مقدمه
امروزه اهمیت اسکلت ساختمان و ضرورت اطمینان از ظرفیت موجود و احتمال افزایش آن و همچنین قابلیت های مختلف و امکانات تقریبا خوب نسبت به مسائل موجود در مورد اسکلت فلزی و تعادل قابل قبول هزینه و کاربری ساختمان مورد استفاده اسکلت بتنی و کار با بتن را به صورتی محسوس به یک امر مهم ساختمانی بدل کرده است و اغلب سازه ها مخصوصا در مورد های حجیم و بزرگ با اسکلت بتنی اجرا می شوند چرا که علاوه بر امکان تغییر پارامترهای اجرایی حتی در حین کار و تنظیم امکانات موجود با طرح اولیه و همچنین سهولت فراهم کردن مصالح و در دسترس بودن آن نسبت به اسکلت فلزی کار با آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است هرچند کار با بتن ممکن است به ایده آل و استاندارد بودن کارهای فلزی نباشد اما آشنایی و جایگزین کردن آن در مواردیکه اجرای اسکلت فلزی با مسائل عمده ای چون تهیه حمل و مشکلات اجرائی ( در کارهای بزرگ و یا نگهداری اسکلت فلزی در هوای مرطوب ) روبروست اقتصادی تر به نظر می رسد . کار بتن ریزی توسط یک گروه 12 نفره مجرب و ورزیده در حداقل زمان مطلوب صورت می گرفت و علاوه بر این کارها با نظارت تکنسین و ناظر کارگاه صورت می گرفت کار بتن ریزی روند تقریباً خوبی در مقایسه با برنامه زمان بندی داشت و اختلاف ها اکثرا به 2 تا 3 روز خلاصه می شد و در مردا دماه حجم بتن ریزی قریب به 470 مترمکعب اعم از ستون سقف و دیوار بود که عدد قابل قبول است به واسطه آنکه بتن ریزی تابع شرایط و پارامترهای بسیار خاص و حتی گاه جزئی می باشد لذا برای حصول شرایط ایده آل و داشتن یک کیفیت استاندارد و استفاده حداکثر از امکانات موجود باید از کلیه مراحل از شروع کار تا پایان مسائل کلی را جدای از جزئیات ندانست چراکه تغییرات قابل توجه و مهمی از عدم دقت در همین مسائل ابتدائی پدید می آید روند کلی کار به تعیین جای کار آرماتوربندی قالب بندی و بتن ریزی خلاصه می گردد .
1-آرماتوربندی : آرماتوبندی وجه کلی مقاومت و هسته اصلی بتن است . آرماتور با توجه به نقشه های شرکت مشاور و طرح آن در سه دسته بندی تیرها و ستون ها و دیوارها دارای نقشه های اجرائی با اطلاعات کامل موجود در لیتوفر به پیمانکار ارائه می شود که باید با توجه به آن پیمانکار نسبت به خرید حمل و تعیین محل دپوی آرماتورها و برش و خم کاری و تهیه خاموت ها اقدام کند با توجه به وسعت پروژه آرماتورهای زیادی برای کار مورد نیاز بود این آرماتورها با توجه به تنوع تیپ ستون ها دیوارها و تیرها خود قسمت بزرگی از کار بود .
ستون ها در 10 تیپ مختلف و در ابعاد و ترازهای مختلف و تیر های اصلی در بیش از 34 تیپ و تیرهای فرعی در 20 تیپ طرح شده بودند اما تنوع آرماتورها در 6 تیپ آرماتور آجدار 10 جهت خاموت ها آرماتورها آجدار 12 جهت آرماتور کمکی تیرهای فرعی اصلی و ستون ها همچنین آرماتوربندی سقف و دیوار آرماتور آجدار 16 جهت تیرها ستون ها و همچنین آرماتورهای آجدار 20 و 24 و 28 جهت ستون ها و تیرها مورد نیاز بود همچنین به واسطه بزرگ بودن پروژه و اختلاف تراز شروع بلوک ها در بعضی قسمت ها شناژها نیز به صورت مسلح و شیبدار اجرا می شد .
-1 – 1 آرماتور بندی ستون ها : ستون ها به واسطه قائم قرار گرفتن در روی سقف و ضرورت نصب قائم و تراز آرماتوربندی مشکل تری نسبت به دیوار و سقف و تیرها داشتند چرا که در ستون های پایین به واسطه به کاربردن آرماتورهای قوی 28 و در ارتفاعی در حدود 6 متر و تحمل وزن یک میلگرد که در این طول چیزی در حدود 30 – 20 کیلوگرم وزن خواهند داشت که نگهداری و در ضمن بستن آن ضمن مشکل بودن سبب اتلاف وقت و نیروی انسانی می گردد لذا معمولا آرماتورها روی سطح زمین بافته و پس از نصب خاموت ها به صورت آزاد ستون را که در داخل دو نگهدارنده شبیه به تیر دروازه مهار است به وسیله تاور بلند کرده و در جای مخصوص قرار می دهند تا ضمن تراز شدن طول رویهم گذاری به دقت اندازه گرفته شده و ستون به وسیله سیم بخاری و سیم آرماتوربندی به آرماتورهایی که از سقف قبل بیرون است متصل گردد سپس خاموت ها را از دور ستون پایین کشیده و در محل های تعیین شده بوسیله سیم بخاری یا آرماتوربندی ثابت می کنند از آنجائیکه ممکن است بعلت ارتفاع زیاد گاه آرماتوربندی در اثر وزن خود کمانه کند و حالت قوسی بگیرد ( این مسئله در مورد ستون هایی که با آرماتور 16 بسته شده بود رخ می داد ) لذا در این صورت ستون ها را با سیم به هم می بندند تا مانع از این کار بشوند هرچند باید برای داشتن برنامه زمان بندی مطابق با عملیات معمولا خاتمه آرماتوربندی شروع قالب بندی است که در این صورت این مسئله زیاد مهم نیست اما گاه به علت تمرکز پروژه روی یک نقطه شرایط ادامه عملیات روی ستون های آرماتوربندی شده مهیا نمی شو دکه در این صورت باید برای آن هم آمادگی داشت .
آرماتورها چه در ستون ها و چه در تیرها گاه وصله می شوند بدین معنی که به علت در دسترس نبودن آرماتور کافی و همچنین یک طرح اقتصادی و کاهش اتلاف آرماتورها تا حد امکان باید طوری طرح داد تا بتوان از یک شاخه 12 متری حداکثر استفاده را کرد . لذا مجبوریم در نقاطی که آرماتور باید در یک مقطع قطع شود طولی را به عنوان رویهم گذاری در نظر گرفت این طول در آرماتورهای مختلف متفاوت است .
این روی هم گذاری در تیرها به سهولت صورت می گیرد درصورتیکه از آنجائیکه آرماتوربندی در ستون نباید فضای بتن ریزی و همچنین با کاهش زیاد فاصله بین میلگردها همراه باشد چرا که در جاگیری بتن و ویبره شدن آن مشکل ایجاد می کند لذا آرماتور ستون های تراز بالا با یک خم جزیی در مجاورت آرماتور انتظار ستون تراز پایین در طول وصله بسته می شود آرماتوربندی معمولا در یک تراز به صورت همزمان صورت می گیرد چرا که تیپ های مشابه در یک تراز زیاد بوده و به علت مشابه بودن کار آرماتوربندی سرعت می گیرد همچنین می توان با تمرکز اکیپ در یک کار مهم عملیاتی را افزایش داد.