تحقیق مقاله کنترل سرعت در ماشین های الکتریکی

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: word کد فایل: 14195
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله کنترل سرعت در ماشین های الکتریکی

    کنترل سرعت در موتور های DC, ac  به منظور تغییر دادن سرعت برای هدفی خاص صورت می گیرد، تغییر سرعت به طور طبیعی می تواند توسط تغییر بار صورت گیرد که در این بخش منظور ا زکنترل سرعت شامل مواردی که در آن سرعت به طور طبیعی تغییر می کند، نیست بلکه این تغییر باید به صورت عمدی رخ دهد.

    (1)

    با توجه به رابطه 1 در بالا به سه روش می توان سرعت را کنترل کرد: تغییر Ra ، تغییر  و تغییر vt

    کنترل سرعت با تغییر Ra:

    الف: در موتور شنت : در این روش ، رئوستای و R را به طور سری با مدار آرمیچر قرار می دهیم: به R, رئوستای کنترل کننده گویند. زمانی که Rg در مدار موجود نیست داریم

    و زمان که Rg را در مدار آرمیچر قرار می دهیم اگر فرض کنیم تغییر سرعت رخ ندهد خواهیم داشت:

    در یک موتور شنت شار میدان  بدون تغییر باقی می ماند بنابارین با کاهش جریان آرمیچر به  گشتاور الکترومغناطیسی از  به  کاهش می یابد. و در نتیجه جریان آرمیچر Ia  افزایش می یابد . در نتیجه جریان آرمیچر Ia1 بطوری که گشتاور الکترومغناطیسی اولیه  دوباره ایجاد گردد.

    هنگامی که با شرایط پایدار جدیدی با  در مدار آرمیچر می رسیم داریم:

    رابطه بالا نشان می دهد که  کمتر از  می باشد.

    در این روش کنترل سرعت Ia ثابت باقی می ماند توانی که منبع به موتور می دهد ثابت است یعنی مقدار ثابت بوده و ربطی به این ندارد که Rg در مدار باشد یا نباشد ودر مورد قدرت تحویلی به بار می توان گفت که

    پس قدرت تحویلی به بار متناسب با سرعت است.

    در این روش بازده برابر است با

    پس هر چه Rg بیشتر باشد بازده ما کمتر خواهد شد، در نتیجه در مورد معایب این روش می توان گفت: بازده بسیار کم است و تنظیم سرعت با مقاومت کنترل کننده Rg ضعیف است. مزیت این روش نیز این است که امکان رسیدن به سرعت های زیر سرعت پایه را نیز میسر می سازد.

    در آخر می توان گفت که این روش تنها موقعی به کار می رود که کار موتور کوتاه مدت یا با سرعت کم باشد

    ب) موتور سری:

    اگر بازه وسیع کنترل سرعت مورد نیاز باشد معمولاً از موتور های DC سری استفاده می شود.

    قبل از وارد کردن رئوستای Rg داریم:

    اگر از اشباع مغناطیسی صرفنظر شود شار میدان متناسب با جریان آرمیچر می باشد.

    اگر  باشد  خواهد بود و

    بعد از اینکه رئوستای Rg بطور سری با مدار آرمیچر قرار گرفت،

    برای گشتاور بار ثابت:

    یا

     و

    رابطه بالا نشان می دهد که کمتر از  است.

    تنظیم ضعیف سرعت در موتورهای سری چندان مهم نیست. این روش کنترل سرعت برای کنترل سرعت محرکهایی نظیر جرثقیل، بالابرها، قطارها و غیره کاربردهای مهمی دارند. از رئوستای بکار رفته برای محدود کردن جریان راه اندازی آرمیچر نیز ممکن است برای کنترل سرعت استفاده کرد.

    به منظور استفاده از ظرفیت کامل موتور در همه سرعتها جریان آرمیچر برابر جریان مجاز آرمیچر یعنی مقدار نامی نگه داشته می شود. واضح است که برای موتور شنت شار آرمیچر که برابر مقدار نامی است تولید می شود . از آنجائیکه شار میدان در هر دو نوع موتور ثابت باقی می ماند روش کنترل مقاومت مدار آرمیچر به روش گشتاور ثابت (شار میدان ثابت) (جریان نامی آرمیچر) نامیده می شود.

    2- کنترل سرعت توسط تغییر :

    نام دیگر این روش روش تضعیف میدان است و بر عکس حالات قبل فقط سرعت های بالاتر از سرعت پایه را ایجاد می کند.

    الف: موتور شنت:

    شار میدان و از اینرو سرعت موتور شنت می تواند با تغییر مقاومت تنظیم میدان به راحتی کنترل شود. این یکی از ساده ترین و اقتصادی ترین روش ها می باشد و بنابراین بطور گسترده در محرکه های الکتریکی میدان استفاده می‌شود.

    تحت شرایط کار دائمی اگر مقاومت مدار میدان افزایش یابد جریان میدان If و شار میدان  کاهش می یابد . از آنجائیکه به واسطه لختی روتور سرعت نمی تواند ناگهان تغییر کند، کاهش در شار میدان سبب کاهش نیروی ضد محرکه الکتریکی می گردد و در نتیجه آن جریان بیشتری در آرمیچر جاری می شود.  درصد افزایش Ia خیلی بیشتر از درصد کاهش شار میدان است. بدین ترتیب گشتاور الکترومغناطیسی افزایش می یابد و بیش از گشتاور بار شده و موتور شتاب می گیرد. سپس نیروی ضد محرکه الکتریکی افزایش می یابد و Ia شروع به کاهش پیدا می کند تا گشتاور الکترومغناطیسی برابر گشتاور بار ثابت گردد. اگر جریان آرمیچر برابر Ia1 برابر شار  و برابر Ia2 هنگامی که شار به   تغییر می یابد باشد برای گشتاور بار ثابت داریم:

    (معادلات در فایل اصلی موجود است)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله کنترل سرعت در ماشین های الکتریکی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ماشین های الکتریکی ، پروفسور بیم بهارا، ترجمه: دکتر لسانی – دکتر سلطانی، مؤسسه انتشارات قائم ، چاپ چهارم، ماشین های الکتریکی، دکتر پ.س.سن: ترجمه دکتر مهرداد عابدی – مهندس نبوی ، کارآفرینان بصیر – چاپ دوازدهم

تحقیق در مورد تحقیق مقاله کنترل سرعت در ماشین های الکتریکی, مقاله در مورد تحقیق مقاله کنترل سرعت در ماشین های الکتریکی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کنترل سرعت در ماشین های الکتریکی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله کنترل سرعت در ماشین های الکتریکی, تحقیق درباره تحقیق مقاله کنترل سرعت در ماشین های الکتریکی, مقاله درباره تحقیق مقاله کنترل سرعت در ماشین های الکتریکی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کنترل سرعت در ماشین های الکتریکی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله کنترل سرعت در ماشین های الکتریکی, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله کنترل سرعت در ماشین های الکتریکی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت