در باره شرکت
این شرکت در سال 1373 به صورت شرکت سهامی خاص به ثبت رسید ه است و
فعالیت های عمده شرکت اجرای قراردادهای پنجگانه منعقده با شرکت برق منطقه
می باشد
موضوع قراردادهای پنجگانه به شرح ذیل می باشد :
1-قرارداد "خدمات مشترکین"در خصوص خدمات بعد از برقراری سرویس برق و
انجام کلیه اقدامات مورد نیاز مشترکین
2-قرارداد "برنامه ریزی و طراحی"در خصوص مطالعه ،برنامه ریزی و طراحی
اقدامات مرتبط،احداث ،توسعه،اصلاح و بهینه سازی تاسیسات توزیع
3-قرارداد "اصلاح و بهینه سازی شبکه های توزیع " در خصوص حمل ،نگهداری
مواد و نصب و اجرا در جهت اصلاح و بهینه سازی خطوط و پست ها ، ساختمانها
و روشنایی معابر
4- قرارداد " توسعه و نوسازی شبکه های توزیع " در خصوص حمل ،نگهداری
مواد و نصب و اجرا در جهت توسعه و نوسازی خطوط و پست ها ، ساختمانها و
روشنایی معابر
5- قرارداد " بهره برداری از شبکه های توزیع " در خصوص بهره برداری بهینه
از شبکه های توزیع در محدوده عملیاتی ودر راستای تامین برق مطلوب و مطمئن و
دائم مشترکین
دفتر نظارت بر خدمات مشترکین و فروش
این دفتر وظیفه مشاوره و نظارت بر کار خدمات مشترکین امور هشتگانه برق
مشهد را بر عهده دارد ضمنا" انعقاد قراردادهای بالای یک مگا وات تا سقف دو
مگاوات نیز با این دفتر می باشد و این کار در امور انجام نمی گیرد. وظایف
سازمانی فوق در قالب چارت ذیل انجام می گیرد:
مسئول دفتر
کارشناس وصول مطالبات
کارشناس عقد قراردادها
کارشناس تشخیص مصرف
ناظر1
ناظر 2
پس از انعقاد قرارداد با پیمانکار بر اساس برنامه زمانبندی شده که توسط رانیر تهیه
شده قسمت تشخیص امور هشتگانه اطلاعات جمع آوری شده (کنتور خوانی )را از
پیمانکار دریافت می کند ، پیمانکاربرای جمع آوری اطلاعات کنتورها از وسیله ای
به نام پی دابل یو استفاده می کند
مسئول تشخیص مصرف مستقر در امور بویسله متصدی مصرف بطور رندمی
روزانه 40 تا 60 مورد از قرائت کنتورها را کنترل و گزارش آنرا به دفتر نظارت
می فرستد ، این دفتر هم بصورت موردی ،بعضی از گزارشات را کنترل می کند ،
کارانه متصدیان مربوطه بر حسب تعداد بازدید روزانه مشخص می شود ، مسئول
تشخیص میانگین کارانه متصدیان را دریافت میکند ،نحوه پرداخت دستمزد به
پیمانکار به این صورت است که پیمانکار صورت وضعیت کار انجام شده را هر دو
ماه یکبار به مسئول تشخیص ارائه می کند که پس از تایید به دفتر نظارت برای
کنترل و اعمال اضافات و کسورات فرستاده می شود اضافات یا تشویقی ها مربوط
به گزارش بعضی موارد همچون شناسایی کنتور ،گزارش خرابی کنتور و ... می
باشد ،
کسورات مانند کنتور خوانی غلط و... می باشد پس از اعمال نرخهای مربوط و
محاسبه ی مبلغ ریالی صورت وضعیت ، جهت پرداخت به امور مالی ارسال می
شود ، مسئول قطع و وصل امور هشتگانه با توجه به لیست بدهکاران که در موعد
مقرر بدهی خود را پرداخت نکرده اند ، یا اینکه مجوز استفاده از برق آنها به پایان
رسیده است و یا حکم محاکم قضایی به وسیله یک کارفن قطع و وصل روزانه بین
40 تا 60 مورد را اقدام به قطع برق می کند و گزارش کار خود را به ناظر قطع و
وصل در دفتر نظارت ارسال می کند ، کارانه کارفن قطع و وصل بر
اساس تعداد موارد انجام شده روزانه که حداقل از 40 مورد باید بیشتر باشد ،
مشخص می شود
متصدی مربوط30% آن را به عنوان کارانه دریافت . تخصیص کنتور برای امور
هشتگانه بر اساس سهمیه از قبل مشخص شده هر امور ، با کمک نرم افزار مدیریت
کالا در این واحد صورت میگیرد .
ضمنا" اساس کار این دفتر بر پایه آئین نامه و کتابچه تعرفه مصوب هیات وزیران
می باشد .
دفترسیستمها و روشها
این دفتر مستقیما" زیر نظر مدیر عامل بوده و بطور خلاصه میتوان 2 مسئولیت زیر
را برای آن متصور شد:
1- پیاده سازی و نگهداشت و بهبود سیستم های مدیریتی
2- متولی ارزیابی
در این دفتر با نظریه دیمینگ آشنا شدیم طبق این نظریه با طراحی ، اجرا ، بررسی
و اقدام اصلاحی درطی زمان به سوی کیفیت بهتر می توانیم حرکت کنیم .
استانداردها دیگر موضوعی بود که با آن آشنا شدیم ،استانداردهای ایزو ادعا دارند
فرایند تحت یک سیستم جامع و کنترل شده در سازمانها طراحی شده ،به اجرا درآمده
، بررسی و بازنگری شده و روی آن اقدام اصلاحی صورت می گیرد .
روش گردش کار واحدها توسط واحدها و با حضور نماینده مدیریت در
کیفیت و کارشناس بهره وری و کارشناس زیست محیطی تنظیم و در دفتر سیستمها
به عنوان سند تضمین کیفیت مدون و پس از تایید مدیر ابلاغ می شود .ایزو
9001 بر کنترل کیفیت ایزو 14001 بر حفاظت محیط زیست و ایزو او اس ای
اس بر رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار و مشتری تاکید دارد، انجام هماهنگی لازم
برای برگزاری جلسات بازنگری مدیریت و کمیته عالی اقدام اصلاحی برای رعایت
استانداردهای فوق و بهبود سیستم از دیگر کارهای این دفتر میباشد
،فرم نظر خواهی از مشتری که هنگام ارائه خدمات به آنها تحویل می شود پس از
تکمیل توسط مشتری مستقیما" به این دفتر می آید این دفتر پس از تماس با مسئول
مربوطه اگر مشکل حل نشد
، اقدام به برگزاری کمیته عالی اصلاحی می نمایند ، این کمیته شامل مدیر پشتیبانی
، مدیر مالی ، مدیر عامل می باشد که با ابلاغ مدیر عامل نظر کمیته لازم الاجراست
قسمت بهره برداری
پس از تکمیل یک پروژه و تایید صورت وضعیت تحویل و تحول توسط افراد
ذیصلاح ، پروژه عملا" جهت بهره برداری به این واحد تحویل میشود . نگهداری و
تعمیر شبکه و تاسیسات بر عهده این واحد می باشد ، این واحد جهت سرویس دهی
بهتر وظایف خود را در غالب شش گروه انجام می دهد گروه های شش گانه با
بازدید و یا اطلاع مرکز 121 به عیوب شبکه پی برده و جهت اصلاح آن اقدام می
کند این گروه ها عبارتند از:
1- اتفاقات
2- واحد بالانس
3- واحد روشنایی معابر
4- واحد سرویس پستها
5- واحد تعمیرات زمینی
6- واحد تعمیرات هوایی
خدمات فنی بیست کیلو وات
وظیفه تعمیر و نگهداری از شبکه بیست کیلووات (فشار متوسط) باب این اداره می
باشد در این واحد حداکثر سعی بر این است که ضمن رعایت نکات ایمنی ،بدون قطع
برق (اصطلاحا" خط گرم ) بتوانند خدمات خود را انجام دهند این خدمات در غالب
4 گروه به شرح زیر انجام می شود :
1- اداره تعمیرات خط گرم که خود شامل گروه بازدید شبکه ، گروه تعمیرات و
گروه پاکسازی اشجار می باشد
2- گروه تعمیرات و سرویس ترانسفورماتورهای هوایی و زمینی
3-گروه عیبیاب کابلها ( از آنجایی که دستگاه عیب یاب فقط در اختیار این اداره
میباشد این قسمت نه تنها وظیفه عیب یابی کابل بیست کیلو ولت بلکه کابل های فشار
ضعیف ، و انتقال را نیز بر عهده دارد و به سایر شرکت ها برق منطقه نیز خدمات
ارائه می دهد
.
4- واحد رلیاژ و حفاظت از پستهای توزیع و شبکه های هوایی
اداره بازرسی
وظایف زیر به عهده این قسمت می باشد :
1- اعمال نظارت بر بازدید های مرتب از شبکه
2- تهیه صورت مجلس موارد تخلف
3- نظارت بر قطع برق مشترکی که سه دوره میزان مصرف وی یادداشت نشده باشد
4- نظارت بر آزمایش کنتور
5- رسیدگی به گزارش مسئول تشخیص مصرف
6- انجام محاسبات مصرف برق اعیاد و جشن ها
7- نظارت بر مکانی که از دو کنتور استفاده می کند
8- نظارت بر برق مشترکین بزرگ
9- رسیدگی به شکایات متفرقه