باسمه تعالی
مقدمه
امروزه ضرورت ایجاد تحول در فرآیند یاددهی –یادگیری و روش های تدریس مورد اذعان تمامی صاحب نظران و مسئولین آموزش و پرورش می باشد.تأکید بر روش های فعال و مشارکتی تدریس و جنبه های کاربردی دروس ,زمینه های تفکر را در دانش آموزان تقویت نموده ,یادگیری از دوام و عمق بیشتری برخوردار گردیده و انگیزه ی فراگیران را افزایش می دهد . توجه به فعالیت های آزمایشگاهی و کارگاهی در مدارس سبب اعتلای آموزش و رشد خلاقیت های دانش آموزان می شود.
در این راستا و با عنایت به نتایج حاصل از بازدید گروههای آموزشی از مدارس,در ستاد فعال سازی آزمایشگاهها و کارگاه های استان ,مصوب گردید که به منظور تقویت و توسعه آزمایشگاهها و کارگاههای مدارس و فعالسازی آنها ,مجموعه آزمایش های قابل اجرای دروس فیزیک –شیمی –زیست شناسی و زبان انگلیسی توسط گروههای آموزشی استان طراحی و مدون گردیده و متناسب با محتوای کتاب درسی در طول سال تحصیلی توسط دبیران محترم دروس مربوطه در مدارسی که امکانات آزمایشگاهی دارند پیگیری و اجرا گردد.
جزوه حاضر شامل مجموعه آزمایش های قابل اجرا در دروس فیزیک –شیمی –زیست شناسی و زبان انگلیسی می باشدکه متناسب با محتوای دروس زمان بندی گردیده است . از سر گروههای آموزشی دروس مربوطه و دبیران محترم انتظار می رود با بها دادن به ساعات آزمایشگاه ,زمینه ی اجرای آزمایش های پیشنهادی را فراهم آورده و به تعمیق یادگیری فراگیران کمک شایان توجهی بنمایند. از مدیران محترم واحدهای آموزشی نیز تقاضا داریم ضمن گنجاندن ساعات آزمایشگاه ها در برنامه ی هفتگی دبیرستان ,زمینه انجام آزمایش ها را بیش از گذشته فراهم آورند تا با تعامل بیشتر مسئولین مدرسه و دبیران و متصدیان محترم آزمایشگاهها ,شاهد فعال تر شدن آزمایشگاهها و رشد فعالیت های علمی و کارگاهی فراگیران باشیم .
از سرگروههای محترم آموزشی دروس مربوطه در نواحی و مناطق استان نیز انتظار داریم ضمن توجیه دبیران محترم و ایجاد هماهنگی های لازم ,در بازدید از فرآیند تدریس دبیران ,فعالیت های آزمایشگاهی و کارگاهی را مد نظر قرارد داه ,دبیران فعال در این زمینه را شناسایی و مورد تقدیر قرار دهند.
امید است با تلاش و همت مسئولین و دبیران محترم شاهد توسعه توأمان دانایی و توانایی فراگیران باشیم .
کارشناسی تکنولوژی و گروههای آموزشی دورهء متوسطهء استان اصفهان
آزمایش های پیشنهادی برای کتاب درسی شیمی (1)
در برنامه ی پیشنهادی برای هرماه دو جلسه ی آزمایشگاه در نظر گرفته شده است:
نیمهء اول مهرماه
آشنایی با موارد ایمنی در آزمایشگاه- آشنایی با برخی ابزارهای آزمایشگاهی
آشنایی با طرز درست نوشتن گزارش کار-گروه بندی دانش آموزان
نیمه دوم مهرماه
مقایسهء ظرفیت گرمایی آب باچند مادهء دیگر
بررسی رسانایی الکتریکی برخی محلولها(مانند آب طبیعی-آب نمک-آب و الکل و ...)
بررسی کشش سطحی آب
نیمهء اول آبان ماه
تجزیه ی الکتریکی آب
اثر دما بر انحلال پذیری یک ماده و رسم نمودار قابلیت انحلال
تهیه ی محلول فراسیر شده
نیمهء دوم آبان ماه
اندازه گیری حجم گاز CO2 در یک بطری نوشابه
اندازه گیری مقدار هوای حل شده در آب
نیمهء اول آذرماه
تغییر رنگ شناساگرها در محیط اسیدی –بازی(لیتموس-فنل فتالئین –متیل نارنجی و ...)
استفاده از گلبرگ گلها به عنوان شناساگرها
بررسی PH برخی از مواد(مانند صابون –مایع سفید کننده-سرکه-آب پرتقال و ...)
نیمهء دوم آذرماه
وابستگی حجم و فشار یک گاز با دما
تعیین تجربی رابطهء دما وحجم برای یک گاز (قانون شارل