فرکانس
هوا دارای خاصیت ارتجاعی میباشد هنگامی که یک لایه از مولکولهای هوا به جلو رانده میشود، این لایه به نوبه خود لایه دیگری را به جلو میراند و خود به حال اول بر میگردد. لایه جدیدی نیز لایه دیگری را به جلو میراند و به همین ترتیب این عمل بارها و بارها تکرار میگردد تا انرژی به پایان برسد. این جابجایی مولکولها اگر بیش از 16 مرتبه در ثانیه تکرار میگردد صدا بوجود میآید. هر رفت و برگشت لایه هوا یک سیکل نام دارد و تعداد سیکل در ثانیه تواتر یا بسامد یا فرکانس نامیده میشود.
فیزیک(فیزیولوژی) گفتار
عموما برای ما بصورت نوعی فعالیت یک پارچه ظاهر می شود اما این تبدیلهای پیاپی از مرحله ای به مرحله دیگر که در پیامی گفتاری پیش می آید در حقیقت طبیعت اساسی گفتار را که رشته ای از تغییرات است تشکیل می دهد. لکن علیرغم این پیچیدگی ما قادریم در بیشتر اوقات با یکدیگر به راحتی ارتباط برقرار کنیم . این بدان معناست که میان تمام صورتهای مختلف یک پیام ، شامل واحدهای زبانی ، ضربانهای عصبی ، حرکت اندامها و امواج صوتی تقارن همه جانبه و منظم یا ارتباط درونی برقرار است .بطوری که اطلاع یا پیام اصلی وقتی از گوینده به شنونده می رسد از بین نمی رود . پایه این اطلاع بنیادی دستگاه زبانی است که برای طرفین یعنی گوینده و شنونده شناخته شده است . دستگاه زبانی دقیقا مشخص می کند که چه صداهایی باید از یکدیگر متمایز شوند ، چه آهنگ گفتار یا الگوی وزنی باید بکار گرفته شود و مکانیسم دستگاه تولید صدا چگونه هدایت می شود تا این رشته عملیات تفاوتهایی در امواج صوتی حاصل گردد و این تفاوتها بعدا از طریق گوش شنونده دریافت شود و ماده اصلی را برای باز سازی و درک پیام بوجود آورد .تحقیق درباره گفتار قبل از هر چیز بررسی روابط و همبستگی های بین شکل های مختلف یک پیام گفتاری را الزام آور می کند و از آنجا که تبدیلها از ماده ای به ماده دیگر رخ می دهد، بنابراین هر سطحی از فعالیتهای گفتاری شیوه بررسی خاص خود را می طلبد بخش زبانی گفتار با وابستگی اش به حافظه و فعل و انفعالات ذهنی در حقیقت احتیاج به یک بررسی روانشناختی دارد ، بررسی اعمال سلسله اعصاب و عضلات مساله ای فیزیولوژیکی است و بالاخره تولید و انتقال امواج صوتی در قلمرو علم فیزیک قرار می گیرد .
اما در اینجا دوباره باید تاکید کرد که فیزیولوژی یا فیزیک گفتار فقط تا آنجا مورد علاقه و بررسی ما خواهد بود که در عملکرد چهار چوب دستگاه زبانی قرار گیرد . حقایق زیادی درباره فیزیک گفتار وجود دارد که باید بررسی شوند ، حقایقی که در تمام دستگاههای زبانی کاربرد دارند بویژه بخشایی که به تولید صدا از طریق مکانیسم گفتار می پردازند ولی به هر صورت برای راحتی کار زبانی خاص بعنوان مبنا برای ارجاع مورد بررسی قرار می گیرد و برای این منظور طبیعتا دستگاه صوتی زبان انگلیسی مورد نظر خواهد بود . صدا ها عناصر فیزیکی اند و تابع همان قوانینی هستند که بسیاری از پدیده های جهان مادی بر آن استوارند . صدا ها در حقیقت تاثیر نیروهایی را نشان می دهند که بر روی اجسام مادی عمل کرده و لرزشهای گوناگون تولید می کنند . مقیاسی که صدا های گفتار را به طبقاتی در درون خود تقسیم می کند به هر صورت مبتنی بر علم فیزیک نبوده است چرا که اساس این طبقه بندی بر دستگاه شنیداری انسان استوار است . صدا ها در حقیقت آن دسته از اعمال فیزیکی اند که به احساس صدا در انسان منجر می شوند به بیان دیگر مکانیسم شنیداری انسان فقط به تعداد محدودی از حوزه های صدایی موجود در جهان مادی حساس است .حواس خود بخشی از جهان روانی اند به گونه ای که بررسی صداهای گفتار به ناچار بین دو حوزه علمی روانشناسی و فیزیک ارتباط برقرار می کند . این حقیقت دارد که واژه آکوستیک معمولا تنها درباره تاثیرات فیزیکی صدا بکار می رود ولی خود واژه در ریشه معنایی اش رابطه تاثیرات فیزیکی را با حس شنوایی نشان می دهد . صداهای زبانی تنها طبقه محدودی از صداها هستند و همانطور که قبلا اشاره شد در بررسی جنبه فیزیکی گفتار هدف اصلی این است که نه فقط رابطه بین ورودی فیزیکی در گوش ایجاد کند بلکه ارتباط آن با سازمان گسترده تر این حواس در ارتباط با دستگاه زبانی مورد بررسی قرار می گیرد .
در دنیای صدا ها مانند سایر پدیده های جهان پاره ای چیزها که اتفاق می افتند دارای خصلت نسبتا ساده ای هستند و پاره ای دیگر به شدت پیچیده اند . اصولا می توان بدون هیچگونه دانشی از علم مکانیک تشخیص داد که بررسی کار یک دوچرخه آسانتر از بررسی کار یک ماشین هشت سیلندر است . دومی پیچیده تر است از این جهت که اعمال بسیار متنوعی به طور همزمان صورت می گیرد و برای تمییز مکانیزم کار یک ماشین احتیاج به اندازه گیری های مختلفی دارد و همین طور اندازه گیری در ابعاد دقیق تر الزام آور می شود . صدا های گفتار از پیچیده ترین صداهای موجود در طبیعت اند و تشخیص آنها به همان اندازه پیچیده است .اصولی که بکار گرفته می شود نسبتا ساده است و می توان بدون داشتن دانش قبلی از علم فیزیک یا ریاضیات آنرا فرا گرفت ولی برای روشن شدن این اصول لازم است بجای بررسی صداهایی که که در گفتار ظاهر می شوند ابتدا از صداهایی شروع کرد که از نظر فیزیکی یا آکوستیکی بسیار ساده ترند . برای مثال می توان از صداهای موسیقی که اغلب از صداهای گفتاری پیچیدگی کمتری دارند آغاز کرد .
زنجیره گفتار
وقتی دو نفر با یکدیگر سخن می گویند فعالیتهای گوناگون بسیاری در میان آن دو به وقوع می پیوندد .اساسی ترین بخش این فعالیتها در مغز آنها صورت می گیرد چرا که مغز جایی است که تمام دانش زبانی آنها که آنها به صورت گفتار به کار می گیرند ، در آن انباشته شده است این دانش زبانی برای ارتباط از راه گفتار الزامی است . ما اطلاعات راجع به دستگاه واجی زبان را که شامل تفاوتهای بارزی در صدا ، آهنگ و الگوی موزون گفتار می شود همچنین قوانین دستوری و نحوی که بر گفتار ما حاکم اند و همینطور واژگان گسترده ای که در هنگام شنیدن یا تولید گفتار بخاطر می آوریم همه را در مراکز گفتاری مغز نگه داری می کنیم . در تمامی طول زمانی که یک نفر در حال سخن گفتن است مغر او آنچه را که شخص می خواهد بگوید به صورت ساختهای زبانی در می آورد