تحقیق مقاله نقش رسانه ها در کارآفرینی

تعداد صفحات: 21 فرمت فایل: word کد فایل: 23745
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقش رسانه ها در کارآفرینی

    نقش رسانه ملی و مطبوعات در ترویج فرهنگ کارآفرینی

    « در عصر حاضر دولت ها از طریق رسانه های همگانی و اختصاص بودجه های قابل توجه جریان‌های فکری، فرهنگی و سیاسی را هدایت و راهبری می کنند. کمتر کسی است که تأثیر رسانه های همگانی به ویژه رادیو و تلویزیون را در فرهنگ جامعه نادیده بگیرد. نشانه بارز آن گرایش مردم از همه قشرهای سنی و تحصیلاتی به برنامه های رسانه جمعی است و تأثیرات سریع و عمیق آن در فرهنگ جامعه به روشنی مشهود است. اما به نظر می رسد از این ابزار کارساز آن طور که بایسته و شایسته است در امر توسعه کارآفرینی بهره لازم گرفته نمی شود. و علیرغم نقش و اهمیت کارآفرینی در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده از این ابزار مورد غفلت واقع شده است. »

    راهبردهای ترویج و اشاعه فرهنگ کارآفرینی

    « اگر از دیدگاه ”شیوه زندگی“ به فرهنگ بنگریم نمی‌توانیم آن را از مقوله کار و نحوه کسب درآمد جدا بدانیم. کار و فرهنگ همواره و در تمام جوامع بر یکدیگر تاثیر متقابل داشته‌اند. روش‌‌های رایج کسب درآمد تا حد زیادی بر نحوه رفتار افراد و تعامل آن‌ها با یکدیگر موثر است. گسترش کارآفرینی نیز به عنوان عامل ایجاد اشتغال و تولید ثروت در جامعه, نتایج فرهنگی ویژه‌ای را در پی خواهد داشت که قابل تامل و بررسی است.
    همچنین نحوه شکل‌گیری و ثمربخشی کارآفرینی, روش‌ها و شیوه‌های خاصی را می‌طلبد که بر پایه باورها و ارزش‌های ویژه‌ای استوار شده است. مجموعه این روش‌ها و باورها را می‌توان یک فرهنگ تلقی نمود. در واقع فرآیند کارآفرینی در بطن خود فرهنگ خاصی را نهفته دارد. این فرهنگ را می‌توان همان فرهنگ حاکم بر شرکت‌های کارآفرینی کوچک دانست: مفهوم مشترکی است که اعضای شرکت پذیرفته‌اند و ارزش‌ها, باورها و روش‌های مشترکی است که بر فعالیت شرکت حاکم است.»

    آموزش و یادگیری کارآفرینی

    « سرعت تغییرات و تحولات از حد تصور فراتر رفته، به گونه ای که خلاقیت و نوآوری به عنوان اصلی اساسی از عوامل مهم بقای سازمان ها و شرکت های جوان پذیرفته شده است. بر اساس این استدلال، کشورهای پیشرفته بر آموزش خلاقیت و کارآفرینی تأکید بسیار کرده ودر این راستا در انتخاب افراد خلاق، نوآور و آینده نگر که رهیافت های بدیع و خلاق برای مسائل پیچیده ارائه کنند، توجه خاص مبذول داشته اند. »

    زمینه های تحقیقاتی مناسب در کارآفرینی

    کارآفرینی به عنوان یک پدیده نوین در اقتصاد نقش موُثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است. کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزه دارای نقش کلیدی است. به عبارت دیگر در یک اقتصاد پویا ، ایده ها ، محصولات ، و خدمات همواره در حال تغییر می باشند و در این میان کارآفرین است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان می آورد.از این رو در یک گسترده وسیع تمام عناصر فعال در صحنه اقتصاد (مصرف کنندگان ، تولید کنندگان ، سرمایه گذاران) باید به کارآفرینی بپردازند و به سهم خود کارآفرین باشند.

    آنچه دراین رابطه اهمیت دارد این است که علیرغم اهمیت روزافزون این پدیده و نقش فزاینده آن در اقتصاد جهانی کمتر به این موضوع پرداخته میشود. وضعیت اقتصادی کشور و ترکیب جمعیتی امروزه بیش از پیش مارا نیازمند یافتن زمینه های پیشرو در صحنه اقتصادی می کند و در این راستا ضرورت داشتن مدل ، الگوها و راهکارهای مناسب جهت آموزش ، تربیت و استفاده بهینه از نیروی فعال و کارآفرین بیشتر می شود.
    در این رابطه با استفاده از منابع موجود و تجربیات حاصله فهرستی از موضوعات قابل تحقیق در سطح کارشناسی ارشد( و بعضا " در سطح دکتری) بصورت پروژه تحقیقاتی یا پایان نامه یا هر گونه تحقیق دیگری بطور خاص و در سطح مشخصی باید مورد توجه قرار گیرد.

    اهم موضوعات قابل تحقیق در کارآفرینی:
    جنبه های اقتصادی کسب و کار
    ویژگی های روانشناختی و فردی
    عوامل اجتماعی ونقش دولت
    آموزش کارآفرینی
    نقش شرکتهای کوچک
    نقش استراتژی و عوامل سازمانی
    تکنولوژی اطلاعات

    1- جنبه های اقتصادی کسب و کار:
    بررسی علل و عوامل عدم موفقیت کارآفرینان در ایجاد کسب و کارهای جدید
    مطالعه و بررسی فرآیند ایجاد کسب و کار توسط کارآفرینان و ارائه الگوی رفتاری آنان د رصنایع مختلف
    بررسی و تجزیه و تحلیل اقدامات کارآفرینانه شرکتها بر اساس الگوی شومپیتر
    بررسی انواع کارآفرینان در ساختار اقتصادی (ارتباط نوع فرصتهای اقتصادی و نوع کارآفرینان)
    بررسی شیوه های تاُمین مالی برای حمایت از کارآفرینان
    نقش کارآفرینان در رشد و توسعه اقتصادی از دیدگاه تئوریهای اقتصاد
    رویه ها و روش های مالی در موسسسات کارآفرینی
    نقش کارآفرینی در احیای صنایع رو به زوال
    نقش کارآفرینی و اشتغال زایی( بویژه جوانان)
    بررسی رابطه بین ارزشها و قوانین اسلامی و اشاعه فرهنگ کارآفرینی کارآفرینی و موُسسات خیریه
    جهانی شدن (Globalization ) و کارآفرینی
    جایگاه کارافرینی در نظریات توسعه اقتصادی کشورهای جهان سوم
    کارآفرینی در بخش کشاورزی

    2- ویژگی های روانشناختی و فردی:
    بررسی علل خروج نیروهای کلیدی شرکت ها و تجزیه روند ادامه آینده شغلی آنها در بخش های صنعت و خدمات
    شناسایی کارآفرینان موفق و ارائه الگوی موفقیت آنها در بخش صنعت و خدمات
    بررسی ویژگی های شخصیتی (Traits ) و روانشناسی کارآفرینان فردی( Entrepreneurs)
    بررسی ویژگی های شخصیتی - روانشناسی کارآفرینان سازمانی ( Intrapreneurs)
    بررسی متغیر های تسهیل کننده و نیازهای مختلف کارآفرینان در صنایع مختلف
    مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویژگی های کارآفرینان فردی و سازمانی بین ایران و امریکا
    مطالعه در خصوص ویژگی ها و انگیزه های کارآفرینان زن
    نقش والدین در تربیت و ایجاد خلاقیت و ویژگی های شخصیتی در کارافرینان
    اخلاق کارآفرینی( Entrepreneurship ethics)
    تفاوت بین مدیران و کارآفرینان در بخش صنعت و خدمات ایران
    عوامل موُثر بر تصمیم گیری توسط کارآفرینان
    مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویژگی های کارآفرینان فردی و سازمانی در صنایع مختلف ایران
    بررسی و تطبیق ویژگی های کارآفرینان در صنعت و خدمات

    3- عوامل اجتماعی ونقش دولت:
    بررسی و مطالعه متغیرهای جمعیت شناختی کارآفرینان در صنایع مختلف
    بررسی نقش ساختارهای حقوقی و قانونی در توسعه کارآفرینی
    بررسی ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان
    بررسی نقش سیاست های حمایتی دولت در توسعه صنعتی و ایجاد شرکت های جدید
    نقش دولت در ایجاد مراکز آموزش و ترویج کارآفرینی
    بررسی جنبه های قانونی و حقوقی ایجاد یک فعالیت جدید در قالب یک شرکت
    نقش رسانه های گروهی در ترویج کارآفرینی در جامعه
    ارائه الگوی شبکه کارآفرینی و ارائه آن
    موانع کارآفرینی در کشورهای جهان سوم
    ارتباط قانون کار و مقررات مربوطه با فرهنگ کارآفرینی در ایران
    بررسی عوامل جامعه شناختی در کارآفرینی
    تأثیر هنر بر استعداد کارآفرینی

    4- آموزش کارآفرینی:
    طراحی دوره های آموزشی در سطوح دبستان، راهنمایی و دبیرستان در خصوص کارآفرینی
    طراحی دوره های آموزشی در سطوح دانشگاه
    مدل ارزیابی بازده سرمایه گذاری در آموزش کارآفرینی
    ارتباط صنعت و دانشگاه و نقش آن در کارآفرینی
    ارائه راهکارهای اجرایی آموزش کارآفرینی و ایجاد پرورشگاههای کارآفرین ( Incubator ) توسط نهادهای اجرایی و آموزشی

    5- نقش شرکتهای کوچک:
    بررسی و تجزیه و تحلیل علل عدم شکل گیری زنجیره های خدماتی - توزیعی فرانشیز (Franchise) در ایران
    نقش شرکتهای کوچک در توسعه اقتصاد
    بررسی و ارزیابی پروژه ها و فرصتهای کارآفرینی
    نقش فرانشیز در توسعه کارآفرینی
    ساختار سرمایه در مؤسسات کوچک و کارآفرین
    مدیریت استراتژیک در مؤسسات کوچک و نقش کارآفرین در تدوین استراتژی
    بررسی زمینه های کارآفرینی در صنایع کوچک ایران
    نقش فرانشیز در اشتغال زائی و توسعه اقتصادی

    6- نقش استراتژی و عوامل سازمانی:
    ساختارهای تأمین مالی پروژه های کارآفرینانه و Capital Venture
    بررسی استراتژی های کارآفرینی سازمانی در رشد و بقای شرکتها رابطه مدیریت، رهبری و فرهنگ در مؤسسات کارآفرین
    نقش تیم مدیریت در کارآفرینی (سازمانی)
    ارتباط چرخه عمر سازمان با کارآفرینی
    اثربخشی در مؤسسات کارآفرین و مقایسه با مؤسسات غیر کارآفرین
    ارتباط بین بازاریابی و کارآفرینی
    دورنمای کارآفرینی در قرن 21 و پیامدهای آن برای ایران
    توسعه ساختارهای زیربنایی کارآفرینی در کشور
    نقش ساختار و استراتژی در مؤسسات کارآفرینی
    ایجاد تیمهای کارآفرینی جهت رشد مؤسسه
    چالشهای مؤسسات دارای رشد سریع و کارآفرینانه
    انحلال مؤسسات و شرکتها در بخشهای مختلف صنایع
    تبیین مدل مدیریت منابع انسانی مبتنی بر پرورش کارآفرین

    7- تکنولوژی اطلاعات :
    نقش تکنولوژی اطلاعات و اینترنت در توسعه فرصتهای کارآفرینی
    فرایند انتقال تکنولوژی و فرایند نوآوری در شرکتهای کارآفرین
    بررسی استفاده از تکنولوژی اطلاعات در کارآفرینی در ایران
    طراحی سیستم اطلاعات کارآفرینی در صنعت و خدمات
    طراحی سیستمهای پاداش و حقوق و دستمزد مبتنی بر الزامات کارآفرینی

    رسانه ها و کارآفرینی

    رسانه های دیحیتال ، نسل سوم رسانه ها تلقی می شود. رسانه های دیجیتال ، به عنوان ابزار اطلاع رسانی و ارتباطاتی هدفمند در دهکده جهانی امروزی مورد توجه قرار گرفته است . این روزها ، توجه خاصی به رسانه های دیجیتالی شده است و این مسئله از اجلاس دوم جامعه اطلاعاتی در کشور تونس که سال گذشته برگزار شد ، مشهود است .

    عنوان رسانه های دیجیتال یا digital media در ادبیات 3 دهه اخیر ارتباطات و اطلاع رسانی مطرح شده است . پیش از آن ، رسانه های سنتی یا Traditional Media که مجموعی از رسانه های جمعی و مکتوب به شمار می آید ، تا اواسط قرن بیستم ، قدرت بلامنازع عرصه ارتباطات و اطلاع رسانی جهانی به شمار می آمد .

    تافلر و تأکید بر کارآفرینی رسانه ها

    آلوین تافلر محقق معاصر شهیر آمریکا در کتاب جنجالی موج سوم خود که در دهه هفتاد میلادی ، جنبه های نوین زندگی خاصی که بشر در آینده با آن برخورد خواهد کرد ، از شیوه های خرید کردن تا تغییر در رویکردهای ارتباطات ملل را به تفسیر پرداخت . این تفسیر از نوع زندگی آدمی در هزاره سوم ، در حقیقت تبیین کلی ساختاری بود که مارشال مک لوهان کانادایی یکصد سال پیش از تافلر ، سرزمین  global Village (دهکده جهانی) را برای انسان ها پیش بینی کرده بود و الان ، ما کاربران اینترنت و رسانه های دیجیتالی امروزی ، در حقیقت ساکنان این کره جدید هستیم. انقلاب ارتباطاتی که تافلر از ان به نام موج سوم یاد کرده بود ، نسل سوم رسانه ها که همانا رسانه های دیجیتالی بودند را به صورت اجمالی معرفی کرد . مهندس عبدالله شهریوری ، مدیر خدمات پس از فروش شرکت HiGrade انگلستان در ایران در مورد نقش رسانه های دیجیتال در کشورهای جهان الالخصوص در ایران می گوید :

    نقش انکار ناپذیر رسانه های دیجیتال ، در توسعه زیر ساخت های ارتباطی و حتی عمرانی و کارآفرینی کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران ، اثر بخش بوده است .

    هم اکنون می توان ، دستگاه های دیجیتالی مختلفی مانند : DVD – NOTE BOOK – VIDEO –DMS(Digital Media Station) را در خانه های خیلی از ایرانیان پیدا کرد که نتیجه پذیرش سریع فرهنگ ایران نسبت به رسانه های دیجیتال بوده است .

    اما آن چه امروز اتفاق افتاده است ، به مراتب شگرف تر از آن چیزی است که تافلر در کتب خود از آینده ارتباطات دنیا ، پیش بینی کرده بود. موفقیت فناوری های راهبردی و پیچیده بشر که تا حد زیادی مدیون علوم پایه مانند ریاضیات و فیزیک و علم رایانه می باشد ، افق های جدیدی را پیش روی بشر امروزی قرار داد تا نسل تازه ای از   ارتباطات بشری را پیش روی خود ، قرار دهد . آن چه امروز رسانه های دیجیتال بر اساس کاربرد خود در اختیار ما قرار می دهند ، بیش از آن چیزی است که در دهه های پایانی هزاره دوم میلادی از آن یاد می شد. پاپیروسی که چینی ها و مصری ها در هزاران سال پیش ، اساس ارتباطات مکتوب خود را بر پای آن شکل می دادند ، پس از گذشت 2 انقلاب یعنی انقلاب کشاورزی و صنعت سنتی ، ما اختراع ماشین چاپ گوتنبرگ آلمانی ، صفحه جدیدی را در ارتباطات بشری ایجاد کرد. ساخت رادیو و پس از آن ، انقلاب تلویزیون که به عنوان گسترده ترین رسانه جمعی تلقی می شود ، مسیر برنامه های پیشرفت ارتباطی بشر را به سمت و سوی رسانه های دیجیتال ، باز کرد. دائره المعارف های بزرگ مانند بریتانیکا ، رسانه های دیجیتال را به مجموعه ای ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری می دانند که حجم زیادی از اطلاعات را در فرمت های مختلف در کم ترین زمان و با بهترین و بیش ترین کیفیت در اختیار حجم وسیعی از کاربران خود قرار می دهند. این شاخص ها را در رسانه های نسل اول و دوم نمی توان یک جا پیدا کرد. شما هر تلویزیونی که راه اندازی کنید تا بر روی ماهواره ها قرار نگیرد ، برای همگان قابل مشاده نیست . هر نشریه ای را نیز که منتشر کنید ، تا در شبکه های اطلاع رسانی جهانی ارائه نشود و یا تیراژ میلیونی نداشته باشد ، در اختیار شمار گسترده ای از مخاطبان سازمان شما قرار نخواهد گرفت . تازه اگر موفق به چنین امری شوید ، هزینه های گزافی را باید متقبل شوید. اما رسانه های دیجیتال امروزی ، در وقت و هزینه ها بسیار صرفه جویی می کنند. روزنامه ای مانند واشنگتن پست www.washingtonpost.com که روزانه بیش از 2 میلیون بازدید دارد ، بیش از نسخه چاپی خود خواننده دارد . جالب ان که درصد بالایی از بیننده های ان ، غیر آمریکایی هستند. خریدی که از خرده فروشی آمازون www.amazon.com در سال های اخیر ثبت شده است ، بیش از فروش کل فروشگاه های زنجیره ای مشهور Harrolds در انگلستان است ! آیااین جز با ظرفیت های ممتاز رسانه های دیجیتال به دست آمده است ؟ نباید فراموش کرد که اکنون بیل گیتس ، ثروت مند ترین مرد جهان ، ثروت خود را از راه تقویت رسانه های دیجیتال کسب کرده است . آیا به نظر شما ، ساکنان خوش شانس دره سیلیکون ، یعنی مدیران گوگل www.google.com ، سرمایه 80 میلیارد دلاری خود را که از ظرف کم تر از یک دهه به دست آورده اند ، جز با حضور گسترده و هوشمندانه در رسانه های دیجیتال بوده است ؟  در حقیقت بر مبنای آمارهای رسمی منتشر شده ، در سال 2004 میلادی ،  از مجموع 16000 میلیارد دلار گردش تجارت جهانی ، بیش از 6000 میلیارد دلار آن از طریق تجارت مبتنی بر شاخص های الکترونیکی و آی تی مدار ایجاد شده است . یعنی ضریب اثر بخشی نهایی رسانه های دیجیتال در ارتقای نوع درآمد و شیوه های کسب آن ، آرام آرام ، نقش بی بدیل خود را نمایان می کند. پر واضح است که حرکت در عرصه رسانه های دیجیتال ، نه تنها اشتغال زایی بسیار فراگیر و گسترده ای را به همراه خواهد داشت ، بلکه با کم ترین سرمایه ، بیش ترین ارزش افزوده نصیب فعالان خواهد شد . بنابراین ایجاد برنامه های کلان دولتی برای گسترش رسانه های دیجیتال و تدوین طرح های جامع برای حضور دادن این رسانه ها در امور آموزشی ، تحقیقاتی و اطلاع رسانی ، ضروری تصور می شود .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقش رسانه ها در کارآفرینی

    فهرست:

    نقش رسانه ملی و مطبوعات در ترویج فرهنگ کارآفرینی

    راهبردهای ترویج و اشاعه فرهنگ کارآفرینی

    زمینه های تحقیقاتی مناسب در کارآفرینی

    HiGrade ؛ افتحار صنعت دیجیتال ایرانی

    حال و آینده رسانه های دیجیتال در ایران 

     

    منبع:

     

    www.ghodsnewsdaily.com

     

    www.farhangianir.com

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نقش رسانه ها در کارآفرینی, مقاله در مورد تحقیق مقاله نقش رسانه ها در کارآفرینی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش رسانه ها در کارآفرینی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نقش رسانه ها در کارآفرینی, تحقیق درباره تحقیق مقاله نقش رسانه ها در کارآفرینی, مقاله درباره تحقیق مقاله نقش رسانه ها در کارآفرینی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش رسانه ها در کارآفرینی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نقش رسانه ها در کارآفرینی, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نقش رسانه ها در کارآفرینی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت