در دهههای اخیر با پیشرفت روزافزون علوم و فنون، توسعه فناوریهای جدید و گسترش ارتباطات، رقابت میان شرکتهای تولیدی و خدماتی جدیتر شده است. لری سلدن1 و یان مک میلان2 در مقالهای با عنوان: «مدیریت نظاممند نوآوری مشتریمدار» آوردهاند: امروزه رویکرد شرکتها به نوآوری، با وجود تلاشهای فراوان از سوی این شرکتها به رشد پایدار، سودآور و مورد رضایت سهامداران منتهی نمیشود. برنامههای کسب و کار بسیاری از شرکتها متناسب با انتظار بازار رشد آنان نیست. شرکتها به جای تلاش برای شناسایی نیازهای مشتریان و استفاده از این درک حاصله در جهت نوآوری، پول خود را در آزمایشگاههای جزیرهای تحقیق و توسعه، هزینه میکنند. امروزه کیفیت و مشتریمداری به عنوان یکی از چالشهای جدی رقابتی مطرح شده است و حفظ و گسترش بازارهای داخلی و خارجی، مستلزم ارائه محصولات و خدمات با کیفیت قابل اعتماد از طریق تأمین نیازهای مشتریان در طراحی و تولید محصولات یا ارائه خدمات است. گسترش عملکرد کیفیت (QFD)ا3، به عنوان یکی از ابزار مدیریت کیفیت جامع4 امکان تحقق خواستههای فوق را برای صنایع تولیدی و خدماتی فراهم میکند.
تاریخچه پیدایش QFD
QFD برای اولین بار به عنوان مفهومی برای توسعه محصولات جدید براساس کنترل کیفیت جامع (TQC) به وجود آمد. QFD، ترجمه واژه کنجی (Kanji) است که ژاپنیها برای توصیف تعمیم گسترش کیفیت از آن استفاده میکنند. تعریف QFD با توجه به منابع آموزشی مؤسسه GOAL/QPC (یکی از بزرگترین مراکز مشاوره QFD) عبارت است از: «روش و فرایندی نظاممند و ساختیافته به منظور شناسایی و استقرار نیازمندیها و خواستههای کیفی مشتریان در هر یک از مراحل تکوین محصول از طراحیهای اولیه تا تولید نهایی که برای استقرار مناسب آن نیاز به همکاری همه جانبه بخشهای مختلف سازمان از جمله بازاریابی، فروش، برنامهریزی، مهندسی، تولید، خدمات پس از فروش و... میباشند».
در تعریفی دیگر آمده است: «اگر چه QFD اغلب با فعالیتهای بهبود محصول همراه است، اما کاربردهای تولیدی نیز دارد. ابزار و مفاهیم QFD برای افرادی که در مسیر تولید، درگیر تقاضای بلندمدت میباشند مفید است.
QFD به سازمان برای جهتگیری مؤثر درخواستها به سمت مباحث با اهمیت برای مشتریان کمک میکند تا بتواند به صورت بهتری برنامهریزی کند (شکل 1).
بهطور خلاصه میتوان وظیفه QFD را در دو جمله تعریف کرد:
- تبدیل و ترجمه نیازمندیهای مشتریان به مشخصات فنی محصول
- تعیین فعالیت های کیفیتی متناسب با مشخصات فنی محصول
تصویری از مسیر تدریجی تکامل QFD با برخی از فعالیتهای صورت گرفته در این زمینه عبارتند از:
1966: آغاز اولین تلاشها به منظور استفاده از مفاهیم گسترش کیفیت
1972: معرفی روش تکامل یافته در شرکت کشتیسازی کوبه QFD
1978: تشکیل کمیتهای مستقل در مؤسسه کنترل کیفیت ژاپن (چاپ اولین کتاب)
1980: اهدای جایزه دمینگ به شرکت کابایا
1983: انتشار اولین مقاله امریکای شمالی (آشنایی 80 مدیر) QFD
1984: برگزاری اولین دوره یک روزه در امریکا QFD
1985: استفاده از این روش در شرکت فورد
1997: انتشار کتاب توسط جان ترنینکو
در 1987 اهداف بهکارگیری QFD از دید این کتاب به صورت زیر تعیین شد:
1 . تنظیم کیفیت طراحی و کیفیت برنامهریزی شده
2 . انجام Benchmarking برای محصول رقابتی
3 . توسعه محصول جدید
4 . تحلیل اطلاعات کیفی بازار
5 . شناسایی نقاط کنترلی
6 . کاهش تغییرات طراحی
7 . کاهش هزینههای توسعه
8 . افزایش سهم بازار
از 1983 بیشتر شرکتهای امریکایی نظیر: دیایسی، جنرال موتورز، مزدا، موتورولا، کداک، زیراکس، آیبیام، هیولت پاکارد و... QFD را به کار گرفتند.