تحقیق مقاله اصلاح عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی کرونر و استروک و بهبود آگاهی ، نگرش و عملکرد مردم و کارکنان بهداشتی در رابطه با این عوامل

تعداد صفحات: 41 فرمت فایل: word کد فایل: 9632
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۱۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اصلاح عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی کرونر و استروک و بهبود آگاهی ، نگرش و عملکرد مردم و کارکنان بهداشتی در رابطه با این عوامل

    برنامه قلب سالم اصفهان :

    برنامه مداخلاتی جامعه نگر برای پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی – عروقی طراحی ، روش اجرا و تجربیات نخست

    نوشین محمدی فر (مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان ، مرکز پزشکی امین ، خیابان ابن سینا ، اصفهان ، صندوق پستی 1184-81465) نضال صراف زادگان ، غلامحسین صدری ، حسین ملک افضلی ، شهناز شاهرخی ، حمید رضا طلوعی ، مسعود پور مقدس ، معصومه صادقی ، مرتضی رفیعی ، علی اکبر توسلی ، رویا کلیشادی ، کتایون ربیعی ، منصور شهپریان ، نصرالله بشر دوست ، صدیقه عسگری ، غلامعلی نادری ، حسن علیخاصی ، طاهره چنگیز ، علیرضا یوسفی ، فیروزه سجادی ، حسین ثمریان .

    چکیده مقاله :

    این مطالعه یک برنامه مداخلاتی جامعه نگر با هدف اصلاح عوامل خطرساز بیماریهای قلبی عروقی کرونر و استروک و بهبود آگاهی ، نگرش و عملکرد مردم و کارکنان بهداشتی در رابطه با این عوامل و همچنین راههای پیشگیری از آنها میباشد . این مطالعه مداخله ای مشتمل بر سه مرحله است . مرحله اول شامل بررسی های مختلف در گروه بالغین ، اطفال ، کارکنان بهداشتی ، بیماران قلبی و استروک که بصورت مقطعی انجام شد و در آن وضعیت موجود در شهرستان های اصفهان و نجف آباد (شهرستان های مورد مداخله) و اراک (شهرستان شاهد) در رابطه با KAP  مردم (بالغین و کودکان) کارکنان بهداشتی و بیماران ، میزان شیوع عوامل خطرساز ، شیوع بیماری های عروق کرونر و استروک و مورتالیته و موربیدیته ناشی از این بیماریها تعیین گردید. کل نمونه‌ های مورد مطالعه 20800 نفر شامل 12600 نفر فرد سالم بالای 19 سال ، 2000 کودک 6 تا 18 سال 2000 نفر والدین آنها و 500 نفر مسوولین و معلمین مدارس ، 1700 نفر کارکنان بهداشتی و 2000 بیمار قلبی و عروقی بود . برای جمع آوری اطلاعات در زمینه KAP  از این  افراد ، پرسشنامه هایی که اعتبار و روایی آن تایید شده بود استفاده شد . شیوع عوامل خطر ساز نظیر چربی های سرم ، دیابت ، پرفشاری خون ، و چاقی با معاینات بالینی و پاراکلنیکی ، شیوع بیماریهای قلبی با استفاده از پرسشنامه ROSE و کد مینه سوتا استاندارد شده ، شیوع استروک با استفاده از پرسشنامه ، بروز بیماریهای قلبی و استروک از طریق پرسشنامه و موارد ثبت بیماریهای قلبی و استروک با روش اجرا شده در مطالعه مونیکا تعیین گردید. کلیه اطلاعات پرسشنامه ها توسط افراد آموزش دیده بازبینی و پس از تایید وارد کامپیوتر گردید. از آنجا که هدف برنامه ، پیشگیری از بیماریهای قلبی و استروک می باشد ، مداخلات از سال 1380 (سال دوم برنامه) در قالب 8 پروژه ، (زنان ، کودکان ، جوانان ، افراد در محل کار ، کارکنان بهداشتی ، بیماران و پروژه تغذیه و ورزش) در کل جامعه آغاز گردید . این مداخلات بر اساس نتایج پرسشنامه هایی بررسیهای انجام شده در مرحله اول در حال انجام می باشد . پس از 3-4 سال مداخلات ، در سال آخر برنامه (سال پنجم تا ششم) کلیه بررسی های انجام شده در مرحله اول در سال 1384 در یک جمعیت تصادفی دیگر در شهرستانهای مورد مداخله و شاهد تکرار می گردد. البته در تمام مدت بررسی کلیه افراد بالای 35 سال مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. همچنین برای بررسی نحوه تاثیر مداخلات ، هر سال یک مطالعه بر روی نمونه کوچک تصادفی انجام می شود .

    واژه های کلیدی : مقاله روش شناسی ، مداخلات جمعیتی ، بیماریهای قلبی و عروقی ، اصفهان ، پیشگیری از بیماری های غیر واگیر ، شیوع .

     

    بررسی فراوانی نسبی علائم مثبت و منفی در بیماران اسکیزوفرنیای مزمن اصفهان

    دکتر غلامحسین احمد زاده (گروه روانپزشکی ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی استان اصفهان ، اصفهان) دکتر تقی کریم زاده

    چکیده مقاله

    مقدمه ‍: تقسیم بندی بیماران به دو گروه علائم مثبت و  منفی تاثیر چشمگیری بر پژوهشهای روانپزشکی گذاشته است. با توجه به نقش عوامل فرهنگی و اجتماعی بر روی علائم بیماری مطالعه حاضر جهت بررسی این علائم در بیماران اسکیزوفرن مزمن ایرانی انجام شده  است.

    روشها : جمعیت آماری مورد مطالعه 200 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن که به صورت تصادفی ساده از بین بیماران سرپایی و بستری در مراکز روانپزشکی شهر اصفهان انتخاب شدند.

    نتایج : بر اساس مشاهدات 54 درصد بیماران در زیر گروه علائم مثبت و 46 درصد جزو گروه منفی بودند . شایعترین علائم شامل غیر اجتماعی بودن ، لذت نبردن از زندگی ، بی ارادگی و بی تفاوتی ، هذیان و توهم بود.

    بحث : نتایج مطالعه حاضر به میزان فراوانی با سایر مطالعات انجام شده در دنیا همخوانی دارد ، ولی بیماران مورد مطالعه علائمی مانند پرخاشگری ، فقر کلام و هذیان های گزند و آسیب و حسادات را بیشتر و کندی عاطفی و توهم را کمتر از مطالعات مشابه نشان دادند .

    واژه های کلیدی : اسکیزوفرنیا , علائم مثبت و منفی ، روانپزشکی فرهنگی ، اصفهان .

    غلظت سرب در موی سر کارگران معدن سرب نخلک و مقایسه آن با ساکنان روستای محمدیه نائین در اسفندماه 1379

    دکتر نسترن ایزدی مود (گروه بیهوشی و مسمومین ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان ، اصفهان.

    E-mail : lzadi@med.mui.ac.ir

    دکتر کامران منتظری ، دکتر نازیلا شاه منصوری

    چکیده مقاله

    مقدمه . مسمومیت با سرب یکی از مشکلات اصلی در آلودگی محیط زیست است. تماس با سرب از طریق هوا ، آب ، خاک و غذا می باشد. در بالغین بیشترین منبع آلوده کننده ، محیط کار است. اندازه گیری سرب مو به عنوان روشی غیر تهاجمی و نسبتا ارزان توسط بسیاری از محققین برای بررسی وضعیت سرب بافت های بدن انجام می شود. از معادن مهم سرب ایران ، معدن سرب نخلک می باشد. در این مطالعه غلظت سرب موی سر کارگران معدن سرب نخلک با ساکنان روستای محمدیه نائین (شاهد) مقایسه شده است.

    روشها. نوع مطالعه مشاهده‌ای مقطعی می باشد. تعداد نمونه های مورد 25 و تعداد نمون های شاهد 26 نفر است که هر دو به روش تصادفی انتخاب شدند. نمونه های موی سر پس از جمع آوری با دترژنت و سپس آب مقطر شستشو داده شد و به روش هضم مرطوب به صورت محلول در آمد . غلظت سرب هر نمونه توسط دستگاه جذب اتمی اندازه گیری و در دو گروه مقایسه شد.

    نتایج . میانگین غلظت سرب در گروه مورد ug/g 27.72 +- 43.52 و در گروه شاهد ug/g 43.3 +- 38.17 بود (0.001 p<) . بین سابقه کار و غلظت سرب مو در کارگران معدن سرب نخلک رابطه وجود داشت (0.8 = s 0.001 p<) . با کنترل سابقه کار ، بین سن و غلظت سرب مو رابطه وجود نداشت (0.05 p>) .

    بحث. میانگین غلظت سرب مو در کارگران معدن سرب نخلک بیشتر از ساکنان روستای محمدیه نائین است. کارگران معدن سرب علاوه بر دریافت سرب از طریق آلوده کننده های عمومی ، در محیط کار نیز در تماس مداوم با سرب می باشند. با افزایش سابقه کار، مدت زمانی که کارگران در محیط مسموم قرار می گیرند بیشتر شده و انتظار می رود که با افزایش سابقه کار در معدن ،‌غلظت سرب مو نیز افزایش داشته باشد.

    واژه های کلیدی . معدن سرب ، بهداشت حرفه ای ، مسمومیت با سرب ، غلظت سرب مو، بهداشت محیط .

     

    فراوانی و شدت الگوهای وسواس فکری و عملی در دانشجویان پزشکی و مهندسی

    دکتر حبیب اله تابان (گروه روانپزشکی ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی استان اصفهان ، اصفهان)

    دکتر محمد خیاط بهبهانی ، دکتر محسن سلطانی گرد فرامرزی

    چکیده مقاله

    مقدمه . هدف از این مطالعه بررسی و تعیین فراوانی و شدت الگوهای وسواسی در جامعه دانشجویی می باشد. آگاهی از پراکندگی این الگوها در بیماریابی و پیگیری موارد مفید خواهد بود.

    روشها . در یک مطالعه مقطعی روی 320 نفر از دانشجویان پزشکی (160 نفر) و مهندسی (160 نفر) اصفهان (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان) با استفاده از آزمون مذلی الگوهای رفتار وسواسی و شدت آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.

    نتایج. در دانشجویان پزشکی ، 53.7 درصد از پسران و 30 درصد دختران به درجاتی از وسواس بررسی (Checking) مبتلا بودند (0.05 p<) . در دانشجویان مهندسی این نوع وسواس به ترتیب در 53 و 35 درصد پسران و دختران دیده شد. رفتار وسواسی شستشو در پسران گروه پزشکی 35.2 درصد و در دختران 53.7 درصد بود. وسواس کندی به درجات مختلف در گروه پزشکی (19.3 درصد) و گروه مهندسی (21.2 درصد) ملاحظه شد. فراوانی وسواس شک کردن در دانشجویان پزشکی 37.5 درصد و در دانشجویان مهندسی 45 درصد بود.

    بحث. الگوی فراوانی وسواس در بین دانشجویان مورد بررسی با الگوی ارایه شده در جوامع شرقی در منابع همخوانی دارد.

    واژه های کلیدی . الگوی وسواس ، دانشجو ، اصفهان ، فراوانی .

     

    حداقل میزان بروز (Minimal Incidence) سالانه سرطان مری در جمعیت بالای 30 سال در استان مازندران : 77- 1371

    دکتر کریم اله حاجیان (دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی بابل ، بابل ، مازندران)

    چکیده مقاله

    مقدمه .براساس اطلاعات منابع مرجع ، نقاط شمالی ایران بالاترین میزان بروز سرطان مری را در جهان دارد. این مطالعه به منظور تعیین حداقل میزان بروز سالیانه سرطان مری در استان مازندران در طی سال های 1371 تا 1377 انجام گردید.

    روشها. اطلاعات مربوط به 570 نفر از مبتلایان به سرطان مری ساکن مناطق استان مازندران در طی سال های 1371 تا 1377 از مراجعه کنندگان به مرکز پرتو درمانی شهید رجایی بابلسر بوده اند ، جمع آوری گردید و سپس توزیع سنی و جنسی جمعیت استان مازندران براساس سرشماری سال 1375 بدست آمد. متوسط میزان بروز سالیانه و میزان بروز اختصاصی سنی سرطان مری برحسب جنس و مناطق شهری و روستایی استان مورد محاسبه قرار گرفت و با استفاده از آزمون کای دو میزان های بروز در گروه های مورد مطالعه مورد مقایسه قرار گرفت.

    نتایج . متوسط میزان بروز سالیانه سرطان مری در جمعیت بالای 30 سال استان مازندران 8.8 نفر در صد هزار (9.7 نفر در صد هزار در مردان در مقابل 7.9 نفر در صد هزار در زنان) می باشد. اگر چه توزیع فراوانی موارد سرطان مری در گروه سنی 69-60 سال بیشترین بوده ولی گروه سنی 79-70 سال با میزان بروز 37.9 نفر در صد هزار بیشترین میزان بروز سالیانه را دارا بود. با افزایش سن ، میزان بروز سالیانه سرطان مری تا سن 80 سالگی بطور معنی داری افزایش داشته است. در گروه سنی بالای 60 سال میزان بروز بطور معنی دار در مردان بیش از زنان بود. در حالیکه در گروه سنی کمتر از 60 سال ، تفاوت معنی دار را نشان نداد. بطور متوسط مردان در سنین بالاتری به سرطان مری مبتلا شده اند. اختلاف معنی داری در میزان بروز سرطان مری در نقاط شهری و روستایی مشاهده نشد (9.5 نفر در صد هزار در مناطق شهری در مقابل 8.2 نفر در صد هزار در مناطق روستایی.)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اصلاح عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی کرونر و استروک و بهبود آگاهی ، نگرش و عملکرد مردم و کارکنان بهداشتی در رابطه با این عوامل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله اصلاح عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی کرونر و استروک و بهبود آگاهی ، نگرش و عملکرد مردم و کارکنان بهداشتی در رابطه با این عوامل , مقاله در مورد تحقیق مقاله اصلاح عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی کرونر و استروک و بهبود آگاهی ، نگرش و عملکرد مردم و کارکنان بهداشتی در رابطه با این عوامل , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اصلاح عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی کرونر و استروک و بهبود آگاهی ، نگرش و عملکرد مردم و کارکنان بهداشتی در رابطه با این عوامل , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله اصلاح عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی کرونر و استروک و بهبود آگاهی ، نگرش و عملکرد مردم و کارکنان بهداشتی در رابطه با این عوامل , تحقیق درباره تحقیق مقاله اصلاح عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی کرونر و استروک و بهبود آگاهی ، نگرش و عملکرد مردم و کارکنان بهداشتی در رابطه با این عوامل , مقاله درباره تحقیق مقاله اصلاح عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی کرونر و استروک و بهبود آگاهی ، نگرش و عملکرد مردم و کارکنان بهداشتی در رابطه با این عوامل , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اصلاح عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی کرونر و استروک و بهبود آگاهی ، نگرش و عملکرد مردم و کارکنان بهداشتی در رابطه با این عوامل , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله اصلاح عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی کرونر و استروک و بهبود آگاهی ، نگرش و عملکرد مردم و کارکنان بهداشتی در رابطه با این عوامل ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله اصلاح عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی کرونر و استروک و بهبود آگاهی ، نگرش و عملکرد مردم و کارکنان بهداشتی در رابطه با این عوامل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت