تحقیق مقاله گستره وظایف زن در خانواده

تعداد صفحات: 34 فرمت فایل: word کد فایل: 13245
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۲۳,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله گستره وظایف زن در خانواده

    « زیبایى‏هاى حکم خدا »

     

     

            « وَ مِنْ آیاتِهِ أنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنفُسِکُمْ اَزواجا لِتسْکُنُوا اِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّه ً وَ رَحْمَه ً.»

     هبوط آدم ابوالبشر قرین با همسرى حوّا به عالم خاک  و  ورود این دو یار هم اندیش و مهربان از عالم افلاک حقیقت مستورى بود که قرآن کریم با بیانى شیوا و دلنشین از آن پرده برداشت و رمز آرامش و صعود هماهنگ را براى نوع بشر، در پناه زوجیت آشکار ساخت، گرچه این فرود براى آن زوج نخستین ناگوار و طعم تلخ وسوسه و نیرنگ دشمن مکار آنان « شیطان» بسیار دردناک بود و این نزول به عرصه زمین موجبات تألم افکار و آزردگى هر دو را فراهم نمود، لیکن در سایه همسرى و کفویت و همتایى خویش توانستند سیماى عروجى زیبا را ترسیم و تجربه‏اى شیرین از رجوع و بازگشت به حق را براى زمینیان با همدلى و تفاهم تشریح نمایند و براى هر زوج کمال گرا و عاقبت اندیش تا پایان زندگى بشر، درس عبرت و آموزندگى ارایه دهند.

            آرى، آن گاه که هر دو با عزمى راسخ و قلبى نادم ولى مطمئن به عنایت خالق و زبانى تائب زمزمه « تُبْ‏عَلَیْنا» و « ربّنا اِنّنا ظَلَمْنا اَنْفسنا» سر مى‏دهند، و زندگى زمینى را با همه دشوارى‏هایش بر مبناى رجوع به حق و استمداد از او آغاز مى‏کنند و این پیام عمل از فراسوى زمان و مکان به گوش فرزندان خویش مى‏رسانند که اى بنى‏آدم! در سایه زوجیت و در پناه هم اندیشى و کفویت مى‏توان همه فراز و نشیب‏ها و پستى و بلندى‏هاى زندگى زمینى را در نوردید، از وادى تلخ شکست و ناکامى قدرتمندانه عبور کرد و به عرصه تلاش و امیدواری و شادى‏هاى زندگى رسید و از دنیاى ظلمات و اسفل سافلین به سبب ارتباط و استمداد از خالق اعلى‏علیین به روشنایى و نور رسید و شایستگى‏ها را در آغوش کشید. پس سنت زیباى ازدواج و نکاح امرى فطرى و طبیعى در زندگى بشر از روز نخستین بوده و براین اساس، در همه شرایع و جع مدنى صالح بر آن ترغیب شده و بر هیچ انسان خردمندى پوشیده نیست که سلامت و امنیت جوامع در گرو سلامت و امنیت خانواده است. بلکه حفظ و گسترش قدرت ملى و استقلال سیاسى و اقتصادى، ریشه در استحکام بناى خانواده دارد، زیرا توانمندى و صلاحیت جامعه، رویکردى از توانایى افراد آن است و این توانایى جز در سایه صلابت و استحکام خانه و خانواده شکل نمى‏گیرد؛ چنانچه امیر مؤمنان آشنا به حقایق عالم در کلمات متعدد خویش به این امر اشارت دارند، از آن جمله در روش‏هاى حکومتى در عهد نامه مالک اشتر مى‏فرماید: « ثم اَلْصِقْ بِذوىِ الأحسوَ اَهلِ البیوتاتِ الصالِحه َ وَ السَوابِقِ الحَسَنَه…» [i][1] اى مالک در امور حکومت، انسان‏هایى را به کار بگمار که از شرافت خانوادگى و حسبى و نسبى لازم برخوردار باشند و در خانه‏هاى شایسته رشد و پرورش یافته باشند زیرا ریشه‏هاى کرامت و بزرگوارى و فضیلت از آنجا آغاز مى‏شود. در کلامى دیگر مى‏فرماید: « اذا کَرُمَ اَصْلُ الرَجُلِ کَرُمَ مَغیبُهُ وَ مَحْضَرُه.»[ii][2] اگر انسان از کرامت و اصالت خانواده برخوردار باشد دیگر نیازى به مراقب و نگهبان ندارد که در حضور و غیاب، رفتارش پسندیده و یکسان است.  و این همان دغدغه انسان امروزى و موجب نگرانى در جوامع بشرى است تا بدانجا که پیوسته اندیشمندان جوامع را به اعتراف تلخى از حکایت جدایى بشر از این اصل واداشته و در رجعتى دوباره و در حرکت‏هاى پست‏مدرنیسم، توصیه به بازگشت آن مى‏کنند « ژوسران» دانشمند بزرگ فرانسه مى‏گوید: « تاریخ به ما مى‏آموزد که تواناترین ملتها مللى بوده‏اند که خانواده در آنها قویترین سازمان را داشته است.»[iii][3]  از سویى آن گاه که ریشه‏ها و بنیان مفاسد و بزهکارى در جوامع ارزیابى مى‏شود عمده‏ترین مشکلات از ناحیه انسان‏هایى متوجه جامعه است که در مأمن و پناهگاه خانواده رشد نیافته‏اند و کمبودهاى عاطفی اخلاقى و فقدان دامان گرم خانواده، آنان را به حلقوم تباهى و یا اعتیاد و مفاسد کشانده است.

           در یک تحقیق که بعد از جنگ جهانى دوم صورت گرفته این مسئله روشن گردیده که کودکانى که در جریان جنگ بى‏سرپرست شده‏اند و تربیت آنان به مراکز دولتى و پرورشگاهى واگذار شده به لحاظ عواطف و احساسات و حتى نیروى عقلى نسبت به کودکانى که در خانواده پرورش یافته‏اند،بودها و خلأهایى دارند که این کمبودها حتى بعد از یک سالگى بروز و ظهور مى‏کند.[iv][4] اینجاست که روشن مى‏گردد که نقش ثبات، اقتدار و پیوستگى و همبستگى در خانه و خانواده نسبت به استحکام، پویایى، اقتدار و بالندگى جامعه چیست. و در صورت فقدان یا وجود خلل در آن، هیچ نهاد و سازمان مجهزى نمى‏تواند جاى آن را بگیرد، و سهم دولت‏هر راستاى تأمین این هدف حیاتى فقط تدارک زمینه‏هاى رشد اخلاقى، حقوقى، اقتصادى خانواده‏ها و ایجاد تسهیلات لازم در جهت شکل‏گیرى خانواده و ازدواج سالم و هدایت آنها به سوى عدالت اجتماعى و حاکمیت صفا و صمیمیت در آنهاست و از سوى دیگر، هرچه از عمر زندگى اجتماعى انسان مى‏گذرد و اهمیت و نقش خانواده روشنتر مى‏گردد پویایى و قوام و کمال قوانین الهى در استوارى این کانون و رجحان آن نسبت به پیمان‏ها و قوانین ساخته بشر آشکارتر مى‏گردد و رعایت اصول و ضوابط شرعى و پذیرش حقوق و و متقابل از سوى زوجین ضرورت بیشترى مى‏یابد و در تقابل فرهنگ‏ها و تعارض روش‏ها کاملا این حقیقت براى بشر خودباخته در مقابل تکنیک و ابزار و صنعت روشن مى‏گردد که پایه قوانین الهى و فلسفه تدوین آن بر پایه ایجاد انس و الفت براى انسانى است که سرشت او با انس و ى سازگار است، لذا در این نوع از قانون‏گذارى محوریت حق سالارى بر پایه مصلحت و تکامل خانواده است و هر گونه فردیت، چه در قالب مرد سالارى و چه در قالب زن سالارى، نفى مى‏گردد و در واقع، ازدواج همان الفت و مؤانستى است که طبیعت انسان طالب است. در سلسله مقالات گذشته، مطالبى چند در زمینه اصول حاکم بر خانواده از دیدگاه قرآن چون اصل صلح، اصل دورى از فردیت و بخل، اصل فضل، اصل معروف، اصل مودت و رحمت، اصل رعایت مصلحت، اصل کرامت انسان،.... بیان گردید و نیز در تبیین گستره وظایف زوجین و تقسیم عادلانه کار، به بحث از وظایف مردان و موارد نشوز زوج، نحوه ریاست مرد، و تأمین امنیت و عدالت و محبت در کانون خانواده و نیز نسبت به مسئله تمکین و نشوز زن و نحوه اصلاح آن از دیدگاه قرآن و نفى هر نوع خشونت بر اساس خواهش‏هاى نفسانى و دریافت‏هاى شیطانى و به جایگاه «وعظ، هجر، ضرب» در آیه مربوط به نشوز زن به طور مشروط و مبسوط از منظر آیات و روایات و شیوه پیامبر(ص) و ائمه معصومین علیهم السلام پرداخته شد.

            در این گفتار بر آنیم که ادامه بحث وظایف زن و موارد نشوز آن، از منظر روایات و سیره ائمه علیهم السلام و نیز فلسفه هر یک از اوامر و نواهى، ارزیابى شود. گستردگى و وسعت روایات در این عرصه هم مانند عرصه گستره وظایف مردان ما را بر آن داشت تا در نوع وظایف زنان هم تقسیماتى صورت پذیرد. 

     روایات دسته اول:

     زیبایى‏هاى رفتارى زن

            این دسته متونى است که در آن، به الگوهاى رفتارى زنان اشاره رفته است که خود شامل دو بخش است، بخش اول شامل معرفى بهترین زنان که شیوه‏هاى رفتارى آنان تأیید و تحسین شده و نتایج کار آنان در دو سرا ارزشمند محاسبه گردیده و بخش دوم با عنوان « شرارنساءکم» زنان که ب دلیل نوع عملکردشان و تخلف آنان از وظایف الهى مورد نکوهش و ملامت قرار گرفته‏اند و به واسطه عدم شایستگى رفتارى به عقوبتى شوم در دنیا و آخرت مبتلا و یا وعده داده شده‏اند. در این روایات، مهمترین وظیفه براى زوجین را به صورت عام و براى زن به صورت خاص، حسن سلوک و زیبایى در رفتار و معاشرت نیکو معرفى مى‏کند، و از آن جهت که در تقسیم وظایف و تدبیر امور منزل مسئولیت آرامش و سکونت خانواده به عهده او گذارده شده و کلیدهاى عاطفه و رمو ایجاد روابط قلبى و روانى مناسب در طبیعت به دست اوست، لذا قانون‏گذار حکیم هستى بر اساس داده‏هاى خاص زنان که مظهر مودت و رحمت حق و مظهر زیبایى‏هاى خلقت‏اند. ستانده‏ها و انتظارى مناسب با جایگاه او دارد که با وظایف مرد که تدبیر و سیاست گذارى خارج از خانه و تدارک امور مالى و تأمین امنیت خارجى خانه است، فرق دارد؛ لذا در پرهیز از هر گونه تشنج آفرینى و منش‏هاى غیر متعارف و ناشایست؛ زشت‏خویى و ترش‏رویى را شدیداً براى مادر و همسر مذمت مى‏نماید و او را نقش آفرین در ثبات، امنیت، سلامت جسم و روان و منشأ پویایى و حرکت اعضا محسوب مى‏نماید.

          در حقیقت، چون او اساس شکل‏گیرى هویت خانواده است و حتى شخصیت اجتماعى همسر و فرزندان متأثر از فاعلیت اوست لذا سعادت و شقاوت خانواده منسوب به اوست. اینجاست که در روایات بالاترین زینت و نهایت سعادت براى مرد همسر شایسته و با صلاحیت معرفى شد و نخبگان و مرشدان قبیله بنى آدم ارزشمندى خود را حاصل تلاش و پاکدامنى و تدابیر صحیح تربیتى مادر مى‏دانند. که ما در اینجا به ذکر تعدادى از این روایات مى‏پردازیم.

    1-  مرحوم کلینى از امام رضا (ع) نقل مى‏کند که حضرتش فرمود: « هیچ فایده‏اى به کسى نمى‏رسد بهتر از اینکه براى او بانویى باشد که نگاه و مصاحبت با او موجب سرور و شادمانى همسر باشد و در غیاب شوهر امانت دار و حافظ حریم خویش و خانواده و اموال شوهر است »[v][5]

    2- امام صادق (ع) مى‏فرماید: « که مردى نزد رسول‏خدا (ص) می آید و مى‏گوید: « همسرى دارم که هرگاه به خانه مى‏روم به استقبالم مى‏آید و هرگاه از منزل بیرون مى‏روم مرا بدرقه مى‏کند، وقتى مرا اندوهگین مى‏بیند مى‏گوید:تو را چه چیز اندوهناک ساخته؟ اگر براى معشیت دنیا ناراحتى، که دیگرى عهده‏دار روزى توست و اگر براى آخرت ناراحتى، خدا بر همّ تو بیفزاید. پیامبر  (ص) فرمود (اى مرد) خداوند را در زمین کارگزارانى است و این بانو یکى از آنهاست و نیمى از پاداش شهید از براى اوست.»

    3-موسى بن جعفر(ع):«  جهاد زن شوهر دارى نیکوى اوست.» [vi][6]

    4-ورام بن ابى فراس در کتابش « تنبیه الخواطر» از امام (ع) نقل مى‏کند که فرمود: « بدانید که بانوى شایسته و صالح از هزار مرد غیر صالح بهتر است و هر بانویى که به شوهر خود هفت روز خدمت کند، خداوند هفت درب آتش را بر او بسته و هشت درب بهشت ر بر او باز مى‏گشاید، تا از هر کدام که بخواهد وارد شود.» [vii][7] 

    5-  و نیز ورام بن ابى فراس نقل مى‏کند که امام فرمود: « هیچ بانویى نیست که با جرعه‏اى از آب شوهر را پذیرایى کند مگر اینکه از براى او ثواب یک سال عبادت است که روزهاى آن را روزه بدارد و شب‏هاى آن را شب زنده دارى کند و خداوند با هر جرعه آبی که به شوهر نوشانده شهرى در بهشت براى او مى‏سازد و هفتاد لغزش از او را مى‏بخشد.»

    6-  سکونى از امام صادق (ع) به نقل از رسول خدا نقل مى‏کند که فرمود: «بهترین بانوان امت من خوشروترین آنان است.»

    7-امام صادق (ع) فرمود: « هر بانویى که در منزل شوهر چیزى را جهت مصلحت زندگى زناشویى جابه جا کند خداوند بر او نظر]رحمت[ نماید و هر که را خدا بر او نظر دارد عذابش نمى‏کند.» [viii][8]

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله گستره وظایف زن در خانواده

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله گستره وظایف زن در خانواده , مقاله در مورد تحقیق مقاله گستره وظایف زن در خانواده , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله گستره وظایف زن در خانواده , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله گستره وظایف زن در خانواده , تحقیق درباره تحقیق مقاله گستره وظایف زن در خانواده , مقاله درباره تحقیق مقاله گستره وظایف زن در خانواده , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله گستره وظایف زن در خانواده , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله گستره وظایف زن در خانواده , موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله گستره وظایف زن در خانواده
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت