ارزیابی اثرات اجتماعی رسانه های متحرک و غنی
خلاصه:
ما دراین جا طرح اولیه یک تحقیق برای بررسی وبرآوردکردن اثر اجتماعی رسانه های متحرک غنی ( ویدئو، فاصله های رسانه ای، مجازی، مخلوط، واقعیت افزایش یافته متحرک وغیره) رادنبال می کنیم. هدف کشف شیوه ای است که رسانه های متحرک و غنی در زمینه های اجتماعی شکل داده می شوند، اثرات تقریبا متساوی واشکال به دور از همکاری در محیط های کاری، دگرگونی رفتار در فضاهای عمومی وموضوعات شهروندی ومشارکت.
این تحقیق بوسیله کار میدانی قوم شناسی ، پیمایش های ملی دسترسی واستفاده و آزمایش های در مقیاس کوچک دخالت/ ارزیابی بدست آمده است. در این شیوه چیزی که انتظار می رود توجه ویژه به اثر رسانه های غنی ومتحرک روی تعامل وهمکاری به منظور مشخص کردن پیشنهادات خط مشی برای بهترین شیوه برای مستقر کردن وبهبود این رسانه ها است.
اهداف تحقیق:
تکنولوژی های جدید اطلاعات وارتباطات یک بخش بزرگتر از زندگی اجتماعی ما را نسبت به گذشته تشکیل می دهند. بنابراین دلالت های اجتماعی رسانه های جدید نظیر فاصله های رسانه ای، محیط های مجازی، تکنولوژی های همه جا حاضر و سکوهای محاسبگر متحرک جدید نیازمند تحقیق است.
«تکنولوژی شکل دهنده اجتماعی» یک چشم انداز است که حاکی از آن است که این تکنولوژی یک عامل مستقل برای ایجاد تغییرات اجتماعی است این تکنولوژی بهتر است بعنوان منعکس کننده و شکل دهنده روابط اجتماعی در نظر گرفته شود. بنابراین استفاده کنندگان تکنولوژی تا حدی در اثر استفاده توصیه شده ای که دراین رسانه ها قرار داده شده است از مرحله طراحی وتولیدشان پیکربندی می شوند. به عبارت دیگر استفاده کنندگان فعالند و به طور اجتماعی رمز گشاهای این تکنولوژی هستند و آنهارا به نیازهایشان اختصاص می دهند. از این رو آنها استفاده های جدید را خلق می کنند.
در این زمینه موارد ذیل تعدادی از مهم ترین اهداف تحقیق
درباره اثر اجتماعی رسانه های غنی ومتحرک است:
تمرکز روی فرایند شکل دهی اجتماعی ،شامل توسعه شان، انتشار، قبول، از خودسازی وتخصیص در زمینه های اجتماعی، کار و خانه است.
کشف ابعاد اجتماعی این رسانه ها از طریق روشهای گوناگون
طراحی و ارزیابی یک تعداد از مداخله های تکنولوژی های در مقیاس کوچک در زمینه های مختلف
بحث درباره موضوعات سیاسی که در مخاطره هستند موقعی که این رسانه ها خانگی شده اند ودر فضای عمومی تخصیص داده شده اند.
این که چگونه رسانه های غنی ومتحرک عملا استفاده شده اند
نسبت به چیزی که می تواند پیش داوری بشود بوسیله مدل های نظری، یک پرسش تجربی است.
بنابراین به منظور فهم وارزیابی این رسانه ها باید یک تعدادی از حوزه های مطالعه درباره مستقر کردن، قبول واستفاده را مورد بررسی قرار داد.
در یک مورد باید بررسی کرد چطور رسانه های غنی و متحرک می توانند به طوری موثر به افراد پیر وجوان که از نظر توانایی متفاوتند و نیز افراد ثروتمند وفقیر نخبگان علمی و محرومین از آموزش تخصیص داده شوند.
بنابراین مطالعات حوزه قوم شناسی باید یک پایه برای چنین کاری را شکل دهد. مزایای این شیوه عبارتند از:
تعامل با کاربران از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و بدون ترتیب یک تفسیر هوشمندانه دو طرفه وعمیق وغنی از فرایندهای مشاهده شده فراهم می کند.
بوسیله دیدن محل زندگی کاربران ، قوم شناسان قادر است زمینه های واقعی محلی را مشاهده کند در جایی که تکنولوژی های مطالعه شده به کار رفته است
مشارکت قوم شناسی در زمینه های محلی کاربران ، آشکارسازی شرایط واقعی را در جایی که تکنولوژی مطالعه شده تخصیص داده شده است را ممکن می سازد که ممکن است از اصل ثبت شده اش در مراحل طراحی وتوسعه متفاوت باشد
با این وجود یک شیوه کیفی نظیر قوم شناسی نمی تواند اطلاعات کافی رابرای بررسی همه انواع ای که در ارتباط با رسانه های متحرک و غنی هستند فراهم می کند تکنیک های مختلف دیگر باید مستقر شوند که شامل تحلیل تعامل حمایت شده بوسیله داده های ویدئویی همانطور که توسعه یافته است در مطالعات شیوه کار(luff ,2001) و همچنین چیزهایی نظیر دفتر چه یادداشت دیجیتال (sellen 2001) رسانه های متحرک وغنی فرصت های دیگری برای جمع آوری اطلاعات نظیر پیام دهی راه دور، یادداشت رسانی و دستیابی به اطلاعات از طریق کامپیوتر وفراهم کردن مقیاس های کیفی بیشتر است.(Taylor 2001)
روش های ارزیابی دیگر استفاده شده در تحلیل کار وحوزه های تعامل کامپیوتر باید همچنین به طور مناسب به کار گرفته شوند.
این ها شامل پیمایش های رسانه های غنی ومتحرک مصاحبه های وب محور درباره مهارت ها وگرایش ها مطالعات سودمند بعلاوه فرایندهای تصور سازی متمرکزاند روی چنین چیزهایی نظیر خانه های هوشمند وشیوه های جدید کار.
مطالعات مشخص مداخله ای، باید به منظور فراهم کردن داده های تجربی درباره انواع پدیدارشوند در جوامع دیجیتالی طراحی شوند و به اجازه می دهد که فقط حدس بزنیم و از تکنیک های پیش بینی نظیر دلفای استفاده نماییم.
این مطالعات باید با تحقیقات تطبیقی درباره فرهنگ اقتصاد و تفاوت های سیاسی در سرتاسر اروپا ترکیب شوند.
بنابراین ، چیزی که مورد نیاز است هدایت یک تعدادی از مطالعات موردی در سرتاسر اروپااست در جایی که ویژگی های زنجیره پیچیده مصرف –تولید رسانه های غنی ومتحرک کشف میشوند.
خروجی این مطالعات موردی باید چهار حوزه ذیل را تعریف کند:
شکل دهی اجتماعی والگوهای قبول رسانه های غنی ومتحرک در زمینه های خانگی. در خانه هایشان افراد نه فقط شیوه های متفاوت شخصی شان از زندگی را تعریف می کنند بلکه مذاکره می کنند و معانی واهمیت تکنولوژی هایی که در دسترس شان قرار میگیرد را تشکیل می دهند.
خود تکنولوژی محدود می کند و فرصت هایی را از طریق کیفیت عمومی طراحی شان ممکن می سازد که رسانه های غنی متحرک را مناسب کاربر دوست و یا تماما مقاوم در برابر استقرار عملی وسودمند می سازد.
بنابراین ، هدف مجموعه مطالعات موردی درباره از آن خودسازی رابطه میان این عناصر را کشف خواهد کرد. تکامل از نظر اجتماعی در گزینش رسانه های غنی ومتحرک در محیط های کاری میانجیگری می کند. این مجموعه از مطالعات موردی چندین زمینه کاری متفاوت را کشف خواهند کرد در جایی که انواع مختلف تکنولوژی های غنی و متحرک مختلف، فرایندهای کاری واشکال همکاری از راه دور ومشترک را حمایت وظاهر می کنند.
نکته مهم این مطالعات فقط مرتب کردن فاکتورهای شکل بندی اجتماعی از تولید به مصرف ومشخص کردن فاکتورهای همراه موفقیت، بلکه کشف مزایای اضافی است که رسانه های متحرک وغنی پدید میآورند.
یک شیوه در اشکال موسسات جدید ممکن است از طریق بررسی ابزار رسانه های متحرک هر چند دریک مقیاس کوچک بررسی شود.
تبدیل ها وتکامل تکنولوژیکی رفتار در محیط های عمومی متعادل می کند. محیط های عمومی در کنار ترتیبات محل کار و خانگی وجود دارند. اینجا جایی است که نیازهای افراد به عنوان اعضای خانواده موسسات و به عنوان شهروندان ویژه جامعه در هم آمیخته می شود.
هنوز از نظر تاریخی تعداد کمی از مطالعات به نحوه ای که رسانه های غنی ومتحرک می توانند در شکل دادن به این زمینه ها استفاده شوند، پرداخته اند. تلاش های کمی برای تعریف کردن تفاوت های تحلیلی مناسبی که نیازمند دارابودن نظم های مختلف علایق در فضای عمومی وتکنولوژی استفاده شده در آنجا شده است.
آیا آن معماری جغرافیای شهری وبرنامه ریزی یا نظم های اجتماعی نظیر مردم شناسی ،جامعه شناسی وروان شناسی است.
برطبق این مجموعه موارد اندیشه فضای عمومی پیش از به عهده گیری تحقیقات در یک سری از حوزه های دیگر نظیر پایانه حمل ونقل بازارهای خرید وفروشگاه ها وموزه ها و سایر ترتیبات کارهای فرهنگی.
اقتصاد سیاسی-اجتماعی رسانه های غنی ومتحرک در ارتباط با شهروندان. برای فراهم کردن یک محاسبه جامع از انواع سیاسی رسانه های غنی ومتحرک در ارتباط با شکاف دیجیتالی.
ضریب اجتماعی و محروم سازی اجتماعی باید مورد بررسی قرار گیرند. از دخالت رسانه های غنی ومتحرک در فضای خصوصی افراد یک تعداد موضوعات قانونی واخلاقی نظیر خطرات ضریب، کلاهبرداری، سوء استفاده ،غیرمعتبر رفتار ناهماهنگ، کپی رایت، حقوق فکری، تهدیدات ممکن به فردیت و افزایش کنترل اجتماعی از طریق نظارت بوجود آمده است.
از نقطه نظر شهروندی، این ضروری است که بفهمیم چطور رسانه های غنی ومتحرک ممکن است روی دموکراسی تاثیر بگذارند و آیا انفجار رسانه های جهانی ممکن است سبب انفجار زندگی خصوصی شوند.بنابراین یکسری از مطالعات باید در ارتباط با مطالعات موردی برای فراهم کردن یک ارزیابی جامع از این انواع سیاسی در رابطه با یافته های تجربی وفرموله کردن پیشنهادات برای سیاستهای عمومی بهترین عمل در ارتباط با رسانه های غنی ومتحرک باشد
همه مطالعات موردی بالا درباره فعالیت های اجتماعی که به طور طبیعی رخ می دهند در زمینه های مختلف نیازمند اتکا کردن به روشهای وتکنیک هایی مناسب هستند و مجموعه اطلاعات جدید را کشف می کنند و ابزارهای تحلیلی به واسطه استفاده از رسانه های غنی و متحرک در دسترسی قرار می گیرند. ضرورتا این روشها نیازمند ترکیب ابزارهای کیفی وکمی می باشند.
شرح هنر تحقیقات مناسب
رسانه غنی:
ارتباط با واسطه ویدئو (VMC) یا ویدئو کنفرانس یک سیستم ارتباطی که همزمان صوت و تصویر را منتقل می کند. (Falk 1973) از چشم اندازهای مختلف(شامل قوم شناسی) VMC مطالعه شده است بوسیله (heath 1991 دیگران).
یک محیط مجازی تعاملی (CVE) یک فضای مصنوعی است که چندین نفر با هم از طریق شبکه های کامپیوتری تعامل دارند و سیستم های واقعا مجازی تجسم کاربران رادستکاری می کنند.( Benford و همکاران 1993)
دیالتیک فضا /مکان (گیدنز 1984) بوسیله هاریسون و همکارش مطرح شده است. کاراکتر اجتماعی محیط های مجازی بوسیله Jeffery و همکارانش (1998) وبکرومارک (1998* از طریق تئوری های گیدنز (1990) و هابرماس (1987) مطالعه شده است و بوسیله فیتز پاتریک وهمکاران (1995) از طریق تئوری جهان اجتماعی مطالعه شده است.