تحقیق مقاله کارآرایی مشاوران (مشاوره)

تعداد صفحات: 83 فرمت فایل: word کد فایل: 5987
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کارآرایی مشاوران (مشاوره)

    مقدمه

    انسان به عنوان موجودی اجتماعی یک رشته روابط با همنوعان خود برقرار می سازد . مادر زندگی روزمره همیشه با انتخاب و گزینش سروکار داریم این انتخاب زمانی معنی پیدا می کند که اولاً فرد توان و حق گزینش را داشته ، ثانیاً جانشینی جهت انتخاب وجود داشته باشد ، ثالثاً فرصتهایی برای افراد به وجود آید تا افراد بتوانند تصمیم بگیرند و این میسر نخواهد بود ، مگر در سایه داشتن مدارسی که نه تنها معلمان را در تصمیم گیریها مشارکت دهند ، بلکه محیطی فراهم آید که دانش آموزان نیز جهت این امر مهم .تربیت و آماده شوند . چرا که ‹‹موفقیت اشخاص در مجموعه شرایط ویژه ای رخ می دهد که شاید مهم ترین عامل تعیین کننده آن تصمیم گیریهای درست و به موقع آن اشخاص باشد ›› (قاضی 71 1370 ) و تصمیم گیری درست همیشه با نظر مشخص فرد به دست نمی آید بلکه در سایه مشورت و یاری خواستن از دیگران میسر است . استفاده از خدمات راهنمایی و مشاوره ، اگر چه در جامعه ما به ویژه برای دانش آموزان و جوانان رو به افزایش است اما رشد آگاهی و آشنایی افراد و خانواده ها با خدمات راهنمایی و مشاوره در سطح بسیار بالایی نیست و امیدواریم با تلاش رسانه های گروهی و نیز کوشش و تلاش افراد صاحب نظر در امر خدمات راهنمائی و مشاوره در سطح مطلوبی قرار بگیرد . و با بررسیهای علمی فعالیت های مشاوره بایستی زمینه این آگاهی را فراهم نمود .

     

    بیان مسأله :

    مشاوره و راهنمایی به منزله فعالیت منظم و سازمان یافته در سال ( 1908 ) به وسیله شخصی به نام فرانک پارسونز[1] که به پدر راهنمایی حرفه ای مشهور است، آغاز شد . پارسونز فردی بود که افکار انسان دوستانه داشت و نمی توانست در مقابل مصایبی که برای دیگران ، بخصوص جوانان مهاجر ، وجود داشت خاموش بنشیند و گامی در جهت کمک به آنها بر ندارد . از این رو فعالیت راهنمائی از دیدگاه نظری معنای بشر دوستانه دارد و در صدد است به دیگران ، به خصوص ستمدیدگان جامعه ، به معنای وسیع کلمه کمک کند و آلامشان را تسکین دهد . مورد دیگر لزوم راهنمایی ، ضرورت اجتماعی آن است که به اشکال مختلف در جامعه بروز می کند. هر قدر جامعه گسترده‌تر و از پیچیدگی بیشتری برخوردار باشد . ضرورت برقراری نظام راهنمائی و مشاوره به منزله‌ی نهادی در داخل نظام تعلیم و تربیت آن جامعه ، بیشتر احساس می شود ، از کوششهای پارسونز کمتر از یک قرن می گذرد و مشاوره به عنوان یک رشته کاملاً تخصصی در میان رشته های یاورانه جایگاه خاصی یافته است . در کشور ما وزارت آموزش و پرورش ضمن تربیت معلم و تألیف کتابهای درسی مخصوصی در 12 بهمن 1347 به تأسیس دفتر برنامه ریزی آموزش راهنمایی تحصیلی به منطور تمهید مقدمات اجرای برنامه راهنمایی و برنامه ریزی راهنمایی تحصیلی که از مهر 1350 شروع می‌شد ، اقدام کرد. و برنامه راهنمایی از مهر 1350 با تغییر نظام آموزش وارد عرصه تعلیم و تربیت گردید و این در حالی بود که تسهیلات لازم از قبیل نیروهای انسانی تربیت شده و ابزار کار و... فراهم نبود . و پس از 22 بهمن 57 که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید برنامه راهنمایی مانند سایر برنامه ها با توجه به هدفهای جدید مورد بررسی و  ارزیابی قرار گرفت . نتیجه بررسی‌ها و مطالعات به آنجا منتهی شد که : در 31/5/1358 با صدور بخشنامه‌ای در وظایف مشاوران تجدید نظر به عمل آمد و در سال تحصیلی 5958 سیستم معلم مشاور اجرا گردید. به موجب بخشنامه مذکور بدون آنکه تغییری در کادر برنامه راهنمایی داده شود ، از 22 ساعت کار موظف مشاوران 12 ساعت به تدریس اختصاص یافت . در 5/3/1359 یعنی اواخر سال تحصیلی 5958 تصمیم گرفته شد تا تهیه طرح‌های اجرایی هماهنگ  با هدفهای انقلاب برنامه راهنمایی و مراکز مشاوره و راهنمایی حذف و تعطیل گردید . در سال تحصیلی 60 1359  طرح تشکیل تربیت و اشتغال مربیان تربیتی به عنوان متولیان انقلاب در مدارس طرح ریزی و اجرا شد و این برنامه به تدریج متوجه اجرای برنامه مشاوره و راهنمایی در مدارس گردید و در سال 1364 به تشکیل هسته‌های مشاوره و راهنمایی در مناطق انجامید . با ایجاد و تغییر بنیادی در نظام آموزشی در دوره متوسطه در سال تحصیلی 721371 ، برای اولین بار و بطور رسمی مشاوران در دبیرستان به کار گرفته شدند بنابراین‌، با توجه به فراز و نشیبی که مشاوره در دنیا و همچنین در جامعه ما داشته و دارد. توجه به تربیت افراد متخصص و ورزیده و به کارگیری آنان در آموزش و پرورش باعث رشد و توسعه خدمات مشاوره در کشور می شود ، با توجه به اهمیت مسأله مشاوره در مدارس این سوال پیش می آید که مشاوران تا چه حد کارایی دارند . تا در گرایش ، توانایی و عملکرد دانش آموزان تغییرات مثبت به وجود آورند .

     

    ضرورت و اهمیت موضوع :

    به منظور ایجاد ارتباط مطلوب با محیط و برای به کار گرفتن علایق و استعدادهای دانش آموزان در مسیرهای مناسب به نحوی که نیازهای جامعه از جهات مختلف تأمین شود و پیشرفت اقتصادی و صنعتی و ایجاد و گسترش رشته‌های تحصیلی متنوع و گسترش آموزشهای حرفه ای و تحولات اجتماعی در زمینه دگرگونی طبقات اجتماعی و گسستن بندها ی اتکا و عواطف خانوادگی ، و اشتغال والدین در خارج از خانه و عدم آگاهی آنان از شیوه های راهنمایی که با سرعتی بسیار شگرف رو به افزایش است . علاوه بر مطالب فوق ، مشکلات خانوادگی ، عدم درک متقابل ، پیچیدگی ارتباط ، اعتماد به نفس پائین ، ناتوانی در تصمیم‌گیری و مشکلات آموزشی خصوصاً  در نوجوانان و جوانان موجب توجه هر چه بیشتر به رشته های یاورانه شده است . در این راستا ، بعد از وقفه ای چند ساله فعالیت های مشاوره هم در آموزش و پرورش و هم دانشگاه هاآغاز گردیده است یکی از مشکلاتی که در شرایط فعلی ، جامعه با آن روبرو است کمبود نیروی انسانی تربیت شده در امر مشاوره است که این امر خصوصاً در آموزش و پرورش بیشتر قابل لمس است و همچنین نیروهای که در امر مشاوره مدارس بکار گمارده شده اند . از رشته های غیر مشاوره هستند که ارتباط مشاوره در حد تخصص صورت نپذیرفته است .

     افزون بر این در اجرای هر برنامه ای بایستی امکانات و ابزار کار فراهم شود تا بتوان انتظار داشت اهداف برنامه تغییر یابد و نکته دیگر اینکه ارزیابی برنامه‌ها لازم است . این امر به وسیله انجام فعالیت های پژوهش و به طور علمی امکان‌پذیر است و نتایج آن در صورت استفاده توسط دست اندرکاران می تواند مفید واقع شود . بنابراین با توجه به نقش مشاوران در مدارس ، رسیدگی به مشکلات تحصیلی دانش آموزان از نظر مسائل تحصیلی ، انتخاب رشته تحصیلی ، شغل و مسائل روانی و شخصی از مواردی است که توجه به امر مشاوره و راهنمایی را ضروری و آنرا جزء لاینفک نظام آموزشی قرار داده است . در این راستا توجه به موازین علمی و تحقیقاتی امری اجتناب ناپذیر است تا بر اساس آن به نیازمندی‌های جامعه و میزان اثر بخشی فعالیت های انجام شده پی برده شود و به بهره‌گیری از نتایج تحقیقات ، برنامه های مناسب تری را طرح ریزی و به اجرا در آورد . ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی در مدارس به نوجوانان کمک می کند خود و دنیای خود را بشناسند آنها در می یابند که چه کسی هستند و چه کسی می‌توانند باشند با ارائه این خدمات در مدرسه می توان مهارتهای اجتماعی نظیر کنترل خشم و مهارتهای حل مسأله را به نوجوانان آموخت و از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی نظیر مصرف مواد مخدر و الکل ، پرخاشگری ، خودکشی و غیره جلوگیری به عمل آورد .

     اهداف تحقیق :

    هدف اصلی :

    1 شناسائی میزان کارایی و عملکرد مشاوران از دیدگاه دانش آموزان در شهرستان آمل

    اهداف جزئی :

    شناسائی دیدگاه دانش آموزان در مورد عملکرد مشاوران .

     شناسائی دیدگاه دانش آموزان در مورد کارایی مشاوران .

     شناخت رابطه بین جنسیت دانش آموزان و دیدگاه آنان در مورد عملکرد مشاوران .  

     شناخت رابطه بین جنسیت دانش آموزان و دیدگاه آنان در مورد کارایی مشاوران .

     شناسائی رابطه بین عملکرد مشاوران و میزان تحصیلات آنان از دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر

     شناسایی رابطه بین کارایی مشاوران و میزان تحصیلات آنان از دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر.

    شناسایی و رابطه بین عملکرد مشاوران و رشته تحصیلی آنان از دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر.

    شناسایی رابطه بین کارایی مشاوران و رشته تحصیلی آنان از دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر.

    شناسایی رابطه بین عملکرد مشاوران و سابقه کاری آنان از دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر .

    شناسایی رابطه بین کارایی مشاوران و سابقه کاری آنان از دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر.

     فرضیات تحقیق :

    نظر دانش آموزان در مورد عملکرد مشاوران مثبت است .

     نظر دانش آموزان در مورد کارایی مشاوران مثبت است .

     بین جنسیت دانش آموزان و دیدگاه آنان در مورد عملکرد مشاوران رابطه وجود دارد .

     بین جنسیت دانش آموزان و دیدگاه آنان در مورد کارایی مشاوران رابطه وجود دارد .  

     بین میزان تحصیلات مشاوران و عملکرد آنان از دیدگاه دانش آموزان رابطه وجود دارد .

     بین میزان تحصیلات مشاوران و کارایی آنان از دیدگاه دانش آموزان رابطه وجود دارد .

     بین رشته تحصیلی مشاوران و کارایی آنان از دیدگاه دانش آموزان رابطه وجود دارد .

     بین رشته تحصیلی مشاوران و عملکرد آنان از دیدگاه دانش آموزان رابطه وجود دارد . 

     بین سابقه کاری مشاوران و کارایی آنان از دیدگاه دانش آموزان رابطه وجود دارد . 

      بین سابقه کاری مشاوران و عملکرد آنان از دیدگاه دانش آموزان رابطه وجود دارد .     

     

    تعریف اصلاحات : تعریف نظری

    1 کارایی :  نسبت آنچه از تلاش و تکاپوی تشکیلات حاصل شده و آنچه به صورت منابع در تشکیلات به مصرف رسیده است . اثر بخشی یعنی نسبت و میزان تحقّق اهداف تشکیلات به تعبیری یعنی میزان  و وصول به اهداف تعیین شده و سازمان و تشکیلات . بنابراین کارآیی مفهوم و موضوعی اقتصادی و اثر بخشی اساساً مفهومی کیفی و اجتماعی است . کارایی یعنی کاری را درست انجام دادن و اثر بخشی یعنی کار درست انجام دادن ( حسینی 1372 )

    2 عملکرد : در وسیعترین مفهوم این اصطلاح را می توان معادل رفتار دانست یعنی هر نوع فعالیت یا سلسله پاسخ ها که تأثیری بر محیط می گذارد . معهذا ، در زمینه های خاص اختلاف جزئی در معنی اصطلاح مشاهده می شود به عنوان نمونه ( a ) گاهی با پیشرفت ( achievement) برابر شمرده می شود که تلویحآً در بر گیرنده رفتار است . نکته قابل توجه این است که عملکرد غالباً رفتار در زمینه‌ای خاص تلقی می شود که پاسخ های خاص را ایجاب می کند . مثلاً در آزمون ها ، این کاربرد را نباید با آزمون عملکردی ، که در آن شخص اختصاصاً با آزمون‌هایی سرو کار دارد که در آن ها نقش زمان به حداقل رسانده شده است . در مواردی عملکرد به رفتار آشکار و کفایت و یادگیری ، حالات یا فرآیندهای پنهانی و مفروض درون ارگانسیم اطلاق می شود ( پورافکاری جلد دوم )

    3 مشاوره : مشاوره تعاملی میان مراجع و مشاور است که بدان وسیله به مراجع کمک می شود تا پس از شناخت خویش ، تصمیمات معقول و مقبولی اتخاذ کند . ( شفیع آبادی سال)

    4 دیدگاه دانش آموزان : آنچه که باعث گرایش مثبت یا منفی به سوی خدمات مشاوره می شود ناشی از اطلاعات و نوع ارتباطی است که مشاوران از خود بروز داده اند . بنابراین اگر مشاوران توانسته باشند ارتباط اصولی و منطقی در چهار چوب وظایف حرفه ای با دانش آموزان برقرار کرده باشند به نظر می‌رسد این دیدگاه و نگرش نسبت به فعالیت مثبت خواهد بود .

    5 مراکز پیش دانشگاهی : به واحد آموزشی اطلاق می شود که به فارغ‌التحصیلان دوره سه ساله دبیرستان از طریق آزمون ورودی جهت گذراندن دوره یکساله پیش دانشگاهی ، در آن مرکز پذیرفته شده و مشغول تحصیل می‌شوند .

     

      تعاریف عملیاتی :

    1 عملکرد: نمره ای که هر فرد از پرسشنامه محقق ساخته کسب می کند میزان عملکرد مشاوران را نشان می دهد . که عملکرد از طریق سئوال ( 1، 3، 6، 8 ، 9، 11 ، 16،20 ،21 ،23) سنجیده می شود.

     2 کارایی : نمره ای که یک فرد از پرسشنامه محقق ساخته کسب می کند میزان کارایی مشاوران را نشان می دهد که کارایی از طریق سئوال ( 2، 4، 5، 7، 10، 12، 13، 14، 15، 17، 18، 22، 24)  سنجیده می شود .

    3 دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی :  کلیه دانش آموزان دختر و پسر که در سال تحصیلی 8483 در شهرستان آمل مشغول به تحصیل می باشند اطلاق می‌شود.

    4 مشاوره : به کلیه مشاوران دبیرستانها که در سال 8483 در شهرستان آمل مشغول به خدمت می باشند اطلاق می شود که شامل مشاوران زن و مرد دارای رشته های تحصیلی مختلف ، سابقه کاری مختلف ، و سطح تحصیلات متفاوت می باشند .

     

    [1] - Frank parsons

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کارآرایی مشاوران (مشاوره)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله کارآرایی مشاوران (مشاوره), مقاله در مورد تحقیق مقاله کارآرایی مشاوران (مشاوره), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کارآرایی مشاوران (مشاوره), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کارآرایی مشاوران (مشاوره), تحقیق درباره تحقیق مقاله کارآرایی مشاوران (مشاوره), مقاله درباره تحقیق مقاله کارآرایی مشاوران (مشاوره), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کارآرایی مشاوران (مشاوره), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کارآرایی مشاوران (مشاوره), موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله کارآرایی مشاوران (مشاوره)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت