"جامعه آنومیک و بحران هویت جوانان"
این سخنرانی مبتنی بر یافته های پژوهشی که بر روی 210 نوجوان و جوان انجام گرفته، تنظیم شده است.
مفاهیم“جامعه آنومیک” و“هویت” هر دو مفهوم از مفاهیم مناقشه برانگیز علوم اجتماعی به خصوص روان شناسی است. در ابتدا لازم است خلاصه ای از سیر تاریخی این دو مفهوم بیان گردد.
آنومی چیست؟ آنومیا در یونان باستان به معنای فاقد قانون ( ناعادلانه)، بی اخلاقی( غیرقابل ارزشیابی با اخلاق) به کار برده شده است. در تعابیر مختلفی که از این مفهوم شده نوعی اغتشاش و بی نظمی است که بالاخره نمی توان پی برد که بار مثبت دارد یا بار منفی. زیرا گرچه در بیشتر متون منفی به کار می رود ولی جاهایی نشان دهنده یک جریان ساخت شکنانه است، مثل اینکه یک سنتی را می شکند، یک بندی را پاره می کند و یا قیدی را آزاد می کند که نهایتا برداشتی مثبت است. رد پای آنومی را در متون ایرانی نیز می توانیم به خوبی پیدا کنیم، خصوصا در عرفان. در قرن شانزدهم و هفدهم در یونان و روم به معنی بی اعتنایی به قانون ازلی و بی توجهی به قانون الهی تعبیر شده است. ژان ماری گویو از آن به معنای مثبت استفاده میکند و معتقد است از یک نظر یک “ضداجتماعی”، به آینده ایده آل توجه دارد. ولی دورکهایم جامعه شناس فرانسوی در نقد نظریه ژان گویو به آن معنای منفی می دهد. در دو کتاب او تقسیم کار در جامعه (1893) و سپس کتاب خودکشی (1897) رد پای این واژه را می بینیم، که در برگیرنده حالت یا صفتی است که در آن مجموعه ای از قواعد حاکم بر کارکردهای اجتماعی مفقود شده است. به نظر دورکهایم علت اصلی وقوع حالت آنومیک، سرعت شتابان صنعتی شدن است. منافع متضاد طبقات و گروه های اجتماعی، زمانی برای رسیدن به تعادل ندارد و هیچ کس جای خودش نیست. دروکهایم اشاره می کند که شهری شدن باعث می شود نیازهای کارکردن افزایش پیدا کند، ولی شرایط تشفی این نیازها وجود ندارد. او در مورد ازدیاد خودکشی در چنین حالتی می گوید، آنومی حالت و وضعیتی از محیط اجتماعی است که بر اساس کارکرد این محیط اجتماعی نرخ خودکشی افزایش پیدا می کند. این اوضاع و شرایط گویای بهم ریختن قواعد تنظیم کننده جامعه است. این مفاهیم اشاره دارد به این که جامعه دارای قواعد تنظیم کننده است، بعد از طی یک دوره بحرانی به تعادل می رسد و تعادل را باز تولید می کند. وی از دو نوع آنومی اقتصادی و آنومی خانواده سخن می گوید. وی می گوید آنومی اقتصادی حاکی از فروپاشی چارچوب ارزشهای پذیرفته شده ای است که چشم داشت ها را به ثبات می گرایاند. یعنی جامعه قواعدی دارد که چشم داشت های آدمی را تنظیم می کند. وی در مورد آنومی اقتصادی می گوید: شرایطی است که آرزوهای بی پایان به هر قیمت تجویز می گردد و برای آنها هیچ توجیه عقلانی ارزشی یا دلایلی مبتنی بر توانمندی نمی توان ارائه کرد. شرایطی که در نبود قاعده خود قاعده مند شده است و آدمیان قربانیان شرایطی هستند که در تب و تاب به کف آوردن آروزهای بی پایان در رنج جانکاه و دائمی به سر می برند. اما آنومی خانواده، مربوط است به روابط زناشویی و خانوادگی. زن و شوهر و خانواده در چارچوب تعریف شده قرار نمی گیرند و احساسات کنترل ناشده، رها می گردند. چون این چارچوب دیگر پاسخ احساسات و عواطف تشدید شده و آرزوهای گسترش یافته را نمی دهد. لذا باید پاره شود. بشکند و فرو بریزد. دورکهایم می گوید طلاق علت قدرتمند این نوع آنومی است.
مرتن جامعه شناس دیگر آنومی را ناشی از فروپاشی ساختار فرهنگی می داند و معتقد است زمانی این نوع آنومی رخ می دهد که تمایز مادی بین ارزشها و اهداف فرهنگی به وجود بیاید. وی از چهار شیوه انطباق با شرایط آنومیک صحبت می کند.
1. شیوه همسازی و همرنگی: که ایرانی ها در این زمینه خیلی قوی هستند، زیرا چاره ای نداشته اند. در یونان قدیم وقتی که طراحی شهری می شود، نشست گاههایی را برای شهروندان تعبیه می نمایند تا شهروندان در این مکان ها بتوانند با یکدیگر تبادل فکر کنند. ولی در ایران چنین مفهومی بنام شهرسازی یا طراحی شهری وجود ندارد. در متن های قدیمی ایران به کلمه شهرساز بر نمی خوریم ولی معمار داریم، که امروز نیز شهرسازی ما زیر سیطره معماران است. در همسازی و همرنگی هم هدف های فرهنگی وجود دارد و هم وسایل نمادی شده.
2. شیوه دیگر انطباق، نوآوری است که این روزها نوآوری در بزهکاری رایج شده است.
مثلا می گوید هدف فرهنگی وجود دارد، ولی نمی خواهد از وسایل نهادینه شده برای کسب آن استفاده نماید و از روش ها و راه های خلاف برای طی مدارج استفاده می نماید.
3. شیوه دیگر انطباق، مقررات گرایی است: قائل بودن به یک اصالت شکلی، مانند بروکرات هایی که فقط به تبصره و قانون فکر می کنند و نمی گذارند کار پیش برود.
4. شیوه دیگر انطباق، انقلابی گری و شورشگری است. در اینجا می تواند هم هدف های مثبت هم منفی وجود داشته باشند.و در اینجا او می خواهد یک سری وسایل نمادی شده جدید و یا یک سری وسایل نمادی شده موجود را تعریف کند. بنابراین یک سری را منفی نقد می کند و یک سری را تأیید و خلق می نماید.
مطالعه کجروی و جرم و تبهکاری: کم کم آنومی به معنای یک ویژگی شخصیتی به کار می رود و جنبه سایکولوژیک پیدا می کند که با مفهوم از خود بیگانگی یکسان می شود و بعد مقیاس سنجش از خود بیگانگی رایج می شود و از اینجا به بعد مفهوم آنومی بین جامعه شناس و روان شناس در نوسان است.
دکتر پیران در ادامه بحث تعریفی از هویت ارائه می نماید:
هویت: از کلمه Idendity لاتین سرچشمه گرفته که به معنای همانی و تداوم است. به عبارتی پایداری و تداوم در حین دگرگونی و وحدت در عین کثرت است. هم به وضعیت و شرایط و هم ایستار و برداشت و هم باور ارتباط دارد.
اما هویت در عرصه جدید در غرب با مفهوم فردگرایی رابطه دارد. آدم هایی که دچار سرگشتگی شده اند و به ذره تبدیل شده اند. جامعه ای که آدم ها را به اتم تبدیل کرده، این سئوال مطرح است که واقعا هر کسی کیست؟ در تحلیل هویت دوجریان به چشم می خورد. یکی نظریه سایکودینامیک(پویایی روانی)ودیگری تحلیل جامعه شناختی.
بحث پویایی روانی، بر پایه نظرات فروید قرار دارد که، بعد نظریه همسان سازی است که کودک خود را با اشیاء خارجی یا با والدین و یا شخصی خارجی همسان می کند، “همانندسازی” می کند.
به نظر او سوپر ایگو ( Super Ego)، والدین هستند که در همانندسازی کودک ظاهر می شوند و از آن طریق او یک هویت برای خود تعیین می کند و دائما این هویت را تقویت می کند و تغییر می دهد. بالاخره در یک دوره ای کم کم شکلی برای این هویت پیدا می کند. در نظریه سایکودینامیک، ساخت روانی دارای هسته مرکزی است که با هویت پایدار یا متداوم است، اگرچه حاکی تناقض بوده ولی مشخص می شود. یعنی یک چارچوب تعریف شده که در آن این نوسانات می تواند اتفاق بیافتد.
لیختن اشتاین از ظرفیت “ همان ” ماندن در غوغای تغییر مداوم یاد می کند اما تحول در این دیدگاه با نظریه اریکسون آغاز می شود. او هویت را فرایندی می داند که در درون فرد و در درون فرهنگ اجتماع ( محله) ساخته می شود. پدیده ای که هویت را به وجود می آورد از دو پدیده فرد و فرهنگ سرچشمه می گیرد. اریکسون اولین کسی است که در خلال جنگ جهانی دوم بحران هویت را مطرح می کند و می گوید بیمارانی هستند که مفهوم همانی شخصی و تداوم فرهنگی را از دست داده اند. او در تقسیم بندی خود می گوید جوانی به عنوان بحرانی فراگیر است که در واقع امکان اغتشاش در هویت شخصیتی در دوره نوجوانی به صورت بالقوه وجود دارد که نهایتا از طریق ایمان به یک ایدئولوژی اجتماعی تبدیل می شود. و در اینجاست که بحران قابل حل می شود. او معتقد است هر جامعه دارای نیاز روان شناختی برای نظامی از ایده هاست که برداشتی از جهان را قابل قبول می کند. این برداشت، مبنای ساختن ارزشهایی می شود که جوان با رجوع به آن ارزشها، بحران جوانی را طی می کند و به یک شخصیت و هویت پایدار تا آخر عمر می رسد. در این رابطه بحران شخصی و نقطه ی تاریخی شدیدا به هم مرتبط هستند. هویت یابی فرایند نامگذاری و جایگاه یابی خودمان در مقوله هایی است که در اجتماع بنا شده است. زبان در این فرایند نقش کلیدی دارد. هر دو سنت سایکوداینامیک و جامعه شناختی به مبنای وصل دنیای درونی و بیرونی است. عده ای معتقدند که دنیای مدرن، حس هویت را زایل کرده و شرایط آنومیک را پدید آورده است. داستان کوتاه قرن بیستم، گویای این هیچ انگاری و این هم زیستی آنومی و هویت است. در تمامی این داستان صحبت از فروپاشی نفس است و بعد همزمان تقاضا برای هویت است یعنی برگردیم و هویت خود را کشف کنیم و چیستی خود را تعریف کنیم. دو نوع نگاه به این فورپاشی وجود دارد. یکی خوش بینانه می گوید، که دنیای جدید دارای فردیت و انتخاب از میان هویت های متکثر است. لذا انتخاب آنها بسیار گسترده شده و انواع هویت ها را نمی توانند انتخاب کنند و در مقابل نگاه بدبینانه می گوید، فرهنگ توده وار بیگانگی را همه گیر می کند، لذا در دنیای همه بیگانه و دنیای آنومیک، دنیای بی هویت به وجود می آورد. در اینجا باید به مسئله جوان هم نگاهی بکنیم در چهل سال گذشته بالاترین میزان جوان را در حوزه عمومی شاهد هستیم، وقتی جوان را در بحث عمومی نگاه می کنیم، جوان تبدیل می شود به کار، ازدواج، اوقات فراغت و . . . .
این برداشت از جوان نه با مذهب هماهنگ است نه با هیچ چارچوب عقلانی ( اینکه جوان را به عنوان کار یا یک شغل بپنداریم). از نکته های مهم یافته های این تحقیق، بی هویتی و انکارگرایی این جوانان است.
وقتی یک فضایی فراهم می شود(مانند مسابقات فوتبال) یکبار سیاسی و یا جنبش اجتماعی پیدا می کند. یعنی اگر تا به حال غیرعلنی بود، وقتی شرایط فراهم شد علنی می شود.
این جوانان معتقدند که بدون استثنا پدران و مادران ما را کجرو تعریف می کنند. خطر دیگری که این جوانان را تهدید می کند مسئله سکس است و مصرف گرایی آن و زیاده خواهی و بیخودی مصرف کردن است. نکته دیگری که در خلال تحقیقاتم به آن برخورد کردم مصرفی شدن همه ارزشهاست. شبکه ای شکل گرفته که الگوی مصرف گرایی سکس است. که به خاطر محدودیت های اعمال شده به یک نوع مصرف گرایی و یافتن جنبه های اقتصادی تبدیل شده است و سن این افراد بین 14 تا 18 سال است. یک قواعد رفتاری و الگو جدید برای این کار تعریف شده است. واژه سازی شده و زبان بخصوصی بوجود آمده است. در بین این جوانان چند خرده فرهنگ شکل گرفته است. کارکرد خرده فرهنگ، ارائه راه حل به درگیری ها و تضاد درونی است. جوانان دچار چند چهره گی شده اند. در هر موقعیتی دقیقا خود را با شرایط تطبیق می دهند. دیالوگ بین معلمان این شاگردان، رکیک، توهین آمیز و تحقیر آمیز است. فکر می کنم این دوران سخت ترین دوران برای معلمان است، چون مشارکت نیست و الگو در آموزش و پرورش الگوی آمرانه است.
در بحث هویت مفاهیم و ارزشها فرو پاشیده است. مفاهیم جدیدی تعریف و موضوعات جدیدی مطرح شده اند. این جوانان تضادهای درونی خودشان را از حالت رسمی، از خانواده خارج کرده اند و در بیرون آن را تعریف می کنند. خطر این کار این است که آنها را در معرض انحراف، اعتیاد، الکلیسم، ایدز و . . . قرار می دهد. در اینجا نقش خیانتی که رسانه ملی می کند فراموش شدنی و بخشیدنی نیست. مثلا سریال خشایار که همه جوان ها هم خوششان آمده و استقبال کرده اند، نگاه کنید یک شخصیت دروغ گو یا به عبارتی خالی بند محبوب ترین آدم سریال است. خالی بندی، گوش ایستادن، فضولی کردن، لات بازی درآوردن و تمام ارزشهای منفی را قبحش را ریختن کاری است که در این سریال آموخته می شود. خنگ ترین و هالوترین شخصیت داستان اتفاقا دانشجوست. این یعنی چه؟ خرده فرهنگ جوان ها الگوهای ضدفرهنگی و ضدارزشی را جذب می کند و ارزشهای تبلیغ شده و تأکید شده رسمی را پس می زند و انکار می کند. این خرده فرهنگ باز هم از یک طریقی راههایی برای حالت بینابینی که نمی توانیم تصمیم بگیریم، به وجود می آورد و مهم ترین مسأله راهی برای ارائه خود، این جوانان به شدت نیازمند این هستند که خودشان را به نحوی نشان دهند، فریاد می زنند که من هستم، من جوان هستم. من باید یک جوان پرانرژی و شورشی باشم، من باید خلاف کنم، باید گناه کنم. تظاهرات این تلاش برای ارائه خود به شکل هایی جلوه می کند. مهم ترین این تظاهر جنبه مالی پیدا می کند. کفش چند صد هزار تومانی، موبایلی که آهنگ چنان بزند. کامپیوتر چنان، CD فلان و . . . درجه بندی می شود. هرچه وضع مالی پایین می آید تظاهرات ارائه خود جنبه های رادیکال تری پیدا میکند و فردی می شود. مثلا در میهمانی من این کار را بکنم تا همه ببینند که من خیلی مهم هستم.
آقای دکتر پیران در انتها پیشنهاد کردند که بیایید یک جنبشی راه بیاندازیم مثل جنبش حفظ هویت محله، مثل جنبش زنان، یک جنبشی برای نجات جوانان، ایشان گفتند من ضمن اینکه خوش بین هستم، بدبین عمل گرا هستم. فکر میکنم این لایه را کنار بزنیم اینها توانمند هستند، بسیار بسیار باهوش هستند. واقعا اگر یک بسیج اجتماعی بشود این پوسته باز می شود، که می تواند یک نیرویی برای دگرگونی آینده ایران باشد. من معتقدم دگرگونی آینده ایران دارد اتفاق می افتد. توسط همینها که ما فکر می کنیم کجرو هستند.
این حالت موقتی است و اگر ادامه پیدا کند یک بحران اجتماعی فراگیر اتفاق خواهد افتاد که قابل جمع کردن نیست. چند نکته در مورد این جوانان قابل ذکر است. اینها بدون استثنا “ تیک” دارند، اضطراب و هیجان دارند. تنش دارند بین فردیت نوجوان و جوان. تنش ناشی از باخودبیگانگی دارند، تنش دارند بین آزادی مطلق و توانایی کامل و یک هنجارهای فوق محدود کننده، تنش دارند از ترس مرگ و خطر کردن دائمی در عرصه خیابان، تنش دارند به چشم داشت های یک نسل بزرگ تر و تمایلات جوانی و هیچ توجیهی برای چشم داشت های جامعه و نسل بزرگ تر ندارند
اختلالات رفتاری و ناتوانی های ویژه یادگیری
1- بررسی شیوههای فرزندپروری مادران کودکان افسرده، مضطرب،وسواس و کودکان عادی
مجریان: مرجان فرضی، فاطمه رئوفیان، هاجر عسگری
ناظر: الهه محمداسماعیل
2- ارزشیابی مقدماتی کلینیکهای ناتوانیهای خاص یادگیری
مجری: الهه محمداسماعیل
3- نیاز سنجی، جایگزینی، توانبخشی و آموزش دانشآموزان استثنایی
مجری: گروه اختلالات یادگیری
4- بانک اطلاعاتی تحقیقات انجام شده در حیطه کودکان استثناییدانشگاههای کشور
مجری : الهه محمداسماعیل
5- انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کیمت
مجری: الهه محمد اسماعیل
6- ارزشیابی کتابهای فارسی و ریاضی پایههای اول تا پنجمدانشآموزان عقب مانده ذهنی
مجریان: الهه محمد اسماعیل- فخرالسادات یوسفی طبایی- طاهره سیدی
7-کاربرد روانشناسی در آموزش ریاضیات
تألیف: مرتضی حاج بابایی
8- ارزیابی عملکردی رفتار در کودکان دارای مشکلات رفتاری
ترجمه و تألیف: سیمین بشاورد
9-آموزش دانشآموزان مبتلا به مشکلات یادگیری و رفتاری(جلد اول)
مؤلفان: دونالددی. هامیل و نتیآر. بارتل
مترجمان: دکتر اسماعیل بیابانگرد - دکتر محمدرضا نائینیان
10- آموزش خودکنترلی رفتار به دانشآموزان
ترجمه: الهه محمداسماعیل
11- آموزش دانشآموزان مبتلا به مشکلات یادگیریورفتاری(جلد دوم)
مؤلفان: دونالد . دی. هامیل و نتی. آر. بارتل
مترجمان: دکتر اسماعیل بیابانگرد- دکتر محمدرضا نائینیان
12- آموزش و پرورش تطبیقی کودکان دارای اختلالات رفتاری
مجریان: حسین زارع- تورج هاشمی نصرتآباد
13- بازی درمانی برای کودکان دارای اختلالات رفتاری
مؤلف: الهه محمد اسماعیل
14- بررسی اعتبار، روایی و تعیین نقاط برش اختلالهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان) (CSI-4 بر روی دانش آموزان 14 -6 ساله مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران
ناظر: دکتر احمد علیپور
مجریان: الهه محمد اسماعیل – مرجان فرضی گلفزانی
15- تأثیر آموزش راهبرد خودگردانی (خود دستوری کلامی) بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه کودکان
مجری: حکیمه سادات موسوی
ناظر: الهه محمداسماعیل
16- تأثیر آموزش راهبرد خودکنترلی(خود نظارتی) در کودکان دارای اختلال نقص توجه
مجری: لیلی اشتریزاده
ناظر : دکتر احمد علیپور
17- بررسی تحولی اختلال ویژه اکتساب حساب (حساب نارسایی)
ناظر: دکتر پریرخ دادستان
مجری: مژگان رمضانی- همکار اصلی: سیمین بشاورد
18- مقایسه اضطراب ریاضی در دانشآموزان حساب نارسا و عادی مدارس ابتدایی شهر تهران
مجری : سیمین بشاورد
19- بررسی شیوع حساب نارسایی در دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم مدارس ابتدایی شهر تهران
ناظر: دکتر احمد علیپور
مجری: مژگان رمضانی- همکار: ساره صادقی
20- بررسی مراحل تحول اخلاقی کودکان و نوجوانان 6 تا 17 ساله دارای اختلال سلوک
مجریان: مرجان فرضی گلفزانی – الهه محمد اسماعیل
21- مقایسه حافظه کوتاه مدت در دانشآموزان حساب نارسا و عادی شهر تهران
مجری: مژگان رمضانی
22- آموزش صرف و نحو زبان به کودکان دچار نقص شنوایی
مؤلفان: دکتر علیاصغر کاکو جویباری، آلیس هوسپیان
23- زبانآموزی به شیوه طبیعی برای کودکان دچار نقص شنوایی
مؤلف : موراگ کلارک
مترجمین: دکتر علیاصغر کاکو جویباری - شروین شمالی
24- درسنامه مددکاری اجتماعی و روانپزشکی کودک
مؤلفان: جودیت لسک - برایان لسک
مترجمان: دکتر سیدجلال صدرالسادات - ابوالفضل سعیدی - سعید حسنزاده
25-مجموعه اشعار برای کودکان استثنایی
سراینده : زهرا رضوانی دهاقانی
26- ذبیح بهروز و نقش او در آموزش و پرورش ناشنوایان ایران
تألیف: دکتر محمد رضا بیگدلی
27- مقدمهای بر آموزش تلفیقی
تألیف: آلیس هوسپیان
28- سیر تاریخی آموزش و پرورش استثنایی در ایران
ناظر: دکتر علیاصغر کاکو جویباری
محقق: احمد امیدوار
29- آموزش والدین ویژه کودکان نابینا
تألیف: سندی نیمن
مترجمین: مهرناز سنایی - عاطفه غیاث فخری
30- تأثیر آموزش راهبردهای مرور ذهنی (نگهدارنده و بسط دهنده) وسازماندهی بر مشکلات حافظه کودکان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر .
مجری: مجید یوسفیلویه
31- نگاهی به آموزش و پرورش استثنایی در ژاپن
تهیه و تدوین: آزاده قادریان، دکتر طاهره نظرنوکنده
32- حقوق کودک و کودک معلول در قوانین داخلی و بینالمللی
تألیف: دکتر محمدرضا بیگدلی
33- دانشآموزان معلول در مدارس عادی، یونسکو 1999
ترجمه: پژوهشکده کودکان استثنایی
34- معلولین نامدار ایران و جهان
مؤلفان: دکتر محمدرضا بیگدلی، منصور محمدیزاده، حسین شمس ملایری
35- آنالیز نظام آمار ثبتی دانشآموزان استثنایی کشور
مجری طرح: شهاب کسکه
36- مجموعه مقالاتی در زمینه معلولیت و آموزش تلفیقی
ترجمه: پژوهشکده کودکان استثنایی
37- خلاصه مقالات شرکت کنندگان در دومین کنفرانس بینالمللی درزمینه آموزش و پرورش
38- مجموعه مقالات نظری و تحقیقی درباره زبان
مؤلف: دکتر علیاصغر کاکوجویباری
39- آشنایی با انجمنهای غیردولتی حمایت از معلولان
گردآورندگان: محمدرضا بیگدلی، رویا پورمحمدی
40- سیمای کنونی آموزش و پرورش استثنایی در ایران
مؤلف: احمد امیدوار
41- احوال و دیدگاه باغچهبان
ناظر: دکتر علی اصغرکاکوجویباری
مؤلف: فهیمه محمدی
42- بررسی طرح بهینه سازی پنجشنبه ها در مدارس ابتدایی استثنایی
ناظر: دکتر علی اصغر کاکو جویباری
مجریان: مینا حسنی- دکتر احمد علیپور
43- بررسی مسائل حقوقی بین مدارس استثنایی وعادی
ناظر: دکتر احمد علیپور
مجری: فهیمه محمدی
44- روشهای سواد آموزی درزبان فارسی
مجری: دکتر علی اصغر کاکوجویباری
45-مجموعه مقالات پیرامون «اصلاحات در آموزش و پرورش((
مجری : دکتر علی اصغر کاکو جویباری
46- ارتباط فقر آهن با وضعیت دانش آموزان کم توان ذهنی شهر تهران
مولف : سید مصطفی نچواک- دکتر منصور رضایی
47- بررسی میزان شیوع در دانش آموزان کم توان ذهنی
مولف : سید مصطفی نچواک
48- آموزش ترمیمی برای دانش آموزان نارسا نویس
مولف : سیمین بشاورد
49-آموزش ترمیمی برای دانش آموزان نارسا نویس
مولف : مژگان رمضانی
50- انطباق و هنجاریابی آزمون هوش غیرکلامی TONI-3 (فرم الف و ب)
پژوهشگر: دکتر الهه محمد اسماعیل
51- همهگیرشناسی اختلالات عاطفی- رفتاری در دانش آموزان ابتدایی شهر تهران
پژوهشگر: سیمین بشاورد- مژگان رمضانی
52- اضطراب ریاضی و راههای غلبه بر آن: آنچه معلمان باید بدانند
تألیف: سیمین بشاورد
53- ناهنجاریهای متابولیکی در سندرم داون
تألیف: سید مصطفی نچواک
54- بررسی میزان دانش بهداشتی مربیان بهداشت مراکز آموزش استثنایی کشور
سید مصطفی نچواک
55- بررسی میزان شیوع و پایش صرع در دانشآموزان کمتوانذهنی شهر تهران
سید مصطفی نچواک
56-ارتباط فقر آهن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی شهر تهران
سید مصطفی نچواک- منصور رضایی
57- ساخت و هنجاریابی آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن پایه اول ابتدایی
حجتاله راغب
58- آموزش ترمیمی برای دانش آموزان نارسانویس
مولف :سیمین بشاورد
59- بررسی سلامت روانی مادران دانشآموزان مبتلا به اختلالات رفتاری
دکتر الهه محمد اسماعیل- حکیم سادات موسوی
60- اختلالات عاطفی و ناتوانیهای یادگیری در کودکان پیش دبستانی
مترجم: حجتاله راغب
بررسی شیوههای فرزندپروری مادران کودکان افسرده، مضطرب،وسواس و کودکان عادی
خانواده در رشد و پرورش اجتماعی کودک نقش بسزایی دارد. بطوری که روابط میانوالدین و کودک، انتظارات و واکنشهای کودک را در روابط اجتماعی آینده طرحریزیمینماید. در حقیقت شیوههای انضباطی والدین و اینکه خانواده از چه ساختاری برخوردارمیباشد، برحسب تعامل بین دو بعد رفتاری والدین در تغییر است اینکه خانواده کودکمحور یا بر حسب نیازهای والدین قرار دارد و یا اینکه مرکزیت شیوه کنترل کودکمیباشد که از رفتاری محدود کننده تا رفتاری آسانگیر متغیر است. پس محیطی کهکودک در آن رشد میکند جایگاه ویژهای دارد، چرا که شخصیت کودک ابتدا در آنجاپایهریزی میشود. بنابراین والدین و دیگر اعضای خانواده میتوانند کودک را به هر شکلیکه میخواهند تربیت کنند و افراط و تفریط در شیوه تربیتیشان منجر به رشد ناقصپرورشی و رفتارهای نابهنجار در کودکان میشود و ما در تشخیص رفتار نابهنجارمیبایست عواملی چون، بافت ویژگیهای والدین، ملاحظات مربوط به رشد، ویژگیهایکودک و تأثیرات بافتی که بر املاک بزرگسالان نقش دارند را در نظر بگیریم.بنابراین ریشه بسیاری از مشکلات رفتاری و انحرافات شخصیتی در کودکان را باید درالگوهای تربیتی والدین و ویژگیهای آنان جستجو نمائیم. در اینجا مقصود از انجام اینتحقیق این است که: آیا شیوههای فرزندپروری مادران با وجود اختلالهای اضطرابی و افسردگی و وسواس در کودکان ارتباط دارد و آیا نحوه فرزندپروری آنان با مادران کودکعادی تفاوت دارد یا اینکه تفاوتی میان آنها مشاهده نمیشود.بدین منظور با استفاده از پرسشنامه شیوههای فرزندپروری به بررسی شیوههایفرزندپروری مادران کودکانی که تشخیص افسردگی، اضطراب و وسواس را از طریقروانپزشک دریافت کرده بودند، پرداخته شد و نتایج حاصل به شرح ذیل میباشد:
1 - بین میانگین نمرات شیوه استبدادی مادران کودکان افسرده، مضطرب دارای وسواسو عادی تفاوت معنی داری وجود دارد.
2 - بین میانگین نمرات عامل سهلگیری مادران کودکان افسرده، مضطرب، دارایوسواس و عادی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
3 - بین میانگین نمرات شیوه قاطع و اطمینانبخش مادران کودکان افسرده، مضطرب،دارای وسواس و کودکان عادی تفاوت معنی داری وجود دارد.