نیاز سازندگان خودرو به ترمز هایی با کیفیت بهتر و در عین حال کمترین امتیاز منفی از لحاظ هزینه یا قیمت، سازندگان را مجبور به طرح ایدههایی جدید کرده است. گرچه پیشرفت در زمینه مواد سایشی و طرحهای Caliper، به بهبود کیفیت ترمز کمک کرده است، اما پیشرفت اصلی سیستم ترمز در سالهای اخیر از کنترل الکترونیکی، در درجه اول ABS (سیستم ترمز ضدقفل)، سپس ESP (برنامه تعادل الکترونیکی) و اکنون ترمز با سیم ناشی شده است.
ABS اولین فناوری کنترل سایشی است. هدف ABS، محدود کردن فشار وارده به چرخی است که سرعت آن به شدت در حال کاهش بوده و اینکه، بدون قفل شدن، بیشترین نیروی نگهدارنده را به آن وارد کند. هنگامی که راننده ترمز میگیرد، لاستیکها شروع به لغزش میکنند.
ABS برای اینکه تشخیص دهد چرخها در چه هنگامی قفل میشوند، میزان لغزش را اندازهگیری کرده و با کاهش فشار هیدرولیکی، از افزایش یا ادامه آن جلوگیری میکند. واضح است که هر چه این طرح کوچکتر، سبکتر، بیصداتر و مؤثرتر باشد، بهتر است.
در حالی که ABS از قفل شدن چرخها در طول مدت ترمزگیری جلوگیری میکند و با کنترل کشش، جلوی شتابگیری چرخها را میگیرد، ESP یک گام فراتر از آن عمل میکند. این نوع سیستم ترمز، خطر سُر خوردن را در تمامی حالات ترافیکی کاهش میدهد.
از زمانی که اولین سیستم ESP در 1995 در یکی از خودروهای مرسدس بنز ظاهر شد، سازندگان سیستم ترمز، تقاضای قابل توجهی را پیشبینی کردهاند، چرا که استقبال از ESP در میان رانندگان متوسط و دست پایین بازار خودرو، رو به افزایش است. با اینکه ESP جزء تجهیزات استاندارد بسیاری از خودروهای لوکس است، شمار فزایندهای از خودروهای متوسط و کوچک نیز از آن به عنوان گزینه اختیاری (آپشن) استفاده میکنند.
تمامی سازندگان سیستم ترمز الکترونیکی، در حال ایجاد راهحلهای خاص خود برای سیستمهای ترمز پارک الکترونیکی یا EPB هستند که به ترمز پارک الکترومکانیکی نیز معروف است. یک EPB، ترمزهای پارک مکانیکی و اجزای مکانیکی بزرگ که با آنها در ارتباط هستند، نظیر اهرم های دستی یا پدالهای پایی داخل خودرو و اجزای مکانیکی کابلی و کابلهایی که در سراسر وسیله نقلیه کشیده شدهاند را جایگزین میکند. خودروی مجهز به سیستم EPB، میتواند نکته مثبت بزرگی برای رانندگان مسنتر یا معلولین، تلقی شود. سازندگان، این فناوری را به مثابه جای پایی برای تکمیل سیستمهای ترمز برقی غیرهیدرولیکی، میشناسند.
سیستمهای صنعت خودروی قارهای، در مقایسه با میزان پذیرش سیستمهای EPB، رشد کمتری را شاهد هستند. «جیمز رمفری» رئیس بخش بررسی و کاریابی، بخش توسعه عالی سیستمهای صنعت خودروی قارهای میگوید: «گرچه OEMها در این مورد، حرف اول را میزنند، اما فروش سیستمهای راحت، کار آسانی نیست هر چند که ترمز پارک برقی، سیستمی راحت و دارای مزیت امنیتی است.
مثلاً، پارک کردن با یک وسیله نقلیه سنگین، روی خطکشی خیابان، با استفاده از ترمز پارک برقی، از امنیت عملی بیشتری در مقایسه با سیستم اهرم دستی معمولی برخوردار است. در این موقعیت، راننده میتواند مطمئن باشد که برای نگاه داشتن وسیله نقلیه، نیروی کافی به ترمزها وارد میشود. مزیت دیگر آن، بستهبندی در وسیله نقلیه برای سازندگان آن است. نرخ لوازم آن، بویژه در کلاس خودروهای جمعوجور، در حال افزایش است.
ترمز برقی دلفی با کد اسمی DEB3.0، با ترمز جلوی هیدرولیکی و ترمز عقب الکترومکانیکی، تقریباً در راه است. این سیستم، باید تا سال 2010 آماده شود. شرکت دلفی میتواند ترمزی برقی را که کاملاً توسط سیستم کار میکند و DEB4.0 نامیده میشود، تا سال 2012 آماده کند. سرمهندس «نیک جونز» از مرکز نوآوری دلفی میگوید دلفی، بتازگی ترمز پارک برقی خودکفایی را ارائه نمیکند. ترمزهای پارک برقی ما از ترمز گازانبری برقی، کاملتر هستند. در مدل DEB3.0، محرک عقب کم میشود. مزیت این سیستم، عملکرد مستقیم آن است که باعث شده در مقایسه با سیستمهای دیگر، بسیار سریعتر و نرمتر عمل کند. ترمز پارکینگ ما، جای کار بسیاری دارد، اما بازار هنوز به آن درجه از آمادگی نرسیده است. در مورد سیستمهای DEB4.0 نیز وضع به همین منوال است. تنها تفاوتی که وجود دارد، این است که قابلیت ترمز پارک بهطوری مؤثر به کل 4 چرخ وارد میشود و شما میتوانید با اعمال نیروی کمتری به هر چرخ، در شیبهای تند پارک کنید».
شرکت بینالمللی PBR که منشأ استرالیایی دارد، مدتی است که مشغول توسعه EPB و سیستمهای ترمز سیمی و کنار زدن مرزهای فنی در عرصه سیستمهای ترمز الکترونیکی است. سؤال این است که چه چیزی فناوری ترمز پارک برقی این شرکت را از طرحهای رقبا متمایز میسازد؟ «آدرین بودن» مدیر گروه مهندسی شرکت PBR اینترنشنال میگوید: «ما فناوری ای-پارک را به دو طرح ترمز پارک برقی به هم پیوسته، تقسیم کردهایم. یکی «کابل کش» که مکانیزم پارک موجود را (غلطک درون توپی، گازانبر مکانیکی و یا ترمز غلطکی) موقع جابهجا کردن مکانیزم محرک دستی یا پایی، بکار میاندازد. مزیتهای اصلی هر دو سیستم، اندازه کوچک آنها، سبکی، انعطافپذیری در بستهبندی سر و صدای کم و از همه مهمتر، سرعتی است که میتوان کل گشتاور پارکینگ را گرفت و رها کرد. این سیستم لازم میدارد که سرعت عمل آن کمتر از یک ثانیه و سرعت رها کردن آن کمتر از 7/0 ثانیه باشد. سیستمهای ای-پارک PBR در کمتر از 7/0 ثانیه میگیرد و رها میکند». بودن، پیشبینی میکند که اولین عرضه این سیستم ماه نهم سال 2008 باشد که به احتمال زیاد پایان سختی برای حیطه وسائط نقلیه خواهد بود. او میگوید: «این مسئله مزیت دیگر PBR را نشان میدهد. در واقع، وسائط نقلیه با GVW تا وزن 4500 کیلوگرم میتوانند از آن استفاده کنند. بنابراین، تقریباً میتوان از ای- پارک در شکلهای کنونی خود، در همه وسائط نقلیه مسافربری استفاده کرد. همچنین، میتوانیم طرح خود را برای استفاده در وسائط نقلیه سنگینتر تا حدود 7500 کیلوگرم نیز تعمیم دهیم که در این صورت، اکثر وسائط نقلیه اقتصادی سبک را در بر خواهد گرفت. در واقع، هماکنون ما مشغول بحث با سازندگان اروپایی LCV در زمینه موارد کاربری ای-پارک در سال 2010 هستیم».