تحقیق مقاله مبانی نظری تجارت الکترونیکی

تعداد صفحات: 26 فرمت فایل: word کد فایل: 25294
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مبانی نظری تجارت الکترونیکی

    مبانی نظری تجارت الکترونیکی

    تجارت الکترونیکی چیست؟

    رشد و پیشرفت فناوری اطلاعات در حال متحول کردن اقتصاد می باشد .جستجو برای دستیابی به روشهای کاراکتر برای انجام امور تجاری منجر به ایجاد انقلابی در عرصه تجارت شده است این انقلاب را تجارت الکترونیکی نامیده اند . تجارت الکترونیکی یا کسب و کار الکترونیکی عباراتی هستند که معمولا به جای همدیگر به کار می روند. این عبارات در واقع مبادلات تجاری ، ارائه خدمات به مشتریان و وظایف بین تجاری را که از طریق مبادلات دیجیتالی صورت می گیرد را تشریح می کنند ، تجارت الکترونیکی حداقل از 20 سال پیش وجود داشته است اما در طی چند سال اخیر شاهد توسعه و رشد و تکامل تکان دهنده ای در این زمینه بوده ایم. بطورکلی صاحبنظران مختلف تعاریف متعددی در ارتباط با تجارت الکترونیکی ارائه نموده اند که در اینجا به بعضی از این تعاریف اشاره می کنیم:

      روش پیشرفته انجام کسب و کار که نیاز سازمان ها ، تجار و مشتریان را مد نظر قرار می دهد .در  این روش جدید ضمن کاهش هزینه ها ، کیفیت محصولات و سرعت تحویل کالاها افزایش می یابد .

      استفاده از شبکه های کامپیوتری برای جستجو و بازیابی اطلاعات جهت پشتیبانی از کارهای انجام شده در سازمان و تصمیم گیری سازمانی.

      یک روش جدید هدایت ، مدیریت و اداره مبادلات تجاری با استفاده از کامپیوتر و یا هر یک از شبکه های ارتباطات راه دور.

      خرید و فروش اطلاعات ، محصولات و خدمات از طریق شبکه های کامپیوتری که سازنده شاهراههای اطلاعاتی می باشند.

    در تجارت الکترونیکی سنتی که در واقع استفاده از تکنولوژی اطلاعات با تمرکز بر مبادله الکترونیکی داده ها و از طریق شبکه های  van صورت می گرفت به سرعت در حال انتقال به اینترنت می باشد . سایتهای جهانی اینترنتی در حال تبدیل شدن به عامل محرک اصلی تجارت الکترونیکی هستند که بطور وسیعی گسترش یافته و با استفاده از ابزارهای رسانه ای جدید تعریف می شوند . مطابق نظر پروفسور نورم آرچر از دانشگاه مک مستر کانادا تجارت الکترونیک روش جدیدی برای هدایت کسب و کار می باشد و در هر جنبه از فعالیت تجاری دخیل است که شامل زمینه ها ی تجارت یعنی بازاریابی ، مهندسی و تولید و همچنین زمینه هایی که جنبه پشتیبانی دارند مانند مالی، سیستم های اطلاعاتی ، منابع انسانی حسابداری ، خرید ، حمل و نقل ، دریافت کالا و مدیریت را در بر می گیرد.

    2-1) فلسفه پیدایش تجارت الکترونیکی

    بحث تجارت الکترونیکی در قالب فلسفه تجارت الکترونیکی در سه مبحث زیر پی گیری می شود:

    الف) تحلیل فرآیندی تحولات عصر ارتباطات : ارتباط یا ارتباطات در بیانی ساده به معنای فرآیند انتقال اطلاعات تعریف شده است . به عبارت دیگر برای تحقق پدیده  ارتباط دو شرط اساسی وجود دارد :

    وجود اطلاعات و انتقال اطلاعات برای طرف مقابل .

    بنابراین این پدیده را می توان به سکه ای تشبیه کرد که دارای دو وجه کلی می باشد : اطلاعات و انتقال اطلاعات . البته از آنجائیکه انتقال اطلاعات عملا با استفاده از فناوری اطلاعات صورت می گیرد لذا واژه فناوری اطلاعات به جای این مفهوم به عنوان وجه دوم سکه ارتباطات در این تحقیق مورد توجه قرار می گیرد . با این مقدمه می توان گفت برای بررسی و شناخت ماهیت تحولات حاصل در مقوله ارتباطات می توان آن را به دو بخش اطلاعات و فناوری اطلاعات تقسیم کرد و سپس با استفاده از روند تحلیل فرآیندی این دو وجه را مورد بررسی قرار داد و در نهایت با ترکیب تحولات مربوط به هر کدام از وجوه پدیده ارتباطات نتیجه گیری لازم  در مورد ماهیت واقعی انقلاب ارتباطات به عمل می آید. اطلاعات یکی از عناصر کلیدی فرآیند ارتباطات است . اطلاعات در معنای عام خود از زمان تولد بشر و از ابتدای تاریخ بشر تاکنون رو به توسعه داشته است و انتظار این است که این فرآیند توسعه همچنان ادامه یابد . لذا توسعه اطلاعات پدیده جدیدی به حساب نمی آید و در واقع روندی تدریجی است که از گذشته دور تاکنون وجود داشته است که نرخ توسعه آن از یک روند صعودی پیروی کند این روند صعودی در دهه های اخیر از ماهیتی انقلابی برخوردار بوده است ولی صاحبنظران بر این عقیده اند که بدلیل فزاینده بودن نرخ توسعه اطلاعات در دهه های اخیر شاهد یک فرآیند پرشتاب اطلاعات هستیم . اما با این وجود نمی توان ادعا کرد که فرآیند توسعه اطلاعات ماهیتی انقلابی به خود گرفته است و در عنصر اطلاعات که در معنای عام شامل اطلاعات کمی،کیفی، مقاله ، کتاب و... می باشد با وجود شتاب حاکم بر روند توسعه آن هیچ گونه انقلابی رخ نداده است .

    فناوری اطلاعات دومین عنصر اصلی می باشد همانند فرآیند توسعه اطلاعات ،اندیشمندان برای این بعد از فرآیند ارتباطات نیز انقلاب یا تحولی بنیادین متصور نیستند . بدین معنی که فرآیند توسعه فناوری اطلاعات نیز از ابتدای تاریخ بشری وجود داشته است و تحولات اخیر همان روند تکاملی است که صرفا از شتاب بیشتری نسبت به قبل برخوردار شده است . لذا این روند تحول نیز با توجه به نرخ صعودی رشد فناوری و بالاخص فناوری اطلاعات پدیده یا اتفاق جدیدی نیست بنابراین اگر بخواهیم از هر گونه تحول جدید و اختراع تازه ای که در فناوری ارتباطات اتفاق می افتد به عنوان انقلابی در ارتباطات یاد کنیم باید بپذیریم که تمامی فرآیند تکامل این فناوری یک فرآیند انقلابی است . با تحلیل فوق این نتیجه حاصل می شود که نه در فرآیند توسعه اطلاعات و نه در فرآیند توسعه فناوری اطلاعات انقلاب یا تحول بنیادین اتفاق نیفتاده است.پس این سئوال مطرح می شود که آنچه که به عنوان انقلاب اطلاعات ، انقلاب الکترونیکی ، انقلاب ارتباطات یا چیزی شبیه با این در متون یا محافل علمی مطرح است در کدام بسته از حوزه ارتباطات اتفاق افتاده است؟

    در این راستا عقیده بر آن است که انقلاب حادث در حوزه ارتباطات ، عملا در بستر همگرایی بن فرآیند توسعه اطلاعات و توسعه فناوری اطلاعات اتفاق افتاده است . در توضیح مطلب باید گفت که در دهه های گذشته و در زمانی که فرآیند ارتباطات از ماهیتی سنتی برخوردار بود و در زمانی که فناوری های نوین ارتباطی بیشتر عبارت بودند از تلویزیون ، رادیو، تلفن ، فاکس و ابزارهایی از این قبیل بخش اعظمی از اطلاعات ایجاد شده در محل ایجاد خود محبوس می شد . چرا که فناوری نوین ارتباطی از ظرفیت لازم برای انتقال بخش اعظم این اطلاعات به سایر مکان های جغرافیایی برخوردار نبود و صرفا حجم کوچکی از اطلاعات ایجاد شده به سایر جوامع بشری منتقل می شد . با این تفاسیر اطلاعاتی که به صورت تدریجی و آرام آرام به جوامع دیگر منتقل می شد بیشتر از ماهیتی غیر بهنگام و از دور خارج شده برخوردار بود . در دهه های اخیر روند توسعه تدریجی فناوری ارتباطات به جایی رسید که فناوری های مورد استفاده برای انتقال اطلاعات به عنوان یک شاهراه گسترده ، ظرفیت لازم برای انتقال بهنگام کلیه اطلاعات ایجاد شده را پیدا کرد. بنابراین نه تنها آخرین اطلاعات ایجاد شده در فرآیند توسعه اطلاعات بلکه کلیه اطلاعاتی هم که قبلا ایجاد شده بود ولی بدلیل ظرفیت پایین فناوری قدیمی قابلیت انتقال نداشت از امکان مخابره به کلیه کشورهای جهان بطور فراگیر برخوردار شد بنابراین همگرایی حاصل بین دو روند توسعه منجر به هجوم بی حدو مرز اطلاعات به همه دنیا شد . اینترنت که پدیده ای مرکب از سخت افزار و نرم افزار است دارای یکسری ویژگیهای خاص است که به حسب ماهیت این پدیده امکان ایجاد همگرایی بین دو روند توسعه اطلاعات و توسعه فناوری ارتباطات را ایجاد کرده است .در تشریح ویژگیهای فوق می توان مهمترین این ویژگیها را شامل مواردی از قبیل فراگیر بودن، دو طرفه بودن ، 24 ساعته بودن ، برخورداری از سرعت بالای انتقال اطلاعات و چند رسانه ای بودن را بیان نمود . البته لازم به ذکر است که فناوری سابق در ارتباطات نیز هر کدام به نوبه خود از یک یا چند ویژگی از ویژگیهای فوق برخوردار بودند اما اولین فناوری که توانست تمامی ویژگیهای مذکور را بطور همزمان و یکجا در خود جای دهد اینترنت یا فناوری سایبر است.

    ب) بررسی تئوریک تحولات عصر ارتباطات در حوزه سازمان و مدیریت:

    شرکتهای تجاری در راستای خواست های گروههای مختلف ذینفع در سازمان و خارج از آن اهداف گوناگونی را دنبال می کنند . سود آوری و کسب سود بیشتر از جمله مهمترین اهداف این گونه سازمانهاست که ارضای خواستهای کلیه گروههای ذینفع به نوعی با آن مرتبط است . با توجه به این مقدمه در این جا سعی می شود با همین دیدگاه که تحولات تئوری سازمان از دو بعد تحولات هزینه محور و تحولات درآمد محور مورد تحلیل قرار گیرد . زیرا که در برنامه ریزیهای بلند مدت عموما سعی در کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها اقدامی است که محققان برای ارتقای هر چه بیشتر سود سازمان های تجاری و به تبع آن ارتقای کارایی حاصل از ترکیب منافع اقتصادی به آن پرداخته اند.

    ج) شکل گیری تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی: آنچه در این جا قابل تامل است تضادی است که در دستیابی به اهداف هر کدام از این دو تحول وجود دارد . کاهش هزینه ها و به حداقل رسانیدن قیمت تمام شده محصولات، بدلیل واگذاری عملیات سازمانی به برخی بنگاههای مستقل از سازمان در واقع منجر به کاهش ارتباط با مشتری و عدم دستیابی موثر به هدف حاصل از تحول درآمد محور یعنی مشتری سالاری شد.بگونه ای که کاهش اثر بخشی و کارایی ارتباطات ، انتقال اطلاعات مربوط به نگرش ، خواستها، نیازها و تمایلات مشتری را در سرتاسر سازمان و در بین ارائه کنندگان خدمات رسانی با مشکل جدی مواجه ساخت. تضاد حاکم بین این دو تحول نظریه پردازان سازمان و مدیریت را بر آن داشت تا در پی راه حلی برای این مشکل باشند . در این راستا و با توجه به آنچه که به عنوان ویژگیهای فناوری جدید ارتباطی ویژگیهایی که علت اصلی انقلاب ارتباطات به حساب می آید مورد اشاره قرار گرفت. می توان ادعا کرد که این فناوری با یک چنین ویژگیهایی عملا به عنوان ابزار و فن مورد نیاز سازمان های امروزی برای رفع تضاد بین تحول درآمد محور و تحول هزینه محور مورد توجه قرار گرفت . تجارت الکترونیکی به معنای انجام هر کدام از فرآیندهای سازمانی یک شرکت بازرگانی توسط ابزارهای پیشرفته الکترونیکی از طرف دیگر زاییده این راه حل و نتیجه بکارگیری این فناوری در ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی است. لذا می توان ادعا کرد که فلسفه ایجاد و توسعه تجارت الکترونیکی به حل تضادی بر میگردد که بین تحول درآمد محور و تحول هزینه محور در تئوری سازمان و مدیریت شکل گرفت.

    3-1) تاریخچه تجارت الکترونیکی

    حدود 123 سال از اختراع تلفن توسط الکساندر گراهام بل می گذرد . اختراع بل در سال 1876 تجارت الکترونیکی را به گونه ای که امروز شناخته می شود پی ریزی کرد. امروزه کشور هندوستان یکی از جوامع مدرن است که متخصصین نرم افزار این کشور منشا بسیاری از نوآوری ها و اختراعات صورت گرفته در زمینه تجارت الکترونیکی به حساب می آیند البته نقش انگلستان هم نباید در این میان فراموش شود . تجارت الکترونیکی ریشه در همگرایی خلاق کامپیوتر و تلفن دارد.

    تاریخچه تجارت الکترونیکی به شکل امروزین آن ریشه در دو پدیده دارد : اینترنت و مبادله الکترونیکی داده ها(EDI) منشا هر دو این پدیده ها به دهه 1960 باز می گردد. در دهه  1970 ظهور فرآیند  انتقال  الکترونیکی منابع مالی   (EFT)بین بانکها که از طریق شبکه های خصوصی امن انجام می شد عملا بازار منابع مالی را متحول کرد در ابتداEDI  که از طریق ارزش افزوده(VAN) انجام می گرفت رسانه ارتباطی مورد استفاده شرکت های بزرگ بود . پیشرفت غیر منتظره اینترنت زمانی شروع شد که برای اولین بار پست الکترونیکی با توسعه فناوری جدیدARPANET مورد استفاده قرار گرفت . این پدیده منجر به طرح نسخه جدیدی از پروتکل انتقال داده به نامTCP/IP شد. در ابتدای دهه 1980 تجارت الکترونیکی بین شرکت های تجاری توسعه قابل توجهی پیدا کرد . در این زمان فناوری های انتقال الکترونیکی پیام مانند تبادل الکترونیکی  داده ها و پست الکترونیکی بطور وسیعی بین شرکت های تجاری بکار گرفته شد . فناوری های انتقال پیام با کاهش کاربرد کاغذ در فرآیندهای تجاری و افزایش اتوماسیون کم کم در تمامی فرآیندهای تجاری سازمان ها نفوذ کرد و به مرور زمان با ارتقای کارایی این فرآیندها به عنوان یکی از بخش های لاینفک تجارت درآمد و مبادله الکترونیکی اطلاعات زمینه انتقال الکترونیکی اسناد تجاری را برای شرکت ها فراهم نمود به گونه ای که نیاز به دخالت انسان در این فرآیند به حداقل ممکن رسید . ظهور اینترنت امکان انجام اشکان جدیدی از تجارت الکترونیکی نظیر خدمات به هنگام را فراهم نمود .کاربرد و توسعه جهانی اینترنت با ظهور وب جهان شمول شروع شد . وب جهان شمول باعث شد که تجارت الکترونیکی تبدیل به یکی از راههای ارزان و کم هزینه برای انجام فعالیتهای تجاری شود (صرفه جویی ناشی از مقیاس) و پس از مدتی تنوع بسیار وسیعی از غعالیتهای تجاری را پوشش داد ( صرفه جویی ناشی از حیطه) با همگرایی بین اینترنت و تجارت الکترونیکی و توسعه فزاینده اینترنت به عنوان ابزار و فناوری تجارت الکترونیکی بکارگیری ابزار پر هزینهEDI توسط شرکتها به فراموشی سپرده شد . اما با این وجود نقش  EDI  در جهان کسب و کار را نمی توان نادیده گرفت.

    چرا از تجارت الکترونیک استفاده کنیم؟

    دنیای اینترنت دنیای عجیبی است  یعنی عجیب از این باب  که  شما هر چه بخواهید میتوانید درآن دنیای مجازی بیابید و همین مسئله باعث شده که در این دنیای مجازی مشاغل و حرف  گوناگون نیز ایجاد شده و هر یک  به  شغلی  و کاری مشغول باشند.

    در این میان عده ای نیز با  ارائه محصولات  و خدمات دگران به گشودن  بازارها جدید  و مشتریان بیشتر راه  را در وحله اول برای  سرویس دهندگان  و در نهایت برای کسب سود بیشتر و پورسانت بالا تر با یکدیگر به رقابت می پردازند.از جمله ابزارهای این گروه تبلیغات متعدد و متنوع به شیوه های گوناگون برروی اینترنت میباشد.

    نمونه ای از این  موارد  شرکتهای  بزرگی  هستند  که  بر روی  اینترنت  به دنبال مشتری  بوده و اقدام به ارتباط با تولید کنندگان و سرویس دهندگان  مختلف میباشد آنها  پس از ایجاد ارتباط  با  مشتریهای خود از کانالهای  متعددی  اقدام  به معرفی مشتریان به دیگر کاربران میکنند.

    از آن جمله  میتوان  به  معرفی  به  روش ارسال پیامهای اینترنتی و یا همان ایمیل خودمان نمود . اینگونه شرکتهای تبلیغاتی با اخذ مبلغی اقدام به معرفی محصولات به دیگران در قالب ارسال ایمیل میکنند .

    که  البته  در این  باب نیز ابتکار عمل  متفاوتی  از خود  بروز مینمایند  یعنی  آنها بمنظور  جذب  مشتری  بیشتر اقدام  به  پرداخت درصدی از مبلغ دریافتی خود به خوانندگان اینگونه  ایمیلها  میکنند  یعنی  شما  حتی  با  خواندن هر ایمیل علاوه بر آشنایی  با  عنوان  موجود  در  متن ایمیل و یا آشنایی با سایت یا کالای معرفی شده درآمدی را نیز برای خود رقم زده اید.

    به  زبان  ساده تر اینکه  وقتی  شما  بر روی اینترنت در یکی از سایتهای متعلق به اینگونه  شرکتهای  تبلیغاتی  عضو  میشوید  آن  شرکت  روزانه برای شما تعدادی ایمیل  ارسال  میکند  که  در متن هر ایمیل آدرس اینترنتی موجود میباشد و شما با کلیک کردن برروی آن آدرس صفحه ای برای شما باز میگردد در بالای آن صفحه متنی کوتاه  وجود دارد که به شما اعلام میکند مثلا اگر شما به مدت بیست ثانیه در این وضعیت باقی بمانید مبلغ چهار سنت به  شما خواهم داد و پس از گذشت  چهار ثانیه از جانب آن شرکت  تبلیغاتی  و در همان لحظه چهار سنت به حسابتان واریز میگردد که در این صورت هم شما به سود مورد نظر خود رسیده اید و هم شرکت تبلیغاتی تبلیغ خود را به دید شما بعنوان بیننده رسانده و از  این را وظیفه  تبلیغاتی خود را در قبال آگهی دهنده به انجام رسانده است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مبانی نظری تجارت الکترونیکی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مبانی نظری تجارت الکترونیکی, مقاله در مورد تحقیق مقاله مبانی نظری تجارت الکترونیکی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مبانی نظری تجارت الکترونیکی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مبانی نظری تجارت الکترونیکی, تحقیق درباره تحقیق مقاله مبانی نظری تجارت الکترونیکی, مقاله درباره تحقیق مقاله مبانی نظری تجارت الکترونیکی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مبانی نظری تجارت الکترونیکی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مبانی نظری تجارت الکترونیکی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مبانی نظری تجارت الکترونیکی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت