تحقیق مقاله آموزش بزرگسالان و سواد آموزی

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: word کد فایل: 7140
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آموزش بزرگسالان و سواد آموزی

    آموزش بزرگسالان

    از جمله مهمترین نهادها، وزارتخانه‌ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی مسوول آموزش بزرگسالان‌ میتوان به سازمان نهضت سواد آموزی L.M.O ‌، وزارتخانه‌های جهاد سازندگی و کشاورزی‌ و سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود. نظر ‌به‌نقش قاطع L.M.O در آموزش بزرگسالان در سال 1987 شورای پشتیبانی آموزشی تحت ریاست رئیس‌شورا به تشکیل جلساتی جهت طراحی و تصویب استراتژی ها و یافتن راه حلهای علمی جهت مبارزه با بی سوادی تشکیل یافت. برنامه‌ریزی آموزشیاز جمله مهمترین برنامه ریزی های آموزشی که در حوزه آموزش بزرگسالان صورت گرفته می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. تغییر ساختار دوره های آموزش حضوری ‌به‌ آموزش مکاتبه‌ای و نیمه حضوری 2. برطرف نمودن بیسوادی در افراد رده های سنی 40-10 سال 3. تحکیم و تثبیت مهارت‌های سوادآموزان و نوسوادان در جهت جلوگیری از بازگشت آنان ‌به‌دوره بیسوادی 4. ثبت‌نام کودکان در مدارس رسمی 5. اعمال محدودیتهایی ‌در هدایت افراد بیسواد و کم سواد رده های سنی زیر 40 سال ‌به‌کلاس‌های سواد آموزی 6. استفاده از منابع عمومی و خصوصی جهت مبارزه با بیسوادی من جمله رسان‌ه‌های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و نشریات

    اهداف و استراتژی‌ها

    استراتژی‌ها

    ازجمله مهمترین راهبرد های آموزشی آموزش بزرگسالان طی برنامه 5 ساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. تعیین و تعریف سطح آموزش در جامعه و توسعه کشور، تعیین و تعریف مسئولیت‌های مکمل دولت و مردم درآموزش و ارتقائ انگیز‌ه‌های ملی جهت برقراری مشارکت و همکاریهای مردمی 2. .تأکید برآموزشهای عملی‌، علمی و فنی و حرفه‌‌ای در چارچوب برنامه های جاری آموزشی 3. تلاش درجهت کسب اطمینان از همکاری سازمانهای مربوطه ‌به‌ منظور اصلاح قوانین و مقررات موجود ‌درجهت برخورداری همگانی از تسهیلات اجتماعی من جمله قانون ممنوعیت کار ویژه کودکان رده های سنی 6 تا 10 سال 4. تأکید برانسجام و تقویت روشهای آموزشی جهت جلوگیری از بیسوادی‌و اولویت دادن ‌به‌ نو آوری و اتخاذ روشهای مناسب جهت یادگیری موثر و قابل کاربرد برای افراد شاغلازجمله مهمترین راهبردهای آموزشی آموزش بزرگسالان طی برنامه 5 ساله دوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. توسعه وتشویق آموزش بزرگسالان زیر رده سنی 40 سال ‌به‌واسطه اتخاذ متدهای مدرن آموزشی 2. توسعه آموزش مکمل بزرگسالان

    اهداف کیفی

    از جمله مهمترین اهداف کیفی مقطع آموزش بزرگسالان می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. ریشه کنی بی سوادی بین افراد رده های سنی 35-6 سال 2. برقراری ثبات میان نوآموزان و جلوگیری از بازگشت ‌بی سوادی

    سیاستها ، استراتژی‌ها و اولویتها

    از جمله مهمترین سیاستها‌، استراتژی‌ها و اولویت‌های آموزش بزرگسالان می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. ریشه کنی بی سوادی بین رده های سنی35-6 سال 2. .تمرکز بر سیاستگذاری آموزش بزرگسالان با تأکید بر تفویض قدرت اجرایی ‌به‌مناطق و نهادهای محلی 3. اولویت دادن به نوآوری و اجرای روشهای آموزش کاربردی مناسب کشاورزان ،صنعتگران ، روستاییان و زنان 4. ارزیابی فعالیت‌های سواد آموزی درمراکز آموزش ابتدایی مناطق محروم و هماهنگی کامل با برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش

    برنامه‌های عملی

    ازجمله مهمترین برنامه های عملی آموزش بزرگسالان که در جهت مبارزه علیه بی سوادی‌ توسط نهضت سواد آموزی L.M.O به اجرا در آمده است می توان به موارد ذیل اشاره نمود: طرح سواد آموزی کارکنان و کارگران با اجرای طرح مذکور طی سالهای 1998 – 1990‌،بالغ بر 171 / 57 / 4 نفر به‌واسطه اجرای طرح مذکور ازمهارت‌های سوادآموزی برخوردار گردیدند. طرح سرباز معلم طی طرح مذکور افراد باتحصیلات دیپلم و بالاتر به گذراندن دوره خدمت وظیفه نظامی پس ازگذراندن دوره تعلیمات آموزشی خود ‌به‌عنوان معلمین سوادآموزی درمناطق روستایی و عقب مانده گمارده شدندکه باپیشرفت فزاینده برنامه‌های سوادآموزی همراه بود. طرح بسیج سواد آموزی طرح مذکور طی سال 1990 همزمان با تصویب اظهار نامه جهانی آموزش درجامتین تایلند به اجرا درآمد که در نتیجه آن از حدود 3 میلیون نفر بی سواد در کلاس‌های سواد آموزی ثبت نام به عمل آمد. طرح سوادآموزی نیروهای مسلح با اجرای طرح مذکور طی سالهای 1998 – 1990‌، بالغ بر376769 نفر از نعمت سواد برخوردار گردیدند. طرح سواد آموزی قبایل چادر نشین با اجرای طرح مذکور طی سالهای 98 – 1990،بالغ بر 876 / 131 نفر از نعمت سواد برخوردار گردیدند.طرح سواد آموزی زندانیان طرح فراگیر سواد آموزی ( پیگیری فعالیتهای آموزشی )از جمله مهمترین سیاستهای به اجرا در آمده در طرح مذکور می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. اجرای سیاست تداوم در آموزش 2. طرح خواندن با خانواده 3. طرح تداوم گروهها 4. آموزش از رسانه‌های گروهی 5. برپایی مسابقات کتابخوانی 6. تجهیزکتابخانه‌ های شهری و روستایی ‌ویژه نوسوادان طی دهه اخیر اجرای برنامه های موفقیت آمیز سواد آموزی‌، اجرای دور‌ه‌های فراگیر سواد آموزی‌، تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن‌، تشویق افراد بیسواد و کم سواد ‌به‌مطالعه و ارتقاء مهارتهای حرفه‌‌ای توسط سازمان نهضت سواد آموزی L.M.O به اعطای 3 جایزه بین المللی ذیل ‌به‌سازمان مربوطه منتهی گردید: دیپلم افتخار و جایزه NOMA (سال 1990 ) نشان افتخار سواد آموزی (سال 1998 )جایزه Malcom Adisa Shia ( سال 1999) با وجود این آموزش بزرگسالان با مشکلات متعددی مواجه بوده است که از آن جمله میتوان به دلایل اصل‌‌ ذیل اشاره نمود: 1.طبیعت غیر قابل اجرا و عدم وضوح مواد درسی2.کمبود نیروی انسانی3.فضای آموزش نامناسب و غیرآموزشی مراکز سواد آموزی نظیرخانه های مسکونی، مساجد و…… 4.کمبود بودجه و مواجه با مشکلات مالی 5. فقر مالی و فرهنگی مردم بی سواد وکم سواد 6.. غیر قابل دسترس بودن بعضی از مناطق عقب مانده بخاطر دوری‌‌ آن‌ها 7.تدارک عمده منابع مالی طرحهای سواد آموزی توسط دولت وتدارک تنها بخش ناچیزی از بودجه توسط افراد خیر و موسسات خیریه و سازمانهای غیر دولتی

     

    نرخ سواد آموزی از گذشته تا حال

    طی سال 1285 در آستانه انقلاب مشروطه جمعیت کشور ایران بر9 میلیون نفر بالغ می گردیدکه از این تعداد تنها چند دهم درصد از نعمت سواد برخوردار بودند. طی سال 1300 ( آغاز حکومت پهلوی) جمعیت کشور بر 7ر9 میلیون نفر با حدود حدود یک در صد افراد با سواد بالغ گردید.این در حالیست که در شهریور 1320 پس از 20 سال حکومت رضا شاهی از 8 ر 12 میلیون نفر جمعیت حدود جهار درصد از نعمت سواد برخوردار بودند . در پایان دهه 1320 که از آن تحت عنوان دوران آشفتگی همراه با آزادی نسبی یاد می گردد جمعیت ایران بر 2ر16 میلیون و شمار افراد با سواد به 8 درصد بالغ گردید. (سالنامه آماری کشور تهران : مرکز آمار ایران 1376) از سال 1335 به بعد شمارش نسبتا دقیقی از جمعیت کشور درگروههای سنی گوناگون و جمعیت با سواد کشور وجودداشته است . در آبان همان سال جمعیت رده سنی بالای 6 سال کشور بر6 ر15 میلیون و نسبت با سوادان آن بر 24ر12 در صد بالغ گردید.پس از گذشت10 سال( آبان 1345) نسبت افراد باسواد کشور بر68 ر28 در صد و طی سال1355 (آستانه انقلاب اسلامی) ، بر 5ر47 درصد بالغ گردید. به عبارت دیگر در سال 1355 جمعیت رده سنی 6 سال به بالای کشور بر 11ر27 میلیون نفر و شمار دانش آموزی و دانشجویی کشور جمعا بر 374 878 7 نفر بالغ گردیدبه دیگر سخن از هر 5ر3 نفر یک نفر به آموزش اشتغال داشت درمهرماه 1365 نرخ با سوادی افراد رده سنی6 سال بر 78ر61 درصد و در آبان 1375 بر51 ر79 درصد بالغ گردید. (سالنامه آماری مرکز آمار ایران سال1376 ) در آبان1375 جمعیت رده سنی 6 سال به بالای کشور بر 3ر52 میلیون نفر افزایش یافت . درهمان اثناء جمعیت دانش آموزی و دانشجویی کشور بر 8 ر19 میلیون نفر افزایش یافته وبدین ترتیب به ازای هر 6 ر2 نفر یک نفر به آموزش مبادرت داشتند. ( سالنامه آماری مرکز آمار ایران، سال1376)

    مطابق اصل7 اعلامیه حقوق کودکان کلیه کودکان محق به برخورداری از تعلیم و تربیت رایگان و اجباری می باشند.مطابق اصل مذکور کودکان می بایستی ازتعلیم و تربیتی بر خوردار گردند که به ارتقاء فرهنگ عمومی آنان و توانایی آنان بر رشد توانایی ها ، قضاوت های فردی ، حس مسوولیت اخلاقی و اجتماعی منجر گردد. مطابق اصل مذکورکودکان می بایستی از فرصت کامل جهت پرداختن به بازیها و تفریحات گوناگون با اهدف تعلیم و تربیت بر خوردار گردند .این در حالیست که جامعه و مقامات دولتی نیز ملزم تلاش در جهت تامین این حقوق می باشند . علاوه بر این ماده 28 کنوانسیون حقوق کودک و ماده 26 بند اول کنوانسیون حقوق بشر موکدا بر تحصیل رایگان کودکان تاکید دارند. از این روی تحصیل و آموزش حق مسلم هر کودکی است ودولت مکلف به فراهم نمودن ابزار آموزشی و پرورشی رایگان برای کودکان می باشد.با وجودیکه نمیتوان با دستاویزهایی چون فقر خانوادگی ، نیاز به دستمزد کودکان ،بعد مسافتی ودوری راه و… کودکان را از تحصیل منع نمود.اما متاسفانه با آغاز هر سال تحصیلی بخش عظیمی از دانش آموزان با مشکلات بیشمار اقتصادی و اجتماعی گریبانگیر بوده و به دلائل اقتصادی واجتماعی ازادامه تحصیل باز میمانند.طبق آمار اعلام شده توسط سازمان نهضت سواد آموزی در آغاز سال تحصیلی 1377 بالغ بر4 میلیون نفر از جمعیت زیر 40 سال کشور بی سواد می باشند.به گزارش سازمان مذکور علیرغم کلیه فعالیت ها همچنان 10 میلیون نفر ازمردم کشور ازنعمت سواد محروم می باشندواین در حالیست که بر اساس اساسنامه سازمان مذکور افرادی که از 5 کلاس سواد برخوردار باشند با سواد تلقی گردیده و بر این اساس 50 درصد ازجمعیت کشور ازسواد ابتدائی برخوردار می باشند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آموزش بزرگسالان و سواد آموزی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آموزش بزرگسالان و سواد آموزی, مقاله در مورد تحقیق مقاله آموزش بزرگسالان و سواد آموزی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آموزش بزرگسالان و سواد آموزی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آموزش بزرگسالان و سواد آموزی, تحقیق درباره تحقیق مقاله آموزش بزرگسالان و سواد آموزی, مقاله درباره تحقیق مقاله آموزش بزرگسالان و سواد آموزی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آموزش بزرگسالان و سواد آموزی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آموزش بزرگسالان و سواد آموزی, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آموزش بزرگسالان و سواد آموزی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت