تحقیق مقاله فشار روانی و مشکلات مزمن جسمی

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: word کد فایل: 16257
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فشار روانی و مشکلات مزمن جسمی

    مقدمه

    فشار روانی و مشکلات مزمن جسمی،  پیامدهای روانی – اجتماعی را در سطوح و ابعاد مختلف زندگی به دنبال دارد. جنگ ها و کشمکشهای نظامی به دلیل مشکلات و نواقص جسمانی و فشارهای روانی ج اجتماعی ناشی از آن, یکی از مهمترین عوامل استرس زا برای افراد و ملتها محسوب می شوند. ضایعه نخاعی در مجروحین جنگ به دلیل ایجاد مشکلات جسمانی شدید و مستمر به دنبال آن , محدودیتها و فشارهای روانی اجتماعی فراوان برای فرد مبتلا و نیز همسر وی، پیامدهای متعددی به همراه دارد. در این تحقیق به ابعاد روانی – اجتماعی زنانی اشاره می شود که برای سالهای متمادی از مجروحین ضایعه نخاغی ناشی از جنگ به عنوان همسر مراقبت و پرستاری کرده، تلاش دارند زندگی خود را با جامعه سازگار کنند و به علاوه در رشدروانی وضعیت سلامتی – اجتماعی خانواده، به ویژه همسر جانباز خود بکوشند.

    تاثیر عضو بیمار در بهداشت روانی اعضای خانواده

    افراد مبتلا به بیماری های مزمن جسمی یا روانی از اختلال های رفتاری، شناختی و جسمانی شدید و طولانی مدت رنج می برند. در چنین وضعیتی کنش های روانی – اجتماعی بیماران، از جمله شغل به شدت دچار دگرگونی می شوند و به این خاطر برای سازگاری و زندگی موفقیت آمیز در اجتماع نیاز به کمک و مراقبت های دائمی دارند. افزون بر آن، نه تنها بیمار، بلکه نظام خانواده در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار گرفته، الگوی تعامل معمولی بین افراد خانواده مختل می شود و وظایف و نقش های جدیدی برای اعضای خانواده مطرح می گردد.  خانواده های این بیماران به دلیل تحمل استرس های طاقت فرسا و نیز نقش های جدید دچار احساسات و افکاری همچون احساس گناه ، ترس و نگرانی، تنفر و ابراز خشم، اندوه وناامیدی می گردند. زمانی که عضوی ازخانواده بیمار شود و یا در ارائه نقش های معمول  و هنجار خود در خانواده احساس ناتوانی کند می توان انتظار داشت که تعادل و هموستاری خانواده از بین برود.

    دیدگاه های سیستمی و خانواده درمانی در تعیین آسیب شناسی خانواده بر این تاکید دارند که خانواده به عنوان واحد تعاملی از اعضای خود تاثیر می پذیرد. با این نگرش، بیماری یک عضو خانواده بر کارکردهای مختلف تمام اعضا تاثیر می گذارد. به علاوه، عواملی نظیر انواع و شدت بیماری، سختی و سهولت درمان و شیوه پاسخ افراد خانواده به بیماری تاثیرات در خور توجهی بر یکدیگر دارند و می توانند به عنوان مشخص کننده اصلی فشار روانی در خانواده مورد توجه قرار گیرند. شواهد متعددی بر این حقیقت تاکید دارند که فشارروانی ناشی از تغییرات زندگی و رویدادهای تنش را می تواند موجب بیماری و مشکلات در اعضای خانواده شود. کوکرین و بنی جمالی واحدی دریافتند که بین فشارهای زندگی و مشکلات روانی در اعضای خانواده همبستگی معناداری وجود دارد. بنابراین می تون گفت که همسران افراد قطع نخاع به دلیل فشارهای دائم روانی، ناشی از مراقبت از همسر، تغییر نقش اعضای خانواده،  و شرایط خاص زندگی، آسیب پذیری بیشتر داشته ، در معرض ابتلا به مشکلات روانی – اجتماعی هستند.

    معلولیت قطع نخاع و پیامدهای روان شناسی ناشی از آن

    معلول کسی است که سلامت جسمانی یا روانی او به طور موقت یا دائم صدمه دیده و توانایی انجام امور شخصی و روزمره و فعالیت های شغلی و اجتماعی خود را از دست داده است و درنتیجه قادر نیست بدون استفاده از وسایل کمکی و یا مراقبت و حمایتهای خاص به زندگی عادی خود ادامه دهد. ضایعه نخاعی از جمله معلولیت هایی است که ازگان ها و سیستم های مختلف فرد بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. زندگی بیمار مبتلا به ضایعه نخاعی دستخوش تغییرات عمیق می شود و وابستگی به ویلچر برای نقل مکان ، فقدان کنش در اندام ها و ارگان های متعدد، بی اختیاری ادرار و مدفوع، ناتونی جنسی، عدم باروری، عدم انطباق محیط اجتماعی با معلولیت و شرایط جسمانی، و برخوردهای نسنجیده اطرافیان هرکدام مشکلاتی را بر بیمار تحمیل می کند. تحقیقات نشان می دهند که در تبیین پیامدهای روان شناختی افراد مبتلا به ضایعه نخاعی باید به نقش تفاوت های فردی، شیوه های واکنش به استرس، سبک اسنادی، روابط اجتماعی ، نگرش و جهان بینی فرد، اعتقادات و ایمان مذهبی در تسریع و تسهیل سازگاری مجدد توجه داشت. به علاوه در ارتباط با آسیب دیدگان نخاعی ناشی از جنگ عراق علیه ایران نباید اعتقادات مذهبی را در رویارویی با فشار نادیده گرفت.

    در مطالعه الیوت و همکاران او در مورد نحوه و میزان سازگاری افراد مبتلا به ضایعه نخاعی مشاهده شد که منابع و توانمندی های روانی و جسمانی فرد در سازگاری با محیط، پس از ضایعه، نقش مهمی ایفا می کنند. حوادث تروماتیک زندگی مانند جنگ، شخصیت وحدت یافته فرد را به طور منظم و مجموعه ای تحت تاثیر قرارداده، سطوح در هم یافته کنش های روان شناختی انسان را مورد حمله قرار می دهند، بنابراین مشکلات شدید جسمی، نظیر محدودیتهای حسی و حرکتی، تنها مشکل افراد ضایعه نخاعی نسیت، بلکه پیامدهای روانشناختی ناشی از ضایعه که به دنبال تغییر الگوی زندگی آنها ایجاد می شود ازخود ضایعه نگران کننده تر است.

    تاثیر پذیری زنان از همسر مبتلا به ضایعه نخاعی

    آثار روانی مستقیم عوارض فوق، علاوه برفرد، متوجه بستگان درجه یک معلول قطع نخاع ، به ویژه همسر و فرزندان او است. زنان به ویژه زنان شاغل، علاوه بر رویارویی با استرس های کاری مشابه با مردان، با فشارهای مضاعفی چون تبعیض، تفکرات کلیشه ای، انزوای اجتماعی و تعارض نقش های خانوادگی- شغلی روبه رو هستند . بار اضافی نقش موجب می شود که زندگی اجتماعی زنان و روابط آنان با اقوام و دوستان با محدودیت ها و تغییرات عمده همراه شود. در واقع، چنین زنانی در انتخاب دوستان و نحوه روباط و فعالیتهای اجتماعی تحت فشار روانی مضاعف قرار می گیرد. بر این اساس، بهداشت روانی زنان با توجه به مسئولیتهای خطیر آنان در مراقبت و پرورش فرزندان و خانواده و کنترل بر محیط استرس زا حائز اهمیت است . دباغی یاد آور می شود که همسران افراد مبتلا به ضایعه نخاعی به دلیل تحمل فشارهای بیش از حد محیط و عدم ارضای نیازهای روانی – عاطفی و روابط نامناسب در خانواده از مشکلات بیشتری رنج می برند. ویتزنکامپ و همکاران او و چان در بررسی مشکلات زنانی که دارای همسر مبتلا به ضایعه نخاعی بودند نتیجه گیری کردند که این زنان استرسهای متعدد، خستگی، عصبانیت، عدم رضایت زناشویی، شیوه های مقابله ای نامناسب، افسردگی و محدودیتهای اجتماعی را متحمل می شدند. به طور مشابه، همتی در مرور تحقیقات قبلی دریافت که همسران نظامیان جنگ ویتنام، مشکلات اجتماعی، فقدان کنترل، احساس گم گشتگی، انزوای اجتماعی ، فقدان کنترل ، سرزنش خود و احساس عدم هویت دارند. نورث و لافام و رندلو در مطالعه آسیب های ناشی از قطع نخاع دریافتند که تغییرات قابل توجه در زندگی ، عدم سازگاری ، خستگی و آشفتگی در اعضای خانواده به وضوح مشاهده می شود. در مجموع به نظر میرسد که همسران جانبازان قطع نخاع به دلیل تحمل استرسهای متعدد، مستعد آسیب های روانی – اجتماعی و جسمانی بسیار هستند.

    هدف اصلی تحقیق حاضر، مقایسه نیمرخ رواین همسران شاغل  جانبازان قطع نخاع با همسران شاغل افراد عادی است. سوال اصلی این تحقیق عبارت است از : آیا نیمرخ روانی همسران شاغل جانباز صزع نخاع با نیمرخ روانی همسران شاغل افراد عادی تفاوت دارد یا خیر؟

    روش

    این  مطالعه  از نوع توصیفی – مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 310 جانباز نخاعی ساکن در شهر تهران بود که از میان آناه تعداد 57 نفر دارای همسر شاغل بودند. از این تعداد دسترسی به 7 نفر به دلیل نداشتن آدرس مشخص  ممکن نشد. به علاون 5 نفر از آنان نیز حاضر به همکاری نشدند و لذا تعداد آزمودنی های گروه آزمایشی به 45 نفر کاهش یافت. حجم نمونه گروه کنترل با تعداد مساوی گروه آزمایشی از بین جامعه عادی زنان شاغل (که همسر آنان جانباز نبود) انتخاب شدند.

    این دو گروه از نظر سن ، شغل ، درآمد، مدت ازدواج، سابقه کار، سطح تحصیلات وسابقه بیماری اعصاب و روان همتاسازی شدند.

    نتایج آزمون (تی) نشان داد که بین ویژگی های دموگرافیک دو گروه مشابهت وجود دارد و تفاوت موجود بین آنها معنادار نیست همچنین هیچ یک از آزمودنی ها سابقه بیمایر اعصاب و روان نداشت ابتدا اهداف تحقیق برای آزمودنی ها توضیح داده شد و پس از کسب رضایت آنان، از آزمودنی های دو گروه خواسته شد تا پرسشنامه MMPI را تکمیل کنند. پرسشنامه MMPI شامل 71 سوال جهت ارزیابی وضعیت روانی افراد است.

    پرسشنامه چند جنبه ای شخصیتی مینه سوتا (MMPI) از مهمترین و معتبر ترین پرسشنامه هایی است که در حال حاضر به خاطر ویژگی های بالینی و فنی آن کاربردفراوان دارد. این پرسشنامه برای اولین بار در سال 1943 توسط هته وی و مک کین لی در دانشگاه مینه سوتا ارائه گردید.

    فرم کوتاه این آزمون شامل 71 سوال است که توسط کینکانن در سال 1968 تحت عنوان مینی مالت تهیه و منتشر گردید.

    ویژگی های آماری این آزمون توسط محققین ایرانی (26،27،28،29) در تحقیقات متعدد برای جامعه ایرانی مورد تایید قرار گرفته است.

    فرم کوتاه دارای 3 میزان روایی دروغ یاب (L) نابسامدی یا مقیاس احساس بد (F) ، و مقیاس اصلاح (K) و 8 میزان بالینی است. میزان های بالینی شامل خود بیمارانگاری (HS)، افسردگی (D)   , هیستری (Hy) انحراف اجتماعی – روانی (Pd), پرانویا (Pa), ضعف روانی (Pt), اسکیزوفرنیا (SC), و هیپومانی (ma) هستند مطالعات انجام شده در مورد MMPI بین سالهای 1970 تا 1980 نشان داد که همه مقیاس های MMPI کاملا پایا هستند و دامنه تغیرات ضرایب پایایی آنها از 71/0 (مقیاس Ma) تا 84/0 (مقیاس Pt) است.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فشار روانی و مشکلات مزمن جسمی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    آزاد، حسین (1374) خلاصه اولین سمینار استرس بیماری های روانی – تهران ، انتشارات علامه طباطبایی

    هدایت نژاد، محمود (1378) ااثر استرس ناشی از جنگ بر روی جانبازان و خانواده آنان و نقش مشاوره با خانواده در مقابله با این استرس. همایش مسایل روان شناختی ناشی از جنگ . تهران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

    Birekheed LM: (1989) psychiatrid Mental Health Nursing The Theraputic Use of Self. New York : J.D. Lippincott Company

     مینوچین، سالوادور (1974) خانواده و خانواده . ترجمه باقر ثنایی. (1376) تهران انتشارات امیر کبیر

    استریت. ادی (1991) مشاوره خانواده . ترجمه مصطفی تبریزی و علی علوی نیاز. )1371) تهران . انتشارات دانا

    ساعتچی . ممحمود (1374) اولین سمینار استرس و بیماریهای روانی . گرداورنده حسین آزاد. تهران . انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

    گاچل ، رابرت و همکاران (1377) زمینه روانشناختی تندرستی. ترجمه غلامرضا خویی نژاد، مشهد. انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول.

    کوکرین، ریموند(1991) مبانی اجتماعی بیماریهای روانی ، ترجمه بهمن بخاریان وفرید برایت سده (1376) تهران. انتشارات رشد. چاپ اول

    بنی جمالی، شکوه السادات واحدی، حسن (1373) بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی، تهران، انتشارات نشر نی، چاپ سوم

    بیان زاده ، سید اکبر (1374) عوارض روانی – اجتماعی ناشی از معلولیت جسمی و توانبخشی آن. اولین کنگره سراسرس بازآموزی در مان جراحت های ناشی از جنگ ، تهران . دانشگاه علوم پزشکی ایران. انستیتو روان پزشکی

    نور بالا، محمد حسین (1374) مثانه نوروژنیک، روش های تشخیصی، عوارض و شیوه های درمان آن. اولین کنگره سراسری بازآموزی درمان جراحت های ناشی از جنگ تحمیلی . تهران. بنیاد جانبازان. معاونت بهداشت و درمان

    ابراهیمی، امراله (1376) مطالعه جنبه های روان شناختی سازگای پس از ضایعه نخاعی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روان پزشکی.

    Elliot, T.R: gold shall , f: herrick, s: wittiy, T: and spruel , M (1999) problem – solving appraisal and psychogical adhustment following spinal cording , cognitive therapy and Reserch, 5. 387 – 393

    خسروی ،‌زهره (1378) نقش تامل و اشتغال برخود پنداره زنان ایرانی مجموعه مقالات زن در یافته های نوین پژوهشی . تهران، دانشگاه الزهرا (س)

    Beatty, C.A : (1996) the stress of managerial and professional woman: is the price too high? Jornal of organizational behaveior , 17(3) ,233-251

    شیخی ،‌محمد تقی (1378) بررسی موقعیت اجتماعی – فرهنگی زنان طی دهه آخر قرن بیستم، مجموعه مقالات همایش زن در یافته های نین پژوهشی ، تهران. انتشارات دانشگاه الزهرا (س)

    دباغی،‌پرویز (1379) بررسی تاثیر اختلال استرس پس از ضربه PTSD ناشی از جنگ بر سلامت روانی، رضایت زندگی زناشویی همسر و مشکلات رفتاری فرزندان در سیستم خانواده. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روان پزشکی

    Weitzenkamp DA: chalifue SW: whiteneck GC: (1997) spouses of spinal cord injury survivors: the added impast of caregiving . Arch. Phys. Medical Rehabilitation, 78 (8) : 827

    همتی، محمد علی (1379) مقایسه نیمرخ روانی همسران جانباز مبتلا به PTSD با همسران جانباز غیر مبتلا به PTSD با استفاده از پرسشنامه SCI-R90 مجموعه مقالات سومین سمپوزیوم بررسی عوارض عصبی، روانی ناشی از جنگ تحمیلی ،‌تهران. انتشارات گلبان،‌چاپ اول

    جان گراهام ( ترجمه حمید یعقوبی ،‌و موسی کافی ،‌(139ژ79) راهنمای MMPI-2 ارزیابی شخصیت و آسیب شناسی روانی ،‌تهران : انتشارات ارجمند

    دای ورث، جی. سی و آندرسون ،‌پی (1378) راهنمای تفسیر MMPI و MMPI-2 برای مشاوران و متخصصان بالینی . ترجمه حسن شریفی پاشا و محمد رضا نیکخو انتشارات سخن. تهران

    اخوت ، ولی الله و جلیلی ،‌احمد (1361) ویژگی های روانی نمونه ای از رزمندگان جبهه  جنوب جنگ ایران و عرق، مجله نظام پزشکی ،‌سال هشتم ، شماره 4 : 217ژ4 – 207

    گودرز وند چگینی ، سیاوش ( 1361) پژوهش در ارزش تشخیص میزان افسردگی فرم فارسی مبنی مالت و پرسشنامه افسردگی بک. پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه تهران

    مومن زاده ، سیروس (1368) بررسی و مقایسه تشخیص کلینکی اختلال استرس پس از ضربه با میزان های تست MMPI پایان نامه کارشناسی، دانشگاه اصفهان. دانشکده علوم تربیتی

    اخوت ، ولی الله(1352) پژوهشی در ارزش تشخیص پرسشنامه شخصیت چند جنبه ای مینه سوتا. مجلیه تازه های روان پزشکی سال سوم  

تحقیق در مورد تحقیق مقاله فشار روانی و مشکلات مزمن جسمی, مقاله در مورد تحقیق مقاله فشار روانی و مشکلات مزمن جسمی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فشار روانی و مشکلات مزمن جسمی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله فشار روانی و مشکلات مزمن جسمی, تحقیق درباره تحقیق مقاله فشار روانی و مشکلات مزمن جسمی, مقاله درباره تحقیق مقاله فشار روانی و مشکلات مزمن جسمی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فشار روانی و مشکلات مزمن جسمی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله فشار روانی و مشکلات مزمن جسمی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله فشار روانی و مشکلات مزمن جسمی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت