تحقیق مقاله صنعت نساجی

تعداد صفحات: 191 فرمت فایل: word کد فایل: 9218
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی نساجی
قیمت قدیم:۲۹,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله صنعت نساجی

    مقدمه

     

    سابقه صنعت نساجی در ایران به قرن ها قبل از اسلام برمی گردد، شهرت پارچه های گلگون عهده هخامنشی و زرد وزیهای این دوره را تاریخ نویسان یونانی ضبط
    کرده اند. در دوره ساسانیان و نیز بعد از اسلام در بسیاری از شهرهای ایران کار ریسندگی و بافندگی پارچه های ابریشمی و پنبه ای و حریر رونق داشته و در آن ها انواع منسوجات بافته شده است که قسمتی از این منسوجات جنبه صادراتی داشته است. مثل ابریشم و پارچه های زری مخمل و شال های پشمی.

     

    در دوره صفویه صنعت نساجی در ایران رونق فراوان گرفت و پس از یک دوره رکود در قرن دوازدهم هجری این صنعت مجدداً در قرن سیزدهم نضج گرفت. در دوره امیرکبیر برای ایجاد کارخانه های ریسندگی و بافندگی جدید فعالیت های اساسی انجام یافت به طوری که در کارشان کارخانه حریربافی و در تهران و قم کارخانه های ریسندگی و چلوار بافی تأسیس گردید.

    عمر صنعت نساجی مکانیزه در دوران اخیر به 85 سال می رسد. اولین کارخانه نساجی در ایران در سال 1280 با ظرفیتی معادل 1200 دوک توسط صنیع الدوله در تهران تأسیس گردید. دومین کارخانه نساجی بلافاصله در تبریز به وجود آمد و سپس یک واحد نساجی در سال 1295 در بوشهر تأسیس و تا پایان دوره قاجاریه صنعت نساجی در ایران به همین سه کارخانه منحصر گردید.

    رشد صنعت نساجی در حقیقت از سال 1300 با تأسیس کارخانه وطن (کازرونی) اصفهان با 4000 دوک ریسندگی و 100 دستگاه بافندگی شروع شده و دولت به حمایت از تولید پارچه های داخلی پرداخت و سرمایه های بسیاری برای ایجاد صنعت جدید نساجی در نقاط مختلف کشور به کار افتاد.

    صنعت نساجی در بین صنایع کشور نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. براساس آمار کارگاه های بزرگ صنعتی کشور در سال 1384 این صنعت در میان صنایع ایران، از نظر تعداد کارگاه (58% کارگاه های کشور) در مرتبه دوم از نظر تعداد کارکنان (6/67 درصد) در رتبه نخست و از نظر تعداد مزد بگیران تولیدی در مقام اول قرار داشته است. ارزش تولیدات این صنعت بجز صنعت نفت پس از صنایع جدید التأسیس شیمیایی در رتبه دوم 47% کل ارزش تولیدات صنایع کشور بوده و در آن سال از نظر میزان افزایش، خالص اموال سرمایه ای در مرتبه نخست (7/38%) قرار داشته است.

    بازار تولید منسوجات در سطح جهان هم اکنون دارای طیف وسیعی می باشد که تنوع در طرح ها و کیفیت محصولات از مشخصه های بارز آن است. به لحاظ به وجود آمدن مصرف کننده های بیشتر همواره لازم است تا به گونه ای پویا تولیدات جدید به همراه کیفیت های مناسب و قیمت های نازل تر به مردم عرضه گردد.

    محصول تولیدی این واحد نیز در زمره مواردی است که می بایست در آن تنوع در طراحی پارچه به نحو شایسته ای مورد توجه قرار گیرد. و با خلق نقش های جدید تر موجبات جذب مشتری فراهم گردد.

    لازم به توضیح است که به طور کلی استفاده از ماشین های مجهز ژاکارد قاعدتاً باعث گستردگی در ایجاد نقش های متنوع خواهد نمود. و در این طرح نیز به این امر توجه شده است.

    عمدتاً تولید پارچه های تار و پودی به دو صورت انجام می گیرد.

    الف- تولید پارچه های تار و پودی معمولی

    ب - تولید پارچه های تار و پودی تقویتی

    در مورد پارچه های تار و پودی تقویتی آنچه قابل بحث است این است که می توان به سه صورت عمل نمود.

    تقویت تار

     

    نخ تار پارچه تولیدی بیشتر نمایان بوده و نقش اصلی را در نمای سطح پارچه ایفا
    می کند که می توانند نخ تار به صورت تزئینی بوده و نخ پود از نوع معمولی باشد.

     

     

    تقویت پود

    نخ پود در این نوع پارچه ها نقش اصلی را ایفا می کند و نخ تار همان نقش نگهدارنده را داشت و در سطح پارچه چندان مشخص نبوده و تنها نخ پود است که در پارچه نمایان است. (مانند پتو)

    تقویت تار و پود

    این در پارچه هایی است که پشت و روی پارچه دارای نقش های متفاوت بوده باشد. (هر دو طرف پارچه نقش دار است).

    با توجه به توضیحات مختصر بالا قابل ذکر است که می توان جهت تولید پارچه های رومبلی از تقویت پود و در مواردی نیز جهت پارچه های پرده ای از نوع تار و پودی بهره گرفت.

    ظرفیت تولید

    با در نظر گرفتن امکانات اولیه تولید (منابع مالی و بازار مصرف) پیش بینی گردیده است که از 51 دستگاه ماشین بافندگی مناسب جهت تولید محصول مورد نظر استفاده کرد که با توضیحات ذیل ظرفیت سالانه واحد محاسبه گردید.

    الف- ویژگی های محصول

    جهت تأسیس نخ پود پارچه عموماً می توان از نخ های پنبه ای پلی استر پشم و پنبه و ویسکوز استفاده کرد که جهت محاسبات بعدی نمره نخ مصرفی 2/(7-5) که به طور متوسط 2/6 متریک در نظر گرفته می شود. همچنین تراکم نخ پود بین 12-8 خواهد بود که به طور متوسط 10 در سانتیمتر منظور می گردد.

    جهت تأمین نخ تار پیش بینی شود که از نخ های 100% ویسکوز با نمره 2/36 انگلیسی با تراکم 34-30 (به طور متوسط 32 در سانتیمتر) استفاده شود.

    ب - وزن پارچه تولیدی

    با توجه به توضیحات قبلی و نیز وجود ضریب جمع شدگی نخ پود به میزان 4% و نخ تار 7% می توان متوسط وزن هر متر مربع از پارچه های تولید شده را محاسبه نمود.

    گرم  وزن نخ های پود در مترمربع

    گرم  وزن نخ های تار در مترمربع

     

    کارخانه صنایع نساجی تبسم در سال 1380 در زمینی به وسعت 5000مترمربع در شهرستان تفت احداث گردید سرمایه گذاری اولیه آن 900000000 ریال است این کارخانه به کمک استانداری و بانک ملت که هر دو از شرکای آن هستند و از شرکای دیگر مهندس احمد برگزیده و مهندس احمد هدایت و مهندس علی برگزیده می باشند.

