تحقیق مقاله موتورهای آسنکرون

تعداد صفحات: 11 فرمت فایل: word کد فایل: 15508
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله موتورهای آسنکرون

    به خاطر کاربرد فراوان این موتور در لوازم خانگی و کارخانجات و …. توضیح کامل تری نسبت به موتورهای سنکرون مینویسبم

    ساختمان موتور آسنکرون:

    1-   استاتور

    2-    روتور

    استاتور: یک استوانه تو خالی ، که این استوانه از صفحات نازک فولاد سیلیسیم دار به ضخامت 5/0 میلیمتر ساخته شده است.و این استوانه داخل یک پوسته چدنی پیچ شده است.

    روتور: از یک استوانه آهنی که از ورقه های مخصوص فولاد که نسبت به هم عایق هستند ساخته شده و روی محوری سوار میشود .

    در محیط این استوانه شیارهائی یا سوراخهائی تعبیه شده که این شیارها نیمه بسته یا تمام بسته هستند. که انواع مختلفی دارد :

    1- روتور قفسه سنجابی : از یک عده میله مسی یا آلومینیومی که در شیارهای محیطی استوانه آهنی‌ کار گذاشته است.که بر دو نوع است که نوع اول از میله های‌ گرد تشکیل شده است و در نوع دوم از میله های مستطیلی و یا به شکل دو دایره که به هم متصل و یا جدا از هم هستند تشکیل میشود .

    1-آسنکرون

    2-   استاتور

    3-    روتور

    روتور های قفسه ای یک طبقه ، گشتاور خوبی در شروع به کار ندارند .

    روتور های قفسه ای دو طبقه ،  گشتاور خوبی در شروع به کار دارند .

    آیا می دانید چرا شیارها در روی روتور مورب می باشد ؟  با مورب کردن شیارها ، لرزش و صداهای‌ موتور جلوگیری می کند. همچنین از تمایل روتور به ایستادن و قفل شدن در موقع راه اندازی جلوگیری می کند .

    2- روتور سیم پیچی شده : به جای میله ، استاتور را می توان سیم پیچی سه فاز کرد و این سیم پیچها را به صورت ستاره وصل می کنیم . در روی محور این موتور سه حلقه که نسبت به هم و نسبت به محور عایق هستند (رینگ) قرار دارد . سه سر سیم پیچی روتور به این سه حلقه متصل می شود و به وسیله جاروبکهائی که روی حلقه ها تکیه دارند به یک مقاومت سه فاز ستاره متصل میشود.       

    پیدا کردن سرسیم های موتور آسنکرون UVW-XYZ

    آیا می دانید اگر موتور آسنکرونی سه فازی داشته باشیم و 6 سر سیم ، که سر سیم های آن مشخص نیست ، چه باید کرد ؟؟

    اگر این سر سیم ها اشتباه وصل شود در عملکرد موتور چه تغییری حاصل می شود ؟

    تعیین آرایش کلافها در شیار :

    موتور های سه فاز از سه سیم پیچ تشکیل شده که هر کدام از این سیم پیچها 3/1 شیارهای استاتور را اشغال می کند . این سیم پیچها به فاز اول (R) ، فاز دوم (S) ، فاز سوم (T) شناسایی می شوند .

    UVW-XYZ-1

     سیم پیچی که از فاز R  تغذیه می کند شروع سیم پیچی را (U  ) و انتهای آنرا با ( X )

     سیم پیچی که از فاز S تغذیه می کند شروع سیم پیچی را (V  ) و انتهای آنرا با ( Y )

    سیم پیچی که از فاز T تغذیه می کند شروع سیم پیچی را (W ) و انتهای آنرا با ( Z )

    برای یافتن سر سیم ها‌ :

    ابتدا باید دو سر هر کلاف را پیدا کنید از مولتی متر یا هر روش دیگری که می شناسید .( یک سر مولتی متر را به یک سر سیم گرفته ، سر دیگر مولتی متر را با 5 سر سیم باقی مانده امتحان می کنید . هر کدام که راه داد ، آن یک کلاف سیم پیچ است . )

    اگر سیم پیچ U-X   را از ولتاژ متناوب تغذیه کنیم . در سیم پیچ ( 4-3 ) و ( 6-2 ) نصف ولتاژ تغذیه القا می شود .

    اگر اختلاف سطح ولتاژ بین ( 2-1 ) و ( 3-1 ) حدود 5/1 برابر ولتاژ تغذیه U-X  باشد. اتصال صحیح است در این صورت ما بین ترمینالهای ( 2و3 ) اختلاف پتانسیل صفر خواهد بود .

    اگر اختلاف سطح بین ( 1و3 ) کمتر از اختلاف سطح تغذیه باشد در این صورت جای( 4و3 ) را با یکدیگر عوض می کنیم .

    اگر اتصال سیم پیچها به صورت مثلث باشد . ابتدا ستاره اتصال داده و با معلوم شدن سرها ، سیم پیچ را مجدداً به صورت مثلث اتصال می دهیم .

     

     

     

    ولتاژ

    ترمینال

    اشتباه در سرسیم ها :

    همانطور که می دانیم موتور سه فاز از سه سیم پیچ تشکیل شده است.که هر کدام از سیم پیچها 3/1 شیارهای استاتور را اشغال کرده و  باعث تشکیل قطب در موتور می شود و قطب ها حرکت دورانی به روتورمی دهد . حال اگر سر سیمی تغییر کند در موتور ایجاد قطب نمی شود و موتور حرکت نمی کند و می تواند باعث سوختن موتور شود .

    قبل از انجام کار اگر بار روی موتور قرار دارد بار را از روی موتور بردارید. ( تسمه یا ....)

    مطالب گفته شده برای کسانی که کار سیم پیچی کرده اند بهتر و روشنتر است .

    برای آشنایی بیشتر کتاب زیر را پیشنهاد می کنم :                 

    تنظیم دور موتورهای آسنکرون :

    در قسمت های قبل انواع راه اندازی این موتورها گفته شد در این قسمت انواع روشهای کنترل دور را می نویسم .

    با دانستن رابطه  Nr=[60f/p](1-S)   دور موتور آسنکرون را میتوان به طریقه های زیر تنظیم نمود :

    1- تغییر فرکانس ولتاژ شبکه

    2- تغییر قطبها

    3- داخل کردن مقاومت در مدار روتور

    4- تغییر ولتاژ موتور

     

     

    1- Nr=[60f/p](1-S)   

    1- تغییر دور بوسیله تغییر فرکانس : با تغییر فرکانس سرعت سنکرون تغییر میکند و دور موتور تغییر میکند . میتوان برای تغییر فرکانس از یک مولد یا مبدل فرکانس استفاده نمود . و یک یا چند موتور القایی که در شرایط مشابهی کار می کنند بوسیله آنها تغذیه شوند . مانند موتور ماشینهای کارخانه فولاد سازی و موتورهای محرک ماشین نساجی

    2- تغییر دور بوسیله تغییر عده جفت قطبها : این تغییر را در موتورهای آسنکرونی است که بتوان با سیم پیچهای‌ آن تغییر قطب داد که این حالت در موتورهای دو سرعته ( دالاندر ) دیده می شود که میتوان با کلید ( دالاندر ) دور موتور را تغییر داد .

    3- تغییر دور با داخل کردن مقاومت در مدار روتور : در موتورهای آسنکرون با روتور سیم پیچر شده با تغییر مقاوت مدار روتور میتوان سرعت گردش روتور را تنظیم کرد ولی چون راندمان موتور بر اثر تغییر دور تغییر میکند در نتیجه کاربرد این روش خیلی کم است .

    4- تغییر دور با تغییر ولتاژ : از این روش در موتورهای کوچک مانند پنکه و ... استفاده میشود .

    روشهای مختلف راه اندازی موتورهای آسنکرون

    در مورد ساختمان و مزایا و معایب این موتورها در قسمتهای قبلی این وبلاگ مطالبی را مشاهده کردید در این قسمت از راه اندازی این موتورها مطالبی‌ را مینویسم امیدوارم مورد توجه تان قرار گیرد .

    موتورهای آسنکرون با توجه به قدرت و ولتاژ آن به طرق مختلف راه اندازی میشوند و با توجه به اینکه موتور در لحظه شروع به کار جریان زیادی میکشد و این جریان زیاد علاوه بر اینکه به خود موتور صدمه میزند به مصرف کننده های دیگری که از این خط تغذیه می کنند لطمه زده و کار آنها را مختل می سازد.

    بنابراین برای کم کردن جریان شروع به کار موتور باید چاره ای اندیشید؟؟

    معمولاً به روشهای زیر راه اندازی میشود در نتیجه جریان راه اندازی‌ کم میشود :

    1-      به طور مستقیم

    2-      توسط کلید یا مدار ستاره – مثلث

    3-      توسط کمپانساتور

    4-      راه اندازی بوسیله اضافه کردن مقاومت در مدار روتور

    5-      راه اندازی بوسیله داخل کردن مقاومت در مدار استاتور

    1- راه اندازی موتور به طور مستقیم : برای‌ موتورهایی که بزرگ نیستند و‌ آمپر زیادی از شبکه نمی کشند بوسیله یک کلید سه قطبی به شبکه متصل میشوند .

    2- راه اندازی ستاره – مثلث : ابتدا ولتاژ اولیه را که بر هر فاز متصل میشود ،‌ را کم مى کنیم سپس وقتی که موتور به دور نرمال خود رسید ولتاژی که به هر فاز می رسد را زیاد می کنیم .

    بنابراین در لحظه اول کلید به حالت ستاره بوده یعنی ولتاژ دو سر هر فاز به u/√3 تقلیل می یابد در نتیجه موتور با توان 3/1 توان نامی خود کار می کند 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله موتورهای آسنکرون

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    مهندسان عراقی و رحیمیان پرور و حیدری و معیری ،شرکت سیم لاکی فارس، 1380 ص12

    تکنولوژی برق در ایران ، عبدالله میر باقری ، انتشارات ناقوس 1384 ص 12

    برق صنعت داوود بهاء طاها انتشارات سمت 1386 ص 210

    سدهای آبی ایران انتشارت علوم  1386 ص 395

    تاریخچه برق انتشارات وزارت نیرو 1383 ص 12

    کتابچه پایه  سد کارون 3 ، 1385 ص 3 

تحقیق در مورد تحقیق مقاله موتورهای آسنکرون , مقاله در مورد تحقیق مقاله موتورهای آسنکرون , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله موتورهای آسنکرون , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله موتورهای آسنکرون , تحقیق درباره تحقیق مقاله موتورهای آسنکرون , مقاله درباره تحقیق مقاله موتورهای آسنکرون , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله موتورهای آسنکرون , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله موتورهای آسنکرون , موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله موتورهای آسنکرون
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت