مقدمه:
فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در عصر حاضر، نقشها و کارکردهای فراوانی دارد و تا کنون نیز محور بسیاری از تحولات جهانی بوده است. این فناوری بهعنوان یکی از مهمترین ابزار توسعهی همهجانبه، زمینههای لازم را برای اداره و مدیریت اطلاعات از طریق فرایندهای تولید، پردازش، توزیع، و مبادلهی آنها فراهم میآورد. دستیابی به چارچوبی هماهنگ و جامع از اطلاعاتِ دقیق و بهنگام، نیازمند آن است که ابزارهای لازم برای اجرای این فرایندها در اختیار کاربران آن قرار گیرد. بدین منظور باید با شناخت کاملی از اجزا و ساختارهای تشکیلدهندهی این فناوری، نسبت به ایجاد یا تقویت پایههای لازم در جهت گسترش آن اقدام شود. در این بین، شناخت جایگاه جهانی ایران در عصر ارتباطات، و میزان رشد ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقایسه با سایر کشورها میتواند راهکارهای مناسبی را برای توسعهی این فناوری در اختیار برنامهریزان کشورمان بگذارد و هشدارهای لازم را به آنان بدهد تا از سقوط در ورطهی شکاف دیجیتالی که امروزه گریبانگیر اکثر کشورهای در حال توسعه شده است، جلوگیری کنند.
یکی از کارامدترین روشها برای حصول این شناخت، بهکارگیری شاخصهای مناسبی است که قابلیت ارزیابی و مقایسهی میزان توسعهیافتگی کشور نسبت به متوسط جهانی در این زمینه را توأماً دارا باشند. امروزه در دنیا برای بررسی میزان توسعهی کشورها در زمینهی فناوری اطلاعات، از شاخصها و نماگرهای مختلفی استفاده میشود.
معرفی مرکز رشد ICT:
در عصر اقتصاد دانایی، نقش و جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بعنوان یکی از مؤلفههای اصلی توسعه انکارناپذیر است.
این فناوری انواع متنوعی از خدمات، محصولات و فناوریها را ارائه میکند که بعنوان ابزارهایی برای افزایش بهرهوری و در نتیجه بهبود شاخصهای توسعه بکار میروند. ICT منشأ و موجد تحولات اساسی در نحوه و استانداردهای زندگی انسان شده است. استان خراسان با برخورداری از توانمندیهای ویژهی دانشگاهی و صنعتی بعنوان یکی از استانهای پیشرو کشور درزمینهی ICT شناخته می شود.
اهداف:
1-بسترسازی جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی در زمینهی فناوری ارتباطات و اطلاعات؛
2-ایجاد زمینهی کارآفرینی، حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروی محقق جوان؛
3- کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
4- ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانشمدار و فناور فعال در زمینههای فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
5- بسترسازی به منظور ایجاد فرصتهای شغلی مناسب جهت جذب کارآفرینان و دانشآموختگان دانشگاهی در زمینههای
فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
6- تولید و توسعهی محصولات و فرایندهای فناوری اطلاعات و ارتباطات قابل عرضه به بازار.
زمینه های فعالیت:
1- امنیت اطلاعات و شبکه؛
2- - هوش مصنوعی؛
3- تجارت الکترونیک؛
4- نرمافزارهای کاربردی و اتوماسیونهای اداری و صنعتی؛
5- خدمات مرتبط با دولت الکترونیک و شهر الکترونیک
مهمترین صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات ICT در جهان:
از سال 1996 تاکنون صادرات محصولات ICT دو برابر شده و بالغ بر 100درصد رشد داشته است این در حالی است که میزان کل صادرات در جهان در این مدت تنها 60درصد رشد نشان می دهد.