تحقیق مقاله گروه و پویایی های گروهی در سازمان

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 6855
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله گروه و پویایی های گروهی در سازمان

    گروه و پویایی های گروهی در سازمان

    مفهوم گروه: جامعه شناسان گروه را تجمع تعدادی از افراد می دانند که دارای اهداف مشترک و ارزشهای مشابهند و به صورت منظم و آگاهانه با هم تعامل دارند. گروه صرفا کنار هم قرارگفتن افراد نیست. بلکه باید روابط و مناسبات مشخصی بین آنها حاکم باشد.

    شاخص های گروه:

    وجود تعامل منظم و الگودار بین اعضای گروه

    وجود احساسات, تمایلات و عواطف مشترک بین آنها

    وجود اهداف مشترک بین اعضاء

    وجود ساختار و روابط نسبتا پایدار یعنی وجود تشکل علاوه بر تجمع

    وجود هویت مشترک بین اعضای گروه و احساس تعلق به گروه

    وجود دو یا چند نفر با هنجارها و ارزش های مشترک

    شناخت افراد از همدیگر

    مجموعه: تجمعی از افراد است که روابط کمی با هم دارند یا هیچ رابطه ای با هم ندارند, ولی همزمان در یک مکان با هم حاضر می شوند, مانند کسانی که می خواهند فیلم تماشا کنند. این افراد تنها از لحاظ مکانی با هم مجاورت دارند, ارتباطشان ناپایدار است, بدون تشکلند, هدف مشترک و شناخت نسبت به همدیگر ندارند, وجود یکایک آنها برای نیل به هدف ضروری نیست.

    ادراک کلیشه ای, اثرهاله ای, زمینه فرهنگی, تجربیات قبلی, اندازه گروه,ارتباطات و زمان موجود برای برقراری ارتباط, ازدحام و شرایط فیزیکی بر رفتار افراد در گروه اثر می گذارد.

    افراد به محض کاهش انجام, کاهش جذابیت, کاهش میزان ارضای نیازها, کاهش رضایت, کاهش شهر تا گروه, تضاد مداوم بین اعضاء, رقابت بین اعضا به جای همکاری, نبود فرصت لازم و کافی برای مشارکت, وجود گروههای جایگزین بهتر گروه را ترک می کنند.

    نوع شناسایی گروهها:

    گروه های اولیه و گروههای ثانویه

    درون گروه و برون گروه

    گروههای رسمی و گروههای غیر رسمی

    گروههای مرجع

    گروه های اولیه و گروههای ثانویه: کولی گروههای اجتماعی را از لحاظ نوع روابط به دو دسته گروههای اولیه و گروههای ثانویه تقسیم می کند.

    ویژگی های گروههای نخستین یا اولیه: روابط اعضاء نزدیک, صمیمانه, غیر رسمی و محبت آمیز است, ارتباطات چهره به چهره است, اعضاء دارای پیوندهای عاطفی قوی تری هستند, فعالیت در این گروهها شخصی و خودبخودی است, وحدت و یکپارچگی آنها بیشتر از گروههای دیگر است, اعضای گروه احساس تعلق به گروه دارند, تعداد اعضاء محدود است و دائمی و پایدارند, اعضای این گروهها به خوبی همدیگر را می شناسند و نسبت به همدیگر حساسند, در مواقع لازم اعضای گروه از حمایت مالی و اجتماعی همدیگر برخوردار می شوند. افراد احساس امنیت بیشتری می کنند, ساختار این گروهها غیر رسمی است, گروه اولیه در فرآیند اجتماعی کردن و شکل دهی به نگرشها, ارزشها, رفتارها و هویت اعضاء نقش مهمی دارد.

    ویژگی گروههای ثانویه: گروههایی هستند که روابط رسمی, خشک, منطقی و عقلانی و غیر شخصی بر آنها حاکم است, فعالیت این گروهها مبتنی بر قراردادها و قوانین و مقررات است و معمولا برای تحقق اهنداف خاصی شکل می گیرند, ساختار آنها رسمی است, ارتباطات چهره به چهره در آنها حاکم است, صمیمیت اجتماعی بین اعضا کم است افراد نسبت به هم شناخت کمی دارند.

    با گذر از جوامع سنتی به جوامع مدرن تعداد گروههای ثانویه در مقابل گروههای اولیه افزایش می یابد.

    درون گروه و برون گروه: مرزهای رسمی یا غیررسمی ای وجود دارد که اعضای گروه را از غیر عضوها جدا می کند هامر برای نشان دادن این تمایز دو اصطلاح درون گروه و برون گروه را استفاده می کند.

    درون گروه: گروهی است که شخص به آن تعلق دارد و درکنار اعضای آن احساس راحتی می کند و نسبت به آن احساس مثبت دارد. توصیف درون گروه (خودیها) ( ما) هستند.

    برون گروه: گروهی است که شخص به آنها تعلق ندارد و دارای منافع مشترکی با آنها نیست. توصیف برون گروه (غیرخودیها) (آنها) هستند.

    گروههای رسمی و گروههای غیر رسمی:

    گروه رسمی : گروهی است که دارای ساختار مشخص که مقررات خاصی را برای رفتار اعضای گروه تدوین می کند و رفتارهای افراد در راستای هدفهای گروه تعیین می شود. گروه رسمی ممکن است موقت یا نسبتا پایدار باشد.

    گروه غیررسمی: گروههایی فاقد پست رسمی و اساسنامه که اساس شکل گیری آنها ارتباطات شخصی است. اصطلاح گروههای غیررسمی را اولین بار مایو و همکارانش مطرح کردند.

    گروههای مرجع: اصطلاح گروههای مرجع را اولین بار هایمن به کاربرد و منظور از آن گروههایی هستند که استانداردهایی را برای قضاوت و ارزیابی در مورد نگرشها و رفتارهای ما در اختیار قرار می دهند. از گروههای مرجع به عنوان استانداردی برای ارزیابی استفاده می شود.

    پویایی های گروهی: پویایی گروهی به عنوان یک حوزه پژوهشی در اواخر دهه 1930 با کارهای لوین (1890-1947) مطرح شد. دانش درباره ماهیت گروهها, نحوه ایجاد و گسترش آنها, روابط بین گروهی و درون گروهی, روابط گروه با سیستمهای اجتماعی بزرگتر و نهادها, اثر و نفوذ گروه بر فرد و فرآیند داخل گروه از جمله موارد مورد بررسی در پویاییهای گروهی است.

    مفروضات اساسی در زمینه گروه:

    وجود گروه اجتناب ناپذیر است و گروهها در همه جا وجود دارند.

    گروه بالقوه توانایی ایجاد نیروهای قدرتمند و بسیج کردن آنها را دارد.

    گروه می تواند نتایج خوب و بد در پی داشته باشد.

    درک درست پویاییهای گروهی این امکان را می دهد که نتایج مطلوب گروهی را به صورت عمدی و آگاهانه افزایش دهیم.

    هنجارهای گروهی: هنجار تفکری در ذهن اعضای یک گروه است که تعیین می کند اعضا یا افراد دیگر تحت شرایط خاص چه کاری باید انجام دهند و چه انتظاری از آنها می رود, به عبارتی هنجارها, باید و نبایدها را تعیین می کند. هنجارها عملکرد گروه را در یک جهت سازمان یافته هدایت می کنند.

    چهار کارکرد هنجارها از نظر فندمن:

    هنجارها رفتار گروه را قابل پیش بینی می سازند.

    هنجارها موجب تثبیت اعتقادات و ارزشهای گروه می شوند.

    هنجارها دوام و بقای گروه را تسهیل می کنند.

    هنجارها جلوی موضوعات و مسائل شرم آور را می گیرند و نیاز به کنترل را کاهش می دهند.

    انسجام گروهی: درجه ی تمایل اعضای گروه به ماندن درگروه است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله گروه و پویایی های گروهی در سازمان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله گروه و پویایی های گروهی در سازمان, مقاله در مورد تحقیق مقاله گروه و پویایی های گروهی در سازمان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله گروه و پویایی های گروهی در سازمان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله گروه و پویایی های گروهی در سازمان, تحقیق درباره تحقیق مقاله گروه و پویایی های گروهی در سازمان, مقاله درباره تحقیق مقاله گروه و پویایی های گروهی در سازمان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله گروه و پویایی های گروهی در سازمان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله گروه و پویایی های گروهی در سازمان, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله گروه و پویایی های گروهی در سازمان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت