تحقیق مقاله معماری معاصر غرب

تعداد صفحات: 38 فرمت فایل: word کد فایل: 25303
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی معماری
قیمت قدیم:۱۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله معماری معاصر غرب

    معماری معاصر غرب

    مقدمه :

    با پیدایش مصالح جدید و تحولات علمی ، معماری معاصر در جهان با بیان وسیع تری به جریان افتاد که همراه خود مفاهیم و مباحث بسیار گوناگون و متنوع اندیشه بشری را به همراه آورد .

    معماری متداول و مرسوم خشت ، آجر و سنگ که نوعی سکون و بیان شناخته شده ای را در قرون متوالی در پرتو تظاهرات خویش از نوعی معماری سنگین و تا حدودی بسته داشت . تدریجاً به سوی معماری شفاف ، باز و آشکار متمایل گشت و همراه با گونه ای اتفاقات دنیای جدید لایه های ممتازی از دریافت و ادراک تحولات روز را مطرح کرد و عقل و خرد در کنار تلاش های فنی و تکنولوژیک جدید و پیشرفته ، زمانه ای استثنایی را در عرصه معماری باز نمود .

    اگر ویژگی های گذشته ، سنت و سنگینی را در پرده اول قرار داد زبان جدید معماری معاصر درباره حقیقت اجتماعی همه جانبه مردم سالار و شفاف ، ریشه های بارز خود را گشود . عصر شکست سلطه ها ، حکومت های استعمارگر ، روابط سیاسی یک جانبه ، تبدیل به آگاهی های منطقه ای گشت که معماری دیگر نمی توانست در پرتو شکل وتظاهرت جهان نوین را نادیده گیرد .

    شاید تمام داستان معماری نهضت مدرن یا به گونه ای دیگر معماری عصر نوین منشاء گونه ای رشد بوده که در جریان آن بسیاری از حصارها و محدودیت های تاریخی جای خود را به تعمق ، اکتشاف ، میل به پیشرفت و آگاهی داده است .

    حضور طبیعت درداخل فضای معماری نوین بی همتا بوده است و نگاه در پرتو افقی لایتناهی جستجوگر صورت پنهان موفقیت ها گشته و میل به ترقی مترادف به میل به نفوذ در معماری شده و کاخ های با وقار حکومت های سیاسی و یا دینی جای خود را به جوامع متعادل تر داده که بستر تمدن آن معماری است که قرن ها از حد و ید مردم خارج بوده و اکنون به عنوان وسیله ابزار اندیشه و فرهنگی نوپا خود را بیان و آشکار می سازد و   شگفتی های تکنولوژیک درمبارزه انسان برای پیش بردن مرزهای دانش و به دست آوردن موفقیت های جدید حائز اهمیت بسیار است .

    انفجار آزادی در فضای معماری گونه ای از حکایت انسان است که نگاه خود را به پویایی آینده تنظیم نموده و آشکار بودن مطلبی دیگر متعلق به تک حوزه دانش بشری                    باقی نمی ماند .

    در چند دهه اخیر گام های گسترده اطلاع رسانی از طریق شبکه های بین المللی رایانه ای مضمونی جدید از حقیقت دیگری است که در نقطه مقابل آن ، سکون و جزم گرایی اندیشه و عقاید کاملاً بی مفهوم و فرسوده قرار می گیرد .

    مطالعه انجام شده دراین نوشته گویای این تلاش و حرکت در زمان است . تلاشی که برای دریافت کامل آن نیاز به نگاهی گسترده و چند منظوره به جوامع دنیای امروز است . به زبان دیگر چگونه می توان تئوری معماری را بدون پایه اجتماعی جاویدان تمدن بشری دریافت نمود . جوهر وجودی آن که از قلب تحولات و مبارزات بشر بوجود آمده نیرویی را در معماری جدید تزریق کرده است که صرفاً می توان آن را با تحولات علمی استثنایی تاریخ مقایسه کرد . معماری نوین اندیشه ای نو را داراست که انسان کوچه و خیابان خود را در سفردر زمینه های آن شریک و هم دل می داند و نعمت تکنولوژیک وسیله پرواز ذهنیت آزاد وی می گردد .

    تمام مورخان و نظریه پردازان تاریخ و معماری معاصر از بنه ولو گرفته تا تافوری ، نوربرگ شولز ، فرامپتون ، جنکز و کورتیس و بسیاری دیگر سعی در معرفی پردهای از معماری داشته اند که در ظرفی مرتبط با اصول و رشته های دیگر متومدن بشری بوده است مانند جامعه شناسی ، فلسفه ، زیبایی شناسی ، اقتصاد ، هنر و کلیه رشته های فعالیت بشری که درشکل گیری محیط مصنوع نقش بسزایی داشته اند .

    بررسی معماری از جوهر وجودی و یا مبنای فکری و اندیش های نهفته در آن تا پردازش در شکل و صورت و ترکیب های هنرمندانه استقرار عناصر مصالح و سازه ها در کنار هم شاید کل داستان این رشته بوده باشد که ارزش گذاری آن در نوسانات نگاه چند پرده ای رشد و حرکت می نماید و هر کدام از عوامل ذکرشده شاید زمینه و بستر ویژه خود را دارا بوده اند و شناخت این ارزشها به ما اجازه می دهد محصول معماری را در بستر و محیطی که به وجود آمده بررسی و ارزیابی نماییم .

    مطالعه انجام شده توسط دکتر وحید قبادیان درهمان راستا در حرکت است و معرفی محصول همراه با اندیشه و فلسفه های وجودی نوین شاید درکشورمان گامی مفید برای معرفی آثار جاویدان جهان و معماری های به وجود آمده ای باشد که برای انسان ها ، هنرمندان و معماران برجسته تلاش بسیاری کرده اند ؛ تلاشی که بتوان هویتی نو را از گذشته ترمیم کرد .

    اصولاً معماری خارج از تمدن بشری نیست و شاید بهترین تظاهر اتفاقات روز آن است و زیبایی شناسی آن یا عدم وجود آن در نیروهای جوامع و حرکت ها می بایست جست و جو نمود . شاید اگر در رشته معماری اتفاقی نمی افتاد می بایست در زمینه های روابط انسانی ، باورهای اجتماعی و آزادی ها و عدالت های ضروری جوامع انسانی به طور اساسی بررسی می شد و درباره آن سؤالات جدیدی مطرح می شد .

    آشنایی ما ایرانیان با معماری غرب به حدود صد و پنجاه سال قبل یعنی اوایل سلطنت ناصرالدین شاه می رسد . از این زمان است که اولین نمونه ساختمان هایی که در آن عناصری ازمعماری غرب استفاده شده بود درتهران ظاهرشد . و از همین زمان است که فرنگ رفته ها با انواع و اقسام سوغات و آلات جدید و بدیع به کشوربازگشتند . گراورها و عکس های کاخ ها و بناهای زیبا در غرب از جمبه این سوغاتی ها بود که همواره به کشور آورده می شد و به صورت الگو مورد استفاده معمار باشی ها قرار می گرفت .

    باید اذعان نمود که درطی این صد و پنجاه سال و درگیر شدن هر چه بیشتر ما با معماری غرب ارتباط ما با آن معماری همواره به صورت شکلی بوده و نه مفهومی . همیشه آنچه که عیان و واضح بوده ، شکل ها ، گراورها و عکس های ساختمان های غربی بوده که به ایران می آمده و آنچه که غایب بوده ، مبانی و مفاهیمی بوده که این بناها بر اساس آن شکل می گرفته است .

    تحقیق حاضر تلاش و کوششی در جهت تبیین این مبانی و مفاهیم است . شرط ارتقاء معماری ایران و ورود به حوزه فکری در حیطه فرهنگی کشور و مطرح شدن در سطح معماری بین المللی در گرو توجه به زیر بناهای فکری در معماری امروز خود و منابع الهام آن است . معماری ما در صورتی می تواند از خوش نشینی خارج شود که حرفی و مطلبی برای ارائه داشته باشد و بتواند در پیشبرد قافله فرهنگی کشور عاملی راهگشا باشد .

    اگر چه ذکر این نکته ضروری است که مبانی فکری معماری غرب جملگی مباحثی ثابت و قطعی نیستند و در هر دوره ای اصول دوره گذشته نقد و یا منفی شده است . ولی باید توجه داشت که مزیت آشنایی با آنها ، آشکارشدن تفکرات در ورای اشکال زیبا است . به علاوه این آشنایی باعث مطرح شدن سؤالات در مورد مبانی معماری معاصر ایران و احتمالاً تبیین اصول فکری آن خواهد شد .

    مبحث اصلی این تحقیق تحولات در معماری غرب در طی یک صد سال گذشته یعنی عمدتاً قرن بیست میلادی و ریشه ها و زمینه های وقوع این تحولات است .

    معماری های تک و اکو تک :

    در سال 1971 دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزوپیانو ساکن ایتالیا در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژپمپیدو در پاریس در بین 681 شرکت کننده برنده اعلام شدند . نمای این ساختمان را مجموعه ای از دود کش ها ، آبگردان ها ، لوله های تأسیساتی و ستون ها ، تیرها ، بادبندها ، راه پله ها و مسیرهای رفت و آمد تشکیل می داد . این معماران آغازگر سبکی بودند که به نام های تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید . لذا مجدداً در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد .

    معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت درقرن بیست می دانند . از نظر آنها عصاره و مشخصه هر عصر در معماری آن دوره شکل کالبدی یافته است . به عنوان نمونه معابد یونان باستان با آن نظم و تناسب کامل هندسی ، تبلور ذهنیت کمالگرای یونانیان باستان است . بناهای عظیم روم باستان ، نمایش قدرت امپراتوری و حکومت سزارها می باشد . و بالاخره کلیساهای سر به فلک کشیده گوتیک نمایش دهنده قدرت کلیسا و ذهنیت قرون وسطا است . به همین ترتیب ساختمان های امروز می باید نمایش دهنده عصاره فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی باشد .

    نظریات و مبانی معماری مدرن و های تک در اصول بسیار به یکدیگر نزدیک است و می توان گفت که معماری های تک فرزند خلف معماری مدرن است . ولی از نظر شکلی تفاوت هایی بین این دو مکتب معماری مشاهده می شود .

    به طور کلی می توان بیان کرد که آن سادگی و بی پیرایگی که در معماری مدرن وجود دارد در های تک ملاحظه نمی شود و اگر معماران مدرن درطرح های خود ماشین را به نمایش میگذارند ، معماران های تک داخل ماشین و اجزاء آن را نشان می دهند . ریچارد راجرز در مصاحبه خود با تلویزیون بی بی سی این عقیده را چنین بیان می کند :

    «ایده هایی که ما معماری می کنیم از خیلی لحاظ ریشه درباورهای ما دارد و به این ربط پیدا می کند که ما ساختمان را مثل یک کتاب بخوانیم . برای اینکه ساختمانی خوانا باشد باید جریان ساختن آن قابل رؤیت باشد . این شیوه ای است که ما معماری می کنیم و احساس ما این است که این کار در گذشته هم انجام می شده است . این موضوع اصلاً تازگی ندارد ، کلیساهای عظیم گوتیک مثالی بسیار روشن است . زمانیکه آب از درون ناودان شرشرکنان تخلیه میشود خیلی هیجان انگیز است این بسیار روشن و خیلی خوانا است . این نوع معماری مورد علاقه من است .

    علم همه ما را به هیجا می آورد ما معماران عقیده داریم که قرن حاضر قرن علم است ، فیلسوفان نیز همین عقیده را دارند . منظورم از علم خیلی کلی است ما شاهد انقلابات شگفت آوری درعلم بوده ایم و عقیده داریم که علم و تحقیق علمی ما را با آهنگ معماری بهتر آشنا می کند و این مورد علاقه ماست که می توان به شکلی مفاهیم علمی را با تعبیر شاعرانه ای طرح و تبیین کرد ».

    راجرز می گوید : «همانند کلیساهای گوتیگ ما ساختار را نمایان می کنیم » و در جایی دیگر می نویسد :«تکنولوژی به ما کنترل بیشتری عرضه می کند و نه کمتر . ساختمان های آینده بیشتر شبیه روبات خواهند بود تا معبد . مانند آفتاب پرست ،‌آنها خود را با محیط پیرامون تطبیق می دهند » . شاید بتوان زیر بنای فکری این سبک را در این جمله راجرز خلاصه کرد که می گوید در عصر مدرن باید در ساختمان های مدرن زندگی کرد .

    برج ایفل درنمایشگاه  1889 پاریس ساختمان ایده آل و آرمانی معماران های تک است برج ایفل با 330 متر ارتفاع و اسکلت فلزی نمایان نمادی از دستاوردهای تکنولوژی در عصر مدرن است .

    اصول فکری و طراحی این سبک را می توان درده مورد ذیل خلاصه کرد :

    بینش پوزیتیویسم و خوش بینی به علم و پیشرفت علمی و تکنیکی ؛

    نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره و دستاورد عصر جدید ؛

    نمایش پروسه ساخت ؛

    شفاف نمودن ، لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان ؛

    نمایش ساختار و اجزاء درون بنا در نمای ساختمان ؛

    استفاده از رنگهای روشن و ساده ؛

    سازه و ساختار به عنوان تزئینات ؛

    استفاده از اجزاء کششی سبک ؛

    جدا کردن بخش های سرویس دهنده از قسمت های سرویس شونده ؛

    طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم ساختمان .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله معماری معاصر غرب

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله معماری معاصر غرب, مقاله در مورد تحقیق مقاله معماری معاصر غرب, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معماری معاصر غرب, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معماری معاصر غرب, تحقیق درباره تحقیق مقاله معماری معاصر غرب, مقاله درباره تحقیق مقاله معماری معاصر غرب, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معماری معاصر غرب, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معماری معاصر غرب ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله معماری معاصر غرب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت