تحقیق مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی

تعداد صفحات: 23 فرمت فایل: word کد فایل: 6975
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی

    دیباچه

    مثنوی ، کتابی است تعلیمی و درسی در زمینه عرفان و اصول تصوف و اخلاق و معارف و …

    و مولانا بیشتر به خاطر همین کتاب شریف ، معروف شده است . مثنوی ، دریای ژرفی است که در آن می توان در آن غواصی کرد و به انواع لآلی و اقسام گوهر های معنوی دست یافت .

    بی گمان درخشان ترین کار حُسام الدین این بود که با لیاقت و درایتی کم نظیر توانست مولانا را از عالم جذبه و استغراق محض بدر آورد و وی را متوجه عالم تمکین نماید تا معارف و تجارب باطنی او که به اوج پختگی و زبدگی رسیده بود به ظهور رسد و چراغ راه علم بشریت شود .

    تکرار در مطالب مثنوی ، بسیار به چشم می خورد و این تکرار ها صورت تکرار دارد و در معنا تکرار نیست هر کدام از مطالب مکرر در مثنوی ، حاوی نکته ای تازه و نغز است .

    دیگر آنکه مثنوی ، سه نوع مخاطب دارد : عام ، خاص ، اخص .

    پاره ای از ابیات مثنوی ، متوجه عام مردم است گویی که مولانا در مجلس وعظ و خطابه حاضر شده و سخنانی در سطح افهام عموم و اذهان مردم ایراد می کند از قبیل نصایح و پند ها ، و گمان به قدر توان خود از آن سخنان بهره مند می شوند : مانند :

    این جهان کوه است و فعل ماندا                                       سوی ما آید نداها را صدا

    قصه دوم مخاطبان خاص است .  مطالبی است که مولانا با یاران دمساز و همدمان همراز خود در خلوت گفته است .

     بخش سوم ، مخاطبان اخص دارد نوعی حدیث نفس است که مولانا در حالت جذبه و شور عشق و یا در مراقبه و استغراق داشته است . و به طور کلی کلام مولوی ساده و دور از هر گونه آرایش و پیرایش است ولی او در عین سادگی چنان به مهارت سخن پرداخته است که بی تردید او را در ردیف اول فصحهای زبان آور فارسی قرار دارد . این کلام ساده فصیح منسجم گاه در نهایت علو و استحکام و جزالت و همه جا مقرون به صراحت و روشنی و دور از ابهام و ناگویایی عبارت است .وی در شرح جزئیات مطالب و حالات مختلف اطوار نفسانی افرادی که در حکایات و در قصص می آورد یا در شرح مشکلات و مسائل عرفانی با سادگی تمام چنانچه درخور فهم خواننده آید و در ایضاح مطالب گوناگون که پیش می گیرد . با توسل به تمثیلات و قصص و استناده به امثال و حکم متداول در عصر خود ، مهارت خاصی دارد . وسعت اطلاع او نتنها در دانشهای گوناگون شرعی بلکه در همه مسائل ادبی و معضلات عرفانی و فرهنگ عمومی اسلامی حیرت انگیز است . کلام گیرنده وی که دنباله سخنان شاعران خراسان و در بنا و اساس تحت تأثیر آنان است ، شیرینی و زیبایی و جلای خاصی دارد و در درجه ای از دلچسبی و دل انگیز است که عارف و عامی و پیر و جوان را با هر عقیدت و نظری که باشند به خود مشغول می سازد .

    شاید مهمترین علت نفوذ مولوی در هر طبقه و پیروان هر شیوه و مسلکی آن باشد ، که وی در فوق مسائل دینی و عرفانی شاعر است . شاعری حساس و جهان بین ، شاعری که با دلهای پاک و درون های صافی کار دارد و عشقی سوزنده و حاد سلسله جنبان او در همه احوال و اطوار است . او چنان که خود می گفت با هفتاد و سه مذهب یکی بود و سختگیری و تعصب را خاصی و نوعی از ناپختگی می شمرد و خود برتر و بالا تر از همه اعتقادات قرار داشت .

    مضامین حوضه عاطفی مولانا چه در مثنوی و چه در غزلیات شمس برگرفته از تجلیات عاطفی و     سایه ای از من اوست که خود نموداری است از سعه وجودی او و گسترشی که در عرصه فرهنگ و شناخت هستی دارد .

    عواطف برخی از شاعران ، مثلاً شاعران درباره از من محدود و حقیری سرچشمه می گیرد و عواطف شاعران بزرگ از من متعالی . اما آفاق عاطفی مولانا جلال الدین به گستردگی ازل تا ابد و اقالیم اندیشه او به فراخانی هستی است و امور جزئی در شعرش کمترین انعکاسی ندارد . جهان بینی او پوینده و نسبت به هستی و جلوه های آن روشن است از این رو « تنوع در عین وحدت » را در سراسر جلوه های عاطفی شعر او می توان دید . مولانا در یک سوی وجود ، جان جهان را میبیند و در سوی دیگر جهان را . در فاصله میان جهان و جان جهان است که انسان حضور خود را در کاینات تجربه می کند .

    دامنه تخیل مولانا و آفاق بینش او چندان گسترده است که ازل و ابد را به هم می پیوندد و تصویری به وسعت هستی می آفریند . بعضی از تصاویر شعری او ممتازند و سراینده را نمی شناسانند .

    مولانا زیبایی را در عظمت و بی کرانگی می جوید . عناصر سازنده تصاویر ممتاز شعری او مفاهیمی هستند از قبیل مرگ و زندگی و رستاخیز و ازل و ابد و عشق و دریا و کوه . صور خیال در اندیشه ناب عرفانی مولانا جای خود را باز کرده است و  در خدمت الفاظ مثنوی معنوی در آمده است .

    صنایع بدیعی و بیان را در اجزای وجودی اشعارش به کار گرفته است و با مدد جستن از آیات و احادیث قرآنی بر اعجاز سخنی خویش افزوده است که در این مقاله  سعی بر این است که سر خیال در جلد سوم مثنوی درباره بدیع که شامل صنایع لفظی و معنوی می باشد مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و از زیبایی کلام سخن انگیز مولانا ، سر تعظیم فرود آوریم و در پایان دیباچه متذکر می شوم که کتب مورد استناد آرایه های ادبی کتاب مثنوی معنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی براساس نسخه تصحیح شده رنیولد نیکلسون می باشد .

    باسمه تعالی

    نگاهی به بدیع در دفتر سوم مثنوی

    1- صنایع لفظی                                انواع جناس و واج آرایی

    جناس تام

    3- قوتت از قوت حق می زهد                                 نه از عروقی کز حرارت می جهد

    قوتت = نیرو و توان       قوت = ارده و فرمان خدا

    جناس ناقص اختلافی

    5-  سقف گردون کار چین دایم بود                          نه از طناب و استنی قائم بود

    دایم و قائم   =   جناس ناقص اختلافی

    جناس ناقص اختلافی

    9-  چونکه موصفی به اوصاف جلیل                          زآتش امراض بگذرد چون خلیل

    جلیل و خلیل = جناس ناقص اختلافی

    جناس ناقص اختلافی

    10-  گردد آتش بر تو هم برد و سلام                        ای عناصر مر فراجت را غلام

    سلام و غلام = جناس ناقص اختلافی

    جناس ناقص اشتقاقی

    19-  این گهی بخشد که اجلالی شوی                       وز دغا و از دغل خالی شوی

    دغا و دغل = جناس ناقص اشتقاقی

    جناس ناقص اختلافی

    24- چون گیاهش خورد حیوان گشت زفت               گشت حیوان لقمه انسان و رفت

    زفت و رفت =  جناس ناقص اختلافی

    جناس تام

    43- شرط تبدیل فراج آمد بدان                                کز فراج بد بود مرگ بَدان

    بدان = آگاه باش                 بَدان = انسان های نا به کار

    55- کوه ها و بحر ها و دشت ها                                بوستان ها ، باغ ها و کشت ها

    واج آرایی و نغمه حروف ( ب )

    جناس ناقص اختلافی

    76- بس ضعیفند و لطیف و بس سمین                       لیک مادر هست طالب در کمین

    سمین و کمین = جناس ناقص اختلافی

    جناس ناقص اختلافی

    93- طرفه کوری دوربین تیز چشم                             لیک از اشتر نبیند غیر پشم

    چشم و پشم = جناس ناقص اختلافی

    جناس ناقص اختلافی

    103- سر به سر گوش است و چشم است این نبی       تازه زو ما مرضع است او ما صبی

    نغمه حروف ( س ، ش )

    جناس تام

    106- تا کجا باید کباب پور خویش                           تا نُماید انتقام و زور خویش

    خویش = خویشتن            خویش = خودش

    جناس ناقص افزایش

    114- هم به صورت می نماید گه گهی                      ز آن همان رنجور باشد آگهی

    گهی و آگهی = جناس ناقص افزایشی

    جناس ناقص حرکتی

    131- بلکه خود را در صفا گوری کَنی                      در منّی او کُنی دفنِ مَنی

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی

    فهرست:

     

    ندارد.

     

    منبع:

    - کریم زمانی ،  شرح جامع مثنوی معنوی ، دفتر سوم چاپ اول  ، چاپ ششم 1378   

    تعداد 2100 نسخه انتشارات اطلاعات

    2- رینولدنیکلسون  ،  مثنوی معنوی مولوی   ،  چاپ هشتم 1386  چاپ شمشاد 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی, مقاله در مورد تحقیق مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی, تحقیق درباره تحقیق مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی, مقاله درباره تحقیق مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نگاهی به بدیع در جلد سوم مثنوی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت