نحوه ایجاد بهبود بهره وری واقعی
خلاصه مطالب
کانون اصلی توجه OA برای مدیریت عبارتند از تعیین مراحلی که می توان به واسطه آنها به بهبود بهره وری دست یافت . تحقیق در عملیات به عنوان ابزار ارزشمندی در این تحقیق به شمار می رود و می توان از آن به عنوان رشته ای یاد کرد که به ایجاد و مدیریت بهبود بهره وری تخصیص یافته است . پژوهشگران عملیاتی روشهای دستیابی به سطوح بالای عملکرد را شناسایی می کنند . آنها از طریق ادراک مشکلات در سطح سازمانی به بهبود بهره وری دست می یابند . راه حل های آنها به طور طبیعی از روشی نشات می گیرد که به واسطه آن می توان این مشکلات را توصیف ، درک و ارائه کرد . روش یک پژوهشگر عملیاتی عبارتند از تجزیه و تحلیل خصوصیاتی چون سود ، هزینه ، راندمان و سایر موارد عملی و قابل سنجش . تحقیق در عملیات یا به عبارت دیگر به کاربردن روشهای تحلیلی پیشرفته در جهت اتخاذ تصمیمات بهتر تحت عنوان علم برتر نامیده می شود . سازمانهایی که در شناسایی فرصت هایی که می توان از آنها در جهت بهبود بهره وری ذاتی موجود در ساختار شرکت استفده کرد به O.R (تحقیق در عملیات) اعتماد نمی کنند احتمالا کمتر از توان بالقوه خود به فعالیت می پردازند . دامنه اندوخته های حاصله به واسطه الگو های O.R بسیار گسترده است ( از مبالغ نسبتا کم تا مبالغ چند میلیارد دلاری) نمونه هایی از بهبود بهره وری که بدون وجود O.R هرگز امکان پذیر نبود در مطالعه شرکت هایی چون سیرز ، ویرهالر ، تاکوبل ، HP ، پروکتر و گمبل مشاهده می شود .
همه ما اذعان داریم که قدرت مدیریت برخی از افراد بهتر از بعضی دیگر است . این موضوع حتی در سطوح بسیار بالای یک سازمان نیز مصداق دارد .
پرسش : اجرای ماهرانه چه وظیفه ای در تعریف شما از برتری در مدیریت از اهمیت بسزایی برخوردار است که در پاسخ به پرسش بالا می توان به چندین موضوع اشاره کرد اما قطعا این موارد با توجه به تجارت مورد نظر متفاوت خواهند بود . برخی از پاسخ ها توانایی هایی چون دانش استراتژیک را مورد توجه قرار می دهد اما برخی از آنها مهارت های میان فردیی چون شخصیت و قدرت مدیریت را مورد تاکید قرار میدهند. اکثر پاسخ ها به حقایق اساسی اشاره دارند از جمله این که مدیریت خوب در رابطه با ایجاد سازمان کاملی است که چندین بخش ناقص تشکیل شده است .
یکی از این پاسخ ها مسئولیت منحصر به فرد مدیریتی را برای ایجاد حداکثر از حداقل (یا به عبارت دیگر رسیدن به حداکثر از طریق منابع مالی ، مواد و نیروی انسانی محدود و پر هزینه موجود ) مورد تاکید قرار می دهد . در این جا جنبه های تحقق یافتن این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم .
ایجاد حداکثر از حداقل به هیچ وجه مفهوم ناآشنایی نیست . مدیریت کل بهتر از هر کس دیگری از نیاز رو به افزایش به این توانایی مطلع است و بالاخص شدت رقابت امروز و افقهای زمانی کوتاه مدت را نشان می دهد . بهبود بهره وری برای اکثر سازمان ها حائز اهمیت است و بدون آن برخی از شرکت ها با ناکامی مواجه خواهند شد .
بنابراین در راس اکثر اهداف مدیریتی بهبود بهره وری قرار دارد .
در حال حاضر بهبود بهره وری به بحث داغ روز تبدیل شده است . بهبود بهره وری مسئول ایجاد بسیاری از نگرانی های اقتصاددانها درباره آنچه که تحت عنوان اثر ثروت نامیده می شد است . علاوه بر این در حال حاضر همگان اذعان دارند که بهبود بهره وری امکان رشد سریع اقتصادی را به وجود آورده است این حقیقت در سطح سنجش اقتصاد کلان مورد قبول است و کاملا در شرکتهای خصوصی شهود است . بنابراین از آنجا که بهبود بهره وری برای تجارت رشد و رونق دائمی را به ارمغان می آورد ، درک تجارت با تجارت ، بخش با بخش و جایی که بهبود بهره وری از آنجا سرچشمه گرفته بسیار مهم است . همچنین مدیریت باید بداند چه مراحلی را برای افزایش بهبود بهره وری انجام دهد خصوصا قبل از این که هر گونه اقدامی از سوی رقبا صورت گیرد .
تحقیق در عملیات به عنوان یک رشته در رابطه با ایجاد و مدیریت بهبود بهره وری است . در واقع در یک مفهوم واقعی می توان گفت که بهبود بهره وری هدف منحصر به فرد O.R محسوب می شود و این همان چیزی است که باید انجام دهیم . مطرح کردن پرسش بهبود در بهره وری یک سازمان بدون در نظر گرفتن مزایای کاملی که O.R ارائه می دهد مشابه اتخاذ بهبود مورد نیاز در سلامت فرد بدون در نظر گرفتن انجمن دارویی است . حوزه تحقیق در عملیات بهبود بهره وری می باشد .
افراد OR به ترتیب بدین صورت قابل شناسایی هستند . 1- کانون توجه بر بهره وری متمرکز است 2- روش شناسایی ، توصیف ، درک و ارائه یک مشکل افراد تحقیق در عملیات مشکلات را مجسم می کنند . باید راه حل های ما از روشی نشات بگیرد که در آن ما مشکلات فرصت ها را در اولین مرحله مجسم کرده ایم . ما روی مشخصه هایی چون سود ، هزینه ، راندمان و سایر موارد عملی و قابل سنجش عمل می کنیم . معمولا هدف ما دستیابی به سطوح بالاتری از عملکرد است و وظیفه ما ایجاد بهره وری است . در واقع ما ابزار بهره وری یک سازمان هستیم . از این منظر تحقیق در عملیات عبارتند از : روش فکر کردن در مدیریت به عبارت دیگر ریشه استنباط ما از رضایت دقیقا مشابه رضایت در مدیریت کل است .
با توجه به این دیدگاه گزینه های جایگزین کدامند ؟ چنانچه شما ناچارید که آن را داشته باشید احتمالا باید یا آن را خریداری کنید یا آن را ایجاد کنید و یا هر دو . این بدان معنا است که باید اطمینان حاصل نمایید که شرکت شما به منظور ایجاد این بهبود ها نیروی OR کافی و با کفایت در اختیار دارد . در غیر این صورت باید مهارت ها و راه حل هایی را خریداری نمایید که توسط افراد خارج از شرکت که شغل آنها ارائه این گونه خدمات است به وجود آمده است . در این حالت ممکن است مهارت و راه حل ها به شکل نرم افزار های یا در قالب سازمان های مشاور ارائه گردد .
نکته اصلی آن است که این موضوع به عنوان مبنایی محسوب می گردد که باید به خوبی آن را پوشش داد . اگر تا کنون برای بهبود بهره وری مسئولیت را در سازمان تان ایجاد نکرده اید یا اگر تا کنون افراد تحقیق در عملیات را در فرصت های بهره وری موجود در ساختار شرکت خود به کار نگرفته اید این احتمال وجود دارد که شرکت شما پایین تر از حد توان بالقوه خود فعالیت نماید .
در این جا به چندین نمونه از فعالیت هایی که توسط افراد تحقیق در عملیات صورت گرفته اشاره می شود نه بدان چه آنها درباره آن گفتگو کرده اند یا برای آن آموزش دیده اند یا آن را وعده داده اند . فهرستی که در ذیل آورده شده است شامل نمونه هایی از آن چیزی است که افراد OR انجام داده اند . در این فهرست فقط به چندین نمونه از مواردی اشاره شده است که میلیارد ها دلار برای اقتصاد آمریکا و موسسات آن به ارمغان آورده است . در همه این موارد به سودی اشاره می کنیم که بدون این روش امکان پذیر نبود ، سودی که به کمک آن اقتصاد ما تا میزان بی سابقه ای رشد کرده است و تورم را نیز به دنبال داشته است ( از دیر باز افراد بر این عقیده بودند که نتیجه اجتناب ناپذیر چنین رشدی تورم است )
شرکت سیرز و رئوباک مدیریت ناوگان ایالات متحده را که مشتمل بر بیش از 1000 وسیله نقلیه بود را بر عهده داشت . این شرکت سالانه بیش از 4 میلیون ارسال انجام می دهد . این شرکت 46 دفتر ارسال دارد و بزرگترین سرویس ارسال اسباب و لوازم در ایالات متحده به شمار می رود . همچنین این شرکت یکی از ناوگانهای ایالات متحده را که مشتمل بر 12500 وسیله خدماتی و کارکنان وابسته تعمیرکارها است را شامل می شود . تقاضای سرویس سالانه 15 میلیون است و در آمد حاصله از این کار در حدود 3 میلیارد دلار است .