اشاره:
اگرچه صید آبزیان بیقصد و غرض صورت نمیگیرد، امّا مصرف آنها به حساب نیازهای انسانی متفاوت است. بهرهبرداری غذایی و نیز استفادههای زینتی زینتهای آرایشی و نگهداری آنها در آکواریوم ، تفریحی، ورزشی، اقتصادی، صنعتی، آزمایشگاهی و دارویی از مصارف عقلایی آبزیان شمرده میشود که بسیار قابل توجه بوده و باید در جای خود بررسی گردد. در این نوشتار گذری کوتاه بر این مباحث داریم:
استفاده زینتی
با اینکه انسانها دارای سلیقههای گوناگون میباشند، امّا در بهکارگیری اشیای مختلف زینتی سازگارند. آبزیان یکی از منابع مهمّ دستیابی به تزیینات به شمار میآیند که گاه با انجام تغییرات ساده یا پیچیده، طراوت بخش فضای زندگی هستند. دو کفهایها و حلزونهای دریایی به خوبی دارای این اثرند. برخی حلزونها به عنوان دکمههای زینتی برای لباس استفاده میشوند و گونههایی از صدفها و مرواریدها در جواهرسازی کاربرد دارند.
فقه اسلام نه تنها این امور را نهی نمیکند، بلکه نسبت به مصرف صحیح و اصولی آن تشویق مینماید؛ چرا که کشش و گرایش انسان به زیبایی ودیعهی الهی و جزو ارزشها به شمار میآید.
همچنان که صاحب تفسیر گرانسنگ المیزان در ذیل آیهی شریفهی: (.... وَتَسْتَخْرِجوُا مِنْهُ حِلْیَه ً تَلْبَسُونَهَا...)([1]) میفرماید: مقصود از استخراج زینت برای پوشیدن لؤلؤ و مرجانی است که از دریا گرفته میشود و زنان خود را با آن میآرایند.([2])
استفاده تفریحی
نگهداری آبزیان در آکواریوم و کلکسیونها از جمله استفادههای تفریحی مجاز است. صید ورزشی نیز از اقسام استفاده تفریحی میباشد.
آبزیان یکی از منابع عمدهی اقتصاد بعضی کشورها به حساب میآیند. درآمد ارزی حاصل از صید، فروش و صادرات این نعمتهای الهی میتواند به عنوان یکی از شاخصهای رشد ارز و نیز اشتغال زایی شمرده شود.
قواعد عمومی قراردادها مانند وجود شرایط کافی برای طرفین قرارداد؛ همچون قصد، اختیار، بلوغ و نیز قواعد عمومی کالای مورد معامله از جمله؛ معلوم بودن کالا و قابلیت تسلیم آن و ... که در فقه معاملات آمده است باید رعایت شود. ازاینرو میتوان گفت: بهرهمندی عقلایی و شرعیخواه در زمینه خرید و فروش و تجارت یا دیگر کاربردهای اقتصادی بلامانع است.
استفاده صنعتی
استفاده از آبزیان در امور صنعتی و آزمایشگاهی تا آنجا که مغایر قواعد عمومی فقه آبزیان نباشد، بدون اشکال است. میتوان از روغن ماهی و بعضی سموم آبزیان برای درمان بیماریها استفاده نمود. استفادهی درمانی از فرآوردههای ماهی بدون فلس با اجازهی مجتهد جامع الشرایط و به تشخیص پزشک متعهد در شرایط اضطراری نیز یکی از موضوعات روز است که در نوشتارهای بعدی به این گونه مصارف میپردازیم. این مقاله نگاهی به بررسی استفاده تغذیهای به عنوان مشهورترین مصرف دارد.
استفاده تغذیه ای
توجه عموم انسانها در طول تاریخ به آبزیان نگاه تغذیه ای بوده است. امروز نیز این موضوع بخش عمدهای از مطالعات و پژوهشهای علمی را به خود اختصاص داده است.
تغذیه از ماهی
ماهی مشهورترین نوع از اقسام آبزیان به شمار میآید. کشور ما با داشتن آبهای شمال و جنوب امکان دسترسی به این نعمت الهی را بسیار آسان کرده است. با این وجود نوع ماهیها به حسب دریا متفاوتاند:
1. ماهیهای دریای خزر (حوزهی جنوبی دریای خزر؛ بخش آبهای ایران).
2. ماهیهای خلیج فارس و دریای عمان.
براساس برخی پژوهشها تا کنون حدود 100 گونه ماهی در جنوب دریای خزر یافت شده است.([3]) از انواع ماهیهای خلیج فارس و دریای عمان نیز تا کنون 380 گونه شناسایی گردیده است.([4])
تغذیه از غیر ماهی
خوردن آبزیان غیر از ماهی و میگو در فقه ما حرام است و بر این مطلب ادعای اجماع شده است. در برخی از روایات نیز این حکم آمده است. از آنجمله در روایت موثق عمار از امام صادق(علیه السلام) نسبت به حیوان دریایی به نام ربیثا پرسش شد. امام7 فرمود: ای عمار ما آن را از ماهیها نمیدانیم.([5]) تعلیل به اینکه حیوان نام برده از ماهیها نیست؛ نشان دهنده این است که از حیوانات دریایی فقط ماهی قابلیت خوراکی برای انسان را دارد.
همچنین دربارهی برخی از آبزیان تصریح به حرمت تغذیه شده است، مانند: گوشت صدف های دریایی یا رودخانهای و همچنین گوشت قورباغه، خرچنگ و لاک پشت.
شیخ کلینی1 با سند از امام کاظم7 نقل کرد که حضرت فرمود: لایحلّ أکل الجرّی، ولا السلحفاه ، ولا السرطان. قال: و سألته عن اللحم الذی یکون فی أصداف البحر والفرات، أیؤکل؟ قال: ذلک لحم الضفادع، لایحلّ أکله؛ خوردن ماهی جری (از ماهیهای بی فلس)، لاک پشت و خرچنگ حلال نیست. راوی از خوردن گوشت درون صدفهای دریایی و رودخانهای پرسید، امام7 فرمود: حکم آنها حکم گوشت قورباغه را دارد و حلال نیست.([6])
خوردن مارهای آبزی نیز تحریم گردیده است و دلیل آن اطلاق روایتی از امام صادق(علیه السلام) است که فرمود: لایؤکل من الحیّات شیء.([7])
مصرف ماهی از نگاه قرآن و روایات
ماهی از جمله غذاهای قدیمی بشر است.
آیهی شریفهی: (وَهُوَ الَّذی سَخَّرَالْبَحْرَ لِتَأکُلوُا مِنْهُ لَحْماً طَرِیّاً وَتَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْیَه ً تَلْبَسُونَهَا وَتَری الْفُلْکَ مَوَاخِرَ فِیهِ وَلِتَبْغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعلَّکُمْ تَشْکُرُون)([8]) که به آیهی شیلاتی مشهور است، اشاره به گوشت تازهی ماهی دارد. علامه بزرگوار طباطبایی1 میفرماید: ... مقصود از خوردن گوشت تازه از دریا، خوردن گوشت ماهی است که از دریا صید میشود.([9])
خوردن ماهی در روایات نیز مورد تأکید است. امام کاظم7 فرمود: بر شما باد به خوردن ماهی؛ چرا که اگر آن را بدون نان بخوری برای تو کافی است و اگر همراه نان بخوری بر تو غذایی دلنشین است.([10])
هرگاه رسول خدا9 ماهی میل میکرد، میفرمود: اللّهم بارک لنا فیه و أبدلنا به خیراً منه.([11])
البته مباحث فقهی صید و نیز شرایط ماهی مورد استفاده در تغذیه و دیگر مصارف مورد بحث در کتابهای فقهی آمده است.
در روایات بر حرمت استفاده خوراکی از ماهی بدون فلس مانند: مار ماهی اشاره شده است.