    در سال 1382 کار ساختمان اداری و کار سوله آن و امکانات دیگر به پایان رسید و با مذاکراتی که با مدیران اداره صنایع داشتیم مبلغ وامی را دریافت کردیم و شروع به خریدن ماشین آلات برای کارخانه شدیم.

    ماشین آلات شرکت

    با مذاکراتی که با مدیر عامل شرکت غدیر داشته اند از این کارخانه 25 عدد دستگاه ماشین بافندگی مدل G6100 را خریداری کردند برای قسمت بافندگی تاری پودی.

    و تعداد 32 دستگاه چرخ بافندگی از نوع حلقوی برای قسمت بافندگی حلقوی خریداری شد که این دستگاه از شرکت برادر و شرکت تویوتا می باشد.

    و برای قسمت دوزندگی که احتیاج بافندگی تاری و پودی و بافندگی حلقوی را برآورده کنند و بتوانند تولیدات شرکت را به تکمیل نهایی برسانند.

    در قسمت تاری پودی به جز ماشین آلات شرکت غدیر 26 دستگاه ماشین بافندگی از کمپانی دور نیر خریداری شده این شرکت 114 نفر نیرو را جذب کرده که از این تعداد 20 نفر در قسمت بافندگی تاری پودی 32 نفر در قسمت بافندگی حلقوی و 42 نفر در قسمت دوزندگی و 17 نفر در ساختمان اداری و 3 نفر هم نگهبان هستند. و این شرکت به صورت 3 شیفت کار می کند.

    مشخصات فنی ماشین آلات بافندگی از کمپانی دورنیر

    سیستم راپیری تیپ HT74/SD/6

    مدل چهار رنگ

    عرض 200 سانتیمتر

    مکانیزم عرض مفید 190 سانتیمتر

    می نیمم عرض قابل استفاده 130 سانتیمتر

    سرعت 380-350 دور دقیقه

    قدرت الکتروموتور اصلی 4 کیلووات

    قدرت الکتروموتور فرعی 55/0 کیلووات

    مشخصات دابی

    سیم الکترونیکی

    تیپ 2667STaublal

    محل نصب : سمت راست ماشین

    مکانیزم ظرفیت چک= 28

    مشخصات چله کشی

    مدل 2/4126

    عرض مفید 2200 میلیمتر

    سیستم ، بخشی Sectlonol

    قفسه ها و بوبین ها ، تیپ C مدل 4161

    چک چله= مدل 4915

    مشخصات فنی ماشین آلات غدیر برد مدل G6100

    مقدار پودگذاری = حداکثر 880 متر در دقیقه

    سرعت : بدون حاشیه توزن 400 دور پیک در دقیقه

    سرعت با حاشیه توزن 340 دور پیک در دقیقه

    عرض ماشین 1400-2200 میلیمتر

    قطرغلتک تار 1014-800 میلیمتر

    قطر غلتک پارچه 580 سانتیمتر

    تنوع تار : عملاً هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد

    تراکم تار: عملاً هیچگونه محدودیتی وجود ندارد

    نخ : 7/6 الی 2000 تکس (150-5/0 متریک)

    نخ قیلافت : 12 الی 3400 دی تکس (8/10-3000 دنیر)

    تراکم نخ پود : بین 2 الی 108 پود در سانتیمتر (5 الی 274 درایتغ

    برق مصرفی : بین 5 تا 6 کیلو وات10 تا 11 آمپر که بستگی به عرض بافت، سرعت و مکانیزم حرکت وردها دارد.

    سیستم اتوماتیک پود یاب

    در هنگام پارگی پود پودبندی توسط سیستم پودیاب الکترونیک از مسیر گریپر خارج شده و ماشین متوقف می شود با فشار یک دکمه و توسط یک موتور الکترونیکی سیستم در جهت عکس حرکت نموده با شناسایی مورد پارگی بین از خارج نمودن آن از دهنه کار، مجدداً با فشار دکمه استارت ماشین شروع به کار می کنند.

    کنترل الکترونیکی تغذیه تار

    کنترل یکنواخت کشش نخ تار توسط سنسور و یک موتور الکترونیکی انجام می پذیرد. سیستم به نحوی برنامه ریزی گردیده که در صورت پارگی نخ تار و پس از تأمین آن مجدداً به طور اتوماتیک میزان کشش نخ با توجه به نوع و خصوصیات پارچه قابل تنظیم خواهد بود.

    جایگزینی عملکرد مکانیکی ارتقاء کیفی پروسه بافندگی

    سیستم دابی الکترونیک یه ارایه قابلیت های بالا در بافت ساده سازی و انعطاف پذیری در عملکرد تعمیر و نگهداری ساده قابل برنامه ریزی از طریق سیستم پروگرامر دابی و یا از طریق یک ترمینال انتقال دهنده از یک سیستم ساده رایانه ای.

     

    سیستم الکترونیکی انتخاب رنگ پود

    کنترل عملکرد از طریق مکانیزم دابی الکترونیک (تنوع 6 رنگ) و با یک سیستم مستقل از دابی (تنوع 4 رنگ) انجام می پذیرد.

    امکان استفاده از طیف وسیعی از نخ های مختلف

    ماشین بافندگی غدیر مدل G6100 با قابلیت عملی در بافت انواع مختلف نخ های ریسیده شده طیفی مصنوعی حاصل از ترکیب نخ های یکسره از الیاف سلولزی و مصنومعی (ساده و تکسیره) نخ های ننزینی و برتاب بدون هیچ گونه محدودیتی در تراکم و ضخامت و طیف وسیعی از تنوع پود در بافت پارچه.

    ماشین های بافندگی بی ماکو با پود گذاری بوسیله میله گیره و یا تسمه گیره

     

    در ماشین  های بافندگی بی ماکو ، که پود گذاری در آنها بوسیله   میله گیره یا تسمه گیره انجام می شود ، بر خلاف ماشین های بافندگی  یا سیستم پروژکتایل ، پود گذاری  به طریق مثبت و اجباری انجام می گیرد .  به عبارت دیگر عمل پود گذاری توسط جسم پود گذاری بصورت مثبت مکانیکی انجام می شود و به داخل دهنه پرتاب
    نمی شود . این ماشین ها معمولا دارای یک یا دو گیره نخ پود می باشد  و این گیره ها در انتهای یک میله خشک و یا  تسمه  الاستیک نصب  شده است . میله و  یا تسمه  انتقال دهنده گیره نخ پود ، ارتباطی با روش پود گذاری  و تکنو لوژی  بافت پارچه ندارد بلکه فقط می تواند  از نظر  طراحی  ساخت ماشین ، مسائل  فنی و اقتصادی  مورد بررسی قرار گیرد . ماشین های  بافندگی  که با  روش میله گیره یا تسمه گیره کار می کند امروزه  توسط کارخانه های متعددی ساخته و عرضه می شود .

     

     ماشین های بافندگی گیره ای را می توان بر اساس نوع  پود گذاری و تعداد گیره ها به چند  دسته تقسیم کرد :

    1-ماشین های بافندگی که عمل پود گذاری  در آنها توسط یک گیره انجام می شود  :

    الف – روش « آنست فایوله » - گیره خالی وارد دهنه می شود و از سمت دیگر ابتدای

     نخ پود را می گیرد و به داخل دهنه می کشد .

     ب – روش « بالبه » - در این روش ، گیره ، نخ پود را بصورت دولا ( دوبل )  وارد دهنه می کند  .

      2- ماشین های بافندگی که عمل پود گذاری در آنها توسط یک گیره انجام می شود ، ولی ماشین دارای دو گیره است که متناوبا عمل پود گذاری را انجام  می دهند . 

     در این  ماشین ها  پود گذاری مطابق روش « ماکی » انجام می گیرد و دو میله گیره متناوبا نخ پود را به داخل دهنه وارد می کند .

     3- ماشین های بافندگی بی ما کو  که برای پود گذاری اختیاج به دو گیره دارد .

     الف – روش پود گذاری « گابلر »  در این روش نخ پود  توسط گیره آورنده ( پود آور ) بصورت دو لا تا نیمه دهنه وارد می شود ، سپس گیره  برنده ( پود بر ) یک لای نخ را باز می کند و در نیمه دوم دهنه قرار می دهد .

      ب- روش پود گذاری « دواس » در این روش پود گذاری ، پود بر  ، ابتدای نخ پود را از پود آور می گیرد و نخ را از سر تاسر دهنه می کشد اکثر ماشین های بافندگی را پیری ، امروزه بر اساس روش دواس ساخته می شوند .

     ماشین بافندگی G6200    سولزر – روتی ، راپیری ، را پیرنرم ، روش دواس

     از نظر تکنولوژی  این ماشین  برای تولید منسوجات پنبه ای و فاستونی مناسب است . این ماشین کاربرد هایی نیز در ارتباط با تولید منسوجات صنعتی ، به ویژه « کیسه هوای اتومبیل ) داشته است . این ماشین ، مانند تمام ماشین های راپیری می تواند به مکانیزم  تشکیل دهنه بادامکی ، دابی و یا ژاکارد مجهز شود .

     در ماشین های راپیری،  نسبت به نوع ماشین ، بازای  بافت هر پود ، 7 تا 14 سانتی متر ضایعات وجود دارد . که هنگام  بافت پود های گران قیمت ، رقم ملاحظه ای را تشکیل می دهد . این مکانیزم می تواند،  صرفه جویی قابل ملاحظه ای در بر داشته باشد .

    ماشین بافندگی گیره ای « فاتکس » و « ایور »

     این ماشین  توسط  کارخانه « فاتکس » در لیوان ساخته می شد . پود گذاری توسط یک تسمه خشک ( غیر الاستیک ) انجام می گیرد .

    گیره خالی از سمت راست ماشین ، وارد دهنه می شود و از تمام عرض آن می گذرد و موقعی که به سمت دیگر ماشین می رسد  ابتدای نخ پود را می گیرد  و آن را از سر تاسر دهنه می کشد .

     طول تسمه غیر الاستیک کمی بیشت از عرض شانه بافندگی است و بدین  جهت در سمت راست ماشین یک ریل  هدایت کننده وجود دارد تا گیره پس از خارج شدن از دهنه بر روی آن قرار گیرد . از این رو عرض این ماشین تقریبا دو برابر عرض شانه آن است .

     با توجه  به اینکه طول تسمه برابر عرض شانه بافندگی است و گیره باید دو بار از داخل یک دهنه عبور کند ، ( یکبار خالی و یکبار  با نخ پود ) توان پود گذاری این ماشین  نسبت به ماشین های دیگر بی ماکو کمتر است .

     

     در این ماشین می توان  از یک تا هشت پود مختلف بصورت پیک – پیک و مخلوط کار کرد . نخ های پود مورد استفاده می تواند نخ ساده ، فانتزی دولا و غیره با
    نمره های مختلف باشد .

     

     دور ماشین برای عرض بافت 160 سانتیمتر برابر 130 دور در دقیقه است و برای عرض بافت 190 سانتیمتر برابر 125 دور در دقیقه  است . ابعاد ماشین برای عرض 160 سانتیمتر برابر 280×455 سانتیمتر و برای عرض 190 سانتیمتر برابر 293*492  سانتیمتر است .

     این ماشین ممکن  است به مکانیزم بادامکی ، دابی با بادامک مخصوص ، یا مکانیزم ژاکارد برای تشکیل دهنه مجهز شود .

     ارتفاع دهنه در این ماشین از ماشین های معمولی  کمتر است دامنه حرکت دفتین برابر 75 میلیمتر است و حداکثر ارتفاع تسمه گیره ای 25 میلیمتر است .

     دفتین توسط یک بادامک حرکت می گیرد و زمان مرگ عقب آن  250 درجه از دور بادامک است در این ماشین ، عرض شانه نباید از عرض پارچه بیشتر باشد ، مگر در صورتی که کناره های پارچه  با طرح گاز بافته شود .

     همان گونه  که گفته شد در این ماشین   تسمه گیره ای از داخل دهنه عبور می کند و در سمت مقابل ( چپ ) ابتدای نخ پود را ، بین کناره پارچه و سوراخ  راهنمای انتخاب نخ پود می گیرد و آن را از داخل دهنه می کشد ، تا جایی که ابتدای نخ پود از کناره سمت  راست پارچه نیز خارج شود .

     ابتدای  نخ پود که از کناره پارچه شده است  توسط یک مکنده مکیده می شود تا نخ پود در حالت کشیده ، در دهنه قرار گیرد این عمل از برگشتن انتهای نخ پود به داخل دهنه بعد نیز جلوگیری می کند چون دفتین زدن در دهنه بسته انجام   می شود ، در نتیجه یکنواختی کشش نخ پود حفظ می گردد .

    کناره پارچه ممکن است یک کناره گاز بوده و یا با استفاده از نخ های تار اضافی ، تشکیل شده باشد ، این نخ ها می تواند پس از یک یا چند بار  دفتین زدن با نخ پود بافت رود .

     انتهای نخ های پودی که از کناره پارچه   خارج شده است بین یک غلتک  متحرک و یک صفحه قطع کننده قرار می گیرد و پس از قطع شدن به داخل جعبه ضایعات مکیده  می شود .

     مکانیزم بوسیله یک الکترو موتور به قدرت 2 اسب به حرکت در می آید .

     

     مکش  ضایعات توسط یک الکتروموتور دیگر به قدرت  اسب انجام می شود این ماشین به دگمه هایی برای بکار انداختن و متوقف کردن مجهز است . توسط این
    دگمه ها می توان  ماشین را بصورت منقطع نیز بکار انداخت . این دگمه ها در سمت راست ، چپ و پشت ماشین قرار گرفته است .

     

     در ماشین لامپ هایی وجود دارد که در صورت  توقف ماشین ، مشخص می کنند که توقف به چه علت صورت گرفته است .

     ساختمان ماشین

     

     حرکت از الکتروموتور و توسط یک تسمه پروانه به پولی مکانیزم مرکزی منتقل
    می شود  بر روی محور پولی قائم بادامک قرار دارد در قسمت فوقانی محور ، چرخ لنگ قرار دارد قسمت پایین  محور ،  توسط چرخ دنده های مخروطی و محور افقی    را حرکت می دهد  در داخل شیار بادامک ، پیرو قرار دارد و توسط بازویی به دفتین و پایه متصل است فنر های برای نگهداشتن پیرو  در یک سمت شیار بادامک است دفتین حول محور دوران نوسان می کند شیار بادامک به طریقی است که دفتین زدن در 110 درجه از گردش بادامک  انجام می شود و در مدت 250 درجه ، دفتین در زمان مرگ عقب بسر می برد .

     

     حرکت تسمه گیره ای

     

     بازوی به میله  متصل شده است و سمت دیگر و پایه به اهرم دذو بازوی  مفصل است یک سمت  اهرم دو بازوی به بازوی مفصل شده است و سمت دیگر آن به انتهای  تسمه گیر متصل است . طریقه اتصال بازوی بازوی به تسمه گیره توسط دو پیرو که بر روی راهنمای و حرکت می کند انجام می شود پیرو های با کمک راهنمای و باعث
    می شود  که حرکت گیره یک خط مستقیم باشد .

     

     فرمان باز و بسته شدن گیره

     میله ، که داخل بدنه تسمه گیره بطور آزاد دوران می کند در یک سمت دارای زبانه و در سمت دیگر دارای دکمه است .

     زبانه با سطح زیری نوک تشکیل  یک گیره را می دهد بدین ترتیب می توان این گیره را با فشار دادن دکمه از انتهای تسمه ، باز و بسته کرد سطوح  خط کش های و که قابل تنظیم هستند توسط دکمه  و میله مربوط گیره ، را باط و بسته می کند این عمل برای گرفتن و رها کردن نخ پود است تاثیر بر روی باعث باز و بسته  شدن گیره برای گرفتن ابتدای نخ پود  در سمت چپ ماشین می شود و تاثیر بر روی به منظور آزاد شدن ابتدای نخ پود  در سمت راست ماشین می باشد .

     مکانیزم قطع کننده  نخ پود

     بر روی محور ، که با سرعتی رابر ، سرعت مجوز  اصلی ماشین می چرخد ،  بادامک وجود دارد این بادامک  توسط اهرم دو بازو اهرم قائم 40 را که در انتهای آن تیغ قطع کننده نخ پود قرار دارد و به بالا و پایین  نوسان می دهد در هر  بار پود گذاری ، بلافاصله بعد از آنکه گیره ابتدای نخ پود را گرفت و به داخل دهنه وارد کرد ، تیغ قطع کننده نخ پود به بالا رفته و نخ پود را در نزدیکی پارچه قطع می کند.

     مکانیزم کشش دهنده نخ پود

     بادامک بر روی محور قرار دارد ، توسط یک اهرم دو بازو ، حرکت را به  یک میله  قائم منتقل می کند  در انتهای این میله صفحه راهنمای نخ های پود که از بو بین های نخ پود تغذیه می شود قرار دارد در هر بار پود گذاری نخ پود توسط تسمه گیره ای  کشیده شده و بطور ناگهانی رها می شود این امر  سبب می شود که نخ پود  نتواند بصورت کشیده ، داخل دهنه قرار گیرد و به خوبی به لبه پارچه کوبیده شود به منظور جلوگیری از این اشکال  ، بلافاصله  بعد از رها شدن نخ پود توسط تسمه گیره ای ، صفحه راهنمای بالا رفته و سبب می شود که نخ پود همواره با کشش ثابت داخل دهنه بطور کشیده  نگهداشته شود .

     مکانیزم فرمان برای ایجاد کناره پارچه

     در خارج از ماشین ، بادامک که بر روی محور قرار دارد ، توسط یک اهرم دو بازو میله قائمی را به بالا و پایین نوسان می دهد ،  با این نوسان نخ های اضافی که برای ایجاد کناره پارچه در نظر گرفته شده است می تواند در  هر بار پود گذاری  و یا چند بار پود گذاری  بافت حاشیه  را ایجاد کند تنظیم این عمل توسط اهرم که از مکانیزم دابی و یا ژاکارد حرکت می گیرد امکان پذیر است .

     مجموعه  اهرم هایی که از بادامک حرکت می گیرد ، سبب می شود که میله بتواند  تقریبا 15 میلیمتر به داخل دهنه ، از کناره چپ پارچه وارد شود این میله  نخ تار اضافی را که منظور ایجاد کناره پارچه در نظر گرفته شده است ، به داخل دهنه ، همراه خود می کشد سوزن ، قائم بر سطح دهنه ، داخل آن می شود ، تا حلقه ایجاد شده  توسط نخ تار اضافی را بگیرد لحظه ای  قبل از کوبیدن نخ پود ، این سوزن  از داخل دهنه خارج شده و نخ تار کناره را رها می کند نوسان  سوزن  به منظور داخل و خارج شدن از دهنه توسط سطوح و انجام می شود .

     به منظور ایجاد کناره های قرینه در دو طرف پارچه ، از یک مکانیزم میل لنگی دوبل استفاده می شود .

     رگولاتور غلتک پارچه

     با چرخیدن محور ، چرخ لنگ نیز می چرخد و به میله یک حرکت   نوسانی می دهد . این حرکت به اهرم دو بازوی منتقل می شود و میله قائم متصل به محور انگشتی  را به بالا و پایین حرکت می دهد این حرکت  به چرخ دنده انگشتی و از طریق حلزونی و چرخ دنده حلزونی به غلتک کشیدن پارچه منتقل می شود .

     پارچه پس از عبور از غلتک کشیدن پارچه به دور غلتک  پارچه پیچیده  می شود  این غلتک حرکت خود را از غلتک  کشیدن پارچه توسط زنجیر  و چرخ  دنده زنجیری و یک ترمز اصطکاکی می گیرد توسط پدال می توان انگشتی را ، که مانع از  چرخیدن رگولاتور در جهت عکس می شود از چرخ دنده انگشتی جدا کرداین عمل را می توان توسط دسته و پیرو نیز انجام داد . توقف رگولاتور توسط یک  الکترو مغناطیس که بطور مستقیم بر روی دسته عمل می کند انجام می شود .

     مکانیزم قطع کننده انتهای نخ پود

     بر روی محور ، چرخ دنده ای وجود دارد که چرخ لنگ را می چرخاند و از طریق  انجام اهرم های رابط ، غلتک یک حرکت نوسانی می گیرد بر روی این غلتک ، صفحه فشار وارد می کند و عمل یک قیچی را انجام می دهد .

     

     

    مکانیزم  باز کننده نخ تار

     نخ های تار بعد از خارج شدن از غلتک تار ، از روی غلتک های  و عبور می کند انتهای غلتک به دو بازوی متصل شده است این دو بازو به محور مربوط است  و محور نیز به بدنه ماشین متصل شده است انتهای دیگر هر  یک از بازو های به پیستون متصل است در انتهای چپ محور و خارج از اسکلت ماشین ، اهرم قرار دارد شاخه  افقی این اهرم به تسمه متصل است که بر روی مخروطی که به چرخ دنده محکم شده است قرار  دارد این چرخ دنده با چرخ دنده که به غلتک نخ تار متصل است درگیر می شود .

     کشش نخ تار توسط فنر تنظیم کننده ، قابل تنظیم است این فنر به انتهای دیگر بازوی و توسط کشش نوار ، کشش لازم را در نخ های تار بوجود می آورد یک مکانیزم نوسانی مغناطیسی با فرکانس بر روی نوار تاثیر می کند و سبب  می شود که نوار بر روی مخروطی به همان فرکانس نزدیک نگهداشته شود در تیجه نخ تار بطور منظم با یک کشش ثابت از روی غلتک نخ تار باز می شود مکانیزم نقش یک کمک فنر را ازای می کند به عبارت دیگر هنگام دفتین زدن ، سبب می شود که مکانیزم به نرمی  کار کند   بعد از کنار زدن تسمه با فشار دادن پدال ، توسط دسته می توان نخ تار را توسط  دست از روی غلتک باز کرد و یا به دور غلتک بپیچد . 

     

     تنظیم های زیر در این ماشین پیش بینی شده است :

     تنظیم راهنمای تسمه گیره ای

     تنظیم کشش نخ و یا نخ های پود

     مقدار  نوسان  تسمه گیره ای و محل صحیح خط کش ، به منظور باز و بسته کردن گیره تسمه

    حرکت مکانیزم انتخاب برای چند نخ

     حرکت تشکیل کناره پارچه توسط نخ های تار اضافی

     تنظیم محل صحیح صفحه های قطع کننده نخ پود

     تنظیم محل دهانه مکنده .

     ماشین« آنست – فایوله » به علت توان پود گذاری   بسیار کم ، دیگر ساخته نمی شود لازم به ذکر است ، که این ماشین ساده ترین ماشین بافندگی بی ماکو بوده است و به علت آنکه نخ پود از  بو بین تقریبا در خط مستقیم باز می شد  و در داخل  دهنه قرار می گرفت ،قادر بود نخ های پود مشکل ( مانند الیاف شیشه ای ، نخ افکت و غیره ) را براحتی ببافد .

     

    پود گذاری بر اساس  روش با لبه

    این روش پود گذاری در ماشین های بافندگی ساخت کار خانه « بالبه – ریدامیا » در بار سلون بکار می رفته است  در این روش پود گذاری نخ پود ، بصورت نخ دولا از سمت راست ماشین به داخل دهنه وارد می شود گیره نخ پود به یک تسمه قابل انعطاف متصل است که پس از خارج شدن از دهنه بدور محیط یک غلتک پیچیده می شود .

     

     در سمت  چپ ماشین انتهای پود دولا توسط گیره ای گرفته می شود  و تسمه گیره خالی از داخل دهنه خارج می شود  در این ماشین مانند روش پود گذاری ماشین 
    « ایور » دهنه باید تا خروج کامل گیره باز بماند به عبارت دیگر یک دور ماشین بدون عمل پود گذاری طی می شود اما اخحتلاف این روش با روش پود گذاری در ماشین
    « ایور » در آنست نمی باشد حرکت تسمه به داخل دهنه و خارج شدن  آن توسط  گردش تسمه انجام می شود این غلتک حرکت خود را از محور اصلی ماشین 
    می گیرد.

     

    ماشین بافندگی بی ما کو با روش  پود گذاری ماکی

     این ماشین توسط کار خانه « جمیز ماکی » در ایرلند ساخته می شود و بیشتر برای بافتن از الیاف دسته ای و الیاف  نواری پلی پروپلین  در نظر گرفته شده است .

     

    روش پود گذاری ماکی دیده می شود پود گذاری توسط دو میله گیره خشک و از طرفین پارچه انجام می شود در گیره سمت چپ که نخ پود را  به داخل دهنه کشیده  است ابتدای نخ پود را آزاد می کند و گیره سمت را ست ابتدای نخ پود بوبین سمت راست را می گیرد در گیره سمت چپ خالی  به سمت چپ و از داخل دهنه قبل حرکت می کند و همزمان با آن گیره سمت راست ، نخ پود را وارد دهنه جدید
    می کند .

     

     پس از آنکه گیره سمت راست کاملا از داخل دهنه عبور کرد ، ابتدای نخ پود را از آزاد می کند و گیره سمت چپ ابتدای نخ پود و بوبینه چپ را می گیرد در شکل گیره سمت راست از داخل دهنه دوم خارج می شود و همزمان با آن گیره سمت چپ نخ پود را وارد دهنه سوم می کند در شکل گیره سمت چپ مجددا از داخل دهنه عبور کرده و یک سیکل کامل حرکت گیره ها انجام شده است در حالی که دو پود بافته شده است.

     از مطالعه  روش پود گذاری ماکی نتیجه می شود  که هر یک از دو گیره در وسط پارچه در داخل یک دهنه مجزا قرار گرفته اند به عبارت دیگر تعویض  دهنه همیشه بین دو گیره انجام می شود و این تعویض بصورت موجی انجام می گیرد .  یعنی شروع تعویض  دهنه هنگامی است که ، هر یک از گیره ها به مقدار کمی از کناره سمت مقابل خارج شده است . در فاصله بین دو نخ بر دهنه بسته ، در یک سمت ، دهنه قدیم قرار دارد که نخ بر خالی  حرکت می کند و در سمت  دیگر که نخ بر پود  را وارد می کند دهنه جدید تشکیل  می شود با ادامه حرکت گیره ها محل تعویض  دهنه نیز بصورت موج  تغییر می کند و تا سمت دیگر  پارچه ادامه می یابد این عمل توسط فرم خاص ورد های ماشین امکان پذیر شده است .

    حرکت گیره ها از یک مکانیزم مرکزی بادامکی گرفته می شود طرز کار گیره ، به طریقی است که، فاصله دو گیره از یکدیگر در وسط دهنه ، بیشتر از فاصله آنها در کناره های پارچه است . ورد ها ، توسط نیروی فنر به بالا کشیده شده و بوسیله یک مکانیزم بادامکی به پایین آورده می شود . 

    تنها وظیفه شانه بافندگی در این ماشین  تشکیل تراکم تاری است و کوبیدن نخ پود به طریق دیگری انجام می شود هر یک از گیره ها دارای زائد منحنی شکل است که هنگام حرکت گیره ها  نخ پود را به لبه پارچه فشار می دهد .

     برای تشکیل کناره پارچه در این ماشین  مکانیزم های مختلفی نسبت به نوع پارچه و جنس آن در نظر گرفته شده است .

     با توجه به آنکه طول هر یک از گیره ها باید بیشتر از عرض شانه باشد عرض  کل ماشین  تقریبا سه برابر عرض شانه است در ماشین های ماکی ، برای کم کردن عرض میله گیره ها منحنی شکل درست شده است .

     دور این ماشین برای عرض بافت 152 سانتیمتر ، 140 پود در دقیقه و عرض بافت 54 سانتیمتر ، 220 پود در دقیقه است . ماشین های بافندگی  بی ماکو که پود گذاری در آنها بوسیله دو گیره انجام می شود .

    در این گروه از ماشین های بافندگی دو گیره برای پود گذاری همزمان عمل می کند در هر سمت ماشین ، یک میله گیره یا تسمه گیره وجود دارد که طول هر یک  کمی بلند تر از  نصف شانه بافندگی  است یکی از این گیره ها « پود آور »  و دیگری « پود بر» نام دارند هر دو گیره همزمان به داخل دهنه وارد می شوند و در وسط  دهنه به یکدیگر می رسند .

     نخ پود که توسط گیره  آورنده از بوبین  باز شده و به داخل نیمه اول دهنه کشیده شده است ، در وسط دهنه به گیره برنده منتقل می شود و توسط آن در  نیمه دوم دهنه نیز قرار می گیرد مکانیزم ماشین های بافندگی  که برای پود گذاری  احتیاج به دو گیره دارد ، شبیه یکدیگر است تنها اختلاف ، طریقه انتقال نخ پود به داخل دهنه است که به دو روش انجام می شود : روش « گابلر » و روش « دواس»  باید توجه کرد که در هر یک از دو روش  فوق ممکن است سر گیره ها توسط یک تسمه مرتجع و یا میله خشک حرکت کند . بنابراین نوع گیره ها از نظر قابل انعطاف بودن یا خشک بودن ارتباطی با روش پود گذاری ندارد .

    پود گذاری بر اساس روش « گابلر »

     این روش پود گذاری بر اساس اختراع « یوهان گابلر »  که در فوریه 1925 به ثبت رسیده ، ساخته میشود اولین ماشین هایی  که بر اساس اختراع وی ساخته شده  در سال 1946 در برزیل و در کارخانه های گونی بافی کار می کرد .

    روش پود گذاری « گابلر »

    ابتدای نخ پود متصل به بوبست که توسط گیره کناری پارچه گرفته شده است توسط پود آور و به صورت نخ دو لا به داخل دهنه وارد می شود همزمان  با این عمل پود بر نیز خالی و از سمت دیگر پارچه وارد دهنه می شود هنگامی که گیره ها به وسط دهنه رسید ، پود آور نخ پود را از روی بوبین به طولی برابر عرض پارچه باز کرده است به عبارت دیگر تمام طول نخ پود مورد نیاز توسط پود آور ، در نیمه اول  دهنه از روی بوبین باز می شود هنگامی  که پود  بر داخل قلاب نخ پود قرار می گیرد ابتدای نخ پود  از گیره کناری پارچه آزاد می شود .

    دیده می شود که هر دو گیره همزمان به سمت خارج دهنه حرکت می کند پود آور  خالی  می رود و پود بر با صاف کردن یک لای آزاد ، نخ پود را در نیمه دوم دهنه قرار می دهد هنگام قرار گرفتن نخ پود در نیمه دوم دهنه ، نخ از روی  بوبین باز نمی شود .

     نخ پود در داخل دهنه قرار گرفته است و ابتدای آن نیز از پود بر آزاد شده است در این شکل شانه بافندگی به جلو آمده و نخ پود را به لبه  پارچه  می کوبد .

     

     در سمت بوبین نخ پود ، دو عدد گیره کناری وجود دارد که متناوبا جای خود را عوض می کند و هر بار یکی از آنها ( گیره ای که نخ پود در داخل آن قرار دارد ) در کناره پارچه قرار می گیرد به این ترتیب میسر است که در این روش پود گذاری
    پودهای دوبل بافت ، به طریقی که هر یک از پود ها در یک دهنه مجزا گیرد این امر امکان می دهد که در یک سمت پارچه کناره بافته شده معمولی تشکیل شود .

     

    در روش گابلر می توان گیره ها را به طریقی ساخت که هر یک از آنها به عنوان پود آور و یا پود بر کار کند. بدین ترتیب هر یک از گیره ها متناوبا از طرفین  پود گذاری می کند . کناره های پاچه ای که به این طریق بافته می شود تقریبا شبیه کناره پارچه بافته شده است.

     امروزه از روش پود گذاری « گابلر » در ساخت ماشین  های بی ماکو « دریپر » ، «فیشر» « روشر » و « گوسکن» ( برای پارچه های دولای پرز دار ) استفاده می شود .

    پود گذاری بر اساس روش « دواس»

     این روش پود گذاری توسط «ریموند  دواس» طی یک کار تحقیقی 9 ساله اختراع شد و در سال 1939 حدود 20 ماشین  بافندگی با عرض شانه  90 سانتی متر شروع بکار کرد .

    پود آور که در سمت بوبین قرار دارد بر خلاف « گابلر » ابتدای نخ پود را می گیرد  و وارد دهنه می شود همزمان با آن ، پود بر نیز وارد دهنه می شود

     هردو گیره به وسط دهنه رسیده و ابتدای نخ پود توسط پود بر گرفته می شود .هر دو گیره به سمت خارج پارچه حرکت می کند پود آور خالی است و پود  بر ابتدای پود را می کشد و نخ پود از روی بوبین باز می شود .

     هر دو گیره از دهنه خارج شده و دفتین نخ پود را به لبه پار چه می کوبد .

     روش پود گذاری  « دواس »  امروزه در ساخت ماشین های بافندگی بی ماکوی S.A.C.M    « انگلز » ، «گوسکن » ، « دور نیر » ، « گونه » ، « یور گنز » « اسمیت »  « اسنوک » و « سومت » بکار می رود .

     مزایا و معایب روش های پود گذاری « گابلر » و « دواس »

     

    چون هر یک از روش های پود گذاری « گابلر»  و « دواس » برای پود گذاری احتیاج  به دو گیره دارند ، اغلب با یکدیگر  مقایسه می شوند . نزدیکی  این دو روش پود گذاری در حدی است که بعضی  از کارخانه های از هر دوی این روش ها برای ساختن ماشین های مختلف استفاده می کنند و گاهی نیز ماشین های بافندگی
    بی ماکوی خود را به  هر یک از دو روش فوق مجهز می سازند .

     

     با توجه به این مطلب لازم است که مزایا و معایب این دو روش پود گذاری با یکدیگر مقایسه شود .

     مزایای روش « گابلر »

     

     پارچه بافته شده طبق روش گابلر  حداقل دارای یک کناره بافته شده معمولی است و در نتیجه ضایعات  پودی به علت بریدن انتهای  نخ های پود آزاد به نصف  تقلیل
    می یابد

     

    سر پود آور بصورت خود  کار تمیز می شود .

     

     چون تمام  طول نخ پود مورد نیاز برای یک بار پود گذاری در نیمه اول دهنه از روس بوبین باز می شود،  در نتیجه به نخ  پود فقط یک شتاب مثبت و یک شتاب منفی وارد می شود چون نخ های پود از داخل سر گیره ها کشیده می شود در اثر این تماس
    پرز های اضافی آن گرفته شده و نخ تمیز می شود .

     

     چون سر گیره ها احتیاجی به گرفتن  نخ پود به طور مثبت ندارد ، در نتیجه نیازی به  فرمان دارد . برای باز و بسته  کردن سر گیره نیست به این دلیل می توان سرگیه ها را جرم آنها را بسیار کم انتخاب کرد نتیجتاً سرعت آنها وسرعت ماشین افزایش سرگیره ها کم می شود و ارتفاع دهنه با میزان قابل توجهی کوچک می شود .  

     

    دهنه وارد می شود در نتیجه سرعت باز شدن  نخ از بوبین تقریبا دو برابر سرعت
    گیره ها است این امر باعث می شود که کشش وارد به نخ پود نیز به مقدار قابل توجهی  افزایش یابد . به منظور روشن شدن این مطلب به ذکر مثال زیر می پردازیم

     

     یک ماشین بافندگی با عرض شانه 2 متر ، 200 دور در دقیقه کار می کند . زمان پود گذاری ، 180 درجه از محور اصلی ماشین است و زمان باز شدن نخ پود از بوبین ، 90 درجه می باشد سرعت باز شدن نخ از بوبین برابر است با :

    با توجه به اینکه سرعت پیچیدن نخ بر روی بوبین در ماشین های بوبین  پیچی حدود 1000 تا 1200 متر در دقیقه است ، نتیجه می شود که به این نخ هنگام پود گذاری کششی بیش از موقع پیچیدن وارد می شود این مسئله ممکن است که برای نخ های پود  ضعیف و نا مرغوب اشکالاتی در ماشین بافندگی بوجود آورد .

     هنگام قرار گرفتن انتهای آزاد نخ پود در نیمه دوم  دهنه توسط پود بر احتمال دارد که مقداری از تاب نیمه دوم نخ باز شود و در نتیجه پس از رنگرزی دو نیمه پارچه دارای یک « شید » نباشد ( گرچه این امر دقیقا  به اثبات نرسیده است )

     نخ های نرم و کم تاب را می توان فقط با بکار بردن  مکانیزم رزرو نخ پود کار کرد .

     کار کردن با نخ های فانتزی و خشک ممکن است اشکالاتی ایجاد کند .

     سازندگان  ماشین های بافندگی که با این روش کاغر می کنند پیشنهاد کردند که برای بهتر لغزیدن  نخ پود در داخل گیره ها نخ پود به واکس  و یا روغن  مخصوص  آغشته  شود . متفاوت بودن کناره های پارچه ممکن است در بعضی از موارد نا مطلوب باشد .

     مکانیزم مراقبت نخ پود باید مکانیزم داخلی ( مرکزی ) باشد .

    مزایای روش پود گذاری « دواس »

    تنظیم حرکت گیره ها

    محور باعث تماس دائم پیرو با بادامک می شود . نیرویی که پیرو را به بادامک فشار می دهد با پیچ تنظیم ، تنظیم می شود.

    طول مسیر گیره ها توسط تغییر محل رابط درداخل قطعه تنظیم می شود. با شل کردن پیچ ومهره های تنظیم، رابطه را می توان درداخل قطعه تغییر داد. اگر عرض پارچه زیاد شود، باید رابطه به سمت + حرکت کند وچنانچه بخواهیم حرکت گیره ها کوتاه شود رابطه را به سمت – حرکت می دهیم .

    دروسط دهنه، گیره ها باید حدود 17 تا 25 میلیمتر به داخل هم رانده شود. برای تنظیم آن از مهره های تنظیم میله استفاده می کنیم .یک سرمیله به چپ پیچ ویک سرآن راست پیچ شده است . با شل کردن یکی از مهره ها ومحکم کردن مهره دیگر، می توان تنظیم  فوق را انجام داد .

    حرکت افقی گیره ها، توسط شیار تنظیم می شود .شیار باید کاملا عمودی باشد ودرزیر محوردوران قرارگیرد . اگر شیار به چپ یا راست تغییرمحل داده شود، گیره نیز به بالا یا پایین تغییر جهت خواهد داد.

    رگولاتورمنفی غلتک نخ تار

    برروی محور پایه دفتین، اهرم منحنی شکل قرادارد. پیرو، که درانتهای میله  قراردارد، توسط فنر درتماس دائمی با اهرم منحنی شکل است . میله به قطعه متصل به چرخ ضامن دار مربوط  است . برروی  محورچرخ ضامن دار، یک چرخ دنده سوارشده است که با چرخ دنده غلتک نخ تار، درگیر است . پل نخ تار به اهرم که محور دوران آن در است، متصل است ومیله به قطعه وقاب میله مربوط می شود.

     

    با نوسان محورپایه دفتین واهرم ، پیرو ، میله وقطعه نیز حرکت نوسانی انجام می دهند. این حرکت نوسانی درچرخ ضامن دار به یک حرکت دورانی دریک جهت تبدیل
    می شود که باعث چرخیدن غلتک نخ تار می شود . نخ تار از روی پل تار تنظیم کننده  عبورمی کند وکشش نخ تار پیرو را برروی اهرم  به طرف بالا می کشد. این نیرو توسط نیروی وزن وزنه هایی که برروی قاب میله قراردارد، خنثی می شود .به عبارت دیگر وزنه ها، کشش نخ تار را تامین می کند.

     

    چنانچه کشش نخ تار زیاد شود، توسط پل تار، اهرم ، میله ، قطعه ، پیرو برروی منحنی  به بالا آورده می شود، درنتیجه دامنه نوسان پیرو زیادتر شده ومیزان بازشدن نخ تاربیشتر می شود تا جایی که کشش متعادل شود.

    درشروع کار یک غلتک نخ تارجدید، پیرو درپایین ترین نقطه اهرم  قراردارد وبا خالی شدن آن، پیرو برروی اهرم  به بالا می رود.

    رگولاتور غلتک پارچه

     

    رگولاتورغلتک پارچه ام.آ.وی، مثبت است وحرکت آن از محورپایه دفتین گرفته
    می شود. اهرم L که به این محورمتصل است، حرکت نوسانی خود را به چرخ دنده انگشتی R که به چرخ دنده انگشتی B مربوط است، متصل می کند. برروی محورچرخ دنده انگشتی، چرخ دنده قراردارد که با چرخ دنده تعویض R1 درگیر است . تعویض تراکم پودی توسط چرخ دنده انجام می شود واگرخواسته شود که تراکم به نسبت زیادی تغییر کند باید اهرم واسطه، چرخ دنده انگشتی واهرم را درداخل سوراخ های اهرم جابجا کرد. توسط دسته می توان، چرخ دنده انگشتی ودرنتیجه رگولاتور را به میزان یک پود به عقب چرخاند. توسط دسته می توان رگولاتوررا ازغلتک پارچه مجزا کرد وآن را توسط چرخ دستی ، بطورآزاد چرخاند.

     

    جزییات چگونگی اعمال فوق درزیر بررسی می شود.

     چرخش رگولاتوربه جلو

    حرکت نوسانی محورپایه دفتین به انگشتی منتقل می شود ونسبت به محل اهرم رابط آن با اهرم ، انگشتی می تواند، چرخ دنده انگشتی را به میزان 1 تا 4 دندانه بچرخاند.

    انگشتی مخالف از چرخش دنده انگشتی ورگولاتوربه عقب جلوگیری می کند.

    چرخش رگولاتور به عقب به میزان یک پود

    با کشیدن دسته به سمت جلوی ماشین، بادامک می چرخد وانگشتی و را آزاد می کند .دراین لحظه انگشتی ، چرخ دنده انگشتی را به میزان یک پود به عقب می چرخاند.

    آزاد کردن غلتک پارچه

    با کشیدن دسته بادامک به طریقی می چرخد که هر 4 انگشتی آزاد می شود . بدین وسیله چرخ دنده انگشتی کاملا آزاد است

     

    توقف رگولاتور بطوراتوماتیک

     

    یک مکانیزم الکترومکانیکی که ازیک قلاب ژاکارد ویا یک اهرم دابی حرکت می گیرد، می تواند پیچیدن پارچه را بطوراتوماتیک برای چند پود متوقف کند .این عمل برای بافت پارچه های خاص، مورد نیاز است. دوعدد میکروسوئیچ که به انتخاب کننده چهارم مکانیزم انتخاب رنگ شش رنگ متصل است می تواند انگشتی را ازچرخ دنده انگشتی خارج کند ویا آن را درگیر نماید. این عمل توسط الکترومغناطیس انجام
    می شود.

     

    مکانیزم انتخاب پود شش رنگ

    ماشین بافندگی ام.آ.وی با مکانیزم شش رنگ، یا هشت رنگ کارمی کند. ترتیب انتخاب وبافت پودهای رنگی به دلخواه است.(پیک-پیک). فرمان مکانیزم انتخاب رنگ ممکن است ازمکانیزم تشکیل دهنه ژاکارد، دابی ویا یک مکانیزم مجزا گرفته شود. اگرفرمان حرکت ازمکانیزم تشکیل دهنه دابی گرفته شود، سه عدد اهرم دابی برای فرمان مکانیزم انتخاب مورد نیازاست. این سه اهرم به سه مخروطی که درانتهای میله های متصل به اهرم ها قراردارد، متصل است .

     

    نسبت به انتخاب هررنگ، سه مخروطی توسط قلاب های دابی، به عقب ویا جلو کشیده می شود .بدین ترتیب مخروطی میله 4 که درمرکز صفحه قراردارد، می تواند درشش موقعیت مختلف قرارگیرد. این حرکت توسط اهرم زوایه ای به فشاردهنده متصل
    می شود وآن رابرروی یکی از انتخاب کننده های قرارمی دهد . این انتخاب کننده ها توسط جعبه انتخاب کننده ها به سمت چپ شکل حرکت می کند. برای هرانتخاب کننده یک راهنمای نخ پود وجود دارد که انتهای آنها با فاصله کمی درمقابل انتخاب کننده ها قراردارد. درانتهای راهنمای نخ پود یک فرورفتگی موجود است که انتهای انتخاب کننده درداخل این فرورفتگی قرارمی گیرد . درصورتی که فشاردهنه برروی انتخاب کننده آورده شود وآن را به داخل فشاردهد، با حرکت دفتین به جلو وحرکت میله به سمت چپ، جعبه وتمام انتخاب کننده ها به سمت چپ شکل حرکت می کنند وفقط یکی از انتخاب کننده ها می تواند با راهنمای نخ پود درگیرشود وآنراحول محور مشترک راهنماهای نخ پود بچرخاند. بقیه راهنماها درجای خود باقی می مانند . راهنمایی که بدین ترتیب چرخیده است، نخ پود را که ازبوبین بازشده وازداخل سوراخ انتهای آن عبورکرده وانتهای آن به کناره پارچه متصل است، درمقابل پود آور و بر روی هدایت کننده نخ پود قرارمی دهد.

     

     

    درست قبل ازکوبیدن نخ پود به لبه پارچه توسط دفتین، قیچی ، نخ پود انتخاب شده را ازکناره پارچه قطع می کند وسرآن که به بوبین متصل است توسط گیره کناره پارچه نگهداشته می شود. سپس دفتین به عقب می رود وراهنمای نخ پود به حالت اول بر
    می گردد. اما نخ پود انتخاب شده دربریدگی هدایت کننده ودرمسیرگیره آورنده باقی می ماند .

     

    پود آوربه جلو حرکت می کند ونخ پود داخل دهنه قرارمی گیرد. هنگامی که گیره ها از داخل دهنه خارج شده ودفتین مجددا به جلو حرکت کرده زبانه قطعه که به دفتین متصل است، به اهرم زوایه ای برخورد می کند وآن را حول محورخود می چرخاند .بازوی دیگر این اهرم، نخ پود را ازداخل هدایت کننده خارج می کند وآن را برای دریافت نخ پود جدید آماده می کند. با این عمل نخ پود برروی اهرم قائم به پایین سر می خورد ودرداخل قلاب آن قرارمی گیرد. کمی پس از این عمل، نخ پود جدید که توسط یکی از انتخاب کننده ها انتخاب شده است، بوسیله راهنمای مربوطه درمسیر گیره آورنده ودرداخل بریدگی هدایت کننده قرار می گیرد.

     

    انتخاب هریک از پودها وواردشدن آنها به داخل دهنه درسه مرحله انجام می شود: هنگامی که یک نخ پود درداخل دهنه قرارمی گیرد، نخ پود بعدی به منظورقرارگرفتن درمسیرپود آور، آماده می شود. همزمان با این دو عمل، انتخاب پود سوم نیز شروع
    می شود .چون بعضی از اعمال فوق، همزمان انجام می شود، می توان زمان انجام هریک را طولانی ترانتخاب کرد، درنتیجه سرعت انجام هریک ازاین عملیات کاهش
    می یابد. این امرباعث می شود که طول عمرقطعات بیشترشده وازحرکات ناگهانی وسریع جلوگیری شود .

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله صنعت نساجی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله صنعت نساجی, مقاله در مورد تحقیق مقاله صنعت نساجی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صنعت نساجی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله صنعت نساجی, تحقیق درباره تحقیق مقاله صنعت نساجی, مقاله درباره تحقیق مقاله صنعت نساجی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صنعت نساجی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله صنعت نساجی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله صنعت نساجی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت