تحقیق مقاله ساختمان سازی

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: word کد فایل: 24829
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ساختمان سازی

    ساختمان سازی

    مقدمه

             چگونگی تطبیق عملکرد های موردنیاز در ارتباط با تمامی شرایط محیطی و محلی از اهم مسائلی است که معماران به هنگام آموزش فرا می گیرند . ساختمان سازی در مناطق گرم و    مرطوب ، ناگزیر مشکلات بسیاری از قبیل ایجاد سیستم سرمایش مناسب بهمراه دارد . که حل این مشکلات از طریق وسایل مکانیکی امکان پذیر است . اما در انتخاب محل و طراحی ساختمانها در مناطق گرم ، باید روشهای سنتی و متداولی که تجربه شده اند موردتوجه قرار گیرد و ساکنین این گونه ساختمانها از آسایش و رفاه مطلوب با حداکثر صرفه جویی ممکن برخوردار شوند .

            در عصر مکانیزاسیون حاضر ، کلیه ساختمانها را می توان به سیستمهای تهویه مطبوع مجهز کرد اما این کار مستلزم صرف مخارج اولیه برای نصب و هزینه های بعدی به منظور نگاهداری و تعمیرات است . علاوه بر این ، دستگاههای مکانیکی که بر اثر کار مداوم فرسوده می شوند و نیاز به لوازم یدکی و کارگران ماهر دارند همیشه و به آسانی دردسترس نیستند ، از اینها گذشته ممکن است ساختمانها از نیروی برق محروم باشند . در صورت نیاز بدستگاه تهویه می توان اندازه دستگاه و هزینه نگاهداری آن را با توجه و دقت کافی به نحوه ساخت و محل نصب به حداقل ممکن رساند .

               نمی توان انتظار دات که طرح ساختمانی منحصراً « اقتصادی » ، « عملکردی » یا « متداول » باشد و با تغییرات ناچیزی بتوان آن را از نظر آب و هوای داخلی مناسب نمود . هیچ متخصصی     نمی تواند عملکردهای مورد نظر ساختمان را رضایت بخش سازد ، مگر آنکه طراحی ساختمان از کلیه جنبه ها صحیح و مناسب باشد . « اقلیم » باید بعنوان یک عامل عمده و تعیین کننده به هنگام تصمیم گیری درمورد مفهوم کلی طرح ، ترتیب و چگونگی طرح ، تعیین جهت ساختمان ، شکل و مشخصات سازه ، فضاهایی که باید اضافه شوند و در آخرین ، اما نه کم اهمیت ترین مرحله ، فضاهای بین ساختمانها ، مورد نظر قرار گیرد ، به عبارت دیگر « اقلیم » باید به عنوان عامل اصلی در مراحل اولیه طرح مورد نظر قرار گیرد .

             وظیفه طراح در این میان « حل مشکلات چند جانبه » است . او باید همزمان از عهده موارد زیر برآید :

    نقشه برداری و موضع نگاری

    مسائل اقلیمی

    مسائل روانشناسی

    مسائل فیزیولوژیکی

    مسائل اقتصادی

    مسائل اجتماعی

    مسائل عملکردی

    مسائل مربوط به بهره برداری

    مسائل ساختمانی

         

     مسائل مربوط به « ارتباطات » و « برنامه ریزی عمومی و شهری و منطقه ای » از جمله مواردی است که نباید از مد نظر دور نگاهداشته شود .

              مشکل بتوان اولولیتهای منظم و خاصی را برای برخورد با این مسائل در نظر گرفت . در مراحل اولیه یک پروژه ، ایده یا مفهوم کلی طرح باید چنان مطرح شود که باعث حذف بسیاری از راه حلهای مربوط به مشکلات فوق نگردد و این مشکلات را از طریق روشهای مناسب و ظریفانه پاسخگو باشد .

                 هدف از این مقاله ، یادآوری اصول اولیه است که میتواند معماران را در ایجاد شرایط مطلوب زیست از طریق وسایل و پدیده های طبیعی یاری دهد . به عبارت دیگر طراحی ساختمانهایی که به طریق طبیعی تهویه گردند .

                  مشخصات عمده اقلیمی ، که درایجاد آسایش مطلوب بشر موثر میباشند عبارتنداز :

    الف ) . دمای هوا : این حرارت از حرارت پوست بدن انسان باید کمتر باشد تا بتواند از طریق انتقال ، باعث خنک شدن پوست بدن شود .

    ب ) . جابجایی هوا : باعث تماس و برخورد هوای تازه با پوست بدن انسان میشود .

    ج ) . تشعشع : اگر بدن انسان در مقابل تشعشع خورشید محافظت شده و در تماس با سطوح سرد باشد ، حرارت خود را از دست میدهد .

    د ) . رطوبت : مانع تبخیر میگردد .

    انواع اقلیم

             اقلیمها به طور قابل ملاحظه ای متنوع میباشند ولی تعیین یک دسته بندی تقریبی برای اقلیمهای گوناگونی که « حرارت » در آنها ، به عنوان عامل اصلی ( اما نه عامل منحصر به فرد ) نقش عمده دارد ، مفید خواهد بود . بدین ترتیب طبقه بندی اقلیمها به شرح زیر به دست می‌آید :

    آب و هوای گرم و مرطوب کمربند استوایی ، به طور کلی توسط عوامل زیر مشخص میگردد .

    دمای زیاد محیط ،

    رطوبت زیاد ،

    بارندگی به میزان زیاد و نسبتاً یکنواخت ،

    اختلاف کم حرارت روزانه و سالانه ،

    تنوع کم فصول ،

    بادهای ملایم و ادوار بلند مدت جریان هوای ساکن .

    آب و هوای حاره‌ای

               این نوع آب و هوا ، همانند آب و هوای گرم و مرطوب است و اختلاف چندانی جز وجود بادهای مناطق حاره 1 با آب و هوای گرم و مرطوب استوایی ندارد . این نوع باد باعث میشود که افت حرارتی یا « از دست دادن حرارت » از طریق هدایت و تبخیر تسهیل گردد .

     

    آب و هوای گرم و خشک کویری

                 مشخصات این نوع آب و هوا عبارتند از :

    دمای روزانه زیاد ،

     دمای شبانه کم ،

     رطوبت کم ،

     بارندگی به میزان کم ،

     اختلاف زیاد دمای روزانه و سالانه ،

     تنوع و اختلاف دمای زیاد در تابستانهای گرم و زمستانهای سرد یا خنک ،

     حرارت هوا به میزان کم ، جز به هنگام گرمای محلی ، بادها ، توفانهای همراه با گرد و غبار  .

    آب و هوای دریایی بیابانی

                 این نوع آب و هوا در مناطقی که دریا و بیابان در مجاورت یکدیگر قرار گرفته باشند وجود دارد . آب و هوای دریایی بیابانی همانند آب و هوای گرم و خشک و دارای مشخصات زیر میباشد : 

    رطوبت زیاد

     بارندگی به میزان کم

     رطوبتی که باعث کاهش اختلاف حرارت در طول روز میشود .

     دما و رطوبت متفاوت در زمین و دریا که نهایتاً موجد بادهای زمینی و دریایی میشود .

    آب و هوای ترکیبی

    این نوع آب و هوا در دو ، سه یا چهار فصل وجود دارد . یکی از فصول ممکن است مشابه یکی از فصول آب و هوای گرم و خشک و فصل دیگر ممکن است مشابه یکی از فصول آب و هوای گرم و مرطوب باشد ، در حالی که فصل سوم ممکن است دارای شبهای سرد ، روزهای خوش آیند آفتابی و گرم ، و بارندگی به میزان کم باشد . دورانهای انتقالی تنوع آب و هوایی ممکن است بین فصول خاصی بوقوع پیوندد .

    آب و هوای ترکیبی مناطق مرتفع حاره ای

              این آب و هوا مشابه آب و هوای ترکیبی است ، با این تفاوت که دارای شبهای یخبندان و گاهی برفی است . تشعشع وارده و صادره 3 ، در این نوع آب و هوا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    آب و هوای گرم و خشک

               از اختلافات زیاد حرارت در شب و روز میتوان بهره گیری نمود . هوای خنک شب را میتوان از طریق بستن درهاو پنجره ها در طول روز وباز کردن آنها به هنگام شب ذخیره سازی و حفظ نمود .

    زمان عبور حرارت از میان دیوارها و سقفها را میتوان به حداقل رساند به ترتیبی که دمای ( گرما و سرمای ) روزانه نتواندد بر این روند تأثیر گذارد . برای رسیدن به این هدف ، بافت ساختمان باید چنان باشد که گرم شدن تدریجاً صورت گیرد و حداقل دمای ممکن از بازشوهای خارجی نفوذ کند.

    سایه بندی مناسب دیوارها و بازشوها ، به کاربردن رنگهای انعکاسی بر سطوح خارجی بدون سایه و عایق بندی ضخیم و مناسب پوسته ، خارجی ساختمان از ضوابط اساسی کسب آسایش حرارتی در طول روز میباشند .

    از طرف دیگر برای اینکه در شب هوای خنکی داشته باشیم ، ساختمان باید سبک باشد ، تا امکان خنک شدن سریع پس از غروب آفتاب را داشته باشد .

    راه حلهای سنتی

              بسیاری از خانه هایی که به طریق سنتی ساخته شده اند دارای تهویه طبیعی هستند . این امر نتیجه تکرار دوره هائی از « آزمایش و خطا » ست و باری گران از تجارب نسلهای بیشماری از سازندگان را در بر میگیرد .

    این راه حلهای سنتی در عین حال که میبایست بررسی شوند ، نباید لزوماُ مورد تقلید قرار گیرند ، زیرا ممکن است در شرایطی مورد استفاده قرار گرفته باشند که آن شرائط در زمان فعلی مطرح نباشند و یا برای رسیدن به اهدافی مورد توجه بوده اند که در شرائط حاضر از طرق بهتر و رضایت بخش تری قابل دستیابی باشند . بطور مثال بامهای شالیپوش و دیوارهای گلی در جایی که مصالح لازم براحتی در دسترس باشند کاربرد دارد . سقف شالیپوش و دیوارهای گلی هر دو دارای خواص حرارتی مطلوب اند . به عبارت دیگر قادر به ایجاد شرایط آسایش و راحتی در داخل ساختمان هستند ولی در عین حال دارای نقاط ضعف نیز میباشند ، بدین ترتیب که :

    سقفهای شالیپوش باعث ازدیاد و جلب حشرات میشوند و از نظر آتش سوزی نیز بسیار حساسند .

     دیوارهای گلی بسرعت دچار پوسیدگی و خرابی میشوند .

                      حتی در نقاط روستایی نیز این نوع مصالح جای خود را به مصالح ساختمانی مدرن داده‌اند . ساختمانهای سنتی همگی از آسایش کافی برخوردار نمیباشند . آسایش اقلیمی در برخی موارد تابع ضوابطی بخصوص ضابطه « ایمنی » است .

    از راه حلهای سنتی ، تنها در محدوده تکنولوژی زمان میتوان رضایت مطلوب را انتظار داشت . بکمک تکنولوژی مدرن که به طور معقولانه ای بکار گرفته شود ، میتوان به راه حلهایی دست یافت که مناسب و ارزانتر باشند .

    مناطق آسایش

               ناراحتی های ناشی از آب و هوای نامناسب را میتوان از طریق تعیین اعداد میانگین حداکثر و حداقل رطوبت و دمای ماهانه و مقایسه این اعداد با حرارتهای مطلوب و مناسب آسایش حرارتی مورد بررسی و ارزیابی قرار دارد .

    مفهوم آسایش ممکن است نزد افراد مختلف متفات باشد ، ولی تحقیقات علمی به حدود خاصی دست یافته است . در شرایط بالاتر یا پایین تر از آن حدود حداقل معادل 70 درصد از جمعیت مورد آزمون ، از عدم آسایش حرارتی شکوه خواهند کرد . « مناطق آسایش » مابین این حدود قرار گرفته‌اند . فیزیولوژیستها ( طبیعی دانان ) ، برای تعدادی از نواحی ، مناطق آسایش را بر حسب حرارت هوا تعیین نموده اند . این مناطق و درجات حرارت مربوط به آنها بر حسب رطوبت و حداقل میزان حرارت روزانه ، از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است .

    ساکنین مناطق گرمتر طبیعتاً درجات حرارت بالاتر را ترجیح میدهند بالعکس افرادی که در مناطق سردتر با تابستانهای گرم و زمستانهای سرد زندگی میکنند ، در درجات کم ، آسایش بیشتری احساس مینمایند . ولی عقیده کلی بر آن است که در طول روز به حدود آسایش بیشتری نیاز میباشد تا به هنگام شب .

    بنابراین ، برآورد تقریبی آسایش برای هر ماه در هر منطقه میسر خواهد بود ، مشروط بر اینکه اطلاعات کافی در مورد میزان متوسط درجه حرارت و رطوبت سالانه ، در ماه مورد نظر در دست باشد .

    تصمیم گیری به هنگام طراحی

            تفسیر و برگردان داده های آب و هوا در مشخصات ساختمانی ، در صورتیکه آب و هوا صرفاً  « خشک » یا صرفاً « مرطوب » باشد 1 ، امری نسبتاً ساده است . در چنین شرایطی دو نوع ساختمان قابل طراحی است :

    ساختمانهای مخصوص آب و هوای گرم و خشک

    جهت یابی در ساختمان : برای اتاقهای قابل سکونت ، شمال یا جنوبی .

     چگونگی قرارگیری ساختمانها نسبت بیکدیگر : پلان فشرده ( ساختمانها بیکدیگر سایه می اندازد ) .

    پلان داخلی : اتاقها در اطراف قرار گرفته و بطرف فضای باز ، یا حیاط باز شوند .

     بازشوهای خارجی : کوچک و نزدیک به سقف .

     دیوارهای خارجی و سقف : سنگین .

     سطوح خارجی : در صورتی که بدون سایه بان باشند ، با رنگهای انعکاسی ( شفاف ) رنگ آمیزی شوند .

     دیوارهای داخلی : توپر و حجیم .

     حیاط : دارای سایبان باشد .

     سیرکولاسیون خارجی : پر سایه باشد .

                  پیش بینی خاصی برای مقابله باتوفان ، گزند حشرات و موریانه و سرقسمت لازم است .

    ضوابط اساسی

                بخش های بعدی این نشریه به تفسیر اقدامات لازم در زمینه :

     محافظت فضای درونی ساختمان از تابش شدید خورشید ،

     تأمین حرکت و کوران هوا به طریقی معقول که باعث خنک شدن بدن به وسیله تبخیر گردد ،

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ساختمان سازی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    1) . Design of Low – Cost houing and community facilities,Volume 1  , Climate and House Design United Nations New York 1971 . E69 . IV . 11

     

    2) . Manual of Climate and Architecture , B . Givoni , Elsevier Publishing Co . Ltd . , Amsterdam , London , New York , 1969 .

     

    3) . Manual of Tropical Housing and Building , Part I , Climatic Design , Koenigsberger , Ingersoll , Mayhew , Szokolay , Longman London .

     

    4) . Solar charts and shadow angle protractors for daylight planning , Crittal – Hope , Export . London .

     

    5) . Overseas Building Note No 155,April 1974 . Overseas Division , Buhlding Research Establishment , Garston , Watford , England .

     

    6) . School Building Design , Asia Regional Institute for School Building Research . Sponsored by UNESCO Columbo 1972 .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله ساختمان سازی , مقاله در مورد تحقیق مقاله ساختمان سازی , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ساختمان سازی , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله ساختمان سازی , تحقیق درباره تحقیق مقاله ساختمان سازی , مقاله درباره تحقیق مقاله ساختمان سازی , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ساختمان سازی , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله ساختمان سازی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله ساختمان سازی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت