تحقیق مقاله اتلاف انرژی و منابع

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 25473
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: محیط زیست و انرژی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اتلاف انرژی و منابع

    ساختمان ها بزرگترین منابع اتلاف انرژی

    با توجه به محدودیت منابع انرژی فسیلی و مصرف حدود 40 درصد از انرژی مورد نیاز کل کشور توسط بخش خانگی و تجاری، توجه به روش‌های مختلف به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی در این بخش از اهمیت خاصی برخوردار است.

    در سال‌های اخیر به دلایل گوناگون، لزوم صرفه‌جویی انرژی و محاسبه میزان مصرف آن به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ ‌ناپذیر نمایان شده است. عوامل مختلفی از جمله استاندارد نبودن ساختمانها در کشور،  عدم رعایت مبحث 19  مقررات ملی ساختمان ، عدم بکارگیری مصالح و تجهیزات ساختمانی عایق و موثر در کاهش اتلاف انرژی در یک ساختمان و در نهایت عدم فرهنگسازی در خصوص رعایت مباحث مربوط به کاهش مصرف انرژی ، سبب شده که اکثر ساختمان‌های کشور بزرگترین منبع اتلاف انرژی شوند و فاقد ضوابط فنی شناخته شده برای جلوگیری از اتلاف انرژی باشند.

    در این راستا،  یکی از مهم ترین عوامل، الزام رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان است که پس از گذشت سال‌ها از تدوین و بازنگری و اجباری شدن آن، رعایت الزامات این مبحث تا کنون فراگیر نشده‌است.

    مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در سال 1370 توسط هیأت وزیران تصویب شد اما به دلیل اجباری نشدن این مبحث در ارگان‌های قانونی، سیستم کنترل و نظارت قانونی برای اجرای این مبحث در طول این چند سال در شهرداریها ، وزارت مسکن و شهرسازی و یا هر نهاد مرتبط دیگر  وجود نداشته و استفاده انبوه سازان و تقریبا تمامی دست اندرکاران ساختمان  و حتی ساختمانهای دولتی از این مقررات در ساختمان‌ها به صورت سلیقه‌ای و بسیار محدود و انگشت شمار بوده است. شایان ذکر است رعایت مبحث 19 برای ساختمان‌های دولتی جدید از سال 1384 اجباری شده است.

    اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در کلیه ساختمان‌های کشور علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت ساختمانها و جلوگیری از اتلاف انرژی بخش خانگی و تجاری به میزان قابل توجه که از اهداف اصلی آن می باشد کاهش آلودگی هوا و رسیدن به سطح آسایش مناسب و استفاده از مصالح و تجهزات ساختمانی نوین و استاندارد را نیز به همراه خواهد داشت.

    اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در کلیه ساختمان‌های کشور علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت ساختمانها و جلوگیری از اتلاف انرژی بخش خانگی و تجاری به میزان قابل توجه که از اهداف اصلی آن می باشد کاهش آلودگی هوا و رسیدن به سطح آسایش مناسب و استفاده از مصالح و تجهزات ساختمانی نوین و استاندارد را نیز به همراه خواهد داشت.
    در این میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در بخش ساختمان  همواره فعالیتهای خود را در جهت ایجاد زیر ساختهای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان  از طریق تعامل و رایزنی با دستگاههای اجرایی ذیربط ( شهرداریها ، وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان نظام مهندسی ....) و آموزش مبحت 19برای مهندسان ناظر ،تشویق و حمایت مالی سازندگان مصالح و تجهیزات مؤثر در بهینه‌سازی مصرف سوخت، پیگیری استاندارها و تدوین و یا اجباری نمودن آنها و فرهنگسازی و ترویج  انجام داده و خواهد داد. مطلع کردن  مردم ، دست اندرکاران ساخت و ساز و انبوه‌سازان از منافع ملی و شخصی موجود در رعایت الزامات مبحث 19 از جمله برنامه ها و فعالیتهای بخش ساختمان این شرکت بوده است بدیهی است ایجاد تغییر  اساسی در وضع موجود ساختمانها  در رسیدن به شرایط مطلوب مصرف انرژی ، تلاش عظیم و همگانی از سوی مسئولان ،ارگانهای اجرایی ذیربط و مردم را بصورت پیوسته می‌طلبد.

    نوع معماری ساختمان ها در اتلاف انرژی موثر است

    اکونیوز: یک کارشناس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه اتلاف بی رویه انرژی در کشورمان به نحوه مدیریت آن اعم از بالادستی و مصرف کننده بستگی دارد گفت: همچنین چگونگی معماری ساختمان ها ، در اتلاف بی رویه انرژی در کشورمان بسیار موثر است .

    به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، "محمدرضا اسلامی" در نشست هم اندیشی معماری و بهره وری منابع افزود : نرخ رشد مصرف انرژی در ایران طی سالهای 1980 تا 2006 میلادی 3 برابر میانگین جهانی بوده و سهم بخش ساختمان از مصرف انرژی نهایی کشور 36 و هفت دهم درصد است .

    وی با اشاره به اینکه اتلاف بی رویه انرژی در کشورمان به نحوه مدیریت آن اعم از بالادستی و مصرف کننده بستگی دارد اضافه کرد: همچنین چگونگی معماری ساختمان ها ، در اتلاف بی رویه انرژی در کشورمان بسیار موثر است .

    اسلامی گفت: میزان مصرف انرژی در بخش ساختمان به اندازه ای زیاد است که صرفه جویی هرچند ناچیز در این بخش ، بر میزان شدت انرژی و بهره وری منابع ملی تاثیر در خورتوجهی خواهد داشت .

    این کارشناس با اشاره به اینکه اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان ، صرفه جویی 55 درصدی مصرف انرژی در ساختمانها را به همراه خواهد داشت ، افزود : بر این اساس می توان در پوسته خارجی و جنس مصالح دیوارها و سقف 25 درصد ، سقف ها ، کف و پنجره ها هر کدام10 درصد صرفه جویی انرژی کرد .

    اسلامی با بیان اینکه کاربرد روش های غیر فعال در معماری می تواند بخش عمده ای از نیاز به مصرف منابع ملی برای تامین شرایط دمایی را برطرف کند و موجب افزایش بهره وری منابع شود گفت : استفاده از فناوری و مصالح نوین ، بالا بردن سطح آگاهی عمومی و متخصصان و بهبود روشهای کار ، ظرفیتهای عمده ای برای افزایش بهره وری منابع در ارتباط با معماری است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اتلاف انرژی و منابع

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اتلاف انرژی و منابع, مقاله در مورد تحقیق مقاله اتلاف انرژی و منابع, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اتلاف انرژی و منابع, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اتلاف انرژی و منابع, تحقیق درباره تحقیق مقاله اتلاف انرژی و منابع, مقاله درباره تحقیق مقاله اتلاف انرژی و منابع, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اتلاف انرژی و منابع, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اتلاف انرژی و منابع ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اتلاف انرژی و منابع
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت