تحقیق مقاله چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: word کد فایل: 24855
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟

    چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟

    از شرایط رشد و نمو قارچ ها ، حشره ها و حتی میکروب ها وجود رطوبت است. در چوب های مرطوب، این فرصت برای رشد و نمو قارچ و حشره به وجود می آید. در نتیجه باعث پوسیدگی چوب می شود

    چوب ها اغلب براساس شکل برگ های درختان به دو گروه: سوزنی برگ و پهن برگ تقسیم می شوند. درختان سوزنی برگ ، دارای برگ های سوزنی شکل هستند. مانند: کاج …. ، این نوع از درخت ها برگ پهن دارند . مانند : گردو.
    جنگل های ایران منبع اصلی تهیه چوب و دارای درختان پهن برگ هستند. سوزنی برگان، در کارهای تزئیناتی، ساخت مبلمان و هم چنین تهیه روکش ها، و تخته چند لایی مورد استفاده قرار می گیرند.

    خشک کردن چوب :
    درخت ، به طور کلی از سه قسمت تشکیل می شود: ریشه ، تنه و تاج ، ریشه در پائین ترین قسمت درخت است که در خاک قرار دارد و وظیفه آن گرفتن آب و مواد غذایی از زمین و رساندن آن ها، از طریق تنه و شاخه ها، به برگ هاست. قسمت بالاتر از ریشه تنه نام دارد. چوب مورد نیاز در صنعت چوب از تنه تهیه می شود.
    (تصویر درخت و قسمت های مختلف آن ص ۶۱) بالاترین قسمت درخت نیز تاج درخت است که از شاخه ها و برگ ها تشکیل شده است. مقدار زیادی از مواد غذایی که درخت جذب می کند، آب است. پس از قطع کردن درخت و تبدیل تنه به الوار( یا تراورس) لازم است چوب را خشک نمود تا جمع شود، وزن الوار کاهش یابد و مقاومت آن نیز افزایش یابد. در این صورت قابل پرداخت و رنگ کردن خواهد شد.
    چوب ها را بطور کلی به دو صورت می توان خشک نمود
    الف – خشک کردن طبیعی (هوای آزاد)
    خشک کردن چوب در هوای آزاد یکی از روش های متداول در کارخانه های کوچک صنایع چوبی و کارگاه ها ی درودگری است. برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، هم چنین حفاظت از بارندگی، دسته های چوب را در زیر یک مکان سقف دار ، که اطراف آن از هر سو ً‌باز باشد، قرار می دهند.
    ب- خشک کردن مصنوعی چوب (کوره های چوب خشک کنی)
    کوره اتاقکی است که در آن درجه ی حرارت، جریان هوا و میزان دما تحت کنترل است. چوب ها را در این اتاقک قرار می دهند. پنکه های موجود در داخل اتاقک،‌جریان هوای گرم را از بین چوب ها عبور می دهد و باعث خشک شدن چوب ها می شود. از مزایای این روش، ‌نسبت به خشک کردن در هوای آزاد این است که زمان خشک کردن چوب به شدت کاهش می یابد. دیگر این که رطوبت چوب ها را تا هر اندازه لازم باشد می توان تنظیم کرد. هم چنین در این روش، حشره های چوب ها از بین می روند.

    ابزار آلات صنایع چوب :

    مُغار از ابزار کنده کاری است؛ که برای شکاف دادن،‌کنده کاری ،‌کم کندن و ساختن اتصال های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. مغار از یک قطعه فولادی با لبه ی تیز تشکیل شده که در دسته ی چوبی محکمی، قرار گرفته است. مغارها به دو دسته : ساده و منبت کاری تقسیم می شوند. از مغارهای منبت کاری برای کنده کاری شکل های مختلف استفاده می شود.
    نکات ایمنی :
    قبل از استفاده مغار، ابتدا باید از تیز و سالم بودن تیغه دو دسته اطمینان حاصل کرد و دقت نمود که تیغه در دسته محکم باشد. به دلیل این که تیغه مغار بسیار تیز است ، بایستی در حین کار با آن ‌دقت کرد تا دست یا انگشتان را زخمی نکند. درضمن برای ضربه زدن به مغار بهتر است از چکش چوبی استفاده نمود و در صورت استفاده از چکش آهنی باید حلقه ای فلزی در انتهای دسته ی مغار وجود داشته باشد.

    پرسش واحد ۴ – کار با چوب
    ۱ – چگونه می توان عمر مفید چوب ها را درمقابل پوسیدگی و هجوم حشره ها افزایش داد؟

    به وسیله ی اشباع کردن با مواد آلی و معدنی، آغشته کردن به مواد رنگی (پل استرها)، خشک کردن در کوره، اندود کردن با مواد نایلونی می توان عمر مفید چوب را افزایش داد.

    ۲ – چگونه می توان سختی و نرم بودن چوب ها را به وسیله رنده و اره تشخیص داد؟

    چوب های سخت، هنگام برش دارای خاک اره های نرم هستند. ولی چوب های نرم در هنگام برش دارای خاک اره های زبر بوده و عمل برش سریع بر روی آن انجام می شود . هنگام رنده کاری چوب های سخت، براده های حاصله از رنده، قطر و طول کم و برعکس در چوب های نرم، براده ها – قطر زیاد (کلفت) و طول بیشتری دارند.

    ۳ – چرا چوب بر خلاف خیلی از اجسام دیگر، ‌روی آب می ایستد؟

    به دلیل متخلخل (سوراخ) بودن آن ووزن مخصوص چوب که از وزن مخصوص آب کمتر است.

    ۴ – چرا تیرهای مورد استفاده در تونل معدن ها را از چوب می سازند؟

    الف – مقاومت تیرهای چوبی در برابر رطوبت تونل ها، بیشتر از تیرهای فلزی است.
    ب- به علت هشدار دهنده بودن آن، چون چوب قبل از فروپاشیدن ، سر و صدا ایجاد می کند.
    ج – سبک است و حمل و نقل آن به داخل تونل آسان تر انجام می گیرد.

    ۵- اگر چوب طبق اصول فنی و مناسب خشک نشود، چه اشکالی به وجود می آید؟

    پس از کاربرد، در چوب ترک و شکاف ایجاد شده و کج می شود.

    ۶ – چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟

    از شرایط رشد و نمو قارچ ها ، حشره ها و حتی میکروب ها وجود رطوبت است. در چوب های مرطوب، این فرصت برای رشد و نمو قارچ و حشره به وجود می آید. در نتیجه باعث پوسیدگی چوب می شود.

    ۷ – از چوب های پهن برگان بیشتر در چه کارهایی استفاده می شود؟ چرا؟

    در کارهای تزئیناتی . ساخت مبلمان و تهیه روکش ها از چوب های پهن برگان بیشتر استفاده می شود. چون تنوع رنگ در این گونه چوب ها بیشتر است.

    ۸– چوب را به چه منظور خشک می کنند؟

    تا وزن آن کاهش و مقاومت چوب افزایش یابد. هم چنین قابل پرداخت و رنگ کردن باشد.

    ۹– زمان لازم برای خشک کردن چوب در روش طبیعی به چه عواملی بستگی دارد؟

    به نوع چوب و ضخامت آن بستگی دارد.

    ۱۰ – در خشک کردن چوب به روش مصنوعی، چه عواملی قابل کنترل است؟

    درجه حرارت، جریان هوا و میزان رطوبت از عوامل قابل کنترل در خشک کردن چوب به روش مصنوعی است.

    ۱۱ – مزایای خشک کردن چوب به روش مصنوعی را بیان کنید.

    زمان خشک کردن چوب کوتاه است. رطوبت چوب ها را تا هر اندازه که لازم باشد می توان تنظیم کرد. حشره و قارچ های چوب خوار به وسیله حرارت از بین می روند. این مزایا در خشک کردن چوب به روش طبیعی وجود ندارد

    مواد حفاظتی چوب :

    آفت کشهای کنترل شده EPA ، و مواد حفاظتی چوب یک نوع از آفت کشها می باشند . مواد حفاظتی بوسیله EPA محدود نشده اند و برای مصارف عادی تیمارهای غیر فشاری در دسترس می باشند . و فروش انواع دیگر محدود است به مصرف کنندگان آفت کشی که گواهی دارند . این مواد حفاظتی فقط می توانند  در کاربرد های خاص استفاده شوند و به عنوان (مصارف محدود شده )معروف هستند  . مصارف محدود شده مربوط می شوند به مواد حفاظتی شیمیایی و نه برای تولیدات چوبی تیمار شده . مصرف کنندگان عادی ممکن است چوبهای تیمار شده با آفت کشهایی با مصارف محدود را خریداری و استفاده کنند : EPA  به چوب تیمار شده رسیدگی نمی کند یک ماده سمی به عنوان یک آفت  کش به حساب می اید . اوراق اطلاعات مصرف کنندگان (مصوبه EPA) , در خرده فروشی های تولیدات چوبهای تیمار شده در دسترس می باشد . اوراق اطلاعاتی را در مورد مواد حفاظتی و مصرف و دفع محصولات چوبی تیمار شده فراهم می کند . اوراق اطلاعات مصرف کنندگان برای سه گروه اصلی از مواد حفاظتی چوب در دسترس می باشد (جدول 1-14 ) .

    چوب تیمار شده تحت فشار با کرئوزوت

    چوب تیمار شده تحت فشار با پنتا کلرو فنل

    چوب تیمار شده تحت فشار با مواد غیر آلی ارسنیکی

    مواد حفاظتی چوب می توانند به 2 کلاس کلی  تقسیم شوند :

    مواد حفاظتی محلول در حلالهای آلی , از قبیل کرئوزوت و محلولهای مواد نفتی از پنتاکلرو فنل

     مواد حفاظتی محلول در آب که آنها به صورت محلول در آب به کار می روند .

    در هر یک از این گروهها مواد شیمیایی خیلی متفاوتی وجود دارند , و هر یک اثرات متفاوتی در معرض شرایط گوناگون دارند .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

تحقیق در مورد تحقیق مقاله چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟, مقاله در مورد تحقیق مقاله چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟, تحقیق درباره تحقیق مقاله چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟, مقاله درباره تحقیق مقاله چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟ ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله چرا چوب های مرطوب زود می پوسند؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت