چند سال پیش شعری از شاملو را نقد کرده بودم. امروز که کاغذ باطلههایم را دور میریختم، فیشهای آن نقد را پیدا کردم. هرچند این یادداشتها بسیار پراکندهاند ولی شاید به کار کسانی که علاقهمند به شاملو هستند بیاید.
شعر امروز ایران دو آغاز کنندهی جدی دارد، نیما و شاملو. شعر یکبار با نیما متحول گردید بار دبگر با الف.بامداد دیگرگون شد. اگرچه نیما راهگشای شعر امروز ایران است اما با حفظ نوعی وزن و قافیه بندناف خود را با ادب قدیم حفظ کرد. الف. بامداد اگرچه تاریخا پس از او میآید و مدتی به اقتفای او کار میکند اما زمانی بعد آزادسازی شعر از قیود سنتی وزن عروضی و تبعات آن را ضروری میبیند و از عروض نیمایی عدول میکند، تجربهی شعر سپید را قانونمند میکند و سامان میبخشد و دورهی جدیدی در شعر فارسی آغاز میشود .
"شاملو با درک پیام اصلی نیما که هر نوآوری پس از مدتی به سنت گذار بدل میشود و نوآوری دیگر ضرور میافتد، زبان شعر فارسی را از قید هزار و اند سالهی وزن و قوافی و بدایع آزاد کرد و در برخوردی عاصی و خلاق با فضای فرهنگی - اجتماعی معاصر ظرفیتهای غنایی زبان را در هیات کلمههای ترکیب شونده – جدا از منطق نظم و شعر – در خدمت بیان اندیشه و تخیل درآورد و با این شیوه جهان درونی شعر تنوعی حیرتآور یافت چرا که شکلهای ظاهری از قید محدودیت رها شده بود"
(جواد مجابی – شناختنامهی احمد شاملو , ص 74)
شاملو خود راجع به شعر سپید چنین میگوید:" شعر سپید، از وزن و قافیه، از آرایش و پیرایش احساس بینیازی شاید نکند، اما از آن محروم است ... و شاید بتوان از آن محروم نماند، لیکن تظاهر به بینیازی میکند ...گویی شکنجه دیدهی سر به زیری است که به عمد میخواهد عریان بماند تا چشمهای تماشاگران، داغهای شکنجه را بر تن او ببینند و راز سر به زیری او را دریابند ... و اگر بخواهم بهتر گفته باشم:- آثار شکنجه است که اگر به قالب جامهیی درآورده شود،منتفی است. هرچه جامه آراستهتر، خاصیت وجودی وی منتفیتر . شعر سپید، شاید رقصی است که به موسیقی احساس نیاز نمیکند،.. یا شرابی است که در ساغر نمیگنجد، تا عریانتر جلوه کند و شکل نمیخواهد تا روح مجرد خود را در بی شکلی بهتر نمود دهد . درحقیقت شعر سپید شعری است که نمیخواهد به صورت «شعر» درآید ... شعر سپید با هر چه اضافی، با هر قافیهای بیگانگی و بیحوصلگی نشان میدهد. با هرگونه دستکاری به هر اندازه که ناچیز باشد - لج میکند. هرگونه کوششی برای آنکه شکل رایجی بدان داده شود، خستهاش میکند، خفهاش میکند، مسخش میکند" .
"از بیان این مطلب واهمه میکنیم؛ اما بهر حال گفتنی است که: "شعر سپید مطلق و مجرد است" و باید نامی دیگر از برای آن جست، چرا که غرض از شعر سپید نوعی شعر نیست؛ چیزی است نزدیک به شعر بیآنکه شعر باشد و نزدیک به یک نوشته بیآنکه دارای منطق و مفهومی باشد که تنها با نوشتن، مرادی از آن حاصل آید".
(حاشیهای بر شعر شاملو – اندیشه و هنر، ویژهی ا.بامداد،شماره ی 2 – فروردین 1334)
شاملو شاعر جسوری است، کسی که قالب را شکست و ره به نوآوری آورد؛ او در شعر بسیار سختگیر است تا به جایی که در نقد آثار دیگران گاه آنقدر سخت میگیرد که در بیان آن از عرف موجود در میگذرد و بیشتر به گستاخی و به قول خود ، به بیادبی میانجامد. شاملو شعر را از دید خود میبیند، و آن را به طرقیهی خود میفهمد. شاملو معتقد است که برای شاعر بودن اول باید آزاد بود، مثلا اگر ما مقید به مذهبی باشیم که در آن بوییدن گل کفر به حساب آید هرگز از بوییدن گل تصور و احساس شاعرانه نخواهیم داشت .
شاملو معتقد است :"شاعر اصیل، در خارج از چارچوب زمان و مکان خود نمیتواند وجود داشته باشد و اگر به زمان و مکان خود وفادار بماند و نمایندهی صمیمی نسل خود و انسانهایی که در کنارش زندگی میکنند باشد، بدون تردید به زمانها و مکانهای دیگر نیز متعلق خواهد بود و از همین طریق است که شاعر اصیل فرصت جاودانگی پیدا میکند".
(رضا براهنی – طلا در مس، جلد دوم – چاپ اول 1371)
به زعم او:"شعر یک حادثهایست. حادثهای که زمان و مکان سبب ساز آن هست اما شکلبندیش در «زبان» صورت میگیرد .
(گفتگوی ناصر حریری با شاملو)
شاملو شاعری اجتماعی است، یک رئالیست که تعهد اجتماعی را زمینهساز کارهای خود کرده است. او در شعرش دنبال احساس و پیام است و اثر هنری بدون این دو عنصر را پوچ میداند. قبول مسئولیت اجتماعی خط اصلی شعر اوست. او هنر را فقط مبلغ حقیقت میشناسد و تنها از این لحاظ است که میتواند در نهایت سنجیدگی پیشرو باشد. هنرمندان و دولتمردان، هر دو سیاست به کار میزنند با این تفاوت که دولتمردان معمولا نیتی را پنهان میکنند که کوشش هنرمندان صرف لو دادن آن میشود.
شاملو شعر را چشمهی جوشانی در درون شاعر میداند که وقتی لبریز شد سر ریز خواهد کرد.
" شعر، یا دستاورد آمیزش خصلت شاعر با جهان پیرامون اوست یا محصول لقاح مصنوعی؛ در صورت نخست، شعر به طور طبیعی زاده میشود یا سر ریز میکند یا چشمهوار است. و در صورت دوم یا از طریق سزارین به دنیا آورده میشود یا با سطل و تلمبه باید ا زچاه بیرونش کشید.
(شعر سفید و شعر نیمایی – گفتگوی ناصر حریری با شاملو )
"شعر هیجانی است در جان که در زبان شکل میگیرد و فعلیت پیدا میکند. وقتی آن هیجان بالقوه وجود نداشته باشد اگر خودت را بکشی هم بیفایده است. حتی اگر موهایت را جلو کاغذ سفید کنی شعری دستت را نخواهد گرفت. شعر باید در وجود شاعر بجوشد. به قول آن بزرگوار چیزی را که باید از درونت به بیرون بتابد چگونه میتوانی از بیرون به دست آوری"
(آدینه، شمارهی 72،مرداد 71)
شاملو در جاهای مختلفی بر این نکته اصرار دارد که باید در هنر نوآوری کرد و خود را در دایرهی تقلید محدود نکرد. او حتی پیروی از شعر شاملویی را جایز نمیداند زیرا که شاملو متعلق به عصر خود بود و شاعر امروز باید شعر امروز را دریابد. شعر امروز ما احتیاج به نیمایی دوباره دارد .
"در هنر تا مقلد دیگرانیم از دید خود پنهانیم و تا خود را نیابیم بیهوده در راههای کوبیدهی قدمهای دیگران وقت تلف میکنیم ... راههای دیگران ما را به سوی مقصدهای دیگران میبرد".
(آدینه، شمارهی 72،مرداد 71)