*************************** توضیح سوره :**************************
این سوره ششمین سوره قرآن کریم است که ۱۶۵ آیه دارد که تمام آیات آن یکجا و در مکه و قبل
از هجرت نازل شده اند . این سوره شصت و نهمین سوره ای است که بر پیامبر نازل شده است.
این سوره پس از سوره حجر نازل گشته است.در قسمت هایی از آیات ۱۳۶ تا ۱۴۴ عقاید و رسوم
و سنت های جاهلی را درباره گاو و گوسفند و شتر و بز و قربانی و گوشت آن بیان شده است ، از
این رو این سوره را انعام « احشام و چهارپایان » نامیده اند .
*************************** محتوای سوره : ************************
این سوره همانند سایر سوره های مکی ، دعوت به اصول سه گانه « توحید» ، « نبوت» و «معاد»
است ، ولی بیش از همه روی مساله یگانه پرستی و مبارزه با شرک و بت پرستی دور می زند .
دقت در آیات این سوره می تواند روح نفاق و پراکندگی را از میان مسلمانان بر می چیند و گوشها
را شنوا وچشمها را بینا و دلها را دانا می سازد .
************************* فضیلت قرائت سوره: **********************
حضرت امام صادق (ع) فرمود : « کسی که هر شب سوره انعام را بخواند ، جزء نجات
یافتگان عذاب الهی خواهد بود و لحظه ای آتش را نمی بیند . » (مجمع البیان و ثواب الاعمال)
و نیز فرمودند : « کسی که سوره انعام را با زعفران بنویسد و شش روز بخورد ۱- روزیش
زیاد می شود ۲-به بیماری سودا گرفتار نشود واز درد و گرفتاری با اجازه خداوند مصون
می ماند . » (مجمع البیان و ثواب الاعمال)
رسول اکرم (ص) فرمودند : « سوره انعام یکجا بر من نازل شد در حالی که هفتاد هزار
فرشته با صدای حمد و تسبیح ،این سوره را همراهی می کردند .هر کس این سوره را
بخواند همین هفتاد هزار فرشته به تعداد هر آیه یک شبانه روز بر او صلوات می فرستند»
حضرت امام صادق (ع) فرمودند :«سوره انعام یکجا نازل شد و هفتاد هزار ملک سوره را با
تعظیم،همراهی کردند زیرادر هفتاد جای آن نام خداوند آمده است.اگر مردم می دانستند
در خواندن آن چقدر فضیلت است ، آن را ترک نمی کردند . »
*********************** اثرات شفا بخش سوره : **********************
- جهت شفای کلیه امراض این سوره را با خود داشته باشد .
- هر کس این سوره را بنویسد و بشویدوتا هفت روز متوالی از آن آب بنوشدخدا به اورحم می کند.
- اگر کسی این آیه را بر صفحه ای از قلع بنویسد و در دکان یا منزل خود آویزد خیر و برکت آن بسیار
شود .« و عنده مفاتح الغیب . . . فی کتاب مبین » (آیه ۵۹)
- جهت تقویت حافظه آیه زیر را به تخم مرغ نوشته و بخورند .
« و هو القاهر فوق عباده . . . لا یفرطون » (آیه ۶۱)
توضیح یک نکته :
بعضی از این سوره ، تنها به خواندن الفاظ آن قناعت می کنند ، و جلسات عریض و طویلی برای
« ختم انعام » و حل مشکلات شخصی و خصوصی خود با تشریفات ویژه ای تشکیل می دهند
که به نام جلسات ختم انعام نامیده می شود ، مسلما اگر در این جلسات به محتوای سوره
دقت شود، نه تنها مشکلات شخصی ، بلکه مشکلات عمومی مسلمانان نیز حل خواهد شد.
1- کیفیت نزول این سوره
سوره انعام مکی، و نیز نخستین سوره مکی درترتیب مصحف موجود می باشد.
امام فخر رازی در تفسیر کبیر ( مفاتیح الغیب) می گوید:
این سوره از دو نوع ویژگی از نظر فضیلت برخوردار است:
- یکی آنکه دفعه ً واحده و یکباره نازل شد.
دیگر آنکه هزار فرشته نزول آنرا مشایعت کردند، چون این سوره مشتمل بر دلائل توحید و عدل و نبوت و معاد و ابطال مذاهب باطل و خرافی و مکاتب ملحدین است.
2- چرا این سوره به " انعام" نامبرده است؟
این سوره را" سوره انعام" می نامند، و انعام به معنی چهارپایان و دامهائی هستند که دارای سم شکافته و خُف و سپل می باشند، از قبیل: گاو و گوسفند و شتر با همه انواعش.
علت نامگذاری سوره مذکور به " انعام" این است که به گونه ای مفصل و مبسوط متعرض ذکر چهار پایان و دامها شده که این تفصیل در سوره های دیگر نیامده است. از چهارپایان در موارد زیادی در قرآن کریم به صورت گذرا سخن رفته است؛ اما سوره انعام درباره انعام و چهارپایان آنچنان گسترده و طولانی بحث کرده که پانزده آیه این سوره( یعنی از آیه 136 تا آخر آیه 150) را به خود اختصاص داده است.
3- تاریخ نزول سوره انعام:
سوره انعام در سال چهارم بعثت محمدی( صلی الله علیه و آله و سلم) نازل گشت، یعنی نزول این سوره- پس از آنکه نبی اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) مأمور به دعوت علنی مردم شد، آنهم پس از آنکه سه سال مردم را بطور سری و پنهان به اسلام فرا می خواند- نازل گشت.
فترت و ظرف مدتی که سوره انعام طی آن نازل شد از امتیاز خاصی برخوردار است؛ به این معنی که مشرکین برای مقاومت و رد و انکار دعوت اسلامی بسیار سخت دلی و سرسختی نشان داده، و در چنین مدتی که آیات سوره انعام نازل می شد شدیداً در درون خود احساس نارضائی می کردند.
4- هدفهای عمده و اساسی سوره انعام:
هدفهای عمده ای که این سوره به سوی آنها نشانه رفته است تثبیت و تأیید عقائد بنیادی سه گانه ای است که مشرکین درآن روزگاران با آنها درگیر بودند، و این عقائد سه گانه عبارتند از:
اولاً- توحید و اعتقاد به یگانگی خداوند متعال. اقامه دلیل یعنی استدلال بر وحدت الوهیت از طریق معطوف ساختن انظار به آثار ربوبیت و نیز به صفات خدائی که آفریدگار عالم و دارای تصرف در آن است به همین بخش ارتباط دارد؛ چنانکه ابطال عقیده شرک، و از میان بردن شبهات مشرکین، و تثبیت این حقیقت که عبادت و توجه و تحلیل و تحریم فقط به خدا باز می گردد به همین بخش مربوط است.
ثانیاً ایمان به رسول و فرستاده ای که از سوی خدا گسیل شده، و نیز ایمان به کتابی که فرو فرستاد، و بیان وظیفه این رسول و رد شبهاتی که پیرامون مسأله وحی و رسالت مطرح می باشد.