تحقیق مقاله طلاق نیکو ، درمان خانواده‏ هاى نابسامانِ اصلاح‏ ناپذیر

تعداد صفحات: 18 فرمت فایل: word کد فایل: 6542
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله طلاق نیکو ، درمان خانواده‏ هاى نابسامانِ اصلاح‏ ناپذیر

    سرآغاز

    خواهر و برادر عزیز که در زندگى زناشویى اختلاف دارید، در دو فصل گذشته، راههاى ایجاد صمیمیت، صلح، سازش و برکندن ریشه‏هاى اختلاف و تشنج خانوادگى را خواندید. در این قسمتِ آخرین، سخن ما با زن و شوهرهایى است که متأسفانه نتوانسته‏اند با هم کنار بیایند و زندگى زناشویى آنان کانون جدالِ پیوسته و عارى از عشق، همراهى، همدلى و همگرایى است. خانواده‏هایى که هیچ کدام از زن و شوهر یا یکى از آنها حاضر نیست به سوى همگرایى و رفع کدورت‏ها و به وجود آمدن صمیمیت قدمى بردارد یا یکى از آنها به انحراف‏هایى مبتلا شده و تداوم همسرى با او پذیرفته نیست یا پیوند آنان از ابتدا نادرست بوده و اصلاح‏پذیر نمى‏باشد و تداوم آن جز شکنجه و درگیرى روحى، ثمره‏اى ندارد.

    به این برادران و خواهران عرض مى‏کنیم حالا که نتوانسته‏اید و نمى‏توانید زندگى زناشویى خود را به نیکویى ادامه دهید، دست‏کم در انتخاب راه دوم یعنى طلاق و جدایى راه نیکو و محترمانه پیش گیرید.

     

    طلاق ضرورتى انکارناپذیر

    برخى از ادیان تحریف‏شده کنونى و بعضى ملت‏ها بُریدن پیوند زناشویى و طلاق را جایز نمى‏دانند و زن و شوهر را موظف مى‏شمارند تا آخر عمر به زندگى زناشویى خود در هر وضعى ادامه دهند! در دیانت مسیحى کنونى عقد ازدواج قابل بُریدن نیست و فقط مرگ مى‏تواند آن را از بین برد. کلیسا به استناد کتب مقدس خود منع طلاق را به دین مسیح نسبت مى‏دهد. منع، یک استثنا (زنا) دارد و آن را مجوّز طلاق مى‏شمرند.

    کاتولیک‏ها با تعبّد و پاى‏بندى به آموزه‏هاى انجیل، به هیچ روى طلاق را جایز نمى‏دانند؛ حتى اگر زوج مبتلا به جنون، عادات خلاف اخلاق [= سادیسم] و اعتیاد به مشروبات الکلى شده باشد. ازدواج با زنى که از چنین شوهرى طلاق بگیرد، در حکم زنا مى‏باشد.

    هندوها مانند کاتولیک‏هاى مسیحى، طلاق را جایز نمى‏دانند و گمان‏شان آن است که عقد ازدواج زن و مرد در آسمان‏ها بسته مى‏شود و رهایى از آن جایز و امکان‏پذیر نیست.

    در کشورهاى اروپایى نیز در قرن‏هاى گذشته طلاق مجاز نبود و قانون طلاق در این کشورها از قوانین جدید است. در فرانسه تا پیش از انقلاب کبیر، طلاق قانونى نبود و براى موارد اضطرارى، جدایى جسمانى موقت تجویز مى‏شد، یعنى زن و مرد موقتا جدا شده و در خانه‏هاى جداگانه زندگى مى‏کردند اما تعهدات زناشویى جز وظیفه انفاق توسط شوهر و وظیفه تمکین از سوى زن، برقرار بود. هیچ کدام حق نداشتند همسر اختیار کنند و ارتباط نامشروع آنان قابل پیگیرى بود. جدایى موقت، حداکثر سه سال بود و پس از آن زن و مرد ناچار بودند با یکدیگر زندگى کنند.

     

    پس از انقلاب کبیر، دولت فرانسه قانون طلاق را پذیرفت و بیشتر دولت‏هاى غربى پس از فرانسه این قانون را اعمال کردند. در انگلستان از 1236ش 1857 طلاق امکان‏پذیر شد.

    طلاق یک ضرورت انکارناپذیر است و بسیارى از متفکران غربى آن را پذیرفته‏اند. «انریکوفرى» استاد دانشگاههاى رم و بروکسل مى‏گوید:

    قبول طلاق در بسیارى از موارد از تعدد زوجات، زناى محصنه و آدم‏کشى ممانعت به عمل مى‏آورد.

    «برتر اندراسل» اظهار مى‏دارد:

    زناشویىِ ناگسستنى، عامل اصلى زناکارى مى‏باشد.

    «بنتام»، قانونگذار انگلیسى، در نپذیرفتن منع طلاق توسط کشورهاى غربى مى‏گوید:

    در بیشتر کشورهاى متمدن جهان همزمان با مسئله پیوند زناشویى گویا سعى مى‏کنند مردم را از ازدواج دور سازند، چرا که مَنع و جلوگیرى از طلاق باعث جلوگیرى از ورود به ازدواج مى‏باشد. اگر بیزارى، نفرت، دشمنى و شقاق حاصل شود، بستن زن و شوهر با زنجیر اجبار براى ادامه زندگى بهتر است یا انحلال پیمان زناشویى و دادن فرصت به آنان براى پایه‏گذاردن زندگى جدید و نوین دیگرى بر پایه‏هاى محکم؟ آیا قلب‏هاى آنها بر اثر نفرت و دشمنى از هم بپاشد و علیه همدیگر توطئه کنند، بهتر است یا تبدیل [و جایگزین کردن [همسر مخاصم با همسرى دوست؟

    اسلام با همه تأکید و توصیه‏اى که بر استوارى خانواده، ارزشمندى ازدواج و ناپسند بودن طلاق دارد، در جاى خود و در کانون‏هایى که جز اختلاف، درگیرى، نفرت و انزجار، ثمرى ندارد، طلاق را روا دانسته، بلکه توصیه کرده است. اگر نتیجه و حکمت ازدواج از پیوند و وصلتى حاصل نگردد، بلکه عکس نتیجه دهد، اصرار بر تداوم آن با هیچ معیارى پذیرفته نیست. فلسفه ازدواج افزون بر تولید نسل و تربیت فرزندان صالح، ایجاد کانون صفا، آرامش و لذت و کامجویى زن و شوهر است. وقتى ازدواج کانون آرامش و لذت براى زن و شوهر را فراهم نگرداند و فرزندان صالح و تربیت‏شده‏اى نتیجه آن نباشد، بُریدن آن پسندیده‏تر از تداوم آن است.

    طلاق و جدایى، سرانجامِ ناسازگارى مرد است یا زن. در جایى که مرد خواستار طلاق است و به زندگى با همسرش رضایت نمى‏دهد، پس از توصیه‏هاى فراوان به گذشت، همراهى و سازش، خطاب به او تصریح شده:

    «یا به پسندیدگى، آنان را در قید همسرى نگه دارید یا با احسان و نیکى آنان را رها کنید و بر شما روا نیست از آنچه به آنان (مهریه) داده‏اید چیزى بستانید.»

    «هر گاه زنان‏تان را طلاق دادید و مهلت‏شان [عِدّه آنان] سر آمد، یا آنان را به نیکویى نگه دارید یا به نیکویى و پسندیدگى رها کنید. مبادا آنان را در حباله نکاح خود نگه دارید تا به آنان زیان رسانید؛ هر کس چنین کند، به خویشتن ستم کرده است.»

    در آیات بالا دو راه براى مردانى که سرِ ناسازگارى دارند، گفته شده است: تداوم صحیح و نیکوى زندگى یا جدایى پسندیده؛ همین که طلاق را با قید «معروف» و «احسان» به عنوان راه دوم نشان داده، دلالت بر صحیح، جایز و پسندیده بودن آن دارد، گرچه تداوم صحیح زندگى از طلاق نیکوتر و پسندیده‏تر است، ولى جدایى با در دیانت مسیحى کنونى عقد ازدواج قابل بُریدن نیست و فقط مرگ مى‏تواند آن رااز بین برد.

    کلیسا به استناد کتب مقدس خود منع طلاق را به دین مسیح نسبت مى‏دهد.

    رعایت ضوابط و حقوق شرعى، بهتر از تداوم زندگى با نارضایتى و اجبار و همراه با اختلاف و نفرت است.

    در مورد طلاق ناشى از ناسازگارىِ زن مى‏فرماید که ابتدا سعى کنید با راههاى مختلف همسر خود را به زندگى برگردانید و علاقه‏مند سازید. اگر موفق نشدید، به داور و حَکَم متوسل شوید و از افراد صالح و توانمند براى رفع اختلاف کمک بگیرید. چنانچه آن هم نتیجه نداد و زن دید نمى‏تواند شرایط همسرى را رعایت کند و مرد هم احتمال داد که نتواند زنِ بى‏میل و متنفر از زندگى را به خوبى و درستى نگه دارد، روا است زن فدیه دهد (مَهرش را ببخشد) و مرد فدیه بگیرد و از هم جدا شوند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله طلاق نیکو ، درمان خانواده‏ هاى نابسامانِ اصلاح‏ ناپذیر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله طلاق نیکو ، درمان خانواده‏ هاى نابسامانِ اصلاح‏ ناپذیر, مقاله در مورد تحقیق مقاله طلاق نیکو ، درمان خانواده‏ هاى نابسامانِ اصلاح‏ ناپذیر, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله طلاق نیکو ، درمان خانواده‏ هاى نابسامانِ اصلاح‏ ناپذیر, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله طلاق نیکو ، درمان خانواده‏ هاى نابسامانِ اصلاح‏ ناپذیر, تحقیق درباره تحقیق مقاله طلاق نیکو ، درمان خانواده‏ هاى نابسامانِ اصلاح‏ ناپذیر, مقاله درباره تحقیق مقاله طلاق نیکو ، درمان خانواده‏ هاى نابسامانِ اصلاح‏ ناپذیر, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله طلاق نیکو ، درمان خانواده‏ هاى نابسامانِ اصلاح‏ ناپذیر, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله طلاق نیکو ، درمان خانواده‏ هاى نابسامانِ اصلاح‏ ناپذیر, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله طلاق نیکو ، درمان خانواده‏ هاى نابسامانِ اصلاح‏ ناپذیر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت