایی دیگر نریزیم. باور کنید خیلی از اوقات، ما هم ناخواسته مرتکب این عمل می­شویم. پوسته تخمه­ای که در پیاده­رو، ساحل، جنگل، کوه، بیابان و... می­خوریم را به سادگی روی زمین می­ریزیم، یا پوسته آدامس را که تکه کاغذ کوچکی است، یا خیلی از زباله­های دیگر که ممکن است از نظر ما زباله نباشند! البته می­دانم که زباله­هایی مانند پوسته تخمه، کاغذ و... تجزیه­پذیرند؛ اما قبول ندارید دیدن همین زباله­های کوچک تجزیه­پذیر نیز، زیبایی زمین پاک را خدشه­دار می­کند؟

    2- حتما در خودروهای خودمان، کیسه مخصوص زباله داشته باشیم. کیسه­هایی مخصوص به این کار در بسیاری از فروشگاهها قابل تهیه است. شخصا تاکنون تعداد قابل توجهی از این کیسه­ها را خریداری کرده و به دوستانم داده­ام. حدوداً 3هزار تومان. قابل شستشو، و همچنین قابل نصب یا آویزان کردن در هر قسمتی از خودرو که بخواهید. دهانه­اش جمع می­شود و بنابراین زباله­ها پیدا نیست؛ ضمن آنکه خروجی برای تخلیه زباله­های درونش، جداگانه است. اگر به این کیسه­ها دسترسی نداشتید، دست­کم می­توانید یک نایلون پلاستیکی در خودرو برای این کار داشته باشید تا زباله­ها را درون آن بریزید و در مکانی که توقف کردید، در سطل زباله بیندازید. اینکه ما رانندگان ایرانی توی هر کوچه، خیابان، بلوار و اتوبان زباله­های­مان را از شیشه خودرو بیرون می­اندازیم، خیلی زشت و ناپسند است.

    3- رفتارآموزی (یا همان به اصطلاح، فرهنگ­سازی) کنیم. به دیگران نشان دهیم که اینها مهم است. باور کنید هیچ از شخصیت­مان کم نمی­شود اگر توی پیاده­رو دولا شده و زباله­ای را از روی زمین برداشته، و در سطل زباله بیندازیم. این حرکت به­ویژه زمانی اثرگذار خواهد بود که شما زباله کسی که آنرا روی زمین انداخته است را جلوی چشمش و بدون اینکه به او چیزی بگویید، برداشته و درون سطل بیندازید (البته تجربه­ام نشان داده که گاهی اوقات هم پیش می­آید به طرف مقابل، خیلی بر بخورد و به شما متلک انداخته یا توهین کند. برای­تان مهم است؟ برای من نیست. یعنی هست؛ اما خودم را می­زنم به بی­خیالی). بنابراین از تک تک شما خواهش می­کنم هر جا زباله­ای بر روی زمین دیدید، آنرا برداشته و درون سطل زباله بیندازید؛ حتی اگر سطل زباله در نزدیکی­تان نبود، همین که عده­ای شما را می­بینند که زباله­ای را در دست­تان گرفته­اید و آنرا روی زمین نمی­اندازید، برای­شان جالب خواهد بود.

    4- به کسانی که زباله روی زمین می­اندازند، تذکر بدهید. البته این مورد بسیار حساسی است. خیلی اوقات پیش می­آید که طرف مقابل، واکنش منفی و خیلی تندی نشان می­دهد. بنابراین بهتر است زوایای کار را بسنجید. مثلا چنانچه عده­ای جوان زباله­ای را روی زمین بیندازند و شما به آنها تذکر بدهید، احتمال واکنش منفی نشان دادن­شان بسیار بیشتر است نسبت به افراد میانسال. همچنین لحن تذکر دادن هم مهم است. اینکه حالت انتقادی داشته باشد، اثر منفی می­گذارد. مثلا اینکه بگویید: «آخه چرا آشغالت رو میندازی روی زمین؟»، خیلی بعید است که واکنش منفی نشان ندهد. بهتر است با آنها ابتدا همدردی نشان داد، و به­طور غیرمستقیم متوجه­شان کرد. مثلا بهتر است بگوییم: «اگه یه سطل زباله اینجا بود، شما هم مجبور نبودین زباله­تون رو بندازین روی زمین» و وقتی طرف مقابل پاسخ­تان را داد (که معمولا سخن شما را تأیید می­کند) می­توانید –بدون روده­درازی- دوستانه با وی وارد گفتگو شده و از او بخواهید که «حالا که آنها به فکر نیستند، بهتر است خودمان بیشتر همت کنیم» یا جملاتی از این دست. اگر شما هم تصمیم گرفته­اید که در این راه با ما همکاری کنید، راستش را بخواهید باید دنده­تان خیلی پهن باشد. بیشتر مواردی که شخصا تاکنون تذکر داده­ام، با واکنش منفی روبرو شده­ام. اما کم­کم دارد حساب کار دستم می­آید. حتی یکبار پشت چراغ قرمز نزدیک بود کتک بخورم. توی خیابان داشتم رانندگی می­کردم که از خودرویی که جلویم در حال رفتن بود، چند زباله به بیرون پرت شد. خودم را به خودروشان که رساندم، تذکر دادم: «حیف نیست خیابان به این تمیزی را اینجوری کثیف کنیم؟». مرد جوان که در کنار [انشاءالله!] خانمش نشسته بود، سریع واکنش نشان داد که: «به تو چه؟ شهرداری؟ فضولی؟ چیکاره­ای؟». با چنان لحن تندی گفت که مطمئن بودم اگر یک کلمه دیگر بهش بگویم، باید شب که رفتم خانه، کیسه یخ بگذارم روی کبودی­های صورت و بدنم. اما به هرحال باید هزینه کرد. اگر می­خواهیم این رفتارها در بین­مان نهادینه شود، باید هزینه­اش را هم بپردازیم. هزینه­اش هم بر دوش من و تویی است که دغدغه اینها را داریم.

    5- گاهی اوقات هم می­توان رفتارها و حرکات دسته­جمعی راه اندخت، و دیگران را نیز به جمع خود دعوت کرد. مثلا برنامه پاکسازی ساحل دریا، جنگل، حاشیه رودخانه، یا حتی پیاده­رو و خیابانی را اجرا نمود، و در حین برگزاری این برنامه، از دیگر شهروندان که حرکت گروهی شما باعث جلب توجه­شان شده نیز، دعوت به همکاری نمود. مثلا به آنها نیز دستکش و کیسه زباله داد و خواهش کرد که در این حرکت همراه­مان باشند. در پایان چنین مراسمی می­توان بروشورها و تصاویری تکان­دهنده در زمینه اثرات آلودگی توزیع کرد.

    6- تفکیک زباله را کاملا جدی بگیریم. کاغذهای باطله را به هیچ­وجه زباله محسوب نکنیم. آنها را در سطل مخصوص، یا نهایتا یک نایلون قرار دهیم و وقتی زیاد شد، به خریداران کاغذهای باطله بدهیم. برخی شهرداری­ها (همچون اصفهان) ایستگاههای مدیریت پسماند دارند که شما می­توانید کاغذ، شیشه، پلاستیک و... خود را به آنها بدهید و در عوض، کیسه زباله، لوازم­التحریر، اسباب­بازی و... تحویل بگیرید. من توی اتاقم در دانشگاه، کاغذها را توی یک نایلون جداگانه نگهداری می­کنم.

    7- پیشنهادهای دیگر را در بخش نظرات، شما بگویید...

    به­هرحال این روزها در حال گذراندن هفته محیط زیست هستیم. از 15 تا 22 خرداد. ما در دانشگاه مازیار چند برنامه مرتبط برگزار کردیم. یک برنامه پاکسازی ساحل که تعداد قابل توجهی دانشجو و استاد شرکت کردند؛ چاپ چند بنر بزرگ که بر روی هر کدام، یک تصویر در زمینه آلودگی محیط زیست و یا پاکسازی محیط زیست بود، و در کنار تصویر، جمله کوتاهی نیز نوشته بودیم؛ سفارش تعدادی سطل مخصوص کاغذ باطله، تا در ادارات شهرستان به رایگان توزیع کنیم؛ و... ضمن آنکه خودم به همراه چند تن از دانشجویان، مدتی است پیگیر ثبت یک سازمان مردم­نهاد (NGO) هستیم. به محض قانونی شدن و آغاز به کار، از شما نیز همکاری خواهیم خواست.

    از تک تک شما هم می­خواهم همراه­مان باشید. یک فیلم مستندی ساخته شده به نام «Home». در این فیلم، بحران­های زیست محیطی و عواقب آنرا در سالیان نزدیک به خوبی نشان می­دهد. بسیار فیلم دردناکی است. مثلا سالانه چند میلیون اصله درخت قطع می­شود تا جایگزین کاغذهای باطله گردد. یا آبها با چه سرعتی در حال آلوده شدن هستند. یا بیماریهای مربوط به آلودگی و گرمای کره زمین چگونه گسترش می­یابند. و... این فیلم را حتما ببینید. یا اگر آمدید اتاق من در دانشگاه، برای­تان روی حافظه فلش یا دی­وی­دی (که البته حتما خودتان همراه خواهید داشت!) رایت کنم.

    دست­کم اگر اهل حرکتهای جمعی نیستید، خودتان بالشخصه محیط زیست را آلوده نکنید، زباله­ها را از هم تفکیک نمایید، و...

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رایگان چگونه از ساحل دریا محافظت کنیم؟

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رایگان چگونه از ساحل دریا محافظت کنیم؟, مقاله در مورد تحقیق مقاله رایگان چگونه از ساحل دریا محافظت کنیم؟, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان چگونه از ساحل دریا محافظت کنیم؟, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رایگان چگونه از ساحل دریا محافظت کنیم؟, تحقیق درباره تحقیق مقاله رایگان چگونه از ساحل دریا محافظت کنیم؟, مقاله درباره تحقیق مقاله رایگان چگونه از ساحل دریا محافظت کنیم؟, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان چگونه از ساحل دریا محافظت کنیم؟, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رایگان چگونه از ساحل دریا محافظت کنیم؟ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رایگان چگونه از ساحل دریا محافظت کنیم؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت