تحقیق مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار

تعداد صفحات: 41 فرمت فایل: word کد فایل: 9327
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۲۹,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار

    مقدمه

    بورس اوراق بهادار ، بازار خاصی است که حد آن داد و ستد اوراق بهادار توسط کارگزاران بورس، مطابق قانون تأسیس بورس اوراق بهادار انجام می گیرد

    شرایط مناسب هر فعالیت قانونمند در گرو حضور مجموعه قانونی منسجم و متناسب با آن که با طرح مقرارات جدید ابعاد تازه تری برای فعالیت پدید آورد یا ابهام های قانونی موجود را برطرف سازد از این رو گاه مراجعه به مجموعه های مطول اما پراکنده قانونی، نشان می دهد که چگونه قانون گذار با پاره ای پیش بینی های هوشمندانه بستر قانونی مناسب برای تکوین و تداوم فعالیت های نو بنیاد را پدید آورده است.

     

     

    قانون تأسیس بورس اوراق بهادار

    ماده 1. تعاریف زیر، ازلحاظ این قانون معتبر است.

    1) بورس اوراق بهادار، بازار خاصی است که در آن داد وستد اوراق بهادار، توسط کارگزاران بورس، طبق این قانون انجام می گیرد.

    2) اوراق بهادار، عبارت است از سهام شرکتهای سهامی، واریزنامه های صادراتی و اوراق مشارکت [1]و اوراق قرضه صادر شده از طرف شرکتها و شهرداریها و مؤسسات و ابسته به دولت و خزانه داری کل، که قابل معامله و نقل و انتقال باشد.

    3) کارگزاران بورس، اشخاصی هستند که شغل آنها دادوستد اوراق بهادار است و معاملات در بورس منحصراً توسط این اشخاص انجام می گیرد.

    4) فهرست نرخها، سندی رسمی است که  به منظور مشخص کردن اوراق معامله شده و تعداد آنها و قیمتهایی که دادو ستد این اوراق به آن قیمتها انجام یافته است، تنظیم و اعلان می شود.

    ماده 2. ارکان بورس، عبارت است از : شورای بورس، هیأت پذیرش اوراق بهادار، سازمان کارگزاران بورس، هیأت داوری بورس.

    ماده 3: شورای بورس، از اعضای زیر تشکیل می شود:

    1)دادستان کل کشور یا معاون او

    2) رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا قائم مقام او

    3) معاون وزارت اقتصاد[2]

    4) خزانه دار کل

    5) رئیس کانون بانکها یا نماینده او[3]

    6) رئیس اتاق صنایع و معادن ایران یا نماینده او

    7) رئیس اتاق بازرگانی تهران یا نماینده او[4]

    8) رئیس هیأت مدیره بورس

    9) سه نفر شخصیت مالی و اقتصادی، به پیشنهاد وزرای دارایی و اقتصاد و تصویب هیأت وزیران، برای مدت سه سال، با امکان تجدید انتخاب آنان.[5]    

    10) ریاست شورای مزبور به عهده رئیس کل بانک مرکزی ایران و در غیاب او، به عهده قائم مقام بانک مرکزی خواهد بود.

    ماده 4: وظایف شورای بورس، به قرار زیر است:

    1) تصویب آیین نامه ها و مقررات لازم برای اجرای این قانون

    2)نظارت در اجرای این قانون و آیین نامه های مربوط و اعزام نماینده ناظر در هیأت مدیره و هیأت پذیرش

    3)تعیین یک نماینده اصلی و یک نماینده علی البدل برای عضویت در هیأت داوری

    4) تجدید نظر نسبت به تصمیمهای هیأت مدیره، طبق ماده 10 و نسبت به تصمیمات پذیرش اوراق بهادار، طبق ماده 7 این قانون

    تبصره 1- نمایندگان شورای بورس، که برای چهار سال انتخاب می شوند، برای اجرای قوانین و مقررات نظارت می کنند و می توانند در جلسات هیأت مدیره بورس و در جلسات هیأت پذیرش اوراق بهادار حضور یابند و نظر مشورتی خود را اظهار کنند و نیز می توانند نسبت به تصمیمات متخذه درهیأتهای مزبور اعتراض کنند و اعتراضات خود را به شورای بورس تسلیم نمایند.

    تبصره 2- شورای بورس، حداکثر ظرف یک ماه ازتاریخ اعتراض، به موضوع رسیدگی می نماید و در صورتی که تصمیمات متخذه از طرف هیأت مدیره یا هیأت پذیرش را مخالف قوانین و مقررات تشخیص دهد، نسبت به لغو آنها اقدام خواهد کرد.

    ماده 5: هیأت پذیرش اوراق بهادار، هیأتی است که به منظور اخذ تصمیم نسبت به رد یا قبول اوراق بهادار در بورس یا حذف آنها،تشکیل می شود.

    این هیأت از اشخاص زیر تشکیل می گردد:

    1)رئیس هیأت مدیره بورس یا قائم مقام او

    2)قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی ایران

    3)یک نفر کارشناس به نمایندگی کانون بانکها[6]

    4)یک نفر کارشناس به نمایندگی اتاق بازرگانی تهران[7]

    5)یک نفر کارشناس به نمایندگی اتاق صنایع و مهادن ایران

    6)دو نفر حسابدار خبره به انتخاب شورای بورس

    عضویت اشخاص مذکور در بندهای 3و4و5 مستلز تأیید شورای بورس می باشد. ریاست هیأت پذیرش، با قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

    تبصره- مدت مأموریت اعضای هیأت پذیرش به استثنای اشخاص مذکور در بندهای 1و2 این ماده ، سه سال است. ولی درپایان سال اول، دو نفر از اعضای مذکور در بندهای 3و4و5و6 به قید رعه، و در پایان سال دوم، سه نفر دیگر از عضویت هیأت خارج می شوند و جانشین آنان تعیین می گردد.

    تجدید مأموریت اعضای هیأت پذیرش بلامانع است، لیکن هیچ یک از اعضای هیأت پذیرش به استثنای اشخاص مذکور در بندهای (1و2) نمی تواند بیش از دو دوره متوالی عضویت هیأت پذیرش را داشته باشد.

    ماده 6: کلیه درخواستهای پذیرش اوراق بهادار توسط، هیأت مدیره، برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم به هیأت پذیرش تسلیم می گردد و هیأت پذیرش مکلف است طبق مقررات آیین نامه مربوط، در کوتاهترین مدت به آنها رسیدگی و تصمیم خود را دائر به رد یا قبول، اعلام کند. نسبت به حذف اوراق بهادار از فهرست نرخها نیز به طریق فوق عمل خواهد شد.

    ماده 7: تصمیمات هیأت پذیرش تا 10 روز از تاریخ اعلام به هیأت مدیره بورس، طبق آیین نامه، قابل تجدید نظر در شورای بورس خواهد بود.

    اشخاص ذیل می توانند نسبت به تصمیم هیأت پذیرش اعتراض و تقاضای تجدید نظر نمایند:

    1)ناظر شورای بورس

    2)نماینده هیأت مدیره بورس

    3) اشخاصی که تقاضایشان رد شده و یا اوراق بهادار مربوط به آنان، از فهرست نرخها حذف گردیده است.

    تصمیمات هیأت پذیرش، در مورد حذف اوراق بهادار ازفهرست نرخها، بلافاصله اجراء می شود و تقاضای تجدید نظر، مانع اجرای آن نیست.

    ماده 8: بورس به وسیله سازمان کارگزاران بورس اداره می شود. سازمان مزبور، دارای شخصیت حقوقی خواهد بود.

    ماده 9: سازمان کارگزاران بورس، به وسیله هیأت مدیره ای به نام هیأت مدیره بورس، اداره می شود که عده اعضای آن در آیین نامه اجرایی معین خواهد شد.

    اعضای مزبور در موقع تأسیس بورس، از میان کارگزاران مندرج در ماده 32 این قانون، و پس از آن از میان کارگزارانی که حداقل مدت سه سال، بلا انقطاع، به کارگزاری اشتغال داشته اند، انتخاب خواهند شد.

    ماده 10: هیأت مدیره بورس، وظایف زیر را به عهده دارد:

    1)اداره امور بورس

    2)نمایندگی سازمان کارگزاران بورس در کلیه مراجع

    3)رسیدگی به درخواست متقاضیان کارگزاری و صدور اجازه و اعلام تمام کارگزاران شاغل

    4)تنظیم و اعلان فهرست نرخهای اوراق بهادار، بلافاصله پس از هر جلسه

    5)نظارت بر حسن انجام تعهدات کارگزاران بورس نسبت به یکدیگر و اشخاص ثالث

    6)رفع اختلافهای حرفه ای کارگزاران در بورس و رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به تخلفات آنان از مقررات بورس

    7) تأمین انتظامات بورس و اخذ تصمیمهای انضباطی نسبت به کارگزاران و کارکنان بورس و سایر کسانی که در بورس رفت و آمد می کنند، طبق آیین نامه مربوط.

    تبصره- کارگزاران بورس و مأموران آنان که به تنبیهات تعلیق یا اخراج محکوم شده باشند و متقاضیان کارگزاری و اشخاصی که تقاضای رفت و آمد آنان به بورس به هر عنوان رد شده باشد، می توانند از شورای بورس تقاضای تجدید نظر نمایند.

    ماده 11: کارگزاران بورس، به دو دسته تقسیم می شوند:

    دسته اول - اشخاص حقیقی که طبق مقررات این قانون، به کارگزاری بورس پذیرفته می شوند.

    دسته دوم- موسسات مالی و اعتباری ایرانیانی که صلاحیتشان مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته باشد.

    این مؤسسات وظایفی را که از حیث کارگزاری به عهده خواهند داشت به وسیله نمایندگان خود انجام می دهند.

    ماده 12: کارگزاران دسته اول و همچنین نمایندگان کارگزاران دسته دوم باید دارای شرایط زیر باشند:

    1) تابعیت ایران

    2) نداشتن پیشینه محکومیت کیفری مؤثر

    3) داشتن حسن شهرت

    4) داشتن لااقل بیست وپنج سال سن

    5) داشتن لااقل مدت سه سال سابقه کارآموزی نزدیک یا چند کارگزار

    6) گذراندن امتحان نظری و حرفه ای، بر طبق آیین نامه

    7) اجازه هیأت مدیره بورس

    نسبت به کارگزاران دسته دوم( مؤسسات مالی و اعتباری) فقط رعایت بندهای 1و7 این ماده لازم است، ولی نمایندگان آنها باید دارای تمام شرایط یاد شده  باشند.

    ماده 13: کارگزارات باید برای جبران خسارتی که ممکن است از عملیات آنان متوجه طرفین معامله شود، به یکی از طرق ذیل، تضمین کافی نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بسپارند:

    الف) سپرده نقدی یا ضمانت بانکی بدون قید و شرط

    ب) وثیقه غیر منقول یا سهامی که مورد قبول شورای بورس باشد.

    میزان تضمینی که باید سپرده شود، بر حسب ضرورت، هر چند مدت یک بار، توسط شورای بورس تعیین خواهد شد.[8]

    ماده 14: هیچ کارگزاری نمی تواند به شغل کارگزاری بورس اشتغال ورزد مگر آنکه نامش در لوحه کارگزاران بورس درج شده باشد.

    ماده 15: کارگزاران دسته اول نمی توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم شغل دیگری غیر از کارگزاری بورس داشته باشد.

    ماده 16: کارگزاران نمی توانند عملیات زیر را به نام خود یا اشخاص دیگر انجام دهند:

    1) انتشار اوراق بهادار

    2) قبول سپرده، مگر آنچه مربوط به اجرای حرفه ایشان باشد.

    3) تنزیل اوراق تجاری از قبیل سفته و برات

    کارگزاران دسته دوم، فقط در حدود مقررات قانون بانکی و پولی کشور و سایر قوانین مربوط، می توانند به عملیات مزبور اشتغال ورزند.

    ماده 17: هیأت داوری بورس، که به طور دایم تشکیل می گردد، به اختلافات بین کارگزاران با یکدیگر و به اختلافات بین فروشندگان یا خریداران یا کارگزاران که از معاملات در بورس ناشی گردد، رسیدگی می کند.

    این هیأت، از یک نفر نماینده وزارات دادگستری، که از بین رؤسای شعب و یا مستشاران دیوان عالی کشور انتخاب خواهد شد و یک نفر نماینده شورای بورس و یک نفر نماینده مشترک اتاق صنایع و معادن ایران و اتاق بازرگانی تهران، تشکیل می شود.

    وزیر دادگستری از بین قضات دیوان عالی کشور و شورای بورس، طبق بند 3 ماده 4 و اتاقهای مذکور مشترکاً هر یک، علاوه بر نماینده اصلی خود، یک نفر را نیز به عنوان عضو علی البدل تعیین و معرفی می نمایند. عضو علی البدل در صورت غیبت عضو اصلی مربوط، در هیأت داوری بورس شرکت خواهد کرد.

    ریاست هیأت داوری بورس، به عهده نماینده وزارت دادگستری است.

     

    [1] - به موجب بند ب تبصره 85 قانون برنامه پنجساله دوم، مصوب 20/9/1373، و قانون نحوه انتشارات اوراق مشارکت ، مصوب 30/6/1376

    [2] - معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی

    [3] - کانون بانکها در سال 1358 منحل گریده است.

    [4] - بندهای 6و7 ادغام گردیدند.

    [5] - وزارت اقتصاد و وزارت دارایی، ادغام گریده اند.

    [6] - کانون بانکها، به موجب قانون سال 1358، مصوب شورای انقلاب، منحل گردید.

    [7] - بندهای 4و5 ادغام گردیده اند.

    [8] - طبق مصوبه شورای بورس مورخه 11/2/1375 : تا مبلغ 50 میلیارد ریال معامله (خرید و فروش) معادل 100/1 حجم معامله و مبلغ 50 میلیارد ریال به بالا 50/1 حجم معامله های یک دوره یکساله و دست کم 20 میلیون ریال از هرکارگزار تضمین دریافت می شود (مأخذ محاسبه تجدید در حق التضمین، آمار معاملات سال قبل است.)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار

    فهرست:

    مقدمه.......................................................................................................................... 1

    قانون تأسیس بورس اوراق بهادار........................................................................ 2- 14

    آیین نامه اجرایی سازمان کارگزاران.................................................................... 15-33

    پذیرش شرکتها در بورس.................................................................................... 34-4

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار, مقاله در مورد تحقیق مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار, تحقیق درباره تحقیق مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار, مقاله درباره تحقیق مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